2009-01-09, 15:19
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybertronic
Enligt mig, och dom teknokrater jag umgås med, så måste bör vi nå en teknologisk singularitet innan vi helt kan lämna över allt arbete till maskiner.
Tycker inte det är någon mening innan dess, av olika skäl.
Då är det ju inte politik längre, utan profetior och religion. Politik handlar ju om hur vi skall styra samhället idag. Inte i en eventuell framtid.

Citat:
Problemet med pengar är väl ändå ganska så uppenbart? Tex orättvisor och annat.
Nej, för det har inget med pengar att göra.

Citat:
Jag håller inte med om att marknadsekonomi skulle vara effektivare än ett system som skulle vara byggt på just maximal effektivitet.
Marknadsekonomi ÄR byggt på maximal effektivitet. Det här är inte mycket att hålla med om. 200 år av ekonomisk vetenskap är klar och tydlig på punkten: Marknadsekonomi ÄR effektivare.

Citat:
Ett marknadsekonomiskt system ser ju till att alla resurser finns hos dom personer som har pengarna, medans ett resursbaserat cybernetiskt system fördelar resurserna där dom behövs som mest.
Du utgår från en ojämlik fördelning hos marknadsekonomin, men en jämlik fördelning i det resursbaserade systemet, så jämförelsen är inte rättvis.

Marknadsekonomi är det systemet som gör en mest effektiv fördelning. Om du tycker pengarna är orättvist fördelade så är det en separat fråga, som kan lösas separat. Det är bättre att göra det, än att införa det system som du själv erkänner skulle medföra ett "nytt kommunistsikt system" med vilket jag antar att du menar en totalitär diktatur av Sovjet-slag. Och det har du helt rätt i.
Citera
2009-01-09, 15:19
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ett marknadsekonomiskt system ser ju till att alla resurser finns hos dom personer som har pengarna, medans ett resursbaserat cybernetiskt system fördelar resurserna där dom behövs som mest.
Pengar är en resurs, då den kan växlas till i princip vilken resurs somhelst. Så vilken är skillnaden mellan de två resursbaserade systemen? (på den punkten)
Citera
2009-01-09, 15:28
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Dom måste vara lika intelligenta och flexibla som oss, och det går bara om dom har samma nivå av självständighet och beslutsfattande. Dom mpste, kort sagt, vara självgående individer med egen fri vilja. Annars kommer dom aldrig kunna utföra alla jobb som människor kan. Och då kommer dom inte vilja vara våra slavar. Därför är "maskiner" inte ett svar, eftersom även maskinerna måste tvingas eller belönas att göra arbetet. Så frågan står kvar.
Jag är ledsen men du har helt fel här. Du får läsa på om A.I. system och V.I./expertsystem.
Fri vilja är absolut inget krav för att en robot skulle kunna utföra sysslor lika bra eller bättre än en människa.

Citat:
Nej, det gör jag inte. Det är klart att man kan tänka sig en världsomfattande dator som har full koll på allt, inklusive att vi har en sändare i hjärnan som talar om för datorn vad vi har för önsekemål och behov och hur seriösa dom är, och så kan datorn planera allt.

Men för det första: Varför? Vad för problem skulle detta lösa?
Orättvisor och ineffektivitet såklart, samt problemet med att vi annars inte kommer "hinna med" maskinernas utveckling om vi inte själva är kapabla till att snabba på våran egna evolution.

Maskiner är inte bundna vid biologiska mekanismer och kan evolvera mycket snabbare än oss.

Jag vet att det i dag är sci-fi men jag kan se en framtid där vi inte längre har biologiska kroppar.

Citat:
För det andra: Vi vet inte om det är praktiskt möjligt. Så varför argumentera för att vi skall göra det om vi inet vet om det går? I synnerhet som det inte löser några problem.
Det är det vi tekniker och vetenskapsmän gör hela tiden. Vi försöker lösa problem och hitta bättre lösningar.

Vi kan se den utveckling som har varit och av det kan man dra ganska så precisa slutsatser också. Tex inom evolution.
Det är den spekulativa verkligheten inom all forskning. Det religiösa så gärna vill tyda in "en religion mot en annan" i.

Men religiösa förstår oftast inte vetenskap och kan därför bara använda sig av dom förklaringsmodeller dom besitter.

Citat:
Nej, för du förstår en borrmaskin. Men jag tror inte du förstår ekonomi, för du vill lösa ekonomiska problem med handviftningar. Det skall bara lösa sig, magiskt, med maskiner. Det funkar inte så.
Förstår inte vad du menar? "Handviftningar"? "Magi"?

Citat:
Då är din beskrivning av enerkikrediter (och alla andra som jag har sett) fel. Ingen annan teknokrat/venusprojektare i den här tråden har förstått vad pengar är. Jag hoppas att du skall vara ett undantag: Förklara för mig vad pengar är. Tala sedan om hur energikrediter skiljer sig.
Det har jag ju redan gjort min vän...

Jag skrev innan:

"Energikrediten är ett elektroniskt kortsystem vars värde motsvarar de resurser som systemet kan förse sina klienter med, och kostnaderna är fixerade vid produktionskostnaderna, eftersom det inte förekommer någon vinst i nationalekonomisk mening. Investeringarna kan istället ske med hjälp av systemets totala oberoende och autarki"

"Energikrediten kan aldrig utsättas för spekulation, drabbas av inflation, stjälas eller utnyttjas för korrupta syften, eftersom dess värden och användningsområden är fixerade."

... etc.

