2013-08-10, 19:15
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litendocka
Jag har tagit kontakt med uppfödaren som sa att hon skulle tänka över köpet och även googla och gå in på Amelias blogg.

Bra gjort, kudos till dig. Den människan ska inte ha djur. Men som sagt, uppfödaren är svartlistad av ARN så hon kan ju vara lite loco själv.
Citera
2013-08-10, 19:25
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Bra gjort, kudos till dig. Den människan ska inte ha djur.

Tack. Nej, det ska hon verkligen inte ha.

Och låt oss säga att hon nu verkligen måste ha något djur i framtiden. Då kan hon väl välja en art som inte är så beroende av konstant omvårdnad? En orm eller något som man bara behöver mata en gång i veckan och rengöra terrariet för då och då.

Varför tar sig alla dessa tjejer an tre katter, en hund och startar uppfödning så fort de haft två bra dagar efter varandra?
Citera
2013-08-10, 20:58
Medlem
Texas92s avatar
vart har ni hittat detta inlägg av Amelia?

försökt leta, men hittar det varken på hennes blogg eller fb
Citera
2013-08-10, 22:32
Medlem
deerskins avatar
Drar i kattvärldstrådarna just nu för att göra allt i min makt för att stoppa henne från att skaffa katt igen.
Citera
2013-08-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Texas92
vart har ni hittat detta inlägg av Amelia?

försökt leta, men hittar det varken på hennes blogg eller fb

En vän är vän med henne på Facebook och där finns inlägget!
Citera
2013-08-11, 02:47
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerskin
Drar i kattvärldstrådarna just nu för att göra allt i min makt för att stoppa henne från att skaffa katt igen.

Jo, det var så jag gjorde. Fick ringa runt lite innan jag hittade numret till uppfödaren så jag hann varna ett helt gäng andra på vägen. Sedan sprids ju som tur är ryktet av sig självt inom uppfödarkretsar när det kommer fram att någon psykfallsknarkare med en historia av att vansköta både djur och hem försöker köpa kattungar från uppfödare av en specifik ras.
Citera
2013-08-11, 02:57
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufb
Amelia Laghi

för 18 minuter sedan

Srädat och fixat sedan 5 imorse allt sna vara så perfekt som möjligt när jag får mkn bebis S.*Trinity's Bumble Bee 'sweetie" jag har fått massa bilder marie och ska påbörja hennes minmes album ska registrera ett stamnan ich är inne på S*SacredStars, hihi jag ska stor handla på måndag köps en 10 kg säck royal*csnin bsby cat som hon äter nu och sand och nya mat och vsttenskåla nu blev jag så till mig och SKA knz pä grandprix.se och se om dom hsr det jac är ute efter skA .köpa en till klösdtällnig med en sån Jc hade rätrare sagr var det två men som ALLT annat berny (GRATTIS till di HIV btw synd att det gkn s så bra mediciner bara) nu ska Jac webbszhopppa.!!!!!

GillaKommenteraDela

Detta är för övrigt rätt kul. Jag fick nyligen bekräftat att det bl.a är Amelia som varit med och startat "ryktet" om att Berny skulle ha HIV, sant eller ej, men här låter hon förvånad (om än osmakligt skadeglad) inför samma sak.

Seriöst, vilken stjärna hon är.
Citera
2013-08-11, 11:49
Avslutad
Vad löjligt av Amelia att förneka att hon pundar, jag har själv sett chattloggar där hon berