2009-01-17, 06:58
  #973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Men du hävdar ju att folk vill göra skitjobben gratis. Varför blir nån tvungen att göra dom för betalning isåfall?


Näe jag har inte hävdat att nån vill göra skitjobben gratis, jag har däremot hävdat att ingen vill göra skitjobb men vissa blir illa tvungna att göra dom idag pga olika anledningar.


Citat:
En del är smartare, en del är vackrare, en del springer 100 meter fortare än någon... Livet är ju fullt av "orättvisor", inte sant? Om du får ett skitjobb, reflektera då över VARFÖR du fick det där skitjobbet. Vad hade alternativet varit? Tagit i lite mer i skolan, kanske? ALLT kan inte förklaras med otur.

Visst, jag hade kunnat anstränga mej mer i skolan dock va ja inte intresserad utav den linje jag valde. Detta pga att folk kom till högstadieskolorna och lovade att väljer man teknikprogrammet får man göra dehär och dehär.
Exempelvis visade dom att en inriktning var teknisk design, vilket jag var intresserad av, där skulle man tydligen exempelvis få pyssla med att göra 3d-modeller av bilar och lära sej massor om aerodynamik och annat som är nyttigt att veta när man ska designa. Det visade sej dock vara ren lögn eftersom det inte fanns nåt som ens va i närheten av nåt sånthär, istället fick vi bygga lego en gång och göra små robotar som kunde följa en svart linje på golvet. Tappade intresset ganska hårt för skolan när programmet jag valt visade sej vara nåt helt annat än nåt jag var intresserad av.
Orkade inte med att gå ett sånt tufft program för att ändå inte få lära mej det jag ville så hoppade över till IV istället och gick klart skoltiden. Visade sej att det va ganska värdelöst eftersom jag inte ens får jobba på Ica idag, nej då ska man ha 25 års erfarenhet och helst universitetsutbildning (ja lite överdrift kanske men dom har sjukt höga krav på jobb där man egentligen kan vara halvt hjärndöd och ändå klara arbetet).
Otur eller vad det nu kan vara, jag vet inte riktigt, kanske mer en övertro på vad folk svamlar om när dom pratar om gymnasieutbildningar i högstadieskolor.
Att livet är fullt av orättvisor som att nån är snyggare eller springer lite snabbare är ju inget man kan göra nåt åt. Politiska orättvisor kan man däremot göra nånting åt och borde därför göra det också, håller du inte med?
Citera
2009-01-17, 07:49
  #974
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Näe jag har inte hävdat att nån vill göra skitjobben gratis
Bra. Då undrar jag: Vill du att skitjobben skall bli gjorda för att man BELÖNAR dom som utför dom, eller för att man TVINGAR folk att göra dom?

Citat:
Visst, jag hade kunnat anstränga mej mer i skolan dock va ja inte intresserad utav den linje jag valde. Detta pga att folk kom till högstadieskolorna och lovade att väljer man teknikprogrammet får man göra dehär och dehär.
Exempelvis visade dom att en inriktning var teknisk design, vilket jag var intresserad av, där skulle man tydligen exempelvis få pyssla med att göra 3d-modeller av bilar och lära sej massor om aerodynamik och annat som är nyttigt att veta när man ska designa. Det visade sej dock vara ren lögn eftersom det inte fanns nåt som ens va i närheten av nåt sånthär, istället fick vi bygga lego en gång och göra små robotar som kunde följa en svart linje på golvet. Tappade intresset ganska hårt för skolan när programmet jag valt visade sej vara nåt helt annat än nåt jag var intresserad av.
Orkade inte med att gå ett sånt tufft program för att ändå inte få lära mej det jag ville så hoppade över till IV istället och gick klart skoltiden. Visade sej att det va ganska värdelöst eftersom jag inte ens får jobba på Ica idag, nej då ska man ha 25 års erfarenhet och helst universitetsutbildning (ja lite överdrift kanske men dom har sjukt höga krav på jobb där man egentligen kan vara halvt hjärndöd och ändå klara arbetet).
Otur eller vad det nu kan vara, jag vet inte riktigt, kanske mer en övertro på vad folk svamlar om när dom pratar om gymnasieutbildningar i högstadieskolor.
Kanske det.

