2009-01-06, 15:02
Medlem
1:aHjälpens avatar
jonte-san:
det handlar om kommunism utan att kalla det för kommunism som jag förstått det.
Citera
2009-01-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Tvångsarbete gör du för att annars åker du i fängelse. Det är alltså inte frivilligt. Du utför i praktiken det arbete du får dig tilldelat.
Nej, du åker inte nödvändigtvis i fängelse. Om vi har en stadsstat t.ex. kan du, i värsta fall, behöva lämna staden om du beter dig oansvarigt. Med lönearbete är samhället ordnat så att majoriteten måste arbeta under privata företag istället, annars svälter de eller hamnar på gatan. Jag är absolut inte för tvång. Det bör vara helt frivilligt att leva och arbeta i den här typen av samhällen, om de skulle uppstå.

Citat:
Och du hävdar på fullt allvar att du inte begriper att det är olika saker att sätta en pistol mot någons panna och säga "Bygg en stol eller åk i fängelse", och att säga "Om du bygger den här stolen få du 500 spänn".
Ungefär som de skatter du är för? Hit med pengarna, annars tar vi dina prylar och slänger dig i fängelse. Men det är ju demokratiskt och det låter fint, eller?

Citat:
Det svarade du inte på. Om du nu inte fattar skillnaden, vilket du påstår, varför kan vi då inte betala folk för att arbeta, istället för att tvinga dom?
Syftet är att skapa ett samhälle med så hög levnadsstandard för så många människor som möjligt under så lång tid som möjligt. Om det uppnår det syftet att ordna samhället på det sättet kan man förstås diskutera. Det har säkert både fördelar och nackdelar. Jag tycker mest det är en intressant idé som jag studerar. Om det skulle främja det mänskliga framsteget mer än en fri marknad vore det bra. Som det är nu har vi otroligt ineffektiva statsskick med korrumperade politiker, och forskning i privata företag begränsas av företagets kortsiktiga mål.
Citera
2009-01-06, 15:57
Medlem
chippyboys avatar
Citat:
Det är en bra och vettig fråga, och samma fråga som din nästa fråga. Som jag redan har påpekat ett antal gånger är en fråga som vi måste vänta med tills vi har klarat av dom mer grundläggande frågorna
Det var inte det vi diskuterade, vi pratade om marknadsekonomin olika problem. Så,
Så den är den som har mest kapital som ska ha kontroll över resurserna?
Hur ska den som är ekonomiskt svag få tillgång till saker som den behöver för att överleva?

