2009-02-03, 22:17
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Jag ställer frågan öppet till alla som är för marknadsekonomin, eftersom smartypants inte vill svara.
Det vill jag, men jag tycker du skulle svara på mina frågor först.

Citat:
I en marknadsekonomi, ska resurser ges till den som behöver den eller ska den med mest kapital inneha och kontrollera resurserna?
Eftersom resurserna är kapital frågar du nu om resurser skall ges till dom som behöver den eller om dom som kontrollerar resurserna skall kontrollera resurserna.

Det är en nonsensfråga, i grunden.

Jag kan svara på det du FÖRSÖKER fråga. När du har svarat på mina frågor. Men du måste förstå vad marknadsekonomi ÄR innan det går att svara på din fråga ordentligt.

Citat:
Jag håller inte med, jag tycker visst att vi kan förslava intelligenta maskiner
Varför kan man inte då förslavar människor? Vi är trots allt inget annat än intelligenta maskiner. Vi råkar vara självreproducerande, men är det relevant? Kan man isåfall förslava folk som är sterila?

Citat:
Vilka jobb pratar du om? Eftersom samhället ger individen det som den behöver att
överleva, så ändras också incitamenten. Pengar existerar ju inte, så man jobbar för att
samhälle ska röra sig framåt i utvecklingen, vilket i praktiken betyder att man berikar
sig själv och omgivning.
Vilket jobb som helst. Jag noterar att du inte ens försöker svara på frågan. Frågan är glasklar och omöjligt att inte förstå. Du vägrar alltså svara. Väl så, men då kommer du inte få reda på det du vill veta heller. Försök att öppna sinnet nu så du kan lära dig nåt. Var inte så instängd.

Citat:
http://www.thezeitgeistmovement.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=28&It emid=66#26
Nej, frågan är inte hur distributionssystemet fungerar. Frågan är hur det avgörs VAD som hamnar VAR. Även detta förklarades tydligt i frågan, och det är omöjligt att missförstå frågan som du gör om man inte missförstår avsiktligt. Du vill inte svara på frågan, för du gillar inte svaret.

Citat:
"Behöver" är vi oense om. Dock så kan man ju undra om detta skulle kunna funka i en
kapitalism på ett globalt plan, eftersom människor då inte kan "överkonsumera" och
det är väl hela poängen med en marknadsekonomi.
Nej, det är inte poängen.
Citera
2009-02-03, 22:17
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Att ge bort resurser strider mot allt som marknadsekonomin står för.
Dumheter.
Citera
2009-02-03, 22:19
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Menar du att det aldrig förekommit att någon individ gett bort resurser?

Du missförstår mig, vad jag menar är att på det vis som frågan är ställd så ställs fördelning av resurser mot ackumulering av resurser, därmed inte sagt att ingen ger bort resurser i en marknadsekonomi eller att det aldrig har hänt.
Citera
2009-02-03, 22:22
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Kapital ger ingen rätt till några ytterligare "resurser" men är en "resurs" i sig. Om du har kapital och producerar mer effektivt än andra får du mer pengar (och kan skaffa och inneha mer "resurser") än du redan hade. Mängden kapital har behöver inte ha något med hur mycket mer "resurser" du kan skaffa. Titta bara på SAS.
Men leder inte detta till monopol och oligopol, vilket marknadsekonomin genom sin
konstruktion naturligt ska undvika?
Citera
2009-02-03, 22:24
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Dumheter.

Läs svar till Katzespeien.
Citera
2009-02-03, 23:06
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Du missförstår mig, vad jag menar är att på det vis som frågan är ställd så ställs fördelning av resurser mot ackumulering av resurser,
Visst, frågan är fel, och det var svaret också.
Citera
2009-02-03, 23:13
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Visst, frågan är fel, och det var svaret också.

Per automatik.
Citera
2009-02-03, 23:13
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Eftersom resurserna är kapital frågar du nu om resurser skall ges till dom som behöver den eller om dom som kontrollerar resurserna skall kontrollera resurserna.
Yep, ta vatten som ett exempel.
Citat:
Jag kan svara på det du FÖRSÖKER fråga. När du har svarat på mina frågor. Men du måste förstå vad marknadsekonomi ÄR innan det går att svara på din fråga ordentligt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsekonomi
Citat:
Varför kan man inte då förslavar människor? Vi är trots allt inget annat än intelligenta maskiner. Vi råkar vara självreproducerande, men är det relevant? Kan man isåfall förslava folk som är sterila?
Nej, man ska inte förslava människor eftersom vi inte är maskiner.
Citat:
Vilket jobb som helst. Jag noterar att du inte ens försöker svara på frågan. Frågan är glasklar och omöjligt att inte förstå. Du vägrar alltså svara. Väl så, men då kommer du inte få reda på det du vill veta heller. Försök att öppna sinnet nu så du kan lära dig nåt. Var inte så instängd.
Försök inte styra diskussionen, det är kontraproduktivt och maximerar inte forumets funktion. Gör det med ett leende istället för tråkiga personliga påhopp.
Initialt får man nog rotera människor tills teknologin är så högt utvecklad att människor inte längre behövs som arbetskraft, utan maskiner sköter detta.
Citat:
Nej, frågan är inte hur distributionssystemet fungerar. Frågan är hur det avgörs VAD som hamnar VAR. Även detta förklarades tydligt i frågan, och det är omöjligt att missförstå frågan som du gör om man inte missförstår avsiktligt. Du vill inte svara på frågan, för du gillar inte svaret.
Nu utgår du från den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan, som brukar förutsätta att man har en marknad med konkurrens. Det är inte applicerbart på TZM.
I övrigt borde du bli lite mer specifik med "vad som hamnar var".
Citat:
Nej, det är inte poängen.
Så vad är då poängen med marknadsekonomin, om man inte ska förskansa sig på alla sätt?
Citera
2009-02-03, 23:32
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Yep, ta vatten som ett exempel.
Exempel på vadå? Din fråga var nonsens? Den innehåller massa felaktiga antaganden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsekonomi[/quote]En bra början.

