2009-01-04, 11:07
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
När du i själva verket inte förklarat någonting alls?

... om ni har missat det så är det här smartypants sätt att säga "jag ger upp, för jag fattar inte"...
Nej, jag ger upp, för DU fattar inte. Jag har förklarat. Du begriper inte förklaringarna, och du förstår tydligen inte ens så mycket av dom att du ens kan säga vad du inte förstår. Om detta är avsiktlig dumhet från din sida eller inte vet jag inte.

Och nej, jag ger inte upp. Jag är envis som fan.

Citat:
Jag menar ju så klart "handelshinder" i bemärkelsen "flöde av valuta".

I en teknokrati finns ingen valuta.
Vilket väl isåfall rimligen är ett ultimat handelshinder.

Du säger emot dig själv, för du begriper inte vad du säger.
Citera
2009-01-04, 11:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Du kan ju alltid byta dina varor mot monopolpengar?
Mer sannolikt är att man kommer börja använda nån metall, typiskt silver, som valuta. Pengar är och förblir enbart ett bytesmedel. Det behövs så långe man behöver byta saker. Byta saker behöver man så länge det inte finns oändliga mängder av allt.

Och det här påpekade jag redan i början av tråden, och har förklarat om och om och om igen. Och du har fortfarande inte begripit.
Citera
2009-01-04, 11:11
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agder
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=869589

Fler söker läxhjälp
Växande bransch. Så mycket kostar det att få hjälp med matematik, språk eller andra ämnen.

Hur kan en sådan bransch ens få existera?
Ja hu. Lärare skall inte få ha betalt.
Citera
2009-01-04, 11:42
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
LOL.
Säg det till alla som inte har råd med mat, kläder, el, hygien, transporter, rent vatten, medicin....

Bara för skojs skull, gör vi ett enkelt litet experiment.

Pengar är ett probem, eftersom alla inte har tillräckligt. Om du trycker ut en miljard dollar och ger till var och en i världen har ingen längre brist på pengar. Är alla problem borta? Eller blir pengarna i praktiken värdelösa som bytesmedel och avskaffade. Målet nådd. Men man börjar använda något annat som bytesmedel. Tex navkapslar. Då blir det:

Pengar är ett probem, eftersom alla inte har tillräckligt.

Osv osv.
Citera
2009-01-04, 12:49
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Varför skall du göra det? Resurser är ju gratis. Återvinning blir ju meningslöst.
För att man kan återvinna, så att systemet kan återanvända resursen. Det har inget med att göra att det är gratis.
Citat:
Det handlar inte enbart om att naturresurser/råvaran tar slut. Det handlar främst om hur dom resurser som finns skall användas.
På optimalt sätt för resursen, jorden och befolkningen. Inte som nu, när den används för vinst.
Citat:
Om du förklarar vad i svaret du fann oklart så skall jag försöka förtrydliga.
"Skall distributionen av resurser ske så att resurserna utnyttjas effektivt måste man ha ett där den som vill utnyttja en resurs får betala kostnaden för resursen. På det viset kommer resurserna användas där dom skapar mest nytta, eftersom dom kommer vara beredda att betala mest." Jag vet att jag inte är super-pedagogisk, tala om vad som är oklart så skall jag se om jag kan förtydliga.
Det vore bra om du för en gångs skull svarade på frågan, vilket du ständigt undviker.
Och vilken slags försäkran har detta system att resursen kommer användas där den skapar "mest nytta"?
Citat:
Köpte du resurser som en investering, och investeringen ? Ja, då får du skylla dig själv.
Aha, den enes bröd den andres död. Men då är väl inte marknaden bra på ge människor det dom är beroende av? Är inte detta en grundförutsättningen för krig, då man inte har det grundläggande man behöver.
Citat:
Dels pratar du nu om länder, men kallar dom "du". Det är rätt fånigt. Dels implicerar du att länder väljer vila resurser som har. Det är riktigt korkat. Dels missrepresenterar du helt hur världsbanken fungerar. Och sist men inte minst är detta totalt irrelevant för hela frågeställningen. Det är uppenbarligen dags att fokusera debatten igen.
Läs på om världsbanken innan du uttalar dig;
"Structural adjustment is a term used to describe the policy changes implemented by the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (the Bretton Woods Institutions) in developing countries. These policy changes are conditions (Conditionalities) for getting new loans from the IMF or World Bank, or for obtaining lower interest rates on existing loans." "Some of the conditions for structural adjustment can include:

