2009-01-02, 00:40
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Film 1 ja. TZM (the zeitgeist movement) bygger inte ens på den filmen du refererar till
Nähä? Är dom inte gjorda av samma snubbar? Det påstods iaf, var inte det sant?

Citat:
Texten du godtog kom från The Venus Projects hemsida, själva kärnan i TZM.
Ja?

Citat:
LOL. Inte en gång till tack, du vet hur pinsamt det blir för dig.
Dina peronsngrepp döljer inte din oförmåga att svara.

Citat:
"A resource-based economy would utilize existing resources from the land and sea, physical equipment, industrial plants, etc. to enhance the lives of the total population. In an economy based on resources rather than money, we could easily produce all of the necessities of life and provide a high standard of living for all."
Det är fortfarande inte ett svar på frågan. Och det är inte din långa text heller.

Citat:
... som inget har med TZM att göra.
Det är inte jag som tjatar om filmerna, det är minimalt_psykad. Att du är mindre knäpp än dom andra här är varjken mitt eller ditt problem.

Citat:
"A Resource-Based Economy is a system in which all goods and services are available without the use of money, credits, barter or any other system of debt or servitude. All resources become the common heritage of all of the inhabitants, not just a select few. The premise upon which this system is based is that the Earth is abundant with plentiful resource; our practice of rationing resources through monetary methods is irrelevant and counter productive to our survival.
Resurser skall alltså inte fördelas, utan skall bara magiskt finnas nog till för alla oavsett hur mycket dom vill göra av med. Detta är ju det du själv har erkänt inte stämmer. Du vill inte ha det så här. Du vill ha centralplanering har du sagt.

Citat:
...behöver du mer....?
Nej, jag behöver inte mer blaj. Jag behöver svar. Inte mer svar. Bara svar, för jag har fått nåt alls.

Citat:
Orättvisor och miljöförstöring, tex.
OK, bra svar. Tack.

Kan du ge en kort analys till vad som är orsaken till orättvisor respektive miljöförstöring?
Citera
2009-01-02, 00:43
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja varför inte? Båda har ju i grunden samma budskap.
Hahah! Mmmm, visst. Du har inte läst gamla testamentet, va?

Citat:
Och dina 3 punkter har svarats på tillräckligt tycker jag.
Dom har inte besvarats alls. Och att säga "Naomi Klein" är inte att ha kött på benen.

Punkterna står kvar när det gäller dig. Securion försöker iaf.
Citera
2009-01-02, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Hahah! Mmmm, visst. Du har inte läst gamla testamentet, va?

Dom har inte besvarats alls. Och att säga "Naomi Klein" är inte att ha kött på benen.

Punkterna står kvar när det gäller dig. Securion försöker iaf.

Nej jag har inte läst någon religiös bok men jag tror mig ha en uppfattning om vad religion fyller för funktion i vårat samhälle. Du har redan bestämt dig för vad du tycker och jag tänker inte lägga ner mer energi på att försöka bevisa något för dig för du lever i din värld med dina värderingar och jag lever i min värld med mina värderingar. Jag har delat med mig av mina källor och mer än så kan jag inte göra. Ingen har mer rätt eller fel än den andre. Peace!
Citera
2009-01-02, 00:54
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Nej jag har inte läst någon religiös bok men jag tror mig ha en uppfattning om vad religion fyller för funktion i vårat samhälle. Du har redan bestämt dig för vad du tycker och jag tänker inte lägga ner mer energi på att försöka bevisa något för dig för du lever i din värld med dina värderingar och jag lever i min värld med mina värderingar.
Det här har inget med värderingar att göra. Jag har sannolikt ungefär samma värderingar som du.

Citat:
Ingen har mer rätt eller fel än den andre.
Det där är en undanflykt från den som vet att han/hon har fel och inte vill diskutera mer.

Punkterna står kvar.

