2014-06-02, 12:20
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bara en dålig ursäkt som inte förtar min poäng. Moral är subjektivt.

Är du psykopat?
Citera
2014-06-02, 12:46
Medlem
MasterBaits avatar
Ondska är något som händer när människor hellre lyssnar på andra och tar order blint än lyssnar till sitt eget förnuft och till sin hjärtas röst.
Citera
2014-06-02, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Är du psykopat?
Tryter argumenten nu?
Citera
2014-06-02, 13:08
Medlem
Citat:
Även om det skulle rädda livet på 10 bäbisar och 100 hundvalpar?

Finns alltid kryphål
Citera
2014-06-02, 13:11
Medlem
Enligt mig är höjden av ondskefullt beteende "kvinnlig beräkning" till priset av andras känsloliv. Detta eftersom mannens koppling till kvinnan som sexuell och "änglalik" varelse är i en utsatt position. Att detta är något som vi dagligen inte låtsas om bevisar vilken ondska det är frågan om.
Citera
2014-06-02, 15:26
Bannlyst
Jag tror ondska har sitt upphov i hat, varav flera faktorer till hat är påtagliga. Ondska skulle även kunna bero på att hatet inte kan tillfredsställas och bli någon annan känsla och övergår då istället till ondska.
Citera
2014-06-02, 15:29
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Tryter argumenten nu?

Ja!

Men jag inser också att jag inte kommer längre i diskussionen.

Men även att poängen med resonemanget, att moralen är olika för olika människor, det måste jag ju hålla med om.
Citera
2014-06-08, 17:02
Medlem
Busstations avatar
Finns inget som är ren ondska i den riktiga världen. Definitionen ondska är ett sagoväsen precis troll och vättar och är inte något som existerar. Det finns aldrig något som är svart och vitt, därav försvinner totalbegrep som ondska som skulle symbolisera det svartaste och mörkaste.

Nazisternas gärningar på koncentrationslägren kan ses som ondska, men samtidigt gjorde de det för något de trodde var rätt. Samma sak kan sägas om Al qaida och liknande grupper. Ingen agerar på ren ondska, utan begreppet är just ett totalbegrepp som bör hålla sig i sagoböcker där sådana saker faktiskt kan existera.
Citera
2014-06-09, 09:35
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Finns inget som är ren ondska i den riktiga världen. Definitionen ondska är ett sagoväsen precis troll och vättar och är inte något som existerar. Det finns aldrig något som är svart och vitt, därav försvinner totalbegrep som ondska som skulle symbolisera det svartaste och mörkaste.

Nazisternas gärningar på koncentrationslägren kan ses som ondska, men samtidigt gjorde de det för något de trodde var rätt. Samma sak kan sägas om Al qaida och liknande grupper. Ingen agerar på ren ondska, utan begreppet är just ett totalbegrepp som bör hålla sig i sagoböcker där sådana saker faktiskt kan existera.

Tyvärr så finns det ondska. Det finns de som motiveras av ren ondska och är helt medveten om det.

Typiskt svenskt att tro att det inte finns. Svenskarna står helt försvarslösa mot ondskan. Det som inte finns kan man ju inte försvara sig mot.
Citera
2014-06-09, 09:52
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Tyvärr så finns det ondska. Det finns de som motiveras av ren ondska och är helt medveten om det.

Typiskt svenskt att tro att det inte finns. Svenskarna står helt försvarslösa mot ondskan. Det som inte finns kan man ju inte försvara sig mot.

Snarare så att det antingen är ett religiöst eller barnsligt beteende att förenkla produkten av folks beteende till ett fenomen av ren ondska.
Citera
2014-06-09, 10:08
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Snarare så att det antingen är ett religiöst eller barnsligt beteende att förenkla produkten av folks beteende till ett fenomen av ren ondska.

Folk är inte så invecklade som dom vill tro. Nog kan man alltid krångla till det, och lägga en massa tid och energi på det, men till slut så kommer man ändå till kärnan.
Citera
2014-06-09, 17:13
Medlem
Shuffless avatar
När man gör något själviskt samtidigt som man är medveten om de stora negativa konsekvenser för andra personer. Eller kort och gott: man skadar medvetet andra personer därför att man tjänar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in