* Cutting social expenditures, also known as austerity,
* Focusing economic output on direct export and resource extraction,
* Devaluation of currencies,
* Trade liberalization, or lifting import and export restrictions,
* Increasing the stability of investment (by supplementing foreign direct
investment with the opening of domestic stock markets),
* Balancing budgets and not overspending,
* Removing price controls and state subsidies,
* Privatization, or divestiture of all or part of state-owned enterprises,
* Enhancing the rights of foreign investors vis-a-vis national laws,
* Improving governance and fighting corruption.
(källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Structural_Adjustment_Program )
Citera
2009-01-04, 12:55
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Bara för skojs skull, gör vi ett enkelt litet experiment.

Pengar är ett probem, eftersom alla inte har tillräckligt. Om du trycker ut en miljard dollar och ger till var och en i världen har ingen längre brist på pengar. Är alla problem borta? Eller blir pengarna i praktiken värdelösa som bytesmedel och avskaffade. Målet nådd. Men man börjar använda något annat som bytesmedel. Tex navkapslar. Då blir det:

Pengar är ett probem, eftersom alla inte har tillräckligt.

Osv osv.

Nej det hade blivit en jävla inflation men det hade kunnat lösa en del problem med fattigdom.

Idag:
a)1000 $ b)1 $ c) 100 $

b) har svårt att få det att gå ihop, medan a) kan köpa precis vad han vill ha.

Efter en miljard/person:
a)1000 001 000 $ b) 1000 000 001 $ c) 1000 000 100 $

A), b) och c) har nu mycket mindre förmögenhetsskillnader, må så vara att osten kostar ett par tusen (eller mer orkar inte räkna exaktare) istället för en tia.

Visst handlarna hade profiterat på situationen genom att höja priserna mer än vad de hade varit tidigare. Och inkomstskillnaderna hade snabbt blivit stora igen eftersom a) var den som ägde fabriken och fabriken blev snabbt värd skitmycket mer eftersom pengar är relativt i förhållande till hur mycket pengar som finns. En sådan åtgärd hade hursomhelst haft inverkan på kort sikt.

Jag tror det var Friedman som stressade vikten av inflationsbekämpning.
Senast redigerad av 1:aHjälpen 2009-01-04 kl. 13:01.
Citera
2009-01-04, 13:02
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Nej det hade blivit en jävla inflation men det hade kunnat lösa en del problem med fattigdom.

Idag:
a)1000 kr b)1 kr c) 100 kr

b) har svårt att få det att gå ihop, medan a) kan köpa precis vad han vill ha.

Efter en miljard/person
a)1000 001 000 kr b) 1000 000 001 kr c) 1000 000 100 kr

A), b) och c) har nu mycket mindre förmögenhetsskillnader, må så vara att osten kostar ett par tusen (eller mer orkar inte räkna exaktare) istället för en hundring.

Visst handlarna hade profiterat på situationen genom att höja priserna mer än vad de hade varit tidigare. Och inkomstskillnaderna hade snabbt blivit stora igen eftersom a) var den som ägde fabriken och fabriken blev snabbt värd skitmycket mer eftersom pengar är relativt i förhållande till hur mycket pengar som finns. En sådan åtgärd hade hursomhelst haft inverkan på kort sikt.

Jag tror det var Friedman som stressade vikten av inflationsbekämpning.

Kortsiktigt hade det blivit kaos. Efter en stund hade man inte fortsatt använda samma bytesmedel (pengar) eftersom det hade blivit värdelöst och bytt till något annat, tex navkapslar. Tills man hade tryckt tillräckligt med navkapslar och de blivit värdelösa som bytesmedel. Då hade man bytt till, hmm, kanske snäckskal. Så pengar är inte problemet, utbytet av resurser skulle bara ta en annan genväg.
Citera
2009-01-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Kortsiktigt hade det blivit kaos. Efter en stund hade man inte fortsatt använda samma bytesmedel (pengar) eftersom det hade blivit värdelöst och bytt till något annat, tex navkapslar. Tills man hade tryckt tillräckligt med navkapslar och de blivit värdelösa som bytesmedel. Då hade man bytt till, hmm, kanske snäckskal. Så pengar är inte problemet, utbytet av resurser skulle bara ta en annan genväg.

