Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2008-05-10, 09:48
  #1
Medlem
jakkals avatar
Här på flashback görs ju en hel del byten av olika saker och oavsett om det gäller invites till torrent-sidor eller om det är nåt annat så vill man ju veta att personen i andra änden av nätet går att lita på.

Förslaget är därför ett slags omdömes-system.
Varje användare kan ge ett omdöme om varje annan användare. "+1" "neutral" eller "-1". Omdömet kommer sedan stå under användarnamnet. Då kan kan man enkelt se att en person med -25 inte är lika bra att lita på som en med +22.

Ex: Användaren "Ohederlig_bluffmakare" lurar mig på något och då kan jag ändra mitt omdöme om honom till "-1" eller om det nu skulle vara så att personen höll sin del av överenskommelsen skulle jag ändra mitt omdöme om honom till "+1".


Som sagt det är ett förslag och idéen behöver säkert utvecklas innan den blir fulländad.
Citera
2008-05-10, 09:56
  #2
Medlem
Mandic!s avatar
Njae, tycker inte det skall stå under användarnamnet... Annars ett bra förslag, även fast Flashback inte är en bytes-sida.
Citera
2008-05-10, 10:54
  #3
Medlem
Snarare lär ett omdömessystem bli ett åsiktsbetyg i det långa loppet. Fast kanske mest i I&I och mer politiskt laddade forum. Hem och trädgård och piratskit kanske håller ihop på ett annat sätt.
Citera
2008-05-10, 11:12
  #4
Medlem
micaeles avatar
Nej. Här diskuterar vi varandras åsikter, men att sätta betyg på varandra skulle bara förstöra den möjlighet som alla, ung som gammal - dum som smart, har att kunna säga vad dom vill här utan risk för repressalier.
Citera
2008-05-10, 11:28
  #5
Medlem
jalouxs avatar
Låter som en ganska märklig idé att anpassa hela strukturen på Flashback för egentligen en tråds skull. Sen tror jag inte heller att det värde man får fram är något man bör fästa så stor vikt vid. Som någon påpekade ovan så kommer ju de som avviker från normen i de politiskt laddade delarna av forumet få mycket negativa röster samtidigt som ryggdunkarna istället får överdrivet optimistiska.

Är det inte lättare att helt enkelt ta och läsa de inlägg personen har skrivit tidigare för att bilda sig en uppfattning om vem personen är? Kanske också att undvika att byta med personer som har varit medlemmar i två veckor och skrivit 5 inlägg?
Citera
2008-05-10, 14:08
  #6
Medlem
ikhs avatar
Det där kommer precis som micaele säger för att nyttjas som en trovärdighets termometer, och det fungerar mycket sällan väl. Då meningsmotståndare kommer att använda den för att undeminera sina "motståndares" argument, sedan att användare X med sina 54 kamrater har klickat i den, oavsett vad användare Z har skrivit och det vet ingen annan än de själva. Så här kommer användare Z att ständigt bli betraktad som en lögnare eller obildad idiot oavsett hur korrekta hans inlägg är. Och att utifrån en värdemätare dömma någon på förhand är förkastligt.

/mvh ikh
Citera
2008-05-10, 15:15
  #7
Medlem
Fungerar ypperligt på forum där alla i grund och botten är samlade av ett gemensamt intresse men inte på diskussionsforum.
Citera
2008-05-10, 20:02
  #8
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Fungerar ypperligt på forum där alla i grund och botten är samlade av ett gemensamt intresse men inte på diskussionsforum.
Precis - det fungerar på ställen där alla samlas av ett intresse, och man kan betygsätta relevans och kunskap i ämnet. Och på grund av FB's storlek, ämnesomfång och plattform för öppen diskussion, vore det förödande att lägga in det här.
Att någon ens kommer på tanken om denna idé säger mig endast att denne någon inte har en rimlig insikt i hur FB fungerar med sitt öppna klimat - och hellre ser att PC och +/- väger tyngre än faktisk inläggskvalitet.
Citera
2008-05-11, 21:08
  #9
Medlem
StefanHeterJags avatar
Skulle nog fungera bra i t.ex. invitestråden och eventuellt några andra ställen på fb. Så för sådana specialare så, visst, skulle vara en bra grej.

Admin har ju sagt att han vill att varje forumdel ska vara bäst i sin genre om man jämför med andra siter som riktar in sig på genren. Alltså skulle det i förlängningen kunna vara något som FB skulle titta på, vilka extra finesser behövs i de olika underforumen?

T.ex. så finns det massor att göra i programmerarforumen om man vill bli bäst i den genren, t.ex. kunna pricka av när en lösning på en fråga har kommit. Kunna markera med taggar för att lättare hitta rätt osv.

Så i förlängningen, om Admin vill, så finns det ju inget som säger att det enbart ska handla om ett renodlat diskussionsforum, bara för att det är det idag. Det kanske finns utrymme för genre-anpassade funktioner också.
Citera
2008-07-30, 21:42
  #10
Medlem
Ett sätt att få BRA inlägg i stora trådar att synas bättre

Min idé

Jag har länge funderat på en sak som skulle kunna underlätta läsandet och skrivandet i framförallt trådar med många inlägg. Men det är först nu (när jag börjat intressera mig för Arbogamordet och samtidigt insett det omöjliga i att komma ikapp de tiotusentals inlägg på FB som rör detta ämne), som jag kom på tanken att starta en tråd om det hela.

