Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderwoman
Ja, jag tror att hon var lika mycket rebell mot föräldrarnas tro, som många barn i religiösa familjer. Jag var också provokativ rebell, och på jävelskap ställde mig framför pastorn och tände flinande en fimp när det var absolut rökförbud i kyrkan! Väldigt många rebelliska religiösa barn berättar att just det de ska göra för att göra nåt de inte får är röka supa knulla knarka!
Och jag måste säga att jag får lite av sektvibbar. "Sekt" beror på familjens eller kyrkans struktur snarare än på samfundet i sig. Det var nog ingen som såg sektvibbar där jag var med som liten heller.
Nja sektfamilj har de väl knappast varit av det jag känner till genom gemensamma bekanta i församlingen mm. Bernys pappa var känd långt innan Berny i katolska kretsar och har skrivit flera böcker. Varav en om sankt Bernadette som gavs ut ungefär i samma veva hans dotter Berny föddes.
Nu låter jag väl elak men jag har alltid tyckt att han har en rätt grandios personlighet utåt. Vill gärna ge bilden av en perfekt katolik som sitter inne på massa sanningar och svår kunskap om hur man ska bete sig som en god kristen och det blir man liksom inte av att frottera med kända katolska namn och vara tjenis med biskopen. Uttalanden då och då om att man bara kan vara "riktig" kristen om man är katolik, blandat med fina middagar med mycket vin och andra överklasskatoliker som aldrig skulle drömma om att bjuda hem fotfolket och invandrare i församlingen.
Och jag kan ha helt fel i alla dessa iakttagelser och han är inte den enda som är den typ av katolik som tycker att han är bättre än andra (verkar tycka). Men för vissa ger han det intrycket. Många svenska konvertiter är så. Han är inte ensam. Det i sig kan ge sektkänsla eftersom det finns en slags katolsk svensk överklass i Sverige som jag tycker splittrar kyrkan. Den är nog värst i Stockholmsområdet.