Alltså du har både rätt och fel. Jag håller med om hela beskrivningen fram till slutsatsen. Det är ett problem att pengarna är orättvist fördelade. Ett problem som ser grunden i problemet är själva användandet av pengar (eller snäckskal) och att man fördelar resurser utifrån ett bytessystem istället för utifrån behov.

Välfärdsstaten har försökt att garantera vissa behovs uppfyllande men just iom användandet av pengar kommer de här systemen att korrumperas.

Även om det uppstår problem i samband med social omfördelning finns en mycket stor poäng i det, en liberal kan kanske uppskatta samhällskontraktet som en sådan poäng.
Citera
2009-01-04, 14:39
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Allt finns inte i överflöd, och kan inte finnas i överflöd.
På vilket sätt skulle inte tex energi kunna finnas i överflöd?

Citat:
Inte BRIST. Det är en BEGRÄNAS resurs. Du kan alltså inte avskaffa knappheten av den, eftersom du inte kan tillverka oändliga mängder av mark.
Problemet är väl inte att det är brist på mark, inte än ivf, utan att det på vissa ställen finns för mycket människor och på vissa ställen inga alls.
Av olika orsaker så klart.

Men klart är väl att vi ganska lätt skulle kunna fördela människor jämnare över vår värld om vi inte hade nationer och pengar som hindrade oss?

Citat:
Nej. Allt KOSTAR. Punkt. I dag har vi pengar som ett bytesmedel. Avskaffandet av pengar gör inte att saker blir gratis, som du tror. Allt kostar, och kommer alltid att kosta. Det är en fysisk nödvändighet, som jag har förklarat för dig, och som du verkade förstå.
Allt kostar pengar och resurser/energi.
Pengar är, i motsatts till vad du tror, en helt artificiell skapelse som inte alls behövs.
Resurser och energi är fysiska nödvändigheter. Inte pengar. Den egentliga kostnaden för en vara är resurser och energi.

Citat:
Du förstår inte svaret alltså. Du begriper inte att saker kostar. Du tror att man kan tillverka oändliga mängder av saker utan kostnad. Och då har varken du eller jag vunnit. Du har förlorat, för du begriper fortfarande inte. Jag har förlorat, för du begriper fortfarande inte.
Och då var vi där igen... "oändliga mängder"...
Länka gärna till vart jag eller någon annan har påstått det.

Vi tar det igen fast jag vet att du inte fattar; överflöd och tillräcklighet är inte oändligt mycket.
Upprepa.

Citat:
En bil behöver se sig om kring, hitta vägen (avancerad bildbehandling)
Nej, men däremot laseravståndsmätare och sensorer för att mäta av GPS signaler och magneter i vägbanans kanter. (redundanta system)

Citat:
avgöra vad för annat som finns i form av fasta hinder och trafik (ännu mer avancerad bildbehandling),

Tvärtom faktiskt.
Att analysera mätdata från laseravståndsmätare och ev radar är inte särskilt processorkrävande. Vilken PC som helst klarar av det lätt.

Citat:
analysera detta (tung AI) och därmed avgöra vad som skall göras beroende på vad dess mål är, och ta reda på hur man på ett säkert sätt tar sig till punkt B, längre fram på vägen. Det är ett mycket svårt problem,
Behövs ingen "AI" i bilar för att få dom att inte krocka. Att du ens tror det är ett tydligt tecken på att du inte har enaning om vad du pratar om.
Till skillnad från dig så har jag studerat Neurala nätverk (som dom flesta AI-system baseras på) och AI i snart 15 år, och jag kan garantera dig att ett sånt system inte på länge kommer att behövas för att driva en bil framåt, säkert och förarlöst.

Citat:
och dom bilar som används för att forska på det här området är vanligen fyllda med olika sorters kameror och radar och datorer för att hantera all informationen.
Systemet som Volvo har för att analysera trafiken (med hjälp av bla laseravståndsmätare) och bromsa bilen när en kollision verkar oundviklig drivs av en Pentium M på 800 mhz.

Kameror används inte alls (vad jag vet? länka gärna!) eftersom systemen för att i realtid analysera bildinformation kräver ett enormt stort neuralt nätverk.

Citat:
Utan tvekan kommer man lösa problemet.

Problemet är redan löst vad gäller "föra bilen säkert fram från A till B" om man bara hade velat göra det.

Citat:
Och tekniken börjar så sakta leta sig in i bilar,
Med betoning på sakta. Tack vare det monetära systemet.
Alldeles för sakta faktiskt och alltid när det redan är försent.

