2008-12-25, 21:46
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agder
Men det handlar inte om rätt eller fel
Nej, Det är sant. Det handlar, än så länge, om når mer grundläggande:
Möjligt / omöjligt.

Citat:
det handlar om att göra ett system med många brister BÄTTRE, kan du inte lägga ditt mindervärdeskomplex åt sidan och verkligen ta reda på vad det är dom försöker säga i dokumentären?
Nej, det handlar om att ersätta ett väl fungerande, men imperfekt system med en omöjligt utopi.

Förbättra systemet vi har nu kan vi göra. Det går. Venusprojektet är OMÖJLIGT. Det är en väldigt viktig skillnad.

Citat:
De har funnit att vårat samhälle utan varken någon genomsyrande etik eller moral leder till att företag ödelägger folks liv med mål att tillskaffa sig råvaror och tjäna så mycket pengar som möjligt.
Ja, det kan man tycka. Och det kan man försöka göra nåt åt. Konservativa tycker just detta och gör just detta. Jag håller inte med konservativa, men konservatism är inte omöjligt.

Citat:
Se på våran skola t.ex., vad finns det där som lär våra unga om livet? Det finns inte ens något som lär dom vad de har för rättigheter i samhället.
Jag håller med om att det finns mycket att förbättra i dagens utbildning. Det kan man fixa. Det är inte omöjligt.

Citat:
De ska inte ha någon självständighet, får de problem så ska de få lösningar genom att betala pengar.
Huh?

Citat:
Är du blind för bristerna vårat samhälle har?
Nej, långt ifrån.

Citat:
Se på våra välfärdsproblem, vi äter för dåligt, blir feta och får ofta diabetes. Varför tar vi inte itu med de här problemen? Vem är det som lär folk att äta ordentligt nuförtiden? Jo det är viktväktarna som löser problemen, med en avgift förstås, det är sånthär skolan ska finnas till för, lära folk ta hand om sig själva.
Här är ett problem: Det forskas för lite på effekter av vad man äter. Det beror säkert på viss del på att det inte går att tjäna pengar på det. Därför bör staten finansiera sådan forskning. Detta är inte omöjligt. Det kräver inte en samhällsomvälvning. Det varken hjälps eller kräver att man avskaffar pengar.

Citat:
Hela vårat samhälle bygger på att konsumera så mycket som möjligt och så fort som möjligt, lönen finns där för att så snabbt som möjligt spenderas på skitsaker som vi oftast inte ens behöver.
Nej. Du får konsumera precis hur mycket du vill. Faktum är att pengar, som ni ju hela tiden klagar på, går att lagra. Man behöver inte konsumera dom. Spara, kallas det när det gäller pengar. Venusprojektet brukar föreslå energikredit o dyl, som inte går att spara, utan förlorar sitt värde efter en tid. Man MÅSTE alltså konsumera dom. Det GÅR INTE att spara. DET om något är ett samhälle som bygger på konsumtion.

Citat:
Se på bilutvecklingen, se den verkligen på djupet nu, hur mycket har bilar egentligen utvecklats de senaste 20 åren? Nytt utseende självklart, men vad är skillnaderna? Motorerna har utvecklats lite framåt, säkerheten har blivit lite bättre, kasettbandspelare har bytts ut cdspelare till mp3spelare och kartor till gpsfunktioner. Det är en väldigt liten utveckling för 20 år tycker jag och jag hoppas du tycker det också, så varför slänger vi bort fungerande bilar istället för att uppgradera små funktioner som i längden blir mycket billigare både resursmässigt och pengamässigt, jo därför att företagen vill sälja dig nya bilar och dra in så mycket pengar som möjligt, de tjänar mer på att sälja dig nya bilar istället för att uppgradera små detaljer för att göra de bättre.
Dom flesta bilar slängs för att dom håller på att ramla sönder och det inte längre är lönt att reparera dom. Konstigare än så är det inte.

