2009-01-15, 17:46
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Det är intressant, min uppfattning om den teknokratiska idén om energikrediter är att man har en siffra som representerar samhällets (teknatets) produktionskapabilitet, <smartypants har raderat en bit här> och sedan när man går och hämtar prylar i affären dras en siffra av från ens "konto" som alltså motsvarar en liten del av den totala produktionskapabiliteten för en viss tidsperiod. Då kan man alltså inte hämta ett ton socker (antagligen), men man har tillgång till en hel del. Systemet registrerar sedan elektroniskt t ex hur många liter mjölk som hämtas under en tidsperiod för att anpassa produktionen efter det, så att det inte produceras för mycket eller för litet mjölk.
Visst.

Det roliga i sammanhanget är att om man lägger till att man har olika producenter av allting, så är detta en monetär marknadsekonomi. Men det är det ingen teknokrat som fattar.

Citat:
Det skulle vara smidigt, för då behöver man inte så mycket trassel med manuellt röstande,
Nej, trassel blir det inte. Men notera att det där ÄR manuellt röstande. Det är precis vad det är. Man röstar om vad som skall tillverkas genom att lägga sina krediter på produkten i fråga.

Citat:
och man har inte nissar som går och förbrukar oändliga mängder av resurser, och inga planeringskommitéer behövs. Hur det bäst skulle kunna tillämpas kan jag dock inte svara på. Jag kan också ha missuppfattat något väsentligt om energikreditssystemet.
Nej, det tror jag inte. Jag har förstått det på samma sätt som du. TVP vill ersätta en monetär marknadsekonomi med.....en monetär marknadsekonomi.

Hela debatten grundar sig i en enda sak: Att TVP/TZM/Teknokrater/kommunister inte har fattat hur ekonomi fungerar. Hela debatten är bara ett enda försök från oss som förstår, att få alla andra att fatta. Men dom andra vill inte.
Citera
2009-01-15, 17:48
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Tar väl nåt exempel här då på nåt man skulle kunna hitta på.
Vi delar upp alla skitjobb ingen gör frivilligt på alla 7 miljarder människor, kvar blir en ytters liten insats var. Skulle nån inte göra de så kan man väl dra in lite på resurserna ett par dagar för personen i fråga.
Man skall alltså få mer resurser om man gör jobbet än om man inte gör jobbet?

Citat:
Är dock ganska säker på att om vi brainstormar alla 7 miljarder så kan vi tänka ut nåt mycke bättre sätt.
Nej. Jobb behöver utföras, och kommer alltid behöva utföras. Det bästa sättet att se till att dom blir gjorda är att belöna dom som gör det. Det är inte svårare än så. Det finns inget bättre sätt, och kan inte finnas ett bättre sätt.
Citera
2009-01-15, 17:52
Medlem
Därför att dom inte gör det i verkligheten. I verkligheten gör inte folk skitjobb utan att få betalt eller bli tvingade. Men i din märkliga fantasi så blir jobben gjorda fast ingen vill göra dom.

Nej, folk får ju lov att göra sin del av arbetet, kommer ändå inte komma i närheten av 8 timmars arbetsdagar året runt så det skulle inte kännas så jobbigt.

Men det har man ju ändå i din magiska fantasivärld. Så det är ju ingen belöning för arbetet.

Vill du absolut ha belöning i pengar kan jag väl trycka upp en liten bunt då.
Själv nöjer jag mej med ett tack så länge jag slipper leva i ekonomisk stress hela tiden.

Du tror att folk kommer vara sophämtare, jobba på macdonalds, fixa problemen i avloppsystemen osv, bara för att dom tycker det är kul. Det är fullständigt förvirrat.

Näe, sophämtare ska väl inte behövas när vi har maskiner som kan göra sånt, donken vill ju ändå ingen vettig äta på så där behöver ingen jobba, dessutom kan man enkelt beställa god mat som mestadels är gjord utan maskiner.
Men jaa, jobb kommer finnas kvar, men inte i samma utsträckning om ALLA delar på det. Maskiner tar dessutom över många skitsysslor redan idag och tekniken stannar inte 2009. Tillslut har vi ju knappt några jobbiga jobb kvar alls.
Hur skulle de förresten se ut i dagens system när robotarna blir mer och mer utvecklade och ersätter våra jobb? Vi blir mer och mer utan jobb och ingen kan köpa grejjerna längre och vad händer då?

