Citat:
Du tror alltså att om någon kunde skapa teknik som avslutade krig, våldtäkter, fossila bränslen och lustmord så görs det inte idag för att det inte finns pengar att tjäna?
Ursprungligen postat av Securion
Nej det är ju det vi menar, att dagens system inte använder tekniken för att lösa våra problem optimalt. Ibland, ja, men oftast för att helt enkelt bara tjäna pengar.
Jo eller hur...
Tekniken kommer aldrig att lösa alla våra problem, att tro att den kommer att göra detta och bygga ett samhälle runt det är farligt.
Citat:
Varför skulle detta behövas? Individer har hittils varit de som kommit med de stora genombrotten. En kollektivisering av vetenskapsmän kommer knappast att generera bättre resultat, det kan till och med bli värre. Du verkar inte ha tänkt igenom detta så bra, eller zeitgeist kanske, för att förespråka teknokrato verkar ni ha dålig koll på hur vetenskap fungerar.
Se ovan; och jag kan inte komma ihåg när hela världen har enats och med hjälp av modern teknik försökt lösa ett problem?
http://www.livescience.com/culture/081205-science-genius-einstein.html
S
Citat:
Det spelar ju ingen roll eftersom pengar är en drivkraft, och en ganska stor sådan. Att ta bort det, vad ska du då motivera många forskare med? Vem ska ta fram mat åt dem och deras familjer? Vilka fördelar har dem i samhället som gör att fler vill bli vetenskapsmän?
jälvklart har det det, det är ju så systemet är utformat idag. Men stora hjärnor som Leonardo da Vinci var ju knappast ute enbart efter pengar.
Citat:
Religiös övertro är inte bra, det finns många saker som teknik inte kan "bota", det finns även stora problem som skapas av teknik. Vem ska bestämma om en teknologi ska införas i samhället?
Jag är inte rädd för teknik, och jag förstår att tex hjärtesorg är omöjligt att bota med teknik, men för dom flesta andra problem så går det att bota med teknik. Om inte nu så i framtiden.
Citat:
Deus ex machina...
..."frälsning" hör hemma inom religionen, vilket skulle vara irrelevant i ett zeitgeist samhälle efter ett tag.
Varför skulle religion försvinna i ett teknokratiskt samhälle?
Kan du beskriva den mekanism eller funktion som skulle göra exempelvis Buddhism "överflödig". Kan du även förklara hur teknokratin hanterar en sådan företeelse som ID, hur hanteras scientologi? Ska religion förbjudas?
Citat:
Jaha, och hur förhindrar du med teknik att folk provar på narkotika överhuvudtaget då? Hur förhindrar du att vetenskapen inte uppfinner nya beroendeframkallande medel? Vem bestämmer "godheten" i en ny teknologi/uppfinning.
Jag satt senast igår och läste en artikel som beskrev hur man i framtiden kan bota narkomaner med neurala blockerare.
Citat:
Tillräckligt för att förstå att det bara är kommunism i ny skepnad
Men nu visar du ju att du inte har läst alls om zeitgeist?
Citat:
Detta visar ju enbart att du inte förstår ens hur krig uppstår, eller hur nationer existerar. Det är ju rent ut sagt läskigt att du ens påstår något dylikt.
Krig skulle givetvis totalt försvinna, eftersom det inte skulle finnas någon anledning att kriga, eller någon att kriga med för den delen.
krig, liksom nationer, skulle vara irrelevanta.
krig, liksom nationer, skulle vara irrelevanta.
Vad händer om en grupp av teknokrater uppfinner sak A, en annan grupp anser att denna uppfinning är farlig, ja kan rent av skapa kaos. Grupp A framhärdar att mänskligheten kommer att få det bättre med sak A och Grupp B motarbetar detta till den punkt att de förhindrar Grupp A att arbeta. Vips, krig i en teknokrati...
Citat:
Kanske att vi måste vänta tills dessa att kapitalismen fått samhället att mogna till den grad att alla är redo för teknokratin?
Nej självklart inte.
Inte med dagens teknik ivf.
Inte med dagens teknik ivf.
Hmm... Detta låter oerhört bekant, vem var det som sa något liknande... Började på M.. Ma.. Mar...
Jaja, det kommer nog fram så småningom.
Citat:
Du antar att detta är fallet, men om du inte har kunskap om sociala eller ekonomiska frågor hur ska du kunna skapa denna modell?
En datormodell kan beskriva så pass mycket som man lägger in iden.
Självlärande system, såsom dom som utvecklas idag, skulle mycket väl kunna lära sig själva det som dom skulle behöva för att lösa angiven uppgift.
Självlärande system, såsom dom som utvecklas idag, skulle mycket väl kunna lära sig själva det som dom skulle behöva för att lösa angiven uppgift.
Om vi antar att vi aldrig kan skapa denna modell, hur hanterar teknokratin detta?
Citat:
Vad händer om dagens system inte fallerar? Genomförs då en våldsam revolution för mänsklighetens bästa?
Först genom att skapa sk proto-teknat (allt står i detalj beskrivet i dokument du kan ladda ner från siten), så att när det nuvarande systemet faller, kunna visa upp ett fungerande alternativ.
Samma system kan se implementeras på en global skala.
Samma system kan se implementeras på en global skala.
Citat:
Kanske att du bör ta reda på detta då. protokommunism leder till massmord men det finns ändå folk som vill införa det, det existerar nazister och fascister. En värld där alla är likriktade är naivt att tro på. Om inte zeitgeist har ett svar på detta bör det tas fram, fort!
Haha, Resistance is futile?
Hmm, det är faktiskt en fråga jag inte har svar på, eftersom det skulle vara så främmande att någon inte vill leva i en rättvis värld, skapad för alla människors välbefinnande och trygghet.
Hmm, det är faktiskt en fråga jag inte har svar på, eftersom det skulle vara så främmande att någon inte vill leva i en rättvis värld, skapad för alla människors välbefinnande och trygghet.
Citat:
En utopisk världsbild, tja, det var väl sista delen för att kunna förkastazeitgeist helt.
En värld utan svält, utan krig, med 16 timmars arbetsveckor...
Citat:
Människan är en irrationell varelse, hur ska tekniken klara av att hantera detta?
Hur menar du?
Citat:
Jag kanske inte vill ha detta, kan jag kasta ut det eller ska det "påföras" mig för "mitt eget bästa"?
Varför inte? Om ditt hus kan hålla koll på ditt välmående, tex om du är gammal, genom att "övervaka dig i sängkammaren", skulle det då vara något negativt?
Citat:
Och om jag tänker "kontrateknologiska" tankar så kan de kontakta omskolningscentralen?
Om din puls blir farligt låg så skulle huset kunna kontakta sjukhuset självmant.
Citat:
Det där lät ju bara som kommunism, om jag inte vill revidera detta då? Om jag vill skapa ett teknofientligt samhälle, leva i skogen, hugga ved, ingen mer avancerad teknik, får jag detta då?
Det finns redan idag sånna system, om än ganska klumpiga...
I framtiden skulle vi behöva revidera alla våra gammalmodiga tankar om "övervakning" och "personlig integritet" en hel del.
I framtiden skulle vi behöva revidera alla våra gammalmodiga tankar om "övervakning" och "personlig integritet" en hel del.
Om jag vill skapa en ekonomi i detta land där jag handlar med andra, låt oss säga att jag skapar konst som inte längre existerar i ett teknokratiskt samhälle eftersom det inte existerar "värde" i det, får jag göra detta då?