Citat:
Hela vårat samhälle här fungerar såhär och vilka får ta smällarna? Jo U-länderna som egentligen inte har någonting alls och vet du vad jag tycker är mest skrämmande?
Nej, det fungerar inte alls på det viset, överhuvudtaget.

Citat:
Konsumptionstänkandet har börjat påverka våran syn på människor, det är många som numera ser individer som objekt att komma framåt i livet med istället för personer att berika sina liv med.
hela konceptet att "berika sitt liv" och att "finna sig själv" osv är ett moderns koncept som populariserades först under flowerpower epoken på 60-talet. Att hävda att konsumtionssamhället är orsaken till att människor är så fixerade vid prylar är att helt ignorera all historia. Tvärtom är det så att den starka ekonomiska utveckling som kapitalism har gett upphov till har möjliggjort att människor får en chans att "förverkliga sig själva" och liknande. För man behöver inte längre slita dygnet runt för att skaffa sig en bättre position i samhället för att trygga barnens och barnbarnens situation och samhällsstatus. Att göra det idag är frivilligt. Det går utmärkt att jobba 40 timmar i veckan och tillbringa resterande tid med vad man vill. Hobbies är ett helt modernt fenomen.

Citat:
Om du hade sett dokumentären hade du vetat att det här inte ens försöker vara det ultimata systemet, de försöker hitta ett ALTERNATIV till det samhället vi har idag,
Ja. Och min poäng är att:
1. Samhället vi har idag är inte orsaken till dom problemen som tas upp.
2. Det föreslagna alternativet är OMÖJLIGT.

Citat:
Tro inte annat än att jag är mycket kritisk till dokumentären i överlag men den har faktiskt vissa mycket vettiga synpunkter på dagens samhälle.
Visst. Men den tar dessa få saker och blandar ihop dom med utopism, paranoia och ren idioti, ur ballar omedelbums ut. Som helhet har den ingenting vettigt att komma med.

Du tog upp ett par problem ovan, och därmed har du typ svarat på min fråga 1. Men jag misstänker att det inte är ditt kompletta svar, för "folk är för tjocka" och "skolan kan vara bättre" känns inte direkt som världens två största problem.

Så en gång till:

1. Vad anser du är dom största problemen idag. Inga orsaker tack. Effekterna. Och säg för jesusbarnets lilla glorias skull inte "pengar" eller "konsumtionssamhället". Det är möjligen orsaker, inte problem. Ett problem är som du tar upp ovan "folk är för tjocka". Det är ett problem.

Fler frågor kommer när jag får svar på detta.
Citera
2008-12-25, 22:20
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Hur kommer vi kunna skapa extremt billiga konstmuseeum i Göteborg högst upp på avenyn? Alla måste ju få bo var de vill!

Så, borat4ever, hur?
Citera
2008-12-25, 22:36
Medlem
agders avatar
Kritiken mot det ekonomiska system vi använder ligger i att det i grunden är privatägt och pengar lånas ut av banken till staten med viss ränta, så det ligger alltid mindre pengar i omlopp än vad det finns riktiga pengar vilket gör skuldfrihet omöjligt. Och hur detta utnyttjas för att få många länder på knäna.

Vilket i slutändan kan leda till att sånthär händer: http://www.50years.org/cms/ejn/story/85

Nog om det, jag återkommer inom ett par dagar med vad jag anser är problem i samhället.
Citera
2008-12-25, 23:04
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Kritiken mot det ekonomiska system vi använder ligger i att det i grunden är privatägt och pengar lånas ut av banken till staten med viss ränta, så det ligger alltid mindre pengar i omlopp än vad det finns riktiga pengar vilket gör skuldfrihet omöjligt. Och hur detta utnyttjas för att få många länder på knäna.

Vilket i slutändan kan leda till att sånthär händer: http://www.50years.org/cms/ejn/story/85

Nog om det, jag återkommer inom ett par dagar med vad jag anser är problem i samhället.

