Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Allt finns inte i överflöd, och kan inte finnas i överflöd.
På vilket sätt skulle inte tex energi kunna finnas i överflöd?
Citat:
Inte BRIST. Det är en BEGRÄNAS resurs. Du kan alltså inte avskaffa knappheten av den, eftersom du inte kan tillverka oändliga mängder av mark.
Problemet är väl inte att det är brist på mark, inte än ivf, utan att det på vissa ställen finns för mycket människor och på vissa ställen inga alls.
Av olika orsaker så klart.
Men klart är väl att vi ganska lätt skulle kunna fördela människor jämnare över vår värld om vi inte hade nationer och pengar som hindrade oss?
Citat:
Nej. Allt KOSTAR. Punkt. I dag har vi pengar som ett bytesmedel. Avskaffandet av pengar gör inte att saker blir gratis, som du tror. Allt kostar, och kommer alltid att kosta. Det är en fysisk nödvändighet, som jag har förklarat för dig, och som du verkade förstå.
Allt kostar pengar och resurser/energi.
Pengar är, i motsatts till vad du tror, en helt artificiell skapelse som inte alls behövs.
Resurser och energi är fysiska nödvändigheter. Inte pengar. Den egentliga kostnaden för en vara är resurser och energi.
Citat:
Du förstår inte svaret alltså. Du begriper inte att saker kostar. Du tror att man kan tillverka oändliga mängder av saker utan kostnad. Och då har varken du eller jag vunnit. Du har förlorat, för du begriper fortfarande inte. Jag har förlorat, för du begriper fortfarande inte.
Och då var vi där igen... "oändliga mängder"...
Länka gärna till vart jag eller någon annan har påstått det.
Vi tar det igen fast jag vet att du inte fattar;
överflöd och
tillräcklighet är inte
oändligt mycket.
Upprepa.
Citat:
En bil behöver se sig om kring, hitta vägen (avancerad bildbehandling)
Nej, men däremot laseravståndsmätare och sensorer för att mäta av GPS signaler och magneter i vägbanans kanter. (redundanta system)
Citat:
avgöra vad för annat som finns i form av fasta hinder och trafik (ännu mer avancerad bildbehandling),
Tvärtom faktiskt.
Att analysera mätdata från laseravståndsmätare och ev radar är inte särskilt processorkrävande. Vilken PC som helst klarar av det lätt.
Citat:
analysera detta (tung AI) och därmed avgöra vad som skall göras beroende på vad dess mål är, och ta reda på hur man på ett säkert sätt tar sig till punkt B, längre fram på vägen. Det är ett mycket svårt problem,
Behövs ingen "AI" i bilar för att få dom att inte krocka. Att du ens tror det är ett tydligt tecken på att du inte har enaning om vad du pratar om.
Till skillnad från dig så har jag studerat Neurala nätverk (som dom flesta AI-system baseras på) och AI i snart 15 år, och jag kan garantera dig att ett sånt system inte på länge kommer att behövas för att driva en bil framåt, säkert och förarlöst.
Citat:
och dom bilar som används för att forska på det här området är vanligen fyllda med olika sorters kameror och radar och datorer för att hantera all informationen.
Systemet som Volvo har för att analysera trafiken (med hjälp av bla laseravståndsmätare) och bromsa bilen när en kollision verkar oundviklig drivs av en Pentium M på 800 mhz.
Kameror används inte alls (vad jag vet? länka gärna!) eftersom systemen för att i realtid analysera bildinformation kräver ett enormt stort neuralt nätverk.
Citat:
Utan tvekan kommer man lösa problemet.
Problemet är redan löst vad gäller "föra bilen säkert fram från A till B" om man bara hade velat göra det.
Citat:
Och tekniken börjar så sakta leta sig in i bilar,
Med betoning på
sakta. Tack vare det monetära systemet.
Alldeles för sakta faktiskt och alltid när det redan är försent.
Ta dom förarlösa taxibilarna i Stockholm som ett exempel. Även om det projektet inte är optimalt alls i mina ögon...
http://www.swedetrack.com/spartaxi.htm
"Politikerna i Stockholm län har länge varit kallsinniga, men nu har man iallafall lovat att inte lägga hinder i vägen. Det återstår dock att lösa frågan om finansieringen."
Vad är problemen här;
1. Tekniken finns inte.
2. Politiker och pengar. (det monetära systemet)
Citat:
jag har hört att vissa Mercedesar har en radar som gör att du inte längre kan köra för nära bilen framför, och som hindrar dig att köra in i stillastående bilar eller bergväggar. Men för att styra bilen helt självt måste man vara säker på inte bara att programvaran hanterar dom flesta situationer, utan ALLA situationen på ett säkert sätt, och inte flippar ut eller kraschar.
