Citat:
Ursprungligen postat av Jokenimo
Du jämför med hur det är idag, skulle samhället uppstå så kan jag likväl bo i Fittja, eller varför inte rätt ut i ingenting, någonstans i Indien kanske. Detta ligger ju såklart en bit bort i tiden, men när väl housing-projects börjar så kan du få bo på strandvägen så gärna du vill för mig
Du kan lika gärna bo där idag också. Men du vill fortfarande, rent statistiskt, hellre på på Strandvägen än i Fittja.
Du verkar inbilla dig att i din utopi så är folk helt plötsligt inte intresserade av att ha nära till centrum, en fin utsikt eller trevliga grannar eller gamla mysiga hus med charm. Utan istället skall helt plötsligt en 70-tals lägenhet i Fittja vara lika attraktiv att bo i som en 8-rummare på Strandgatan.
Och att du tror detta övergår allt förstånd.
Citat:
Väger du mer än någon annan så kanske du behöver mer av en viss vitamin, vad vet jag. Det ska dock aldrig vara i undergrad för vi lär ha överflöd av näringsrik mat när det skapas i syfte att nära alla istället för att tjäna pengar på så lite som möjligt.
Vi har redan näringsrik mat så det räcker till alla, och detta enbart TACK VARE att man kan tjäna pengar på att odla mat åt andra. Problemet är inte att producera nog mat, utan att distribuera den.
Citat:
Nej, vi skulle alla få mycket värme, ingen skulle behöva bo i nån bur, och det skulle vara allting på näringsspektrat vi behöver och mer därtill.
Allting skall bara bli bra och perfek, Fittja lika vackert och charmig som Gamla stan, men ingen av er kan förklara hur det skall gå till.
Citat:
Kan vara svårt för dig att förstå att det här möjligen kan fungera eftersom du är alltför inne i dagens samhälle, du är väl rätt rädd för förändring som alla andra, kanske rentav inte vill att saker ska förändras för att du ligger bra till själv.
Nej. Han är inte rädd. Han är intelligent och kunnig. Han är inte rädd för att det skulle kunna fungera, han, liksom jag vet ATT det inte fungerar och VARFÖR.
Citat:
Se hur vi behandlar resten av världen och inse att en förändring är ett måste.
Ja. Men då kan vi ju ändra hur vi behandlar resten av världen då? Varför inte fixa problemen istället? Det enda som hindrar oss från att fixa problemen är galna diktatorer, nationalistiska svin och krigslystna (ofta religiösa) tokar. Men du vill inte fixa problemen. Du vill istället rasera allt, och förstöra det som kan fixa problemen. Bara för att du inte begriper lösningarna. Är det smart, tror du?