Visst, men det löser vi enkelt med att låta marknaden bestämma valutan. Finns inget behov av att ta bort pengar för det, då de är ett utmärkt transaktionsmedel.
Citera
2008-12-25, 23:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Kritiken mot det ekonomiska system vi använder ligger i att det i grunden är privatägt och pengar lånas ut av banken till staten med viss ränta,
Förutom att det faktiskt är tvärtom.

Citat:
så det ligger alltid mindre pengar i omlopp än vad det finns riktiga pengar vilket gör skuldfrihet omöjligt. Och hur detta utnyttjas för att få många länder på knäna.
Hur menar du (i dina egna ord) att detta går till?

Citat:
Förklara händelsekedjan där.

Citat:
Ett par dagar? Det tar mig tio sekunder att räkna upp vad jag anser är problem i dagens samhälle. Så svårt är det inte.
Citera
2008-12-25, 23:10
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Så, borat4ever, hur?
Glöm det, man får inga svar av dom här tomtarna.
Citera
2008-12-25, 23:41
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Glöm det, man får inga svar av dom här tomtarna.

men, alla ska ju få bo var de vill eftersom alla resurser är oändliga och räcker åt alla. Hur ska jag och mina kompisar få bo högst upp på avenyn då ?
Citera
2008-12-26, 00:43
Medlem
Citat:
men, alla ska ju få bo var de vill eftersom alla resurser är oändliga och räcker åt alla. Hur ska jag och mina kompisar få bo högst upp på avenyn då ?
Vilken otrolig halmgubbe.
Citera
2008-12-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ja, det går att tillverka saker utan pengar. Överhuvudtaget behövs pengar inte för att tillverka saker. Men det förenklar handel väldigt mycket.
I ett sådant här system skulle inte byteshandel förekomma. Det är det som är poängen. (Hur det skulle fungera istället vet jag inte.)

Citat:
Problemet är som sagt att Zeitgeistarna här tror att om man tillverkar nåt utan pengar så är det gratis.
Det tror jag inte att någon menar. De flesta "Zeitgeist"-förespråkare verkar tycka att:
1. Resurser krävs för att tillverka prylar.
2. En utveckling mot automatiserad produktion är bra eftersom det skär ner på den mänskliga arbetstid som krävs.
3. Förnybara energikällor är bra, och det är bra med samhällen som är miljövänliga och åtminstone delvis självförsörjande. De städer som beskrivs i "Zeitgeist II" är stora, huvudsakligen självförsörjande system. De går att jämföra med arkologier.

Ingenting om gratis prylar eller magi. Det är din tolkning och kanske en minoritets.
Citera
2008-12-26, 01:10
Medlem
agders avatar
Citat:
Förutom att det faktiskt är tvärtom.

Hur menar du (i dina egna ord) att detta går till?

Förklara händelsekedjan där.

Ett par dagar? Det tar mig tio sekunder att räkna upp vad jag anser är problem i dagens samhälle. Så svårt är det inte.

Banken ska vara en statlig enhet ja men fungerar som en självständig institution med en egen agenda och egna mål som nödvändigtsvis inte stämmer överens med folkets bästa.

Bankerna fungerar på det sättet att de lånar ut pengar till svaga länder men så mycket och med en ränta som de inte kan betala tillbaka i längden och när det gått så långt att de inte längre kan betala så erbjuder dom en deal där de istället tar resurser till ett mycket förmånligt eller om något pris alls.

Kan garanterat säga att vi förmodligen inte ser samma problem i detta samhället, 10 sekunder för att rabbla upp säger du? Du har väldigt höga tankar om det här samhället märker jag.
Citera
2008-12-26, 08:49
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
I ett sådant här system skulle inte byteshandel förekomma. Det är det som är poängen. (Hur det skulle fungera istället vet jag inte.)
Nej, det är det ingen annan som vet heller, vilket är en fet hint om hur genomtänkt det här är...

Citat:
Det tror jag inte att någon menar.
Nähä, men det står, upprepade gånger, på webbsidan, och flera här har försvarat det, och ingen argumenterar emot, utan envisas med att jag är ond för att jag påpekar att det är omöjligt.

Citat:
De flesta "Zeitgeist"-förespråkare verkar tycka att:
1. Resurser krävs för att tillverka prylar.
2. En utveckling mot automatiserad produktion är bra eftersom det skär ner på den mänskliga arbetstid som krävs.
3. Förnybara energikällor är bra, och det är bra med samhällen som är miljövänliga
Dom tycker alltså ingenting som inte alla i hela världen tycker? Jahaaaa.

Citat:
och åtminstone delvis självförsörjande. De städer som beskrivs i "Zeitgeist II" är stora, huvudsakligen självförsörjande system. De går att jämföra med arkologier.
Jaha, det kan man ju önska efter om man vill. Självförsörjning är inget som är automatiskt önskvärt.

Citat:
Ingenting om gratis prylar eller magi. Det är din tolkning och kanske en minoritets.
Det tvivlar jag på. Det står både på websiten, och det har upprepats här upprepade gånger, att "scarcity" skall avskaffas, dvs att alla brister skall avskaffas alla skall få precis vad dom vill, och detta utan att arbetar, och detta oavsett vad dom vill. Detta innebär att allt skall vara gratis, vilket också har bekräftats av flera av dom som skriver här, vilket är bra för pengar är ett problem har man sagt (med inte förklarat hur).

Och det här kräver magi. För det bryter mot fysiska och ekonomiska lagar.

Nå, om Zeitgeisterna vill släppa påståendena om att "scarcity" skall avskaffas, att pengar skall avskaffas och att alla skall få vad dom vill, så kan vi komma nånnstans i debatten. Men frågan är om det då finns nåt kvar av utopin.
Citera
2008-12-26, 08:58
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Banken ska vara en statlig enhet ja men fungerar som en självständig institution med en egen agenda och egna mål som nödvändigtsvis inte stämmer överens med folkets bästa.
Målen sätts av staten, som styrs demokratiskt. Vanligen är dom en låg jämn inflation, vilket ÄR folkets bästa. Hög inflation (eller deflation) är inte bra för vanligt folk. (Har man mycket pengar kan man ofta utnyttja eller iaf undvika det. Det kan inte vanligt folk.)

Citat:
Bankerna fungerar på det sättet att de lånar ut pengar till svaga länder men så mycket och med en ränta som de inte kan betala tillbaka i längden
Dels borde väl dom svaga länderna ha undvikit att låna från första början. För det andra lånar dom flesta svaga länder pengar från världsbanken under bra räntor.

Citat:
och när det gått så långt att de inte längre kan betala så erbjuder dom en deal där de istället tar resurser till ett mycket förmånligt eller om något pris alls.
Det har jag iofs aldrig hört talas om, och dessutom finns det ingen logik i det. Varför skulle landet gå med på att ge resurserna för ett pris som är lägre till bankerna än dom kan sälja det för på öppna marknaden? Och vem har sett en bank som är intresserad av att ge sig in i, tja, järnindustrin? :-)

Citat:
Kan garanterat säga att vi förmodligen inte ser samma problem i detta samhället, 10 sekunder för att rabbla upp säger du? Du har väldigt höga tankar om det här samhället märker jag.
Det tror jag inte. Men att säga ett problem tar inte mycket tid. Här är ett problem: Svält. Se. Det tog mig bara ett par tiondels sekunder att ta upp det problemet. Att lista dom tio största problemet med dagens system tar bara ett par sekunder, inte ett par dar. Att ingen av er svarar på frågan beror på en och enbart en sak: NI KAN INTE. För ni vet inte vad ni anser att problemet är. Venusprojektet är inte ett rationellt politiskt projekt, det är en religiös sekt, varken mer eller mindre. Du är välkommen att motbevisa detta. Börja med att svara på fråga 1: Vad är problemen i dagens värld. Om dom är många kan du börja med dom 10 största.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in