Här är en följdfråga: Varför gör inte folk det redan nu?
Gör vad redan nu?

Och en annan fråga du inte svarade på: Vad är det för fel på belöningar?
Inget fel på belöningar, men det finns fler sätt att belöna folk på än att dela ut pengar.
Citera
2009-01-15, 17:57
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Nej, folk får ju lov att göra sin del av arbetet, kommer ändå inte komma i närheten av 8 timmars arbetsdagar året runt så det skulle inte kännas så jobbigt.
Nähä? Och? Det innebär bara att do minte vill ha så MYCKET i belöning. Men frågan kvarstår: Vad är det för fel på belöning?

Citat:
Vill du absolut ha belöning i pengar kan jag väl trycka upp en liten bunt då.
Själv nöjer jag mej med ett tack så länge jag slipper leva i ekonomisk stress hela tiden.
Men det slipper du ju ändå.

Citat:
Näe, sophämtare ska väl inte behövas när vi har maskiner som kan göra sånt, donken vill ju ändå ingen vettig äta på så där behöver ingen jobba, dessutom kan man enkelt beställa god mat som mestadels är gjord utan maskiner.
Faktum är att massor av folk vill äta på MacDonalds. Du kan inte bara fantisera bort detta.

Citat:
Hur skulle de förresten se ut i dagens system när robotarna blir mer och mer utvecklade och ersätter våra jobb? Vi blir mer och mer utan jobb och ingen kan köpa grejjerna längre och vad händer då?
Den processen har varit igång sedan 1700-talet, så svaret är: Precis som idag. Man hittar på nya jobb.

Citat:
Gör vad redan nu?
Utför skitjobb gratis för att det är kul.

Citat:
Inget fel på belöningar, men det finns fler sätt att belöna folk på än att dela ut pengar.
Korrekt. Då frågar vi igen: Hur tycker du att man skall se till att ett nödvändigt arbete som ingen vill göra gratis skall bli utfört? Hot eller belöningar?
Citera
2009-01-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Man skall alltså få mer resurser om man gör jobbet än om man inte gör jobbet?

Nej. Jobb behöver utföras, och kommer alltid behöva utföras. Det bästa sättet att se till att dom blir gjorda är att belöna dom som gör det. Det är inte svårare än så. Det finns inget bättre sätt, och kan inte finnas ett bättre sätt.

Förklara för mej hur jag blir belönad på mitt jobb.
Jag har råd med räkningar och mat ungefär....jag överlever
Får sällan nåt över till annat, kan knappt gå ut och äta en gång i månaden.
Dessutom pajar bilen och jag har bara inte råd att köpa nån ny.
Är belöningen för mitt jobb att jag måste stå i 15 minus och laga bilen för att ha råd att kunna åka och slava? Eller var finns belöningen? Det är ett tvång och ett hot att om jag inte jobbar åker jag ut på gatan i stort sett.
Citera
2009-01-15, 18:13
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Förklara för mej hur jag blir belönad på mitt jobb.
Det vet jag inte. Varför gör du jobbet?

Citat:
Det är ett tvång och ett hot att om jag inte jobbar åker jag ut på gatan i stort sett.
Vilket land bor du i?
Citera
2009-01-15, 18:16
Medlem
Citat:
Nähä? Och? Det innebär bara att do minte vill ha så MYCKET i belöning. Men frågan kvarstår: Vad är det för fel på belöning?

Ingen, om de fanns nån.

Men det slipper du ju ändå.

Faktum är att massor av folk vill äta på MacDonalds. Du kan inte bara fantisera bort detta.

Visst, men vad är skillnaden på att köpa en big mac från mat-industrin istället för just på donken? Finns efterfrågan på big mac kommer ju nån i bunten som vill ha big mac lära maskinerna tillverka en big mac. Behöver man ett incitament annat än att både deras och andras livsstandard just höjdes när någon gjorde det?

Den processen har varit igång sedan 1700-talet, så svaret är: Precis som idag. Man hittar på nya jobb.

Utför skitjobb gratis för att det är kul.
Nej man utför inte jobb för att de är kul, man gör det för man är tvingad till det.

Korrekt. Då frågar vi igen: Hur tycker du att man skall se till att ett nödvändigt arbete som ingen vill göra gratis skall bli utfört? Hot eller belöningar?

En belöning i form av att man mår bättre när saker och ting är rent, snyggt, funkar etc etc
Citera
2009-01-15, 18:18
Medlem
Citat:
Det vet jag inte. Varför gör du jobbet?