Citat:
Att livet är fullt av orättvisor som att nån är snyggare eller springer lite snabbare är ju inget man kan göra nåt åt. Politiska orättvisor kan man däremot göra nånting åt och borde därför göra det också, håller du inte med?
Javisst. Och jag kan tala om för du hur det skall gå till. Men först:

Vill du att skitjobben skall bli gjorda för att man BELÖNAR dom som utför dom, eller för att man TVINGAR folk att göra dom?
Citera
2009-01-17, 13:46
  #975
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Politiska orättvisor kan man däremot göra nånting åt och borde därför göra det också, håller du inte med?
Och hur ska man få arbetarklassens ungar att sträva efter att utbilda sej om det inte finns ett löneincitament? Det är ju faktiskt ett sätt att göra något åt politiska "orättvisor", håller du inte med?
Citera
2009-01-17, 18:11
  #976
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Nej du har inget behov av att bo där.

Jo det har jag. Nu gäller alltså något av följande:

1. zeitgeistgrejen har resurser så det räcker och alla alltid och uppfyller deras behov.
2. Zeitgeistgrejen har INTE resurser så att det räcker åt alla alltid och uppfyller deras behov.

Det första säger ju anhängarna själva, inkl. dig, och det andra säger sådana som jag och smartypants. Vilket gäller?
Citera
2009-01-17, 18:19
  #977
Medlem
smartypantss avatar
Kom igen nu Smagg. Sluta slicka på dina hallucigena svampar och svara på frågan:

Vill du att skitjobben skall bli gjorda för att man BELÖNAR dom som utför dom, eller för att man TVINGAR folk att göra dom? Är det nåt fel på att belöna folk för att dom gör nåt dom nån annan vill skall göras?
Citera
2009-01-19, 03:41
  #978
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag menade bara att slavarbete, livegenskap och lönearbete har varit de mest dominerande arbetssätten under människans historia.
Men detta är inte sant, möjligtvis kan du säga att slavarbete varit dominerande arbetssätt i vissa begränsade samhällen under begränsade tidsperioder. Inte ens i USA var slavarbete det dominerande arbetssättet före inbördeskriget och emancipationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag tror dock inte att det var tack vare industrialiseringen som slavarbete avskaffades i USA. Det var väl nånting med konstitutionen och alla människors lika värde väl?
Nope, inte alls. Mekanismerna bakom inbördeskriget var i huvudsak ekonomiska och hade inget egentligt med människovärde att göra. Slaveriet innebar ekonomiska fördelar för den agrara södern och nackdelar för det industrialiserade norr, vidare innebar slaveriet politiska fördelar för södern eftersom slavar räknades in i befolkningen men hade inte rösträtt, essentiellt så "röstade" slavarna som deras herrar ville och hade därmed större inflytande på den federala regeringen.

I takt med att antalet immigranter ökade, ökade även norrs politiska inflytande och "risken" att en mot syd fientligt inställd president skulle väljas ökade.
Abraham Lincoln valdes som första republikanska president och hade märkbart nog inte en enda elektorsröst från söder. När det republikanska styret började bestämde de södra staterna för att lämna USA och startade CSA under Jefferson Davies.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja det är sant. Kapitalism med en blandning av lite annat är det bästa systemet vi har idag som de flesta (iaf i industriländerna) mår bra av. Men det betyder inte att det är det bästa systemet i all evighet. Förr eller senare måste vi utveckla något nytt igen.
Nej det måste vi inte, kapitalism och marknadsekonomi har de fördelarna tillsammans med demokrati att de förespråkar och stöder pluralism. Om ett nytt system uppstår som har klara fördelar över dessa så kommer de naturligt att konkurrera ut kapitalismen.
Vi behöver inte, måste inte, avskaffa det nuvarande systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag har inte påstått att pengar är negativa? Du missförstår mig. Det är hur pengar SKAPAS ur ingenting som är negativt.
Du vill återinföra guldstandarden?

