2014-05-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ondska är egentligen bara frånvaron av Gudsmedvetande.

Albert Einstein sa att ondskan är ett bevis för Guds existens:

https://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI
Kobold sa det, men jag känner att det inte skadar att förtydliga ännu mer.

Nej, det har han fanimej aldrig sagt.

Det är en så jävla stor mängd falska citat som är tilldelade Einstein. Detta är ännu ett. De som främst älskar att tilldela Einstein falska citat tycks vara religiösa.
Citera
2014-05-25, 23:56
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ondska är egentligen bara frånvaron av Gudsmedvetande.

Albert Einstein sa att ondskan är ett bevis för Guds existens:

https://www.youtube.com/watch?v=rby5itnDloI
Det gjorde Einstein inte. Och om han gjorde det, så är Einsteins definition av Gud, ungefär, = universum.
Einstein menade att det inte finns någon personlig gud ock definitivt inte en Gud som man måste dyrka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pantheism
http://en.wikipedia.org/wiki/Spinoza%27s_god
Citera
2014-05-26, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av restofarie
Hej alla! Har en ''läxa'' som jag måste lämna in snarast, uppgiften handlar om att man ska försöka uttrycka sig och lämna sin egna åsikt om vad ondska egentligen är. Jag har massa funderingar och småsvar, men eftersom jag också är en väldigt satsande elev, skulle det inte skada att fråga här om allas åsikter om vad ondska egentligen är! Spåna fritt, behöver inspiration till min läxa!

En handling som går emot etiken/moralen* som det specifika samhället satt upp.

* Att köra in flygplan i skyskrapor kan vara en god handling i det ena samhället och en ond handling i det andra. Därav blir moralen också subjektiv då den är beroende på hur det specifika samhället valt att definiera sin moral.
Citera
2014-05-26, 21:27
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
En handling som går emot etiken/moralen* som det specifika samhället satt upp.

* Att köra in flygplan i skyskrapor kan vara en god handling i det ena samhället och en ond handling i det andra. Därav blir moralen också subjektiv då den är beroende på hur det specifika samhället valt att definiera sin moral.
Hur kan handlingar vara subjektiva om oavsett i vilket samhället man befinner sig i, så vet man att döda sin egen mor är en ond handling.
Citera
2014-05-27, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Hur kan handlingar vara subjektiva om oavsett i vilket samhället man befinner sig i, så vet man att döda sin egen mor är en ond handling.

Nu finns det inget samhälle just idag, där det anses vara en god handling att döda sin mor. Det förtar dock inte poängen då det rent teoretiskt så skulle det kunna finnas en sekt som anser av religiösa skäl att ens mor skall dödas vid en viss ålder för att övriga inte skall straffas av gud. I det samhället anses den handlingen god.

Tyckte du att det var ett konstigt exempel? Häxbränning var en god moralisk handling en gång i tiden.
Idag finns det samhällen där det är fel att inte döma ett våldtäkts offer till döden för sex utanför giftemålet...

...osv osv in absurdum.

Moralen är subjektiv, punkt.
Citera
2014-05-29, 12:35
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Nu finns det inget samhälle just idag, där det anses vara en god handling att döda sin mor. Det förtar dock inte poängen då det rent teoretiskt så skulle det kunna finnas en sekt som anser av religiösa skäl att ens mor skall dödas vid en viss ålder för att övriga inte skall straffas av gud. I det samhället anses den handlingen god.

Tyckte du att det var ett konstigt exempel? Häxbränning var en god moralisk handling en gång i tiden.
Idag finns det samhällen där det är fel att inte döma ett våldtäkts offer till döden för sex utanför giftemålet...

...osv osv in absurdum.

Moralen är subjektiv, punkt.

Häxbränning var väl inte säkert ansett som någon god handling utan ett sätt att försöka skydda sig mot den ondska som faktiskt förekom men som man inte kunde definiera.

I ett och samma samhälle så finns det ju olika uppfattningar om en handling är bra eller dålig. Mord kan vissa tycka är bra, beroende av vem som blir mördare respektive offer.

Det säger inget om det är ondska.

Lagarna definierar inte vad som är ondska eller ej, mord kan vara bra eller dåligt, det spelar ingen roll, man får inte göra det.

Någon slags vägvisning ger det ju naturligtvis.
Citera
2014-06-01, 02:00
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag tror helt enkelt bara att det goda inte kan upplevas utan det onda. Ungefär som att ljus och mörker är ett. Inte att ondska på något sätt skulle vara någon djävuls verk eller guds frånvaro vilket jag bara tycker är fånigt men samtidigt förståeligt att man vill tro på något sådant.

Men jag är inte säker på min tes. Det är väl det enda rätta egentligen, att inte vara säker på något
Citera
2014-06-01, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Häxbränning var väl inte säkert ansett som någon god handling utan ett sätt att försöka skydda sig mot den ondska som faktiskt förekom men som man inte kunde definiera.

Det var mer rätt att döda en häxa än att låte denne leva, ergo en god moralisk handling.
Citera
2014-06-02, 08:40
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Det var mer rätt att döda en häxa än att låte denne leva, ergo en god moralisk handling.

Ja, fast det var inte Häxbränningen egentligen som var den goda handlingen utan bekämpandet av ondskan för att skydda sig själv.

Det är det idag också. Vi tycker också att det är rätt att döda någon som är ond för att skydda oss själva.

Häxbränningen fick man sluta med inte för att man fick någon annan syn på ondskan, utan för att det inte fungerade.

Man lär sig av sina misstag och gör inte samma fel om och om igen.
Citera
2014-06-02, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Ja, fast det var inte Häxbränningen egentligen som var den goda handlingen utan bekämpandet av ondskan för att skydda sig själv.

Det är det idag också. Vi tycker också att det är rätt att döda någon som är ond för att skydda oss själva.

Häxbränningen fick man sluta med inte för att man fick någon annan syn på ondskan, utan för att det inte fungerade.

Man lär sig av sina misstag och gör inte samma fel om och om igen.

Bara en dålig ursäkt som inte förtar min poäng. Moral är subjektivt.
Citera
2014-06-02, 11:03
Medlem
När du gör någon annan individ illa. Människa som djur utan att ens ha en gnutta ångest eller känner dig på något sätt illa berörd.

Det är ondska.
Citera
2014-06-02, 11:08
Citat:
Ursprungligen postat av Mrahole
När du gör någon annan individ illa. Människa som djur utan att ens ha en gnutta ångest eller känner dig på något sätt illa berörd.

Det är ondska.
Även om det skulle rädda livet på 10 bäbisar och 100 hundvalpar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in