Som du ser så är det två helt olika system.
Citera
2009-01-09, 15:33
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Pengar är en resurs, då den kan växlas till i princip vilken resurs somhelst. Så vilken är skillnaden mellan de två resursbaserade systemen? (på den punkten)
Pengar är ingen resurs som sådan, utan en valuta för att underlätta handel.
I ett framtida helt automatiserat samhälle finns inget behov av pengar.
Citera
2009-01-09, 15:36
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Pengar är ingen resurs som sådan, utan en valuta för att underlätta handel.
I ett framtida helt automatiserat samhälle finns inget behov av pengar.
Dina krediter motsvarar pengar. Det spelar intgen roll om du knyter valutan till energi, guld, trycker upp den i tomma luften eller byter fysiska metallbitar i värdefulla metaller, det är ändå pengar, en "fungerande" (mer eller mindre för olika) valuta.
Citera
2009-01-09, 15:38
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Dina krediter motsvarar pengar. Det spelar intgen roll om du knyter valutan till energi, guld, trycker upp den i tomma luften eller byter fysiska metallbitar i värdefulla metaller, det är ändå pengar, en "fungerande" (mer eller mindre för olika) valuta.
Läs mitt svar till Smartypants så ser du att det finns stora skillnader:

"Energikrediten är ett elektroniskt kortsystem vars värde motsvarar de resurser som systemet kan förse sina klienter med, och kostnaderna är fixerade vid produktionskostnaderna, eftersom det inte förekommer någon vinst i nationalekonomisk mening. Investeringarna kan istället ske med hjälp av systemets totala oberoende och autarki"

"Energikrediten kan aldrig utsättas för spekulation, drabbas av inflation, stjälas eller utnyttjas för korrupta syften, eftersom dess värden och användningsområden är fixerade."
Citera
2009-01-09, 15:42
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Läs mitt svar till Smartypants så ser du att det finns stora skillnader:

Ok, så man måste växla in krediten mot en populär vara systemet producerar för att kunna använda den som valuta istället som cigaretter i amerikanska fängelsefilmer. Jaja, då blir det ju mycket bättre.
Citera
2009-01-09, 15:48
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Ok, så man måste växla in krediten mot en populär vara systemet producerar för att kunna använda den som valuta istället som cigaretter i amerikanska fängelsefilmer. Jaja, då blir det ju mycket bättre.
Ehm...
Det är just det som du skämtar om som vi vill undvika i ett framtida samhälle, dvs "cigaretter i amerikanska fängelsefilmer". Cigaretterna används ju där precis som pengar gör idag. Köper en vara (eller hugaligen, en tjänst) för cigaretter, och dom cigaretterna används sen för att köpa en annan vara... osv... Byt ut "cigaretter" mot "pengar" så har du vårt nuvarande system.

Det resursbaserade systemet är ju något helt annat som du förstår.
Citera
2009-01-09, 15:52
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ehm...
Det är just det som du skämtar om som vi vill undvika i ett framtida samhälle, dvs "cigaretter i amerikanska fängelsefilmer". Cigaretterna används ju där precis som pengar gör idag. Köper en vara (eller hugaligen, en tjänst) för cigaretter, och dom cigaretterna används sen för att köpa en annan vara... osv... Byt ut "cigaretter" mot "pengar" så har du vårt nuvarande system.

Det resursbaserade systemet är ju något helt annat som du förstår.
Precis. Hur skall du kunna undvika det?
Citera
2009-01-09, 16:01
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Precis. Hur skall du kunna undvika det?
Undvika vad? En "svart marknad" med nån ny slags valuta?

Det vet jag faktiskt inte, och det är ett svårt problem att lösa.

Man kan faktiskt tänka sig nån form av hushållsproduktion av förbjudna varor och att dessa byts mot nån sorts "valuta" för att sen bytas igen till någon annan sorts förbjuden vara.

Det var så du menade va?
Citera
2009-01-09, 16:07
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Undvika vad? En "svart marknad" med nån ny slags valuta?

Det vet jag faktiskt inte, och det är ett svårt problem att lösa.

Man kan faktiskt tänka sig nån form av hushållsproduktion av förbjudna varor och att dessa byts mot nån sorts "valuta" för att sen bytas igen till någon annan sorts förbjuden vara.

Det var så du menade va?
Min första tanke var att det finns någon populär vara i systemet som man kan växla till sig för sina krediter. Denna populära vara är sedan en gångbar valuta för vilket endamål man nu vill använda den. Där sätter bara fantasin gränser. I praktiken kan du inte förbjuda bort valutor, det måste vara ett självvalt steg att bara använda technosystemet så som systemteknikerna en gång avsåg när de skapade världen.
(sorry för att jag raljerar lite, jag kunde inte låta bli)
Citera
2009-01-09, 16:18
Medlem
Cybertronics avatar
Citat:
Min första tanke var att det finns någon populär vara i systemet som man kan växla till sig för sina krediter. Denna populära vara är sedan en gångbar valuta för vilket endamål man nu vill använda den. Där sätter bara fantasin gränser. I praktiken kan du inte förbjuda bort valutor, det måste vara ett självvalt steg att bara använda technosystemet så som systemteknikerna en gång avsåg när de skapade världen.
(sorry för att jag raljerar lite, jag kunde inte låta bli)
Det ska i såna fall vara en bristvara av något slag, något som hela systemet är byggt för att undvika... hmm... kanske juveler? Jag vet inget system i världen som kan tillfredsställa mitt behov av nya fina halsband, lol.
Men jag antar att jag skulle vara smart nog att nöjda mig med det som systemet skulle kunna ge mig? Med tanke på alla andra fördelar jag skulle ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in