2009-01-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Men om man tar mänsklighetens alla aspekter i beaktande, då blir det plötsligt mer komplext. Våra behov växer med utvecklingen. Vem behövde en tv för 60 år sen? Vem vet vad vi behöver imorgon. Som redan visats kan man inte uppfylla alla våra behov på maskinell väg. Allstå kommer detta att finnas behov av arbete. För att detta skall ske enklast kommer det att behövas byteshandel. Och vi är tillbaka i en marknadsekonomisk situation.
Det finns inget som säger att vi inte kommer vilja ha högre levnadsstandard och inte kunna få den bara för att vi har mycket automatisering och ett mer fritt sätt att leva på för alla. Det är inte byteshandel som sådant som jag tycker illa om, utan lönearbete. Det spelar ju ingen roll om några byter en tavla mot en massage, det är närmast obetydligt i det större sammanhanget. Värre är det om man har alternativen "jobba som sopare/prostituerad/ICA-slav" eller "svälta på gatan". Går det att lösa så är det bra och önskvärt, och det går att lösa. Om sedan mänskliga psykologer behövs, så kan människor bli psykologer utan ekonomiska incitament, och det kommer de också göra. Och människor som behöver gå till psykologen kan göra det utan att behöva betala något. Och det blir inte så att en underklass inte har råd att gå till psykologen, trots att de (idag) har större behov av det (pga sambandet mellan diverse livsstilsproblem samt brottslighet och fattigdom), för att det är dyrt.
Citera
2009-01-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Jaha, hur menar du att detta öht kommenterar det jag skrev?
Hur menar du att det du skrev kommenterar det jag skrev?
Citera
2009-01-09, 23:00
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Har inte detta snarare med att göra att människokraft är billigare ur en kortsiktig marknadsekonomisk synvinkel och att det är väsentligt att människor konsumerar/belånar ur en större marknadsekonomisk synvinkel?

Frågan är varför det är nödvändigt när vi har andra lösningar.

Jag förstår tyvärr inte meningen. Billigare än vad? Människor konsumerar ur större marknadsekonomisk synvinkel?

Vi har inte andra lösningar. I alla fall inte tillräckligt effektiva. Så det är men marknadsekonomi vi får köra på tills något mirakel inträffar.
Citera
2009-01-09, 23:04
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Hur menar du att det du skrev kommenterar det jag skrev?
Det var en enkel fråga där jag bad om sambandet mellan det du skrev och det jag skrev. Det var således ingen direkt kommentar, även om jag möjligen fick med en underton som kan uppfattas kommenterande. Det berörde däremot direkt din kommentar eftersom det var den jag skrev om. Vill du nu hygglobygglo prova att förklara vad du menade så att jag fattar sambandet, för inte i helsefyr menar du väl inte att de vid den historiska övergången du pratar om sade följande:
Det kommer att finnas människor som lever så liberalt och kapitalistiskt det bara går inklusive minst en valuta och diktaturen kan bara hindra detta med att förfölja de som inte vill leka techno-commo leken hela vägen in i fängelset eller ner i massgraven.

Det är fet trollvarning på att tvinga fram metadebatter.
Har du ingen värdighet människa?
Citera
2009-01-09, 23:05
Medlem
Citat:
Jag kan garantera dig att om alla basbehoven är uppfyllda kommer det att dyka upp nya behov som inte blir fyllda. Och någon kan fylla dem. Vilket gör att det kommer att arbetas på precis som vanligt.

Förresten, var det inte exakt samma snack vid början av industrialisringen. Alla jobba skulle försvinna med maskinernas intåg. Och detta har ju hänt?
Automatiseringen som industrialiseringen medförde kunde inte ersätta alla jobb. Sedan dess har många fler arbeten kunnat automatiseras. Utvecklingen går i den riktningen. Det uppstår nya jobb, visst... Många av dem hör ihop med just det kommersiella systemet, jobb inom försäljning, marknadsföring, finans, etc. Så nu kan du ha jobbat i en industri, en maskin tar över ditt jobb, men för att överleva måste du kanske vända papper åt nåt företag eller göra reklam för mobilsignaler. Det går ju inte för sig att pengarna som industriföretaget sparar när en maskin gör jobbet kan försörja människor istället, förutom kapitalägare förstås som inte behöver det.
Citera
2009-01-09, 23:07
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Det är inte byteshandel som sådant som jag tycker illa om, utan lönearbete. Det spelar ju ingen roll om några byter en tavla mot en massage, det är närmast obetydligt i det större sammanhanget. Värre är det om man har alternativen "jobba som sopare/prostituerad/ICA-slav" eller "svälta på gatan". Går det att lösa så är det bra och önskvärt, och det går att lösa. Om sedan mänskliga psykologer behövs, så kan människor bli psykologer utan ekonomiska incitament, och det kommer de också göra. Och människor som behöver gå till psykologen kan göra det utan att behöva betala något. Och det blir inte så att en underklass inte har råd att gå till psykologen, trots att de (idag) har större behov av det (pga sambandet mellan diverse livsstilsproblem samt brottslighet och fattigdom), för att det är dyrt.

