Citat:
Ursprungligen postat av
kraeksjuk
Har aldrig sagt att hon inte beter sej helt jävla befängt nu, som vuxen. Hon är i mina ögon vidrig och jag förstår inte hur många kan/kunde tro att Andreas har rent mjöl i påsen. Ingen som inte har en fot i skiten blir tillsammans med en heppad prostituerad. Hur hon behandlat sina djur, sin familj, sina vänner, förhållanden, ekonomi osv osv är avskyvärt. MEN jag blir ledsen när jag läser ett barn som i femte klass ljuger om våldtäkt. Jag säger inte att hennes familj haft henne som knulldocka, jag säger bara att något måste ha hänt henne. Eller så är det bara jag som inte kan relatera till hur i hela en så ung person, mytoman eller psykopat, kan bli så trasig, så tidigt. det är sorgligt. och gällande att böckerna skulle vara lika påkrämade som Gömda tycker jag väll inte riktigt. man kan ha experimenterat med droger och sen haft uppehåll. hur hon är började och varför så blev ju resultatet hemlös heroinist. Men vi vet ju ingenting egentligen, hon kan lika gärna vara psykopaten ni påstår att hon är och gett Niklas överdosen medvetet.
Jag tror precis som du att någonting hände Berny i barndomen. Ett övertramp eller övergrepp, kanske skeva gränssättningar eller en dysfunktionell alltför tidig relation till sex pga att hon växt upp i en religiös familj där sex och synd kan ha berörts på ett destruktivt sätt. Kanske hennes pappa svältfödd på närhet från hennes deprimerade morsa i sitt alkoholiserade tillstånd gick över gränser och lät Berny fylla en plats som var mycket olämplig. Det krävs inte våldtäkter, det krävs inte ens någonting som vi som vuxna kategoriserar som sexuell kontakt, för att det för ett barn ska vara kränkande och traumatiserande. Om inte annat kan den inom familjen normaliserade fysiska kontakten mellan barn och vuxna i efterhand, med "samhällets facit" i hand, bli ett trauma som vid tidpunkten var normalt och man först senare inser var ett brott.
Min åsikt har alltid varit att Berny definitivt utsatts för
någonting, och att hon målat in sig i ett hörn av lögner och falska anklagelser som hon helt förlorat kontrollen över istället för att berätta för någon om det verkliga övergreppet. Vid det här laget när hon under mer än halva sitt liv berättat om värre och värre trauman har hon helt förlorat sin trovärdighet, och om sanningen om det där hon upplevde som barn kom upp till ytan skulle det ofrånkomligt ställas emot vad hon tidigare ljugit om och dömas ut som att det där var väl ingenting att göra väsen av. Så din pappa rörde vid dig i badkaret på fyllan nån gång, get over it! Så nån gubbe visade kuken för dig på lekplatsen nån gång, get over it!
Att ljuga och fabulera är det enda som gett Berny den uppmärksamhet och bekräftelse hon behöver, men när hon väl börjat bygga på eposet om den vingklippta knulldockan Bernadette har hon av en eller annan anledning inte kopplat att det till slut utvecklar en sådan tolerans hos omgivningen att hon går från offer och överlevare till ett irritationsmoment, en parasit. Det är oerhört sorgligt. Även Berny var ett oskyldigt barn en gång, ingen hamnar där hon är utan anledning. Att hon själv varit sin värsta fiende gör det inte mindre tragiskt.
Men hur mycket jag än kan ömma för Berny, som jag tidigare berättat i tråden utsattes jag för sexuella övergrepp som barn och har också haft missbruksproblem, självskadat och åkt in och ut på psyk precis som Berny vilket gör att en liten del av mig kan relatera till henne, har hon fan bränt sina broar sedan länge i mina ögon. En problematisk uppväxt kan vara en
anledning till att man beter sig som ett jävla riksmongo, men det är inte en
ursäkt. Det hon utsatt sina anhöriga för och sättet hon utnyttjar individer så väl som samhället och hennes allmänt fittiga personlighet går inte att ursäkta i evighet med vad hon nu varit med om. Hon är vuxen nu och en vuxen person bör se att det egna levernet är ohållbart och oförsvarligt och bör göra åtminstone ansatser att ställa till rätta vad hon orsakat och komma på fötter på riktigt. Men Berny är uppenbarligen inte vuxen mentalt. Jag tror inte det är drogrelaterade skador på psyket eftersom jag tror hennes missbrukshistoria är gravt överdramatiserad vilket även de uppkomna dokumenten antyder, jag tror hon är eftersatt på nåt sätt sedan födseln.
Sådär, wall of text complete.