2008-10-19, 15:34
Medlem
biologicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razkie
Rätta mig om jag har fel. Jag har precis sett båda filmerna och tänkt lite.
Är det inte så att de menar att man på något vis inte ska/behöver äga någonting förutom kanske rätten till privatliv i eget hem.

Säg att du vill ta en tur på sjön/fiska/whatever du vill göra i/på sjön. Do it! Ingen hindrar dig. Varför skall någon äga sjön? Måste verkligen någon äga sjön? Ingen människa behöver ju något kapital etc... Sjön finns där för alla att njuta av, när man känner för det.

Du behöver inte äga en sjö för att hyra ut rättigheter osv för att tjäna pengar, du får allt du behöver för att må bra och lite till pga av att tekniken, i form av robotar och andra industrier osv, ser till att du kan få det (mat, transport etc...).

Om jag säger att du kan få allt du behöver för att du ska överleva; mat, luft vatten, privatliv (näst intill livsnödvändigt), någonstans att sova osv.
Vad kan du sedan tänkas kunna begära?
Säkerhet/trygghet? - Visst, du har det redan. Ingen behöver göra någon illa för alla klarar sig, de har vad de behöver.
Stimulans? - Fine, go wherever you want. Tekniken "betalar" sig självt. Om du vill använda hjärnan börja att forska/hjälpa att utveckla tekniken. Det är sjukt stimulerande att arbeta med hjärnan.

Lite småflummigt skrivet, men bara lite reflektioner...
Säger inte att jag direkt är för detta. Man är ju som sagt försiktig av sig.
Sjukt kul och intressant att läsa folks tankar kring det iaf.

Precis! Varför äga en sjö själv? När fler kan få tillgång till den. Finns ju ingen mening med det. Tycker inte det är flummigt skrivet, tvärtom. Du har förstått vad det handlar om.

Man kan ju däremot skapa en liten damm där man bor om man känner behov för det. Eller en gemensam större sjö om det inte finns naturliga?

Jacque Fresco and The Venus Project
http://www.mininova.org/tor/1907445
I den filmen ser man att de små enskilda husen har små dammar. http://i33.tinypic.com/11uch8n.jpg
Citera
2008-10-20, 10:37
Medlem
Partiet

Citat:
Ursprungligen postat av chippyboy
Det finns många partier som gjorts olagliga genom historien, repression existerar ju i alla lager av vårt nuvarande system. Däremot idén att ha stora namn med är en bra tanke.

Samhället som Jaques beskriver finns närmare (dock inte ner till minsta detalj) beskrivet i Designing the Future http://thezeitgeistmovement.com/DesigningtheFuture.pdf

samt i dokumentären Future by Design (2006).

OT: Har inte dessutom Patriot Act gjort attacker på privat egendom till en terroristhandling?

det stämmer att många partier har blivit förbjudna genom historien. Men det kan man jobba runt.
Kalla det för FN partiet och basera det på FNs grundstadgar om mänskliga rättifheter och så... och så gör tillägg med det som justerar partiet till den egna politiken.

gonom att kalla det nått i stil med FN partiet eller nått sånt, så blir den mer mottaglig för gemene man.
Citera
2008-10-20, 16:45
Medlem
Burquettes avatar
vilken fullständigt luktfri fis i rymden det här larvet var. är det nån här som reggat sig och vet mer än vad som kommer upp på "rörelsens" hemsida? när kommer foliehattsforumen igång ordentligt på den där jävla sajten?
Citera
2008-10-20, 16:55
Medlem
Defenestrations avatar
Allt jag vet är att Richard Dawkins är sjukt töntig och att folk är blinda får. Woah! Religion är trams! Näääää? Vetenskap är Gud! Jaaaaa!!! fan vad folk suger.
Citera
2008-10-20, 19:49
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel. Jag har precis sett båda filmerna och tänkt lite.
Är det inte så att de menar att man på något vis inte ska/behöver äga någonting förutom kanske rätten till privatliv i eget hem.

Säg att du vill ta en tur på sjön/fiska/whatever du vill göra i/på sjön. Do it! Ingen hindrar dig. Varför skall någon äga sjön? Måste verkligen någon äga sjön? Ingen människa behöver ju något kapital etc... Sjön finns där för alla att njuta av, när man känner för det.

Du behöver inte äga en sjö för att hyra ut rättigheter osv för att tjäna pengar, du får allt du behöver för att må bra och lite till pga av att tekniken, i form av robotar och andra industrier osv, ser till att du kan få det (mat, transport etc...).

Om jag säger att du kan få allt du behöver för att du ska överleva; mat, luft vatten, privatliv (näst intill livsnödvändigt), någonstans att sova osv.
Vad kan du sedan tänkas kunna begära?
Säkerhet/trygghet? - Visst, du har det redan. Ingen behöver göra någon illa för alla klarar sig, de har vad de behöver.
Stimulans? - Fine, go wherever you want. Tekniken "betalar" sig självt. Om du vill använda hjärnan börja att forska/hjälpa att utveckla tekniken. Det är sjukt stimulerande att arbeta med hjärnan.

Lite småflummigt skrivet, men bara lite reflektioner...
Säger inte att jag direkt är för detta. Man är ju som sagt försiktig av sig.
Sjukt kul och intressant att läsa folks tankar kring det iaf.

Hehe hade själv tänkt skriva nåt i stil med detta men nu är det mera onödigt. Jag håller helt med om att det i princip i detta som en stor del av filmen handlar om.

Det är ju inte så att de menar på att vi ska avskaffa ägande helt och hållet, självklart ska alla ha rätten till en egen bostad och ett privatliv. Det de i egentligen föreslår är väl egentligen bara att teknologin ska ha utvecklats så långt så att den kan förse oss med allt vi behöver, och utan att nån blir lämnad utanför.

Dock betyder ju inte detta att bara för att man själv har fått ett nytt hus så kan en massa annat folk också bo där, vilket de inte heller kommer att behöva eftersom att de själva har ett eget hus, och detta är ju själva poängen med det hela.
Citera
2008-10-20, 20:04
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceman91
Hehe hade själv tänkt skriva nåt i stil med detta men nu är det mera onödigt. Jag håller helt med om att det i princip i detta som en stor del av filmen handlar om.

Det är ju inte så att de menar på att vi ska avskaffa ägande helt och hållet, självklart ska alla ha rätten till en egen bostad och ett privatliv. Det de i egentligen föreslår är väl egentligen bara att teknologin ska ha utvecklats så långt så att den kan förse oss med allt vi behöver, och utan att nån blir lämnad utanför.

Dock betyder ju inte detta att bara för att man själv har fått ett nytt hus så kan en massa annat folk också bo där, vilket de inte heller kommer att behöva eftersom att de själva har ett eget hus, och detta är ju själva poängen med det hela.

Vad händer om båda vi vill bo vid stranden i Stockholm då? Fast det bara finns ett fåtal lägenheter, och det är tusentals som vill bo där. Vem får lägenheten?
Citera
2008-10-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Vad händer om båda vi vill bo vid stranden i Stockholm då? Fast det bara finns ett fåtal lägenheter, och det är tusentals som vill bo där. Vem får lägenheten?

Jupp, och det är ju där problemet ligger. Det är som sagt en väldigt "fin" framtidsversion som de presenterar, men att faktiskt tillämpa den i verkligheten skulle vara betydligt mycket svårare.

I mitt förra inlägg beskrev jag bara hur jag tolkade deras "budskap". Själv tycker jag bara att det är roligt att höra nya o relativt fräscha idéer, även fast man alltid får ta dem med en nypa salt.
Citera
2008-10-20, 21:06
Medlem
http://www.newscientist.com/home.ns

I nya numret av New Scientist ventileras ideér som är snarlika de som nämns i Zeitgeist. Ekologer, ekonomer och filosofer får komma till tals och beskriva vad de ser som framtidens samhälle. Vidare får all tillväxtdoktrin på det ekonomiska planet sina fiskar varma. I texterna nämns John Stuart Mills tankar om en stationär ekonomi, liknande den som Marx menade med kommunism, i Mills version reslutatet av en långtgående utilitarism.
Citera
2008-10-21, 14:45
Medlem
landos avatar
eller

så e det dax nu... skiter lite i vad zeitgeist står för eller för den delen vad eller vilka de e.

vad folk verkat missat är att dom faktiskt har rätt. tjat om politiska ideologier känns förlegat- ni e fast-det e över

support no one. tänk själv
Citera
2008-10-21, 15:30
Medlem
Imbriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekstroem
http://www.newscientist.com/home.ns

I nya numret av New Scientist ventileras ideér som är snarlika de som nämns i Zeitgeist. Ekologer, ekonomer och filosofer får komma till tals och beskriva vad de ser som framtidens samhälle. Vidare får all tillväxtdoktrin på det ekonomiska planet sina fiskar varma. I texterna nämns John Stuart Mills tankar om en stationär ekonomi, liknande den som Marx menade med kommunism, i Mills version reslutatet av en långtgående utilitarism.

Du skulle inte råka ha hela artikeln på datorn? Skulle uppskattas om du kunde posta den här eller posta en link.
Citera
2008-10-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbrium
Du skulle inte råka ha hela artikeln på datorn? Skulle uppskattas om du kunde posta den här eller posta en link.

Kan det vara denna länk du letar efter?

http://www.newscientist.com/channel/opinion/mg20026786.000-special-report-how-the-economy-is-killing-the-earth.html
Citera
2008-10-21, 19:52
Medlem
Citat:
Kan det vara denna länk du letar efter?

http://www.newscientist.com/channel/opinion/mg20026786.000-special-report-how-the-economy-is-killing-the-earth.html

Ja, precis den. Där är några artiklar som man kan läsa utan att vara prenumerant. Annars finns den på alla bibliotek i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in