Det jag tänker på är en typ av röstningsfunktion där vi användare kan "märka" det eller de inlägg i specifika trådar, som vi anser vara extra bra (i stil med Betyg som man kan ge till hela trådar).

Nu kanske någon säger "Nej jag håller inte med, alla inlägg är lika mycket värda, din idé är dålig." - Men är verkligen alla inlägg lika mycket värda? Jag tycker inte det. Med ett forum så stort som FB är det omöjligt att få alla inlägg att bli högklassiga, utan sanningen är väl snarare den att det mesta bara är utfyllnad (med detta inte sagt att denna utfyllnad inte kan innehålla intressanta saker!). Sen i de flesta trådar dyker det förr eller senare upp ett riktigt "guldinlägg".

I små trådar är det ganska lätt att sålla sig fram till dessa guldinlägg, men när det handlar om trådar med 500+ inlägg blir det genast väldigt jobbigt att scrolla igenom 495+ inlägg för att hitta dessa få extra intressanta och tänkvärda inlägg.

Personligen så är det ganska ofta jag ser en intressant trådstart och börjar läsa tråden, men inser efter några minuter att det dels kommer ta för lång tid att plöja igenom hela tråden (för i vissa trådar vill man ju inte riskera att missa viktiga saker genom att hoppa fram) och dels att det kan visa sig vara helt bortkastad tid om hela tråden slutar i en enda soppa. Sen känner jag personligen (till skillnad från en stor del andra läsare av detta forum...) att jag inte vill vara arrogant och fråga en sak som jag är säker på redan är besvarad tidigare i tråden, bara för att få till svar att jag borde läsa tråden. Då struntar jag hellre i att skriva överhuvudtaget. Om jag då istället, i de fall jag upptäcker en trådstart sent in i debatten, har möjlighet att göra en snabbkoll efter bra inlägg i stil med: sammanfattningar av tråden, beskrivningar och förklaringar av viktiga begrepp eller personer med anknytning till tråden, länksamlingar, etc, skulle det underlätta en hel del.

Några andra fördelar jag kan se är väl bl.a att en sådan funktion kommer att premiera skrivandet av intressant inlägg. Alla som skriver vill ju få sina inlägg lästa. Ett system likt detta ger ju andra användare chansen att visa sin uppskattning för en användare som tar sig tid att skriva ett bra inlägg. (Det kanske även kan minska andelen meningslösa inlägg i stil med: WORD, +1, QFT, etc. Vad vet jag...)


Hur ska det då gå till?

Först får man ju bestämma om det ska vara öppen eller stängd röstning. Alltså att varje inlägg har en synlig eller osynlig räknare. Personligen föredrar jag väl en osynlig räknare, då det känns som att detta minimerar risken för missbruk eller att folk röstar bara för att "de ska" rösta, alternativt att de röstar på ett inlägg bara för att andra har röstat på det.

Sen får man bestämma om denna typ av röstning ska finnas i alla trådar, eller bara i de trådar där behovet är som störst (alltså trådar med 500+ inlägg, eller vilken gräns man nu väljer, och där funktionen låses upp när en tråd nått denna gräns). En nackdel med det senare är ju att bra inlägg som återfinns bland de 500 första riskerar att missas, i och med att många redan läst tråden och inte går tillbaka till början bara för att rösta. Samtidigt finns ju som sagt inte samma behov vid färre antal inlägg, och det är ju fortfarande möjligt för folk att göra bra sammanfattningar av bra inlägg som skrivits före 500-gränsen.

Sen till sist får man ju bestämma vad som verkligen ska hända med dessa "bra inlägg". Exempelvis kan man ju sätta en gräns på att ett inlägg inte utmärker sig från andra förrän det fått, säg, 25 st röster. (Denna gräns kanske skulle kunna variera, i ett litet delforum kanske 25 röster aldrig kommer uppnås oavsett hur bra inlägget är, men i ett stort forum, t.ex. Skvaller, kan 25 röster nås på 10 minuter). Sen skulle man ju känna sätta ett tak på maxantalet utmärkta inlägg i en tråd, som samtidigt kan göra att de utmärkta inläggen varierar beroende på antalet röster inläggen har.

En annan idé som bottnar sig i detta är ju att moderatorers inlägg, när de skriver ett viktigt inlägg i egenskap av moderator (t.ex. "Nu slutar ni med off-topic annars låses tråden!"), skulle kunna utmärka sig på ett annat sätt så att de inte går att missa.

Under förutsättning att detta ens är möjligt att genomföra, vad tror ni om idén?

Citera
2008-07-30, 21:52
  #11
Medlem
Owes avatar
Gillar iden starkt, ett förslag är att skalan ska vara 10:gradig. Annars tror jag det är stor risk för att många inlägg kommer få 4:-or eller 3:-or på en 5:gradig skala, och det kommer leda till att systemet blir värdelöst.
Citera
2008-07-30, 22:36
  #12
Medlem
Faktiskt en klockren idee.
Ta tex it-forumen, där vore en sådan här funktion mer än välkommen.

Bra jobbat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback