Citat:
Visst.
Ursprungligen postat av Autodidakten
Det är intressant, min uppfattning om den teknokratiska idén om energikrediter är att man har en siffra som representerar samhällets (teknatets) produktionskapabilitet, <smartypants har raderat en bit här> och sedan när man går och hämtar prylar i affären dras en siffra av från ens "konto" som alltså motsvarar en liten del av den totala produktionskapabiliteten för en viss tidsperiod. Då kan man alltså inte hämta ett ton socker (antagligen), men man har tillgång till en hel del. Systemet registrerar sedan elektroniskt t ex hur många liter mjölk som hämtas under en tidsperiod för att anpassa produktionen efter det, så att det inte produceras för mycket eller för litet mjölk.
Det roliga i sammanhanget är att om man lägger till att man har olika producenter av allting, så är detta en monetär marknadsekonomi. Men det är det ingen teknokrat som fattar.
Citat:
Nej, trassel blir det inte. Men notera att det där ÄR manuellt röstande. Det är precis vad det är. Man röstar om vad som skall tillverkas genom att lägga sina krediter på produkten i fråga.
Det skulle vara smidigt, för då behöver man inte så mycket trassel med manuellt röstande,
Citat:
Nej, det tror jag inte. Jag har förstått det på samma sätt som du. TVP vill ersätta en monetär marknadsekonomi med.....en monetär marknadsekonomi.
och man har inte nissar som går och förbrukar oändliga mängder av resurser, och inga planeringskommitéer behövs. Hur det bäst skulle kunna tillämpas kan jag dock inte svara på. Jag kan också ha missuppfattat något väsentligt om energikreditssystemet.
Hela debatten grundar sig i en enda sak: Att TVP/TZM/Teknokrater/kommunister inte har fattat hur ekonomi fungerar. Hela debatten är bara ett enda försök från oss som förstår, att få alla andra att fatta. Men dom andra vill inte.