1. Konspirationsteorier a la ZOG, månkonspirationen, flat earth, 9/11 och ja, Zeitgeist-grejerna, är knäppa idiotier utan grund i verkligheten.
2. Resurser måste fördelas. Venusprojektet hävdar att dom skall bygga ett samhälle där resurser inte behöver fördelas, utan skall vara praktiskt oändliga. Det är omöjligt.
3. Zeitgeistarna klarar inte ens av att förklara vad problemen är Venusprojektet skall lösa, än mindre hur det skall lösa dom.

Och där står vi, tills du

a. lägger ner konspirationsteorierna,
b. förklarar för mig antingen hur resurser skall bli oändliga eller hur dom skall fördelas på ett sätt som fungerar mångfalt bättre än marknadsekonomi samt
c. svarar tydligt på vad som är problemen i dagens samhälle.

Att svara "Naomi Klein" är inte varken a, b eller c.
Citera
2009-01-02, 00:54
Medlem
Securions avatar
Citat:
Nähä? Är dom inte gjorda av samma snubbar? Det påstods iaf, var inte det sant?
Jo jag tror det, men TZM bygger på "film 2" och The Venus Project, inte den första zeitgeist-filmen.

Citat:
Dina peronsngrepp döljer inte din oförmåga att svara.
Men dina gör?

Citat:
Det är fortfarande inte ett svar på frågan. Och det är inte din långa text heller.
Om du inte fattade det så kanske du kan fatta det här?

"Cybernated Government

We are fast approaching a time when human intelligence will be incapable of interacting with the rapidly occurring events in the physical world. The associative system of the human mind is far too simple to handle and put to practical use the voluminous information needed to operate a highly technical and advanced world society. The processing required would have to handle trillions of bits of information per second, far too complex for human systems to handle, particularly with the infusion of nanotechnology.

The Venus Project calls for a cybernated society in which computers could replace the outmoded system of electing politicians that in most cases represent the entrenched vested interests. This new technology will not dictate or monitor individual's lives, as in The Venus Project this would be consider socially offensive and counterproductive. Books such as 1984 and Brave New World, and motion pictures such as Blade-Runner and Terminator 2 have spawned fear in some people regarding the takeover of technology in our society. The Venus Project's only purpose is to elevate the spiritual and intellectual potential of all people, while at the same time providing the goods and services that will meet their individual and material needs.

Cybernation is the linking of computers with automated systems. Eventually the central cybernated systems will coordinate all of the machinery and equipment that serve the entire city, the nation and ultimately the world. One can think of this as an electronic autonomic nervous system extending into all areas of the social complex."

Citat:
Det är inte jag som tjatar om filmerna, det är minimalt_psykad. Att du är mindre knäpp än dom andra här är varjken mitt eller ditt problem.
Det är synnerligen pinsamt att det finns så många konspirationsteoretiker inom TZM. Antagligen är det så pga film 1, som ju som jag sa inte ens har något med rörelsen att göra.

Citat:
Resurser skall alltså inte fördelas, utan skall bara magiskt finnas nog till för alla oavsett hur mycket dom vill göra av med. Detta är ju det du själv har erkänt inte stämmer. Du vill inte ha det så här. Du vill ha centralplanering har du sagt.
Se svar ovan.

Citat:
Kan du ge en kort analys till vad som är orsaken till orättvisor respektive miljöförstöring?
Orättvis: Det monetära systemet bygger på skuld. Om en har en skuld, och den andra inte, så är det en orättvisa.

Miljöförstöring: Användning av fossila bränslen trots att det inte längre behövs, helt pga att det finns monetära vinster att göra.
Citera
2009-01-02, 01:01
Medlem
Citat:
Det här har inget med värderingar att göra. Jag har sannolikt ungefär samma värderingar som du.

Skulle vi haft samma värderingar skulle vi inte haft den här diskussionen.

Citat:
Det där är en undanflykt från den som vet att han/hon har fel och inte vill diskutera mer.