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ett renodlat kapitalistiskt samhälle skulle nog drunkna i fattigdom tror jag. Jag vill påstå att det krävs en blandning för ett bra och balanserad samhälle. Så som vi har det idag i sverige till exempel.
Jag tror att du missförstått vad kapitalism är, kan du definera din uppfattning för mig så vi inte pratar förbi varandra.
Sanningen är ju den att renodlade marknadsekonomiska kapitalistiska ekonomier avskaffar fattigdomen och gör alla invånare rikare. Det finns enormt mycket statistik som belägger detta. Nu är jag inte en troende på anarkokapitalism, naturligtvis tror jag att det bör finnas mått av samhälleliga satsningar och jag anser inte heller att skatt är rån.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Utgår du ifrån att jag skulle vara emot kapitalism? Det har jag aldrig skrivit nånstans. Alla system har sina för och nackdelar.
Jag har nog bara inte förstått vad exakt inom kapitalismen som du ser som så dåligt.
Citera
2009-01-19, 13:51
  #979
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Kom igen nu Smagg. Sluta slicka på dina hallucigena svampar och svara på frågan:

Vill du att skitjobben skall bli gjorda för att man BELÖNAR dom som utför dom, eller för att man TVINGAR folk att göra dom? Är det nåt fel på att belöna folk för att dom gör nåt dom nån annan vill skall göras?
Det blev inget svar. Jag tolkar det som att Smagg tycker att man skall belöna istället för hota. Man skall alltså ha lönearbete. Väl så.
Citera
2009-01-19, 18:27
  #980
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det blev inget svar. Jag tolkar det som att Smagg tycker att man skall belöna istället för hota. Man skall alltså ha lönearbete. Väl så.
Svarade han egentligen inte förut? Han ville väl ha samma sak som nu, fast utan belöning och med hot. Om man arbetar idag belönas man med pengar som man kan använda för att köpa el. I Smaggs utopi får alla istället el gratis, men om man inte arbetar bestraffas man med att elen stängs av.
Citera
2009-01-19, 18:34
  #981
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Svarade han egentligen inte förut? Han ville väl ha samma sak som nu, fast utan belöning och med hot. Om man arbetar idag belönas man med pengar som man kan använda för att köpa el. I Smaggs utopi får alla istället el gratis, men om man inte arbetar bestraffas man med att elen stängs av.
Men han ser ju belöningar som hot, eftersom man hotas med att inte bli belönad, så det verkar fortfarande inte vara nån skillnad.
Citera
2009-01-19, 19:20
  #982
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Men han ser ju belöningar som hot, eftersom man hotas med att inte bli belönad, så det verkar fortfarande inte vara nån skillnad.
För att vara ärlig tror jag det där om att stänga av elen var något han slängde ur sig när han blev pressad. Jag tror inte att han riktigt tänkt igenom saken, och att han egentligen fortfarande hoppas på att mänskligheten ska levla upp till en ni andlig nivå där alla kommer arbeta med tråkiga jobb av ren godhet, bara vi förbjuder pengar.
Citera
2009-01-19, 19:58
  #983
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
För att vara ärlig tror jag det där om att stänga av elen var något han slängde ur sig när han blev pressad. Jag tror inte att han riktigt tänkt igenom saken, och att han egentligen fortfarande hoppas på att mänskligheten ska levla upp till en ni andlig nivå där alla kommer arbeta med tråkiga jobb av ren godhet, bara vi förbjuder pengar.
Hehe. Levla upp. Mycket träffande.
Citera
2009-01-22, 19:25
  #984
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det oklara är varför du fortfarande inte förstår skillnaden på teknik och magi.
Teknik är inte magi. Teknik är lösningen på en massa existerande problem som existerar idag. Dock så finns det saker som t.ex patent, profitjakt och forskning som enbart är inriktad på vinst osv vars funktion är att direkt stoppa utveckling som skulle användas till att ge befolkningen på jorden ett bättre liv.

Magi är däremot Adam Smiths "osynliga hand" som har underkänts av alla stater genom att dom reglerar "marknaden/kapitalismen". Laissez-faire existerar ju ingenstans idag, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in