Citat:
Nej, Det är sant. Det handlar, än så länge, om når mer grundläggande:
Ursprungligen postat av agder
Men det handlar inte om rätt eller fel
Möjligt / omöjligt.
Citat:
Nej, det handlar om att ersätta ett väl fungerande, men imperfekt system med en omöjligt utopi.
det handlar om att göra ett system med många brister BÄTTRE, kan du inte lägga ditt mindervärdeskomplex åt sidan och verkligen ta reda på vad det är dom försöker säga i dokumentären?
Förbättra systemet vi har nu kan vi göra. Det går. Venusprojektet är OMÖJLIGT. Det är en väldigt viktig skillnad.
Citat:
Ja, det kan man tycka. Och det kan man försöka göra nåt åt. Konservativa tycker just detta och gör just detta. Jag håller inte med konservativa, men konservatism är inte omöjligt.
De har funnit att vårat samhälle utan varken någon genomsyrande etik eller moral leder till att företag ödelägger folks liv med mål att tillskaffa sig råvaror och tjäna så mycket pengar som möjligt.
Citat:
Jag håller med om att det finns mycket att förbättra i dagens utbildning. Det kan man fixa. Det är inte omöjligt.
Se på våran skola t.ex., vad finns det där som lär våra unga om livet? Det finns inte ens något som lär dom vad de har för rättigheter i samhället.
Citat:
Huh?
De ska inte ha någon självständighet, får de problem så ska de få lösningar genom att betala pengar.
Citat:
Nej, långt ifrån.
Är du blind för bristerna vårat samhälle har?
Citat:
Här är ett problem: Det forskas för lite på effekter av vad man äter. Det beror säkert på viss del på att det inte går att tjäna pengar på det. Därför bör staten finansiera sådan forskning. Detta är inte omöjligt. Det kräver inte en samhällsomvälvning. Det varken hjälps eller kräver att man avskaffar pengar.
Se på våra välfärdsproblem, vi äter för dåligt, blir feta och får ofta diabetes. Varför tar vi inte itu med de här problemen? Vem är det som lär folk att äta ordentligt nuförtiden? Jo det är viktväktarna som löser problemen, med en avgift förstås, det är sånthär skolan ska finnas till för, lära folk ta hand om sig själva.
Citat:
Nej. Du får konsumera precis hur mycket du vill. Faktum är att pengar, som ni ju hela tiden klagar på, går att lagra. Man behöver inte konsumera dom. Spara, kallas det när det gäller pengar. Venusprojektet brukar föreslå energikredit o dyl, som inte går att spara, utan förlorar sitt värde efter en tid. Man MÅSTE alltså konsumera dom. Det GÅR INTE att spara. DET om något är ett samhälle som bygger på konsumtion.
Hela vårat samhälle bygger på att konsumera så mycket som möjligt och så fort som möjligt, lönen finns där för att så snabbt som möjligt spenderas på skitsaker som vi oftast inte ens behöver.
Citat:
Dom flesta bilar slängs för att dom håller på att ramla sönder och det inte längre är lönt att reparera dom. Konstigare än så är det inte.
Se på bilutvecklingen, se den verkligen på djupet nu, hur mycket har bilar egentligen utvecklats de senaste 20 åren? Nytt utseende självklart, men vad är skillnaderna? Motorerna har utvecklats lite framåt, säkerheten har blivit lite bättre, kasettbandspelare har bytts ut cdspelare till mp3spelare och kartor till gpsfunktioner. Det är en väldigt liten utveckling för 20 år tycker jag och jag hoppas du tycker det också, så varför slänger vi bort fungerande bilar istället för att uppgradera små funktioner som i längden blir mycket billigare både resursmässigt och pengamässigt, jo därför att företagen vill sälja dig nya bilar och dra in så mycket pengar som möjligt, de tjänar mer på att sälja dig nya bilar istället för att uppgradera små detaljer för att göra de bättre.
Citat:
Nej, det fungerar inte alls på det viset, överhuvudtaget.
Hela vårat samhälle här fungerar såhär och vilka får ta smällarna? Jo U-länderna som egentligen inte har någonting alls och vet du vad jag tycker är mest skrämmande?
Citat:
hela konceptet att "berika sitt liv" och att "finna sig själv" osv är ett moderns koncept som populariserades först under flowerpower epoken på 60-talet. Att hävda att konsumtionssamhället är orsaken till att människor är så fixerade vid prylar är att helt ignorera all historia. Tvärtom är det så att den starka ekonomiska utveckling som kapitalism har gett upphov till har möjliggjort att människor får en chans att "förverkliga sig själva" och liknande. För man behöver inte längre slita dygnet runt för att skaffa sig en bättre position i samhället för att trygga barnens och barnbarnens situation och samhällsstatus. Att göra det idag är frivilligt. Det går utmärkt att jobba 40 timmar i veckan och tillbringa resterande tid med vad man vill. Hobbies är ett helt modernt fenomen.
Konsumptionstänkandet har börjat påverka våran syn på människor, det är många som numera ser individer som objekt att komma framåt i livet med istället för personer att berika sina liv med.
Citat:
Ja. Och min poäng är att:
Om du hade sett dokumentären hade du vetat att det här inte ens försöker vara det ultimata systemet, de försöker hitta ett ALTERNATIV till det samhället vi har idag,
1. Samhället vi har idag är inte orsaken till dom problemen som tas upp.
2. Det föreslagna alternativet är OMÖJLIGT.
Citat:
Visst. Men den tar dessa få saker och blandar ihop dom med utopism, paranoia och ren idioti, ur ballar omedelbums ut. Som helhet har den ingenting vettigt att komma med.
Tro inte annat än att jag är mycket kritisk till dokumentären i överlag men den har faktiskt vissa mycket vettiga synpunkter på dagens samhälle.
Du tog upp ett par problem ovan, och därmed har du typ svarat på min fråga 1. Men jag misstänker att det inte är ditt kompletta svar, för "folk är för tjocka" och "skolan kan vara bättre" känns inte direkt som världens två största problem.
Så en gång till:
1. Vad anser du är dom största problemen idag. Inga orsaker tack. Effekterna. Och säg för jesusbarnets lilla glorias skull inte "pengar" eller "konsumtionssamhället". Det är möjligen orsaker, inte problem. Ett problem är som du tar upp ovan "folk är för tjocka". Det är ett problem.
Fler frågor kommer när jag får svar på detta.