Ta dom förarlösa taxibilarna i Stockholm som ett exempel. Även om det projektet inte är optimalt alls i mina ögon...
http://www.swedetrack.com/spartaxi.htm

"Politikerna i Stockholm län har länge varit kallsinniga, men nu har man iallafall lovat att inte lägga hinder i vägen. Det återstår dock att lösa frågan om finansieringen."

Vad är problemen här;

1. Tekniken finns inte.
2. Politiker och pengar. (det monetära systemet)

Citat:
jag har hört att vissa Mercedesar har en radar som gör att du inte längre kan köra för nära bilen framför, och som hindrar dig att köra in i stillastående bilar eller bergväggar. Men för att styra bilen helt självt måste man vara säker på inte bara att programvaran hanterar dom flesta situationer, utan ALLA situationen på ett säkert sätt, och inte flippar ut eller kraschar.
Det är därför man har redundanta system, oftast i trippel uppsättning där varje enskilt system inte bara analyserar samma data utan även vilka slutsatser dom andra systemen kommer fram till (ut-data), sen, om ett system ger olika svar från dom andra två, så "röstas" det systemet ut och en varningslampa lyser i bilen.

Citat:
Jag gissar på 20 år innan vi har bilar som kan köra själv på motorvägar, och 10 år till innan dom kör själva i stadstrafik.
Jag vet att det monetära systemet är extremt ineffektivt, men 20 år är väl ändå extremt pessimistiskt?

Antagligen sker en teknologisk singularitet innan 2030, om inte någon katastrof inträffar, och då ser världen helt annorlunda ut.
Det nuvarande systemet kan inte hänga med helt enkelt.

Citat:
Och det här är ett bra exempel på hur du, som icke-tekniker, totalt underskattar problemens komplexitet. Du har inte den MINSTA susning om vad du pratar om.
Jag vet precis vad jag pratar om eftersom jag studerar den teknik som behövs för att lösa problemen istället för att som du bara avfärda all utveckling som skett dom senaste 20 åren som "magi".

Citat:
Som sagt, du dyrkar teknik, för du ser det som magi. Du förstår inte skillnaden.

Det är väl snarare du som ser teknik som någonting främmande och därför är rädd för den.
För någon tekniker är du verkligen inte.

Citat:
Vilket är precis vad jag gjorde. Det är räckvidden av den berömda EV1, i sin sista och bästa inkarnation på en 80% laddning, som tar några timmar att nå. Det är därför den bilen försvann.

GM ville aldrig sälja bilen ens, efter påtryckningar från Exxon. Faktum är att bilen förbjöds att säljas, man fick bara leasa den.

Efter ett tag så drogs alla bilar tillbaka för att försäljningen, som var förbjuden, inte var tillräckligt bra.

Tre veckor senare var det artiklar i dom flesta större tidningar (vem bekostade det?) där elbilen dömdes ut som ett ekonomiskt fiasko och att ingen ville köpa den, trots att folk inte fick köpa den och att ALLA som leasade den ville köpa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/EV1

"Sent 2003 stoppade GM EV1-programmet och avslutade alla leasingkontrakt. Ägarna till bilarna protesterade, men GM förklarade att det inte såldes tillräckligt med bilar för att göra det lönsamt och därför skulle de återlämnas. Detta yttrande kom trots att de aldrig funnits tillgängliga för försäljning."

Och herregud du tror att teknik från 90-talet är allt vi kan uppbringa idag?

Citat:
Ja, Du tror, och kräver att man skall knäppa med fingrarna så har man löst ett problem och skapat oändliga resurser.

Du kan som sagt inte särskilt mycket om teknik och därför har du svårt att se lösningarna.

Citat:
Du tror teknik är magi.

Mmmh visst är det så. Elbilar som funkar tex är ren magi va?

Citat:
Till och med när jag förklarar problemen för dig hävdar du bara att det är skitsnack och att det inte är problem. Du knäpper med fingrarna, och sp hepp, är problemet bara borta.
Och där har vi "knäpper med fingrarna" igen...

Citat:
Du har fortfaramde inte, efter alla mina förklaringar och hänvisningar till längre texter, begripit vad pengar är. Du tror fortfarande att om man avskaffar pengar blir allt gratis.
Ja du fortsätter påstå det. Varför vet jag inte.

Citat:
Förlåt, men det här är helt och hållet frågan om att sakfrågorna går milsvitt över ditt huvud.

