Jag ställer frågan öppet till alla som är för marknadsekonomin, eftersom smartypants inte vill svara.
I en marknadsekonomi, ska resurser ges till den som behöver den eller ska den med mest kapital inneha och kontrollera resurserna?
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Jag har förklarat varför jag inte vill svara på den frågan.
För att du förmodligen inte vill kasta mörker över marknadens skinande ljus.
Citat:
Och då börjar vi först med att konstatera följande: 1. Vi kan aldrig avskaffa arbetet. Saker måste alltid göras, och robotar kan inte utföra allt arbete. Vissa servicearbeten kan inte utföras av maskiner, och många andra arbeten kräver en flexibel, hög intelligens och medvetande om sig själv och sina egna begränsningar och tankefunktioner, och maskiner som har detta kan inte moraliskt förslavas.
Jag håller inte med, jag tycker visst att vi kan förslava intelligenta maskiner. Arbete kommer alltid att utföras av dom som är intresserad av utveckling.
Citat:
Av detta uppstår då frågan, som om jag minns rätt jag benämnde fråga F1: Det kommer alltid finnas jobb som inte blir utförda av sig själva. Hur skall man se till att dom utförs? Med belöningar eller hot om våld?
Vilka jobb pratar du om? Eftersom samhället ger individen det som den behöver att
överleva, så ändras också incitamenten. Pengar existerar ju inte, så man jobbar för att
samhälle ska röra sig framåt i utvecklingen, vilket i praktiken betyder att man berikar
sig själv och omgivning.
Citat:
2. På grund av hur verkligheten ser ut, med praktiska begränsningar i tillgång men inga praktiska begränsningar i efterfrågan, så kommer alltid resurserna vara lägre än efterfrågan. Det innebär att resurserna måste fördelas. Vilket system skall man använda för att se till att resurserna hamnar där dom behövs mest? Planekonomi eller marknadsekonomi?
http://www.thezeitgeistmovement.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=28&It emid=66#26
Citat:
Sannolikt, ja. Jag anser att brödfödan är det man behöver för att överleva. Vad du anser det är är oklart, men uppenbarligen innehåller den betydligt mer. Men då blir påståendet också meningslöst.
"Behöver" är vi oense om. Dock så kan man ju undra om detta skulle kunna funka i en
kapitalism på ett globalt plan, eftersom människor då inte kan "överkonsumera" och
det är väl hela poängen med en marknadsekonomi.