Citat:
Frågorna är
F1. Hur skall man se till att resurser skapas?
F2. Hur skall man se till att resurser hamna där dom gör mest nytta?
F3. Hur skall den som är ekonomiskt svag få tillgång till en acceptabel mängd resurser?
Jag har försökt få dig att svara på fråga F2. Med Autodidakten ovan har jag fastnat på F1, som jag trodde var självklar, men det var den inte. Korkat av mig. Jag tror att just nu är det bäst om vi klarar av F1 också. Så jag frågar dig:
F1. Hur skall man se till att resurser skapas?
Exempel på svar är som du ser ovan
Svar F1A: Arbetsvång.
Svar F1B: Incitament, inklusive ekonomiska.
Svar F1C: Magi!
Svar F1D: ??????? <- Fyll i dittt svar här.
Se ovan. Detta är fråga F3. Du har inte svarat på fråga F2 än.
Nu har jag och andra svarat på det hur många gånger som helst, men jag, som är så snäll, svarar gärna igen.
Resurser skapas på exakt samma sätt som idag, genom vetenskapen. Dvs kunskap inom teknik, geologi etc som uppfunnits/upptäckts för att kunna få ut resursen. Men man använder sig av uppfinningarna utan tex patent och politiskt bråk. Allt är öppet och man forskar fram sätt som gör att utvinningen av råvaran samt slutprodukten av råvaran är mest effektiva och miljövänliga. Universitet funkar på just det här sättet och stoppas oftast bara när politiker inte gillar vad som forskas i (tex stamcellsforskning) och när företag patenterar uppfinningar och inte släpper dem till någon annan. Eller i brist på kapital såklart. Men det är lite av poängen till varför pengar skall bort. Genom automatisering av samtliga eller flesta system behöver människor, rent fysiskt, inte finnas inne i gruvor eller fabriker etc. Distributionen sker av automatiserade transporter av tillgångar dit där det behövs, inte som nu, till den som betalar mest. Även här är det en vetenskaplig syn på var något behövs och hur mycket av det som behövs som bestämmer allt detta. Inte politiker som vill stödja en viss del av landet eller viss del av folket för att de röstar på deras parti. Eller pga de ekonomiska styrkan på en viss gruppering/folk/stat/företag.
Citat:
Nej, marknadsekonomin är inte ett nollsummespel. Den enes bröd är inte den andres död.
Man behöver inte nollsummor, det räcker med väldigt låga summor för att skapa nöd.
Citat:
Nej, så fungerar det inte. Priset är det du och jag kommer överens om. Om det är för högt för dig, så köper du av nån annan.
Ditt exempel förutsätter ju att resursen finns i överflöd över hela jorden. Alla resurser är inte det.
Citat:
Inte sedan 1800-talet. Det är nämligen sedan länge betydligt billigare att köpa tillgångarna än att starta ett krig om dom.
Inte om resursen är tex olja, som man kan utvinna under en längre tid.
Citat:
Det förekommer dock att inbördeskrig startar över resurser, dom en del politiker, oftast i diktaturer låter sig mutas och därmed inte ger rikedomarna till folket i landet, vilket givetvis gör folket förbannat. Detta har ingenting med marknadsekonomi att göra, så frågan om vad du svamlar om är fortfarande befogad.
Men det centrala i marknadsekonomin är ju att skaffa kapital, varför skulle dom inte låta sig mutas?
Citat:
1. För att dom är smartare än du?
2. 17% är inte en majoritet, så dom KAN inte, för alla andra länder skulle bli förbannade. 3. Det sker inte. 4. Det skulle gå emot reglerna du själv räknade upp.
1. ...spjuver där.
2. Nej, dom är ingen majoritet, det är därför man skaffar sig allierade.
3. Visa upp varför det "inte sker"?
4. Visa vilken regel som förhindrar försäljning.
Citera
2009-01-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
En tydlig skillnad är att vid tvångsarbete kan du bli tvingad att bli städare på vomatoriet. Om ingen frivilligt åtar sig jobbet måste någon tvingas. Håller du med om det?
Vad är skillnaden i praktiken mot att du är arbetslös och går till arbetsförmedlingen och får reda på att det bara finns skitjobb som detta tillgängliga för dig? Och att du dessutom måste ta det, annars får du ditt socialbidrag (som man inte har tack vare den fria marknaden) indraget och svälter, så när du tar det har du en privat arbetsgivare som bestämmer över dig på ett helt odemokratiskt sätt. På något sätt har han lyckats komma över produktionsmedel som han har äganderätt till utan att ha det minsta personlig nytta av, det enda han kan göra med dem är att anställa städare i ett försök att få en ännu större arbetsfri inkomst. Varför är det det optimala sättet att ordna samhället, ur städarens synvinkel?

Citat:
Inför du belöningssystem i tvångsarbete är du tillbaka i marknadsekonomi igen. Inför du belöningssystem i tvångsarbete är du tillbaka i marknadsekonomi igen. Om du får ett äpple när du städar vomatoriet, kan du byta detta äpple mot en banan som någon annan fick och bananen mot en köttbulle som en tredje fick. Efter ett tag så kommer ni fram till att det är enklare om man använder snäckskal istället för att byta bananer mot äpplen. Det är dessutom praktiskt att snäckskalen inte ruttnar, så du kan spara din banan en längre tid.
Det vore helt meningslöst att byta om man redan hade så gott som fri tillgång till äpplen, bananer och köttbullar. Ett exempel på ett slags belöningssystem vore att smutsiga jobb har kortare arbetsdagar. Den ökade fritiden skulle då vara en fördel som för många kunde väga upp smutsigheten.
Citera
2009-01-06, 16:45
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Skillnaden mellan tvångsarbete och lönearbete är påföljden.

