Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Jaa hela processen från idé till ett färdigt system är ju inte sådär jättelång egentligen.
Jo, den är ofta jättelång.
Citat:
Nån kommer på nåt bra, mera personer utvecklar kanske idén om fler kommer på möjliga förbättringar på idén. Nåt exempel....en kastrull. Nån kläcker idén att dehär kan nog va bra till att laga mat i, en annan utvecklar lite med ett handtag eller nåt. När den känns hyfsat färdigutvecklad kan man väl göra en intressekontroll kanske? Är dehär nåt folk vill ha/har behov av? Ja, då går vi till nästa steg....tillverkning.
Som exempel tar du en produkt som finns, har funnit i hundratals år och tog....5000 år att utveckla? :-) Inget bra exempel, du.
Citat:
Med dagens teknik tar det nog inte speciellt lång tid att få en maskin att bocka plåt och nita fast ett handtag....Maskiner kan fan smälla ihop en bil på nåra timmar redan så det ska nog inte vara några större svårigheter.
Ja, om du har en fungerande bilfabrik, uppsatt för att tillverka bilmodellen i fråga, och utbuildad personal, och alla bitarna tillgängliga ja. Hur lång tid tror du det tar att komma så långt?
Citat:
Säger inte att, såhär ska de funka exakt, men nåt i den stilen låter väl ganska rimligt?
Nej, det är faktiskt helt orimligt. För att tillverka en kastrull behöver du en fabrik och råvaror och arbetare, råvarorna kommer från andra ställen som också behöver samma saker. För att få en kastrull från ide till dina händer är det många tusentals människor involverade.
Citat:
Ska man behöva nåt incitament i form av lönebrev och vetskapen att fabriksägaren plockar ut pengar på min bekostnad för dehär?
Han plockar inte ut pengar på din bekostnad.
Citat:
Själv skulle jag då mer än gärna göra det jag älskar "gratis" (man gör de ju inte gratis eftersom man får sin del av den totala produktionen) istället för att slava runt på nåt skitjobb
Självklart. Men skitjobben behöver fortfarande göras. Och då komemr frågan:
1. Hur skall du se till att arbeten som behövs göras blir utförda? Belöna dom som utför dom, eller hota folk så att dom blir utförda?
Citat:
1. Folk har väl intressen, varför skulle man inte vilja pyssla med sånt man finner intressant?
Frågan är varför man skulle påssyal med sånt man INTE finner intressant. Det är det som är frågan.
Citat:
Hellre det än att som idag bli hotad till att jobba.
Vem hotade dig?
Citat:
Vad har man för incitament idag annars då? För mej är det ungefär "nu går du å jobbar annars får du sparken
Citat:
nån belöning får jag ju inte annat än att jag klarar av att betala räkningarna.
Låter som en rätt fet belöning.
Citat:
2. Fattar inte riktigt vad du menar, vi har överdrivet med skit idag. Skulle resurnerna helt plötsligt ta slut menar du om kapitalism försvann?
Nej, det skulle dom inte. Frågan måste besvaras även av kapitalister. Det gäller även fråga 1 Detta är frågor som måste besvaras oavsett samhällsystem.
Citat:
Annars kan man väl ha ungefär som idag, man går in på internet å pekar på en pryl å den kommer så fort det går.
Nej, det är inte en lösning på problemet. Saker dyker inte upp magiskt för att du klickar på internet.
Citat:
Skit finns de tillräckligt för att fylla allas hem ändå. Återvinning och smarta ekonomiska matrial-lösningar lär ju hålla så länge vi bor kvar på jorden iaf, flyttar vi iväg i framtiden så klarar vi nog av att sätta upp resurs-enheter på obeboeliga planeter som innehåller det vi behöver.
Jaha. Det svarar inte på frågan alls. Frågan är:
Hur skall du se till att resurser hamnar där dom behövs mest? Ett centraliserat system där en liten grupp styr allt, eller ett decentraliserat system där varje person lägger sina tillgängliga resursröster på dom produkterna som just dom vill ha?