Bevisa att jag har fel då. Bevisa att alla länkar i mina tidigare posts har fel. Det här känns som en ganska ensidig diskussion. Ingen undanflykt alls heller för jag känner bara att du är absolut fast i dina tankar och det går inte att övertyga dig tydligen om att det finns flera andra teorier om hur samhället fungerar och är uppbyggt och inte bara din egen.
Citera
2009-01-02, 01:01
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Om du inte fattade det så kanske du kan fatta det här?
Jodå, jag förstod. Men det svarar inte på frågan. Det gör inte din nya text heller. Att DU är för planekonomi och gärna ser att nån slags gigantisk moderdator styr allas liv har jag fattat. Men TZM är inte en ren teknokrati. Där skall man inte behöva ha planekonomi, man skall inte ha ekonomi alls, för allt skall finnas i överflöd överallt, och man skall bara kunna gå och hämta vad det nu är man vill ha. Och det är frågan hur DET skall gå till som skall besvaras. Och det KAN inte besvaras, för det kräver att man bryter mot fysiska grundlagar.

Citat:
Det är synnerligen pinsamt att det finns så många konspirationsteoretiker inom TZM. Antagligen är det så pga film 1, som ju som jag sa inte ens har något med rörelsen att göra.
Sannolikt så, ja. Jag insåg då inte att den inte hade nåt med rörelsen att göra, som sagt.

Citat:
Se svar ovan.
Vilket svar?

Citat:
Orättvis: Det monetära systemet bygger på skuld. Om en har en skuld, och den andra inte, så är det en orättvisa.
Det är en jävligt unik definition på orättvisa, för det första. För det andra så är skulderna det bygger på bankernas skulder till staten. Staten det är vi det, så det är alltså orättvis mot bankerna, till folkets fördel? ??? Nej, det där fattade jag inte.

Citat:
Miljöförstöring: Användning av fossila bränslen trots att det inte längre behövs, helt pga att det finns monetära vinster att göra.
"Behövs"?
Citera
2009-01-02, 01:07
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Skulle vi haft samma värderingar skulle vi inte haft den här diskussionen.
Jo, det skulle vi. Igen: det handlar inte om värderingar, utan om fakta.

Värderingar kommer in först efter att man har talat om vad som är problemen (punkt c). Jag och Securion har kommit dit nu. Du och jag har det inte.

Dom saker jag tar upp som kritik mot Venusprojektet har ingenting att göra med värderingar, utan med fysik och matematik. Jag hävdar att projketet är fysiskt och ekonomiskt omöjligt. Det är ingen åsikt. Det är ingen värdering. Det är ett faktapåstående.

Citat:
Bevisa att jag har fel då. Bevisa att alla länkar i mina tidigare posts har fel. Det här känns som en ganska ensidig diskussion.
Ja, för jag har lagt fram kritik mot venusprohjektet som du totalt ignorerar. Det gör debatten ensidig. Och bevisa att dina länkar "har fel"? Varför det? Du har inte talat om vad dom har med saken att göra.

Citat:
Ingen undanflykt alls heller för jag känner bara att du är absolut fast i dina tankar
Men du känner fel.

Citat:
och det går inte att övertyga dig tydligen om att det finns flera andra teorier om hur samhället fungerar och är uppbyggt och inte bara din egen.
Varför känner du att du måste övertyga mig om nåt som jag redan vet?

Det du behöver göra om du vill diskutera seriöst är:

a, Lägga ner konspirationsteorierna,
b. förklara för mig antingen hur resurser skall bli oändliga eller hur dom skall fördelas på ett sätt som fungerar mångfalt bättre än marknadsekonomi samt
c. svara tydligt på vad som är problemen i dagens samhälle.

Ja, jag vet att det är tjatigt. Men så gör då detta, så vi kan gå vidare, så slipper jag tjata.
Citera
2009-01-02, 01:11
Medlem
Securions avatar
Citat:
Jodå, jag förstod. Men det svarar inte på frågan. Det gör inte din nya text heller. Att DU är för planekonomi och gärna ser att nån slags gigantisk moderdator styr allas liv har jag fattat. Men TZM är inte en ren teknokrati. Där skall man inte behöva ha planekonomi, man skall inte ha ekonomi alls, för allt skall finnas i överflöd överallt, och man skall bara kunna gå och hämta vad det nu är man vill ha. Och det är frågan hur DET skall gå till som skall besvaras. Och det KAN inte besvaras, för det kräver att man bryter mot fysiska grundlagar.
Texten som jag klippte in kommer från The Venus Projects hemsida, vilket är själva grunden för TZM. (zeitgeist...)