Om resurserna från början var fördelade så att alla hade en möjlighet att tillgodose sina grundläggande behov, men valde att jobba för att få det bättre vore det en annan sak, men som det är nu är du tvungen att ta det som erbjuds för att inte svälta och ha någonstans att bo.
Dessutom är nästan alla tvungna att sätta sig i skuld även fast de arbetar.
Varför blir det "en annan sak"? Och vilken annan sak blir det?

OK då, svara på dom här frågorna:

Fråga F1-I. Hur skall man se till att resurser skapas i ett samhälle där alla har resurser nog att tillgodose sina grundläggande behov?

Fråga F1-II. Hur skall man se till att resurser skapas i ett samhälle där inte alla har resurser nog att tillgodose sina grundläggande behov?

Fråga F1-III. Varför blir svaren olika?
Citera
2009-01-06, 16:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Varför blir det "en annan sak"? Och vilken annan sak blir det?

OK då, svara på dom här frågorna:

Fråga F1-I. Hur skall man se till att resurser skapas i ett samhälle där alla har resurser nog att tillgodose sina grundläggande behov?

Fråga F1-II. Hur skall man se till att resurser skapas i ett samhälle där inte alla har resurser nog att tillgodose sina grundläggande behov?

Man delar resurserna med antalet medborgare.
Dock inte alla resurser, men tillräckligt för att det ska finnas ett alternativ till tvångsarbete.
Resterande resurser delas ut i proportion till det mervärde som skapas genom arbete.
Citera
2009-01-06, 16:55
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte-san
Låter mer som religösa miljömuppar för mig.
Ja, det är dom. Som sagt, sekt-teknokrati.

Citat:
Tänk att folk håller på med sånt här, det står ju liksom ingenting i texten?
Det här är människor som inte tänker med ord och logik, utan med känslor. För dom har inte ord betydelser, bara känslomässiga associationer. Dom tycker texterna säger mycket, för det finns massor av känslomässiga associationer i texten. Att texten strikt semantiskt inte säger nåt spelar ingen roll.

Hur dom upplever texten vet jag inte. Men jag skulle gissa att dom läser texten ungefär såhär:

"We restore good environment aware current understand truly. Science yes nature yes technology yes religion no politics no greed no personal growth human human civilization big technology spiritual. Insight awareness recognition growing together nature together understanding stability me us life earth grow grow good bad bad isolation death isolation isiolation bad people less less less, go away human human."
Senast redigerad av smartypants 2009-01-06 kl. 17:41.
Citera
2009-01-06, 16:57
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Dock inte alla resurser, men tillräckligt för att det ska finnas ett alternativ till tvångsarbete.
Resterande resurser delas ut i proportion till det mervärde som skapas genom arbete.
Jag noterar att du inte ens försökte svara på frågorna. Du hävdade att svaret på fråga F1 blir olika om alla har resurser nog att tillgodose sina grundläggande behov eller inte. Därför frågar jag nu:

Svara på frågorna, tack.
Citera
2009-01-06, 16:59
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Vad är skillnaden i praktiken mot att du är arbetslös och går till arbetsförmedlingen och får reda på att det bara finns skitjobb som detta tillgängliga för dig?
Pistolen mot huvudet.

Men OK, du fortsätter att hävda att du inte förstår skillnaden mellan frivillighet och tvång. Jag upprepar då frågan du vägrar svara på: Om det inte är nån skillnad mellan frivillighet och tvång, varför föredrar du tvång?
Citera
2009-01-06, 17:00
Medlem
Klints avatar
Vet att denna fråga inte var ställd till mig men:
Citat:
Guldkant på tillvaron.
Citat:
Överlevnad.
Citat:
Olika utgångslägen. Vad är poängen med frågorna?
Citera
2009-01-06, 17:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Resterande resurser delas ut i proportion till det mervärde som skapas genom arbete
Förklaring: De flesta vill ha mer än det grundläggande.

Citat:
Se ovan

Citat:
Det blir de inte.
Citera
2009-01-06, 17:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Pistolen mot huvudet.

Men OK, du fortsätter att hävda att du inte förstår skillnaden mellan frivillighet och tvång. Jag upprepar då frågan du vägrar svara på: Om det inte är nån skillnad mellan frivillighet och tvång, varför föredrar du tvång?
Fängelse är också ett fritt alternativ, liksom svält är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in