2008-10-10, 14:52
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Lindquist
Fast i detta påstående förkastar du samtidigt vårat evolutionära arv. Människan är förvisso formbar i den mån att du med hjälp av stor ansträngning kan bryta ned ett psyke och kanske byta ut den ordinära mänskliga psykologin.

Men du skapar ingen frisk individ.
"Det är inte mätbar hälsa att vara anpassad till ett sjukt samhälle".

Japp, såg filmen. Gillar den skarpt. Jag gillar verkligen att de beskriver allt utan att slänga omkring ord som bara anses vara vänsterklyschor. För visst hade de kunnat hylla Marxismen osv utan att ha bytt åsikter alls, men de fokuserar på sakfrågorna utan att stämpla ut dom som en specifik ideologi. Det är förmodligen det bästa de kunde gjort. Sweet.
Citera
2008-10-10, 15:06
Medlem
Hail_Satans avatar
http://thezeitgeistmovement.com/

Förresten, sett det där än?

Fatta ironin ifall det hade varit nåt stort företag som söker mailadresser att spamma med junkmails!

Eller för den delen CIA som söker potentiella terrorister, haha!
Citera
2008-10-10, 15:23
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag reggade mig i min totala brist på intresse eller insikt.
Citera
2008-10-10, 15:34
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Lindquist
Fast i detta påstående förkastar du samtidigt vårat evolutionära arv. Människan är förvisso formbar i den mån att du med hjälp av stor ansträngning kan bryta ned ett psyke och kanske byta ut den ordinära mänskliga psykologin.

Men du skapar ingen frisk individ.

Va? Frisk individ? Det begreppet är i högsta grad kontextuellt beroende. Och ja, jag förkastar vårat evolutionära arv i förhållande till vårat sociokulturella. Det senare är helt enkelt oerhört mycket mer inflytelserikt i dagens mänskliga utveckling.
Citera
2008-10-10, 15:36
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
http://thezeitgeistmovement.com/

Förresten, sett det där än?

Fatta ironin ifall det hade varit nåt stort företag som söker mailadresser att spamma med junkmails!

Eller för den delen CIA som söker potentiella terrorister, haha!
Jag gav dem min mejladress, skadar inte att få nyhetsbrev.
Citera
2008-10-11, 02:41
Medlem
Burquettes avatar
jag måste erkänna att jag är måttligt intresserad av det här forat. kul att den här synnerligt intressanta sociala strömningen hamnat här. kan rekommendera den här sajten http://zeitgeistmovieisfake.com/truth/. den ger lite insyn i hur konspirationsteoretiker gör pengar på paranoia och missnöje.

det jag tycker är riktigt intressant är var missnöjet och motståndsviljan kommer ifrån, och varför ingen annan lyckats kanalisera dessa krafter. höger som vänster.

(zeitgeistfenomenet hör ju egentligen mer hemma bland foliehattarna i nasse eller revisionistforat)
Citera
2008-10-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burquette
jag måste erkänna att jag är måttligt intresserad av det här forat. kul att den här synnerligt intressanta sociala strömningen hamnat här. kan rekommendera den här sajten http://zeitgeistmovieisfake.com/truth/. den ger lite insyn i hur konspirationsteoretiker gör pengar på paranoia och missnöje.

det jag tycker är riktigt intressant är var missnöjet och motståndsviljan kommer ifrån, och varför ingen annan lyckats kanalisera dessa krafter. höger som vänster.

(zeitgeistfenomenet hör ju egentligen mer hemma bland foliehattarna i nasse eller revisionistforat)

Första filmen var väldigt konspiratorisk, den här nya har inte den karaktären.
Sajten du länkar till var ganska meningslös. Där skriver han ju bara om första filmen...
Citera
2008-10-11, 12:11
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:

Spännande hemsida, ska läsas med yttersta intresse.

edit: Jag tycker att den var en besvikelse. Författaren är mindre trovärdig än själva filmen, eftersom han inte har några som helst belägg för sina påståenden. Den bästa biten var där han bashade de olika delarna av den första filmen (han behandlar inte den andra). Han gör ett någorlunda bra jobb med del ett och två, men den viktigaste delen (del 3) säger han följande om:

"Part 3 deals with bankers manipulating global events in order to make money and obtain global control. Part 3 is out there and that's the reason Peter Joseph feeds this information to you in the very end. Should he have put this information into part one, he wouldn't make rapport with viewers and his movie wouldn't be successful."

Sen inget mer. Han bemöter alltså inte de påståenden som läggs fram alls.

Författaren påstår sammanfattningsvis att:

"To find truth you must look at people's actions. If you look at Peter Joseph's actions you will see that Peter Joseph is evil, that Peter Joseph is only in it for the money, that Peter Joseph is irresponsible, that every conspiracy theory ever manufactured is evil in it's nature, designed to cause chaos, to bring society down, and to destroy."

