Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Det är en bra och vettig fråga, och samma fråga som din nästa fråga. Som jag redan har påpekat ett antal gånger är en fråga som vi måste vänta med tills vi har klarat av dom mer grundläggande frågorna
Det var inte det vi diskuterade, vi pratade om marknadsekonomin olika problem. Så,
Så den är den som har mest kapital som ska ha kontroll över resurserna?
Hur ska den som är ekonomiskt svag få tillgång till saker som den behöver för att överleva?
Citat:
Frågorna är
F1. Hur skall man se till att resurser skapas?
F2. Hur skall man se till att resurser hamna där dom gör mest nytta?
F3. Hur skall den som är ekonomiskt svag få tillgång till en acceptabel mängd resurser?
Jag har försökt få dig att svara på fråga F2. Med Autodidakten ovan har jag fastnat på F1, som jag trodde var självklar, men det var den inte. Korkat av mig. Jag tror att just nu är det bäst om vi klarar av F1 också. Så jag frågar dig:
F1. Hur skall man se till att resurser skapas?
Exempel på svar är som du ser ovan
Svar F1A: Arbetsvång.
Svar F1B: Incitament, inklusive ekonomiska.
Svar F1C: Magi!
Svar F1D: ??????? <- Fyll i dittt svar här.
Se ovan. Detta är fråga F3. Du har inte svarat på fråga F2 än.
Nu har jag och andra svarat på det hur många gånger som helst, men jag, som är så snäll, svarar gärna igen.
Resurser skapas på exakt samma sätt som idag, genom vetenskapen. Dvs kunskap inom teknik, geologi etc som uppfunnits/upptäckts för att kunna få ut resursen. Men man använder sig av uppfinningarna utan tex patent och politiskt bråk. Allt är öppet och man forskar fram sätt som gör att utvinningen av råvaran samt slutprodukten av råvaran är mest effektiva och miljövänliga. Universitet funkar på just det här sättet och stoppas oftast bara när politiker inte gillar vad som forskas i (tex stamcellsforskning) och när företag patenterar uppfinningar och inte släpper dem till någon annan. Eller i brist på kapital såklart. Men det är lite av poängen till varför pengar skall bort. Genom automatisering av samtliga eller flesta system behöver människor, rent fysiskt, inte finnas inne i gruvor eller fabriker etc. Distributionen sker av automatiserade transporter av tillgångar dit där det behövs, inte som nu, till den som betalar mest. Även här är det en vetenskaplig syn på var något behövs och hur mycket av det som behövs som bestämmer allt detta. Inte politiker som vill stödja en viss del av landet eller viss del av folket för att de röstar på deras parti. Eller pga de ekonomiska styrkan på en viss gruppering/folk/stat/företag.
Citat:
Nej, marknadsekonomin är inte ett nollsummespel. Den enes bröd är inte den andres död.
Man behöver inte nollsummor, det räcker med väldigt låga summor för att skapa nöd.
Citat:
Nej, så fungerar det inte. Priset är det du och jag kommer överens om. Om det är för högt för dig, så köper du av nån annan.
Ditt exempel förutsätter ju att resursen finns i överflöd över hela jorden. Alla resurser är inte det.
Citat:
Inte sedan 1800-talet. Det är nämligen sedan länge betydligt billigare att köpa tillgångarna än att starta ett krig om dom.
Inte om resursen är tex olja, som man kan utvinna under en längre tid.
Citat:
Det förekommer dock att inbördeskrig startar över resurser, dom en del politiker, oftast i diktaturer låter sig mutas och därmed inte ger rikedomarna till folket i landet, vilket givetvis gör folket förbannat. Detta har ingenting med marknadsekonomi att göra, så frågan om vad du svamlar om är fortfarande befogad.
Men det centrala i marknadsekonomin är ju att skaffa kapital, varför skulle dom inte låta sig mutas?
Citat:
1. För att dom är smartare än du?
2. 17% är inte en majoritet, så dom KAN inte, för alla andra länder skulle bli förbannade. 3. Det sker inte. 4. Det skulle gå emot reglerna du själv räknade upp.
1. ...spjuver där.
2. Nej, dom är ingen majoritet, det är därför man skaffar sig allierade.
3. Visa upp varför det "inte sker"?
4. Visa vilken regel som förhindrar försäljning.