Det är därför man har redundanta system, oftast i trippel uppsättning där varje enskilt system inte bara analyserar samma data utan även vilka slutsatser dom andra systemen kommer fram till (ut-data), sen, om ett system ger olika svar från dom andra två, så "röstas" det systemet ut och en varningslampa lyser i bilen.
Citat:
Jag gissar på 20 år innan vi har bilar som kan köra själv på motorvägar, och 10 år till innan dom kör själva i stadstrafik.
Jag vet att det monetära systemet är extremt ineffektivt, men 20 år är väl ändå extremt pessimistiskt?
Antagligen sker en teknologisk singularitet innan 2030, om inte någon katastrof inträffar, och då ser världen helt annorlunda ut.
Det nuvarande systemet kan inte hänga med helt enkelt.
Citat:
Och det här är ett bra exempel på hur du, som icke-tekniker, totalt underskattar problemens komplexitet. Du har inte den MINSTA susning om vad du pratar om.
Jag vet precis vad jag pratar om eftersom jag studerar den teknik som behövs för att lösa problemen istället för att som du bara avfärda all utveckling som skett dom senaste 20 åren som "magi".
Citat:
Som sagt, du dyrkar teknik, för du ser det som magi. Du förstår inte skillnaden.
Det är väl snarare du som ser teknik som någonting främmande och därför är rädd för den.
För någon tekniker är du verkligen inte.
Citat:
Vilket är precis vad jag gjorde. Det är räckvidden av den berömda EV1, i sin sista och bästa inkarnation på en 80% laddning, som tar några timmar att nå. Det är därför den bilen försvann.
GM ville aldrig sälja bilen ens, efter påtryckningar från Exxon. Faktum är att bilen
förbjöds att säljas, man fick bara leasa den.
Efter ett tag så drogs alla bilar tillbaka för att försäljningen, som var förbjuden, inte var tillräckligt bra.
Tre veckor senare var det artiklar i dom flesta större tidningar (vem bekostade det?) där elbilen dömdes ut som ett ekonomiskt fiasko och att ingen ville köpa den, trots att folk
inte fick köpa den och att ALLA som leasade den ville köpa.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EV1
"Sent 2003 stoppade GM EV1-programmet och avslutade alla leasingkontrakt. Ägarna till bilarna protesterade, men GM förklarade att det inte såldes tillräckligt med bilar för att göra det lönsamt och därför skulle de återlämnas. Detta yttrande kom trots att de aldrig funnits tillgängliga för försäljning."
Och herregud du tror att teknik från 90-talet är allt vi kan uppbringa idag?
Citat:
Ja, Du tror, och kräver att man skall knäppa med fingrarna så har man löst ett problem och skapat oändliga resurser.
Du kan som sagt inte särskilt mycket om teknik och därför har du svårt att se lösningarna.
Citat:
Du tror teknik är magi.
Mmmh visst är det så. Elbilar som funkar tex är ren magi va?
Citat:
Till och med när jag förklarar problemen för dig hävdar du bara att det är skitsnack och att det inte är problem. Du knäpper med fingrarna, och sp hepp, är problemet bara borta.
Och där har vi "knäpper med fingrarna" igen...
Citat:
Du har fortfaramde inte, efter alla mina förklaringar och hänvisningar till längre texter, begripit vad pengar är. Du tror fortfarande att om man avskaffar pengar blir allt gratis.
Ja du fortsätter påstå det. Varför vet jag inte.
Citat:
Förlåt, men det här är helt och hållet frågan om att sakfrågorna går milsvitt över ditt huvud.
Ja för vi ser vem av oss som kan teknik och vem som har komplex över något...
Citat:
Du begriper helt enkelt inte enkel matematik.
Nänä, så om man studerar neurala nätverk tex så behövs ingen djupare kunskap om matematik? Eller vänta nu! Det var visst tvärtom! :P
Citat:
Du fattar inte att pengar bara är ett bytesmedel.
Pengar är inte bara ett bytesmedel, eftersom pengar även är ett stort problem i vår nuvarande värld. Omdu har svårt att se det så kan jag inget göra för att hjälpa dig.
Citat:
Du tror att om man avskaffar pengar blir allt gratis.
Ja. Inga pengar, ingen monetär kostnad. Enkelt nog för en femåring att förstå.
Citat:
Du tror att teknik är magi...
Nej det är du som tro det.
Citat:
...som kan skapa oändliga mängder av saker...
Där fick du in "oändligt" igen.
Citat:
...och att tekniker kan lösa vad som helst på nolltid.
... och nu börjar vi med "nolltid" istället...?