Citat:
Nej, man ska inte förslava människor eftersom vi inte är maskiner.
Cirkelresonemang. Hur många procent av en människa måste vara maskin innan han får förslavas?

(OK, jag bara driver med dig nu, att du vill förslava varelser som har medvetande och är intelligentare än du är bara en total avsaknad av moraliskt tänkande, det är meningslöst att diskutera. Dessutom kommer det givetvis inte att gå, dom kommer inte acceptera att vara slavar, och dom är ju både intelligentare och starkare än människor. Det är VI som kommer bli DERAS slavar, men det är en annan sak.)

Citat:
Försök inte styra diskussionen, det är kontraproduktivt och maximerar inte forumets funktion.
Tvärtom, det är produktivt och maximerar funktionen.

Citat:
Nu utgår du från den ekonomiska teorin om tillgång och efterfrågan, som brukar förutsätta att man har en marknad med konkurrens.
Nej, det förutsätter inte nåt sånt.

Citat:
I övrigt borde du bli lite mer specifik med "vad som hamnar var".
Det är specifikt. Jag har exemplifierat tidigare.

Citat:
Så vad är då poängen med marknadsekonomin, om man inte ska förskansa sig på alla sätt?
Poängen med marknadsekonomi är att det är det mest effektiva sättet att fördela resurser så att deras nytta maximeras. Det är poängen.
Citera
2009-02-04, 00:33
Medlem
RogerPontares avatar
Får jag fråga dig en sak smartypants, tycker du att världen idag behandlar människor så att de har en god chans att lyckas, var de än föds. Att lyckas med det som jag tror de flesta vill ha, ett liv där du längtar efter att vakna upp nästa morgon, m.m. eller gillar du bara att gå in och sätta dig på tvären?

Skulle inte du vilja leva i ett samhälle (en utopi, of course, men för att nå någonstans måste man ändå ha ett mål) där du göra exakt vad du ville med ditt liv? Utan att behöva tänka på att du måste ha pengar för att kunna överleva.

Jag kan inte säga att jag är för thevenusprojekt m.m. (läste det 74 sidors utkastet för nån vecka sen) eftersom att jag ser en del luckor.

Men en sak är säker, vi lever inte i en hållbar värld och det kommer inte lösa sig av marknaden med mera eftersom att delat ansvar är inget ansvar..
Då vattnet kommer ta slut, oljan med och matpriserna kommer skjuta i höjden på några decenier fruktar jag för att bli gammal. Det kommer gå åt helvete vad vi än gör, för trots att vi är en grymt intelligent ras så beter sig den organism som vi kallar för samhället som ett retarderat får.

Och hela slavfrågan.. Först måste ordet slav definieras för det verkar för mig som det har olika betydelse för olika debattörer.
Citera
2009-02-04, 00:50
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerPontare
Skulle inte du vilja leva i ett samhälle (en utopi, of course, men för att nå någonstans måste man ändå ha ett mål) där du göra exakt vad du ville med ditt liv? Utan att behöva tänka på att du måste ha pengar för att kunna överleva.
Hoppsan. Inte nog med det jag vill kunna flyga med, kunna välja precis vilka brudar som helst, ha fest varje dag med världens bästa artister som uppträder åsså vill jag prova de där stekta sparvarna som flyger rakt in i munnen utan att man behöver anstränga sig det minsta för sin försörjning. Sedan vill jag ha något omöjligt med.. att folk slutar tro på utopier där de inte ens har en aning om mer exakt vad den innebär eller ens en tendens till karta på vägen dit.
Citera
2009-02-04, 00:59
Medlem
RogerPontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Hoppsan. Inte nog med det jag vill kunna flyga med, kunna välja precis vilka brudar som helst, ha fest varje dag med världens bästa artister som uppträder åsså vill jag prova de där stekta sparvarna som flyger rakt in i munnen utan att man behöver anstränga sig det minsta för sin försörjning. Sedan vill jag ha något omöjligt med.. att folk slutar tro på utopier där de inte ens har en aning om mer exakt vad den innebär eller ens en tendens till karta på vägen dit.

Du kan flyga, tack vare tekniken.
Du kan ha fest med de bästa artisterna, tack vare tekniken.
Du skulle nog kunna genmodifiera sparvar att flyga, men det är inget som forskar på det av förklarliga skäl.
Du kan få vilka brudar som helst, men det är upp till dig.

Det är bara barnsligt att resonera så eftersom att du vet att det inte har någonting med saken att göra. Självklart kan inte vi människor nå ett perfekt samhälle, men är det ett skäl att inte försöka? Att fånga en fisk är väl bättre än ingen även om man ville ha två från början?

Det du menar är att vi har det bra som det är, så förstår jag det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in