Ahh, men där har du fel. Det är inte en jävel som skulle orka jobba som psykolog om man inte fick rejält med pengar. Tro mig, jag har en psykolog som nära släkting. Hon höll på att kröka ihjäl sig på kuppen. Så det behövs incitament, kommer alltid finnas, eftersom det alltid kommer att finnas minde önskvärda arbeten.

Men bra att du inte är mot byteshandel, då kan vi i alla fall ha detta. Och som sagt, incitamentssystem behövs också. Så har vi en marknadsekonomi.

Men inget säger att denna demokratiska marknadsekonomi inte kan erbjuda gratis psykologbesök för folket. Precis som vi har gratis sjukvård, som staten betalar. Man bör dock hålla på gratis utdelning av resurser till sådana som inte kan förbrukas i nära oändliga mängder. Sjukvård är bra, bilar dåligt tex.
Citera
2009-01-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Det är fet trollvarning på att tvinga fram metadebatter.
Har du ingen värdighet människa?
Mja, du är ju du som tjafsar om massgravar så att man hamnar på sidospår, eller hur?
Citera
2009-01-09, 23:11
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Automatiseringen som industrialiseringen medförde kunde inte ersätta alla jobb. Sedan dess har många fler arbeten kunnat automatiseras. Utvecklingen går i den riktningen. Det uppstår nya jobb, visst... Många av dem hör ihop med just det kommersiella systemet, jobb inom försäljning, marknadsföring, finans, etc. Så nu kan du ha jobbat i en industri, en maskin tar över ditt jobb, men för att överleva måste du kanske vända papper åt nåt företag eller göra reklam för mobilsignaler. Det går ju inte för sig att pengarna som industriföretaget sparar när en maskin gör jobbet kan försörja människor istället, förutom kapitalägare förstås som inte behöver det.

Jag tror att du har en tankevurpa där. Vad tror du händer med alla pengar som sparas av maskinen. Inte äter kapitalisten upp dem. Istället minskas priserna mot slutkonsument, vilket gör att du idag kan köpa ett par jeans för mindre än en månadslön. Och resten finansierar just sådana saker som reklam, finans osv. Vilket gör att de faktiskt försörjer människor, så de har råd att köpa jeans. Alla vinner på det.

Brancher ändras alltid, det kommer alltid behövas arbetsinsatser, hur man än ser det. Det kommer du inte ifrån.
Citera
2009-01-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ahh, men där har du fel. Det är inte en jävel som skulle orka jobba som psykolog om man inte fick rejält med pengar. Tro mig, jag har en psykolog som nära släkting. Hon höll på att kröka ihjäl sig på kuppen. Så det behövs incitament, kommer alltid finnas, eftersom det alltid kommer att finnas minde önskvärda arbeten.
Jag tror inte att människor blir läkare, som ofta mår dåligt av sitt jobb, för pengarnas skull. Det är liksom inte värt så många år av intensiva studier etc. om man främst är intresserad av pengar, snarare än att hjälpa människor. Men, i ett samhälle utan lönearbete så är ju poängen att alla ska kunna ha en hög levnadsstandard. Det finns ju ingen mening med ekonomisk kompensation om man redan har det man vill ha och behöver. Då får man förbättra arbetsvillkoren till det bättre istället.

Citat:
Men bra att du inte är mot byteshandel, då kan vi i alla fall ha detta. Och som sagt, incitamentssystem behövs också. Så har vi en marknadsekonomi.
Incitamentssystem leder inte till marknadsekonomi. Teknokrati är inte emot incitamentssystem.

Citat:
Men inget säger att denna demokratiska marknadsekonomi inte kan erbjuda gratis psykologbesök för folket. Precis som vi har gratis sjukvård, som staten betalar. Man bör dock hålla på gratis utdelning av resurser till sådana som inte kan förbrukas i nära oändliga mängder. Sjukvård är bra, bilar dåligt tex.
Fast då närmar man sig förstås planekonomi snarare än marknadsekonomi.
Citera
2009-01-09, 23:14
Medlem
Citat:
...det kommer alltid behövas arbetsinsatser, hur man än ser det. Det kommer du inte ifrån.
Visst, men jag håller inte med dig om att det innebär att majoriteten måste vara beroende av lönearbete.
Citera
2009-01-09, 23:16
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Mja, du är ju du som tjafsar om massgravar så att man hamnar på sidospår, eller hur?
Det här var ytterliare metadebatt. Därmed kan frågan om värdighet anses besvarad.
Citera
2009-01-09, 23:22
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Det finns ju ingen mening med ekonomisk kompensation om man redan har det man vill ha och behöver. Då får man förbättra arbetsvillkoren till det bättre istället.

Då är vi inne på oändliga resurser, vilket är en fysisk omöjlighet och har diskuterats redan. No go på denna, man kan inte fylla allas alla behov.

Citat:
Incitamentssystem leder inte till marknadsekonomi. Teknokrati är inte emot incitamentssystem.

Det gör det visst. Plötsligt har du någor som har ett värde. Annars skulle det inte vara ett incitament. Detta värde kan du byta med andra. Och vips uppstår pengar och marknadsekonomi.

Citat:
Fast då närmar man sig förstås planekonomi snarare än marknadsekonomi.

Nej, det gör det inte alls. Så länge staten inte producerar något av tjänsterna, utan bara betalar en summa för användandet av dessa, ger man bara marknaden incitament att ta fram dessa tjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in