Vilket land bor du i?

För att jag är illa tvungen annars får jag inte längre råd me lägenhet, mat och annat livsnödvändigt sålänge jag inte går på socialbidrag. Och varför skulle jag vilja gå på socialbidrag? Visst har jag ett val men hur kul är det att välja på slav och parasit?

Sverige, trodde jag märktes eftersom jag pratar svenska.
Citera
2009-01-15, 18:20
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
En belöning i form av att man mår bättre när saker och ting är rent, snyggt, funkar etc etc
Eh, OK, du är som min farsa, och tycker att det är kul att städa så det blir städat. Då kan jag upplysa dig om att stora delar av världen inte är sådana.

Folk kommer inte göra dom jobben som behöver göras gratis. Sånt är bara livet. Du kan fantisera att det inte är så i din magiska fantasivärld där djur talar och alla är vackra, och hästar har rosa blommor på sidorna, men här i verkligheten, så kommer det inte funka.

Skall vi tala om verkligheten nu?
Citera
2009-01-15, 18:25
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
För att jag är illa tvungen annars får jag inte längre råd me lägenhet, mat och annat livsnödvändigt sålänge jag inte går på socialbidrag. Och varför skulle jag vilja gå på socialbidrag? Visst har jag ett val men hur kul är det att välja på slav och parasit?
Eftersom du har ett val så är du inte slav.

Citat:
Sverige, trodde jag märktes eftersom jag pratar svenska.
Då skulle du inte hamna på gatan, så ditt påstående är inte sant.

I själva verket jobbar du alltså för att:
1. Du får det bättre om du jobbar än om du inte jobbar.
2. Du gillar inte att vara en parasit.

Massor av människor gillar att vara parasiter, för det första. För det andra så erkänner ju du att du arbetar för att du får en bättre levnadsstandard av detta. Skulle du göra det skitjobbet du gör nu om det var den enda drivkraften? Skulle du gå till jobbet, om du inte fick betalt?
Citera
2009-01-15, 18:27
Medlem
Citat:
Eh, OK, du är som min farsa, och tycker att det är kul att städa så det blir städat. Då kan jag upplysa dig om att stora delar av världen inte är sådana.

Folk kommer inte göra dom jobben som behöver göras gratis. Sånt är bara livet. Du kan fantisera att det inte är så i din magiska fantasivärld där djur talar och alla är vackra, och hästar har rosa blommor på sidorna, men här i verkligheten, så kommer det inte funka.

Skall vi tala om verkligheten nu?

Sköter inte folk de så får man väl tvinga dom då genom att stänga av elen eller nåt för dom tills dom sköter sej, skitjobb ingen vill göra är ändå nåt alla borde dela på att göra så att vissa folk slipper bli tvugna att göra dom.
Tror du sånna som jobbar som exempelvis avloppsrensare, mcdonalds å dedär ni tog som exempel skulle jobba kvar om dom blev erbjuden ett jobb som dom verkligen ville ha? Dom flesta jobbar på sina skitjobb för att kunna betala av sina lån och räkningar, inte för att dom vill jobba där. Tycker det låter som total rättvisa om vi istället delar upp sånthär på ALLA så alla får göra sin lilla lilla del av jobbet som blir kvar efter man delat upp de. Jobb dit folk går självmant behöver man ju inte ens bry sej i att tvinga folk till.

Och nej i min drömvärld ingår inte dina magiska fantasier, bara ett mer rättvist system där man slipper lida av stress och annat som är pga hyra, lån, skatt etc
Citera
2009-01-15, 18:32
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Sköter inte folk de så får man väl tvinga dom då genom att stänga av elen eller nåt för dom tills dom sköter sej, skitjobb ingen vill göra är ändå nåt alla borde dela på att göra så att vissa folk slipper bli tvugna att göra dom.
Vad är det för fel på belöningar?

Citat:
Tror du sånna som jobbar som exempelvis avloppsrensare, mcdonalds å dedär ni tog som exempel skulle jobba kvar om dom blev erbjuden ett jobb som dom verkligen ville ha?
Om dom får nog betalt, ja.

Tydligen har du nu fattat att inte alla arbeten kommer utföras frivilligt av folk för att dom tycker det är kul. Bra.

Då frågar jag igen: Hur skall du får skitjobben utförda? Belöningar eller hot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in