Ja för vi ser vem av oss som kan teknik och vem som har komplex över något...

Citat:
Du begriper helt enkelt inte enkel matematik.

Nänä, så om man studerar neurala nätverk tex så behövs ingen djupare kunskap om matematik? Eller vänta nu! Det var visst tvärtom! :P

Citat:
Du fattar inte att pengar bara är ett bytesmedel.

Pengar är inte bara ett bytesmedel, eftersom pengar även är ett stort problem i vår nuvarande värld. Omdu har svårt att se det så kan jag inget göra för att hjälpa dig.

Citat:
Du tror att om man avskaffar pengar blir allt gratis.

Ja. Inga pengar, ingen monetär kostnad. Enkelt nog för en femåring att förstå.

Citat:
Du tror att teknik är magi...
Nej det är du som tro det.

Citat:
...som kan skapa oändliga mängder av saker...

Där fick du in "oändligt" igen.

Citat:
...och att tekniker kan lösa vad som helst på nolltid.
... och nu börjar vi med "nolltid" istället...?
Citera
2009-01-04, 15:22
Medlem
Citat:
totaldiss

hahahaha BURN!
Citera
2009-01-04, 15:38
Medlem
Jag har märkt att flera stycken här och framförallt "smartypants" inte har en blekaste om vad dagens pengar är, var dagens pengar kommer ifrån och vart dagens pengar kommer att föra oss och framför allt HUR dagens pengar påverkar människor och samhället.

Så snälla alla som flitigt debatterar i denna tråd, kolla på nedanstående länk INNAN ni börjar diskutera om pengar! Det är en 3,5 timmar lång online föreläsning uppdelat i 20 lättöverskådliga kapitel.

Snälla kolla på den så vi alla är överrens om pengars betydelse i samhället.

http://www.chrismartenson.com/crashcourse
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2009-01-04 kl. 15:47.
Citera
2009-01-04, 17:03
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag har märkt att flera stycken här och framförallt "smartypants" inte har en blekaste om vad dagens pengar är, var dagens pengar kommer ifrån och vart dagens pengar kommer att föra oss och framför allt HUR dagens pengar påverkar människor och samhället.

Så snälla alla som flitigt debatterar i denna tråd, kolla på nedanstående länk INNAN ni börjar diskutera om pengar! Det är en 3,5 timmar lång online föreläsning uppdelat i 20 lättöverskådliga kapitel.

Snälla kolla på den så vi alla är överrens om pengars betydelse i samhället.

http://www.chrismartenson.com/crashcourse
Smartypants är den enda som faktiskt har förstått vad pengar är, ni andra verkar tro att bara valuta försvinner så löser vi alla problem. Pengar är ju bara en handelsvara, inget annat, pengar skapar inte problem lika lite som bananer skapar problem.
Skulle pengar tas bort skulle jorden inte förbättras, för det första skulle världshandeln försvåras eftersom folk nu måste byta andra saker istället för varor mot en universell vara (pengar). Vi skulle alltså skapa enorma ekonomiska svårigheter och dessa skulle vara mest kännbara i fattiga länder.

Det andra problemet är hur vi ska hantera servicesektorn, hur ska en städare få "betalt" om vi inte har en universell handelsvara? blir det tal om resurskuponger då? Det är ju bara ett annat namn för pengar, det vore bra om ni faktiskt klarade av att bestämma en problemformulering först och även förstå komponenter istället för att säga att "pengar är ett problem", det är ungefär som att säga att gurkor är ett problem för att de används som handelsvara.

Vidare är det ju bara Securion som faktiskt förstått att venusprojektet inte är riktigt förankrat i verkligheten och faktiskt kommer med andra förslag. Jag gillar faktiskt att Securion erkänt att teknokratin kommer att "styra människors behov" och inte att allt är tillgängligt för alla.

Zeitgeist kommer med förslag på en lösning som inte fungerar eftersom den antingen förutsätter att folk ska vara annorlunda än de är, eller att alla resurser är oändliga och alltid närvarande närhelst någon vill ha dem. Zeitgeist problemformulering är även den oerhört bristfällig och i huvudsak helt uppåt väggarna. Exempelvis är pengar inte roten till problem alls, fram tills dess att zeitgeist kan påvisa en verklighetsförankrad problemförklaring så kan en lösning tas fram, fram till dess är det egentligen bara kommunism i ny förklädnad, en ID för marxismen kan sägas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in