Citat:
Det vill jag, men jag tycker du skulle svara på mina frågor först.
Ursprungligen postat av chippyboy
Jag ställer frågan öppet till alla som är för marknadsekonomin, eftersom smartypants inte vill svara.
Citat:
Eftersom resurserna är kapital frågar du nu om resurser skall ges till dom som behöver den eller om dom som kontrollerar resurserna skall kontrollera resurserna.
I en marknadsekonomi, ska resurser ges till den som behöver den eller ska den med mest kapital inneha och kontrollera resurserna?
Det är en nonsensfråga, i grunden.
Jag kan svara på det du FÖRSÖKER fråga. När du har svarat på mina frågor. Men du måste förstå vad marknadsekonomi ÄR innan det går att svara på din fråga ordentligt.
Citat:
Varför kan man inte då förslavar människor? Vi är trots allt inget annat än intelligenta maskiner. Vi råkar vara självreproducerande, men är det relevant? Kan man isåfall förslava folk som är sterila?
Jag håller inte med, jag tycker visst att vi kan förslava intelligenta maskiner
Citat:
Vilket jobb som helst. Jag noterar att du inte ens försöker svara på frågan. Frågan är glasklar och omöjligt att inte förstå. Du vägrar alltså svara. Väl så, men då kommer du inte få reda på det du vill veta heller. Försök att öppna sinnet nu så du kan lära dig nåt. Var inte så instängd.
Vilka jobb pratar du om? Eftersom samhället ger individen det som den behöver att
överleva, så ändras också incitamenten. Pengar existerar ju inte, så man jobbar för att
samhälle ska röra sig framåt i utvecklingen, vilket i praktiken betyder att man berikar
sig själv och omgivning.
överleva, så ändras också incitamenten. Pengar existerar ju inte, så man jobbar för att
samhälle ska röra sig framåt i utvecklingen, vilket i praktiken betyder att man berikar
sig själv och omgivning.
Nej, frågan är inte hur distributionssystemet fungerar. Frågan är hur det avgörs VAD som hamnar VAR. Även detta förklarades tydligt i frågan, och det är omöjligt att missförstå frågan som du gör om man inte missförstår avsiktligt. Du vill inte svara på frågan, för du gillar inte svaret.
Citat:
Nej, det är inte poängen.
"Behöver" är vi oense om. Dock så kan man ju undra om detta skulle kunna funka i en
kapitalism på ett globalt plan, eftersom människor då inte kan "överkonsumera" och
det är väl hela poängen med en marknadsekonomi.
kapitalism på ett globalt plan, eftersom människor då inte kan "överkonsumera" och
det är väl hela poängen med en marknadsekonomi.