Citat:
Ånädu, så långt kom vi aldrig.
Ursprungligen postat av chippyboy
Det var inte det vi diskuterade, vi pratade om marknadsekonomin olika problem.
Citat:
Resurser skapas inte genom vetenskap. Dom skapas gemom arbete. Idag får folk betalt för att skapa och utnyttja resurser. Därav fråga F1: Hur skall resurser skapas.
Resurser skapas på exakt samma sätt som idag, genom vetenskapen.
Citat:
Ursäkta att jag använde ett ord du inte kände till. Men istället för att gissa vad det betyder kanske du kunde ha Googlat?
Man behöver inte nollsummor, det räcker med väldigt låga summor för att skapa nöd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nollsummespel
Återigen: Påståendet "den enes bröd är den andres död" är fel inom marknadsekonomin. Marknadsekonomin är inte ett nollsummespel.
Citat:
Nej, det förutsätter det inte. Det förutsätter att jag inte har monopol. Det är en grundläggande sak inom marknadsekonomin att det inte finns monopol.
Ditt exempel förutsätter ju att resursen finns i överflöd över hela jorden. Alla resurser är inte det.
Citat:
Jo, även om resursen är t ex olja. Det spelar ingen roll vad resursen är. Det är idag betydligt dyrare för ett land att kriga om resursen än att köpa upp resursen.
Inte om resursen är tex olja, som man kan utvinna under en längre tid.
Citat:
Nej, det är det inte. Och dom skall inte det för det är en form av stöld, vilket du kanske tycker är OK, men dom flesta håller inte med om det.
Men det centrala i marknadsekonomin är ju att skaffa kapital, varför skulle dom inte låta sig mutas?
Citat:
Ah, så det är en konspiration?
2. Nej, dom är ingen majoritet, det är därför man skaffar sig allierade.
Citat:
Varför har jag förklarat. Man kan inte visa upp "varför" nåt inte sker, frågan är nonsens.
3. Visa upp varför det "inte sker"?
Citat:
? Försäljning?
4. Visa vilken regel som förhindrar försäljning.
Följande regler går direkt emot det du påstår att USA sysslar med via världsbanken:
* Trade liberalization, or lifting import and export restrictions,
* Removing price controls and state subsidies,
* Privatization, or divestiture of all or part of state-owned enterprises,
* Improving governance and fighting corruption.
Alla dessa säger att man INTE skall göra det du påstår görs.
Hit med pengarna, annars tar vi dina prylar och slänger dig i fängelse. Men det är ju demokratiskt och det låter fint, eller?

Sedan får vi se vart dom svaren för oss. Eftersom jag diskuterar med så många ju, på en gång, så tänker jag inte diskutera fråga F2 förrän jag har fått svar från fler här.