Det sista är ju delvis sant, men det vore roligt om han hade några som helst belägg för sina första påståenden.
Senast redigerad av Pseud0nym 2008-10-11 kl. 12:31.
Citera
2008-10-11, 14:28
Medlem
Hail_Satans avatar
Alltid lika kul när nån pekar ut något för att vara "evil".
Citera
2008-10-11, 15:16
Medlem
Citat:

Från sidan du länkade till:

"Part 1 deals with Christian religion, telling us it is fake, and that Jesus never existed. Well who cares whether Jesus never existed. Christian religion had profound positive effects on the development of western civilization. Where in other parts of the world people with different religion slaughter each other, consider women second class citizens, and kill in the name of God, we have values deeply rooted by our religion into us. Our connection to Christianity is so deep that most of us still retain our values even though we are not religious. Christianity in this sense is real and a great success story. We are a living testament to that. It is absolutely not important whether Jesus ever lived, whether he died, and whether he was resurrected."

Sanningen spelar roll. Om denne figur inte är intresserad av sanning så är hans texter inte mycket värda heller. Och kristendomen är moraliskt övelägsen andra religioner och har aldrig lett till något ont.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-10-11 kl. 15:18.
Citera
2008-10-12, 21:56
Medlem
Vidovdans avatar
Citat:

Intressant sida. En debunkning av Zeitgeist. Det skulle vara intressant att göra en debunkning av debunkningen.

Om man plockar russinen ur sidan så har han helt rätt i att första delen av filmen är den som är mest trovärdig. Det gäller både den gamla filmen (med religion som första delen) och addendum där banksystemet beskrivs korrekt i den första delen. Påföljande delar är inte lika bra, varken i den första filmen eller i den här. Själva webbsidan http://thezeitgeistmovement.com/ handlar ju bara om den andra delen.

Jag är mest fundersam över hur Joseph (som är bakom filmen) kunde träffa så rätt med bankkollapsen. Visste han när det skulle hända? Hur kunde han i så fall veta det? Vad betyder det för filmens trovärdighet?

Men jag hävdar fortfarande att filmen är sevärd och innehåller väldigt mycket intressant information, särskilt i början.
Citera
2008-10-12, 23:33
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
*suck*

Det anarkistiska samhälle måste vara direktdemokratiskt i all form av sammarbete, eftersom individen måste ha rätten att vara med och bestämma över saker på påverkar dennes eget liv. Alltså får man rösta i alla beslut vars konsekvenser direkt påverkar en som individ, exempelvis det mesta inom ekonomin. För att undvika slaveri och alienation från beslutsfattningen bör man organiseras i små, direktdemokratiska kommuner, från vilka man kan utträda om man vill.

Man måste vidare ha överenskommelser för att förhindra att de starka individerna inskränker på svaga individers frihet för sin egen vinning. Detta kan vara våldtäkt, misshandel, rån och liknande. I denna kategori vill jag, till skillnad från "anarko"-kapitalisterna, även inkludera kaptialism, bland annat eftersom den innebär att makt över samhället förflyttas till ett område där de som påverkas av den inte har rätten att vara med och besluta om den. Detta är olaga tvång. Vidare kan själva produktionsprocessen klassas som stöld.

Man kan kalla detta lagar om man vill, inte mig emot. Det kanske inte passar ihop med din bild av "anarkism", men för mig är grunden "an archos", utan härskare, viktigast. De som skadar andra individer i samhället, typ våldtar och sånt, bör om företeelsen är allvarlig/upprepad kunna uteslutas ur kommunen. Det är viktigt att notera att antalet brott skulle minska kraftigt om vi blev av med fattigdom, kapitalism, alienation och orättvisor, och jag hoppas att det i kombination med den sociala faktorn kan göra dessa åtgärder onödiga i de flesta fall.
Vad skulle klassas som kapitalism i din arebetakommun då?
- Skulle jag kunna få sälja glass på torget?
- Kan jag betala någon för att stå och sälja glass, i den glasskiosk jag byggt på torget, medan jag själv gör glassen?
- Kan jag betala en/flera personer för att hjälpa mig göra glass, samtidigt som jag själv börjar bygga på en till glasskiosk? För att sedan bara administrera det hela.
-Ponera att jag säljer hela skiten, förslagsvis till de jag har haft som anställda, för att sedan köpa lite svetsutrustning och påbörja uppbygandet av mitt verkstadsföretag. Med tiden växer det sig så stort att jag kan anställa personer för nästan i princip alla arbetsuppgifter, för att själv bara dra upp lite riktlinjer för företagen någon gång per månad.

Bara ett exempel på vad människor kan hitta på ifall man inte använder våld för att stoppa dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in