Citat:
Sannolikt så, ja. Jag insåg då inte att den inte hade nåt med rörelsen att göra, som sagt.
Lungt.

Citat:
Vilket svar?
Din fråga var: "förklarar för mig antingen hur resurser skall bli oändliga eller hur dom skall fördelas på ett sätt som fungerar mångfalt bättre än marknadsekonomi" och jag klippte in text som förklarar det från http://www.thevenusproject.com/city_think/citythink2.htm och http://www.thevenusproject.com/resource_eco.htm

Du får från och med nu själv gå in där och läsa eftersom en moderator snart kommer att slå mig på käften för att jag klipper in väggar av text här om och om igen.

Svaret finns där och om du inte hittar det så ska jag klistra in det igen åt dig igen, med stor text på dom områden som svarar på din fråga mer direkt.

Citat:
"Behövs"?
Ja berätta gärna varför vi använder fossila bränslen nu år 2009.
Citera
2009-01-02, 01:17
Medlem
Citat:
a, Lägga ner konspirationsteorierna,
b. förklara för mig antingen hur resurser skall bli oändliga eller hur dom skall fördelas på ett sätt som fungerar mångfalt bättre än marknadsekonomi samt
c. svara tydligt på vad som är problemen i dagens samhälle.

Ja, jag vet att det är tjatigt. Men så gör då detta, så vi kan gå vidare, så slipper jag tjata.

a. Jag har inte kommit med nån konspirationsteori utan bara en grov bild på hur samhället är uppbyggt idag.

b. Vindkraft, solkraft, vågkraft, kärnkraft(?) vattenkraft. Dem tar ju upp det i venus.

c. Måste vi verkligen skildra problemen i vårat samhälle? Det känns lite dagisnivå. Men ok: Svält, fattigdom, orättvisor, ojämlikhet, miljöförstöring, stress, sjukdomar, ingen grundläggande utbildning till alla och framför allt krig. Varför finns alla dessa problem i samhället? Pga kortsiktiga vinstintressen vill jag påstå.

Vad är det som är oklart?
Citera
2009-01-02, 01:17
Medlem
Securions avatar
Citat:
Dom saker jag tar upp som kritik mot Venusprojektet har ingenting att göra med värderingar, utan med fysik och matematik. Jag hävdar att projketet är fysiskt och ekonomiskt omöjligt. Det är ingen åsikt. Det är ingen värdering. Det är ett faktapåstående.
Se där! Du har hittat nåt inom The Venus Project som tydligen alla andra har missat!
Var mycket vänlig att berätta för mig exakt vad inom The Venus Project som skulle vara "fysiskt" och "ekonomiskt" omöjligt.

Det här är en fråga jag vill ha svar på!
Senast redigerad av Securion 2009-01-02 kl. 01:19.
Citera
2009-01-02, 01:18
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Din fråga var: "förklarar för mig antingen hur resurser skall bli oändliga eller hur dom skall fördelas på ett sätt som fungerar mångfalt bättre än marknadsekonomi" och jag klippte in text som förklarar det från http://www.thevenusproject.com/city_think/citythink2.htm och http://www.thevenusproject.com/resource_eco.htm

Du får från och med nu själv gå in där och läsa eftersom en moderator snart kommer att slå mig på käften för att jag klipper in väggar av text här om och om igen.
Det finns inga texter som svarar på den frågan. Resurser bara skall bli oändliga, tjonk, så behöver dom inte distribueras. Detta är tydligt i dom texterna och dom avsnitten du klippte in. Det är INTE ett svar.

Citat:
Ja berätta gärna varför vi använder fossila bränslen nu år 2009.
Därför att det inte finns några ekonomiskt hållbara alternativ.

Imorgon skall jag omformulera dina svar, med MIN analys. Men det är för sent nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in