Citat:
Då är det ju inte politik längre, utan profetior och religion. Politik handlar ju om hur vi skall styra samhället idag. Inte i en eventuell framtid.
Ursprungligen postat av Cybertronic
Enligt mig, och dom teknokrater jag umgås med, så måste bör vi nå en teknologisk singularitet innan vi helt kan lämna över allt arbete till maskiner.
Tycker inte det är någon mening innan dess, av olika skäl.
Tycker inte det är någon mening innan dess, av olika skäl.
Citat:
Nej, för det har inget med pengar att göra.
Problemet med pengar är väl ändå ganska så uppenbart? Tex orättvisor och annat.
Citat:
Marknadsekonomi ÄR byggt på maximal effektivitet. Det här är inte mycket att hålla med om. 200 år av ekonomisk vetenskap är klar och tydlig på punkten: Marknadsekonomi ÄR effektivare.
Jag håller inte med om att marknadsekonomi skulle vara effektivare än ett system som skulle vara byggt på just maximal effektivitet.
Citat:
Du utgår från en ojämlik fördelning hos marknadsekonomin, men en jämlik fördelning i det resursbaserade systemet, så jämförelsen är inte rättvis.
Ett marknadsekonomiskt system ser ju till att alla resurser finns hos dom personer som har pengarna, medans ett resursbaserat cybernetiskt system fördelar resurserna där dom behövs som mest.
Marknadsekonomi är det systemet som gör en mest effektiv fördelning. Om du tycker pengarna är orättvist fördelade så är det en separat fråga, som kan lösas separat. Det är bättre att göra det, än att införa det system som du själv erkänner skulle medföra ett "nytt kommunistsikt system" med vilket jag antar att du menar en totalitär diktatur av Sovjet-slag. Och det har du helt rätt i.