2009-01-05, 16:03
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
Fast jag erkänner att om någon skulle komma på ett sätt att fördela rättvist och införa penninglös ekonomi hade jag varit på direkt. Det är nästan så jag vill flytta till någon squat och leva gratis genom att snatta och planka.
En kommentar som förmodligen är typisk för vänsterns förståelse av hur ekonomi fungerar.
Citera
2009-01-05, 16:04
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ray_jones_III
Är det inte själva bristen på resurser som är ofrånkomligt inbyggd i den materiella världen som omöjliggör Zeitgeist naiva framtidsvision?
Jo, det är precis så.

Citat:
Har man verkligen tänkt till?
Ja, men man begriper inte problemen, så det går åt helvete.
Citera
2009-01-05, 16:06
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokenimo
Att vilja bli superkändis och ha statusprylar är rent idiotiskt
Och hur skall du göra alla människor till kloka superintelligenta rationella personer som är helt ointresserade av status?

Kan du börja med att utföra den proceduren på alla Zeitgeistare här i tråden? Om du lyckas, så skall jag ta det här argumentet på allvar sedan.
Citera
2009-01-05, 16:27
Medlem
Whizzpits avatar
Citat:
I ett samhälle där alla har tillgång till kommunaltrafik och ev. eget fortskaffningsmedel utan kostnad så skulle det vara nära för alla till "innerstadens aktiviteter". Framtida projekt skulle inte enbart låsas efter vilken samhällsklass som ska få ta del av den, så dom som arbetar med ett kultur-projektet skulle inte ha någon anledning att välja strandvägen över andra ställen.

Ja, jag tror att folk som har stugor i skärgården delvis har det pga av status, typ som dom i Lidl-reklamen, du vet hon som säger att dom fått mat från slaktaren "Von Lidl"
Visst är det vackert där också, men det är en del av statusen. Vackra saker är också en bristvara, men det behöver inte vara det, inse vilket vackert samhälle vi skulle ha om bara några av dom som inte jobbade började med ett botaniskt samhällesprojekt.

Detta är bara blurr och du inser nog också det. Oavsett hur bra kommunaltrafik du har kommer Strandvägen vara mer eftertraktad än Fittja. Och stuga i Stockholms skärgård jämfört med stuga i Norrbotten.

Citat:
Jag kan definiera vad någon behöver om jag har rätt information. Skulle t.ex. kunna räkna ut vad någon behöver för näring för att växa och må bra om jag fick ett hum om deras hälsa, längd, vikt, kön, etnicitet, etc.
ALLTING är subjektivt, så hur ska vi då utgå från saker? Om det var min uppgift att bestämma vad några behövde så skulle jag göra det utifrån min bästa förmåga oavsett min "lön" eller deras samhällsstatus.

Och det är precis här som man ska bli orolig och inse att det kommer att bli en olycklig värld, eftersom någon tycker, baserat på min vikt etc, veta vad jag behöver för att uppnå en hög livskvalitét.

Citat:
Om ni vill byta snäckskal eller guldbadkar så får ni göra det, så länge vi som skiter i statusen kan få alla livsnödvändiga ting, såsom, mat, boende, utbildning, stimulans, aktivitet och en bra öppen infrastruktur. Det jag nämnde där kan möjligt göras i överflöd.

"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." –Gandhi

Jaha, det du behöver är lite värme, en bur och lite näring. Jag skulle inte vara lycklig, men du kanske.

Citat:
Det du vill säga är att TVP fallit pladask men detta stämmer inte heller, Fresco har aldrig sagt att detta är lösningen, bara att det är mycket bättre än det vi har (vilket iofs inte är svårt att komma till), självklart kommer problem uppstå, men vi går över den bron när vi kommer till den.

TZM har dock inte så mycket med Venus Project att göra, mer hur askew våran värld är, det märks bland annat på hur fel uppfattning folket här har.

Ok, vi diskuterar något som inte kan fungera och som inte är lösningen på något problem? Intrikat värre.
Senast redigerad av Whizzpit 2009-01-05 kl. 16:32.
Citera
2009-01-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Jag har sett den. Den är bitvis intressant, men mest fel.

Dom tre punkterna jag har tagit upp tidigare står kvar. Håll dig till dom om du vill komma nånvart. Problemet i den här debatten är INTE att jag inte begriper vissa saker, utan enbart att NI inte begriper grundläggande ekonomi och fysik.

Jag kan försöka förklara, men då får ni lyssna och tala om vad som är oklart i mina svar.

Du säger att crash course är mest fel. Då har vi hamnat i en återvändsgränd för jag tycker att crash course har väldigt rätt med utgångspunkt vad jag har lärt mig i skolan, av livet, böcker, andra människor och ett otal andra dokumentärer. Jag ser problemen klart och tydligt, svält, krig, klyftan mellan rika och fattiga. Det gör uppenbarligen inte du

Så det är här våran väg skiljer sig. Jag tror på det som sägs i crash course och du gör inte det. Slutdiskuterat? För jag varken kan, vill eller orkar att övertala dig. Och du kan heller inte övertyga mig om att det monetära systemet vi har nu skulle vara perfekt och bör aldrig ändras eller tas bort.
Citera
2009-01-05, 19:31
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Du säger att crash course är mest fel. Då har vi hamnat i en återvändsgränd för jag tycker att crash course har väldigt rätt med utgångspunkt vad jag har lärt mig i skolan, av livet, böcker, andra människor och ett otal andra dokumentärer. Jag ser problemen klart och tydligt, svält, krig, klyftan mellan rika och fattiga. Det gör uppenbarligen inte du
Du har inte läst vad jag har skrivit. Det är synd. Men då blir debatt lite ensidig, eftersom jag förklarar, svarar och frågar, och du sedan svarar på tre ord, och helt ignorerar allt annat jag har skrivit.

Tycker du själv att det är en konstruktiv debattväg?

Citat:
Jag tror på det som sägs i crash course och du gör inte det. Slutdiskuterat? För jag varken kan, vill eller orkar att övertala dig.
Om du hade haft rätt, så hade du kunnat. Jag kan, vill och orkar övertala dig. Om du lyssnar.

Citat:
Och du kan heller inte övertyga mig om att det monetära systemet vi har nu skulle vara perfekt och bör aldrig ändras eller tas bort.
Halmgubbe.
Citera
2009-01-05, 19:33
Medlem
Jokenimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzpit
Detta är bara blurr och du inser nog också det. Oavsett hur bra kommunaltrafik du har kommer Strandvägen vara mer eftertraktad än Fittja. Och stuga i Stockholms skärgård jämfört med stuga i Norrbotten.

Du jämför med hur det är idag, skulle samhället uppstå så kan jag likväl bo i Fittja, eller varför inte rätt ut i ingenting, någonstans i Indien kanske. Detta ligger ju såklart en bit bort i tiden, men när väl housing-projects börjar så kan du få bo på strandvägen så gärna du vill för mig

Citat:
Och det är precis här som man ska bli orolig och inse att det kommer att bli en olycklig värld, eftersom någon tycker, baserat på min vikt etc, veta vad jag behöver för att uppnå en hög livskvalitét.

Väger du mer än någon annan så kanske du behöver mer av en viss vitamin, vad vet jag. Det ska dock aldrig vara i undergrad för vi lär ha överflöd av näringsrik mat när det skapas i syfte att nära alla istället för att tjäna pengar på så lite som möjligt.

Citat:
Jaha, det du behöver är lite värme, en bur och lite näring. Jag skulle inte vara lycklig, men du kanske

Jag antar att du är stark anti-kommunist, ser en gråtande rysk kärring på 1.20 som går omkring med en hink vodka på en miserabel åker som aldrig ger nån gröda med den där terminologin.
Nej, vi skulle alla få mycket värme, ingen skulle behöva bo i nån bur, och det skulle vara allting på näringsspektrat vi behöver och mer därtill.

Citat:
Ok, vi diskuterar något som inte kan fungera och som inte är lösningen på något problem? Intrikat värre.

Kan vara svårt för dig att förstå att det här möjligen kan fungera eftersom du är alltför inne i dagens samhälle, du är väl rätt rädd för förändring som alla andra, kanske rentav inte vill att saker ska förändras för att du ligger bra till själv.
Se hur vi behandlar resten av världen och inse att en förändring är ett måste.

Du borde kolla in crash coursen som Minimalt_Psykad länkade, så förstår du varför förändringen kommer komma, dom närmsta 20 åren kommer vara HELT ANNARS än dom föregående 20 åren.
Citera
2009-01-05, 19:39
Medlem
ayanamiis avatar
När kommer någon svara på hur de begränsade resurser som faktiskt finns kommer fördelas ifall ett sådant behov kommer uppstå?
Om både jag och smartypants vill ha john lennons gitarr(ja, exakt hans gitarr och inte en identisk) eller bo på en tomt med en specifik havsutsikt där det bara finns plats för ett hus.

HUR kommer detta att lösas? Såvida ingen kan ge ett svar på detta så kommer ingen kunna ta filmtramset på allvar.

Eller så kan man erkänna att det inte GÅR att fördela resurser åt allas behov alltid
Citera
2009-01-05, 19:44
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Du jämför med hur det är idag, skulle samhället uppstå så kan jag likväl bo i Fittja, eller varför inte rätt ut i ingenting, någonstans i Indien kanske. Detta ligger ju såklart en bit bort i tiden, men när väl housing-projects börjar så kan du få bo på strandvägen så gärna du vill för mig
Du kan lika gärna bo där idag också. Men du vill fortfarande, rent statistiskt, hellre på på Strandvägen än i Fittja.

Du verkar inbilla dig att i din utopi så är folk helt plötsligt inte intresserade av att ha nära till centrum, en fin utsikt eller trevliga grannar eller gamla mysiga hus med charm. Utan istället skall helt plötsligt en 70-tals lägenhet i Fittja vara lika attraktiv att bo i som en 8-rummare på Strandgatan.

Och att du tror detta övergår allt förstånd.

Citat:
Väger du mer än någon annan så kanske du behöver mer av en viss vitamin, vad vet jag. Det ska dock aldrig vara i undergrad för vi lär ha överflöd av näringsrik mat när det skapas i syfte att nära alla istället för att tjäna pengar på så lite som möjligt.
Vi har redan näringsrik mat så det räcker till alla, och detta enbart TACK VARE att man kan tjäna pengar på att odla mat åt andra. Problemet är inte att producera nog mat, utan att distribuera den.

Citat:
Nej, vi skulle alla få mycket värme, ingen skulle behöva bo i nån bur, och det skulle vara allting på näringsspektrat vi behöver och mer därtill.
Allting skall bara bli bra och perfek, Fittja lika vackert och charmig som Gamla stan, men ingen av er kan förklara hur det skall gå till.

Citat:
Kan vara svårt för dig att förstå att det här möjligen kan fungera eftersom du är alltför inne i dagens samhälle, du är väl rätt rädd för förändring som alla andra, kanske rentav inte vill att saker ska förändras för att du ligger bra till själv.
Nej. Han är inte rädd. Han är intelligent och kunnig. Han är inte rädd för att det skulle kunna fungera, han, liksom jag vet ATT det inte fungerar och VARFÖR.

Citat:
Se hur vi behandlar resten av världen och inse att en förändring är ett måste.
Ja. Men då kan vi ju ändra hur vi behandlar resten av världen då? Varför inte fixa problemen istället? Det enda som hindrar oss från att fixa problemen är galna diktatorer, nationalistiska svin och krigslystna (ofta religiösa) tokar. Men du vill inte fixa problemen. Du vill istället rasera allt, och förstöra det som kan fixa problemen. Bara för att du inte begriper lösningarna. Är det smart, tror du?
Citera
2009-01-05, 21:01
Medlem
smartypantss avatar
Som sagt:

1. Konspirationsteorier a la ZOG, månkonspirationen, flat earth, 9/11 och ja, Zeitgeist-grejerna, är knäppa idiotier utan grund i verkligheten. Ni behöver lägga ner dom. Ja, Securion också. Han säger att han inte gillar konspirationsteorier, men använder en konspirationsteori för att hävda att vi inte har elbilar.

2. Resurser måste fördelas.
2a. Venusprojektet hävdar att dom skall bygga ett samhälle där resurser inte behöver fördelas, utan skall vara praktiskt oändliga. Detta är och förblir fysiskt omöjligt.
2b. Securion säger att dom inte alls skall bara oändliga, utan distribueras via planekonomi. Planekonomi är sedan länge bevisat såsom varande ett mycket mer ineffektivt sätt att distribuera resurser på än marknadsekonomi. Världen kommer bli fattigare alltså. MINDRE överflöd snarare än mer. Ett klart exempel på en lösning som gör problemet värre.

3. Zeitgeistarna måste först förklara vad problemen är i dagens värld, sedan analysera deras orsak och förklara hur TVP löser problemen. "Pengar" är varken ett problem eller en orsak, och "det monetära systemet" är ingen problemanalys. Olika personer här uppger "Pengar" som både problem och orsak, andra "Det monetära systemet" utan att klara av att förklara vad som är fel med det. Det håller inte. Ni måste kunna separarer problem och orsak, och förklara varför orsaken orsakar ett visst problem och hur er lösning löser problemet. Ingen av er klarar av att göra detta.

Och grunden till att debatten inte kommer längre än så är att det ni diskuterar är fysik, teknik, matematik och ekonomi, och ingen av er fattar ett skit om nåt av detta. Ni är teknikdyrkande, men vägrar lyssna på tekniker. Smart...
Citera
2009-01-05, 21:56
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:
Dåså, då erkänner du att TZM är en fin utopi som är helt ogenomförbart.
Snygg feltolkning. Hur kom du dit?

Citat:
Och det är precis därför vänsterns drömsamhälle inte kommer att fungera. Ingen kommer att göra ett skvatt förutom att spela spel, surfa lite på FB och kanske måla en tavla. Allt medan man konsumerar allt man vill ha.
Det tror jag inte. Då kommer inte heller något att bli producerat. Tror du att de nybyggare som flyttade till amerika bara hängde i hängmattan istället för att odla mat, bara för att de inte primärt fick pengar för maten? Du är allvarlig när du tror att människor behöver piskas och disciplineras för att arbeta?
Citera
2009-01-05, 22:50
Medlem
Jokenimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
När kommer någon svara på hur de begränsade resurser som faktiskt finns kommer fördelas ifall ett sådant behov kommer uppstå?
Om både jag och smartypants vill ha john lennons gitarr(ja, exakt hans gitarr och inte en identisk) eller bo på en tomt med en specifik havsutsikt där det bara finns plats för ett hus.

Säg vilka resurser vi har behov av som vi inte med avancerad teknologisk utveckling inte skulle kunna återskapa? med dagens teknologi skulle vi kunna förse hela världen med mat, vatten och energi, när teknolgin får framskrida i utveckling utan att vara fjättrad vid vinstsyfte(vilket som påvisat innebär att viss teknologi inte utvecklas)
Du och smarty får helt enkelt växa upp, vad ger er rätten till hans gitarr? pengar? Vad händer om ni inte får hans gitarr, börjar ni grina då? stackars små.

Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
..det gamla vanliga..

Du jämför denna nya samhällsmodell med hur det är idag. Proletärslödder ska få bo i centrumlägenheter, adelsfolk får bo i slummen. All form av aktivitet (kommers) kommer fortsätta vara kvar i centrum.

Nya bostäder kommer byggas för att anpassas till det nya samhället, så räkna bort 70-talslägenheten och 8-rummaren.

Vi kan inte utgå ifrån att maten vi får i oss är näringsriktig för det finns ingen som helst incentive att det ska vara så, bara att se på det Nestlé gjorde med modermjölkssubstitutet, massor med barn som dog av undernäring av deras skitpulver.

Mycket kommer ska måsta raseras ja, modellen vi har idag är alltför genomsyrad av korruption på alla nivåer. Kapitalism och fri marknad kommer INTE att fixa problemen, bara göra dom värre. Dom rika kommer fortsätta vara rika och dom fattiga kommer öka i antal, girigheten kommer fortsätta ta oss längre ifrån vad vi har potentialen att bli.

[offtopic]
Det finns många konspirationsteorier som är löjliga, men 9/11 är verkligen inte det. Visst går det att förklara simpelt nog för att folk ska gå med på hur det var, men det finns på tok för många suspekta händelser samt en övertygande ovilja av amerikanska regeringen att utreda händelsen för att kunna tro att det är nåt annat än en konspiration.

Jag uppmanar dig att kolla länken, vilket du inte kommer göra, som med crash course-länken
http://killtown.911review.org/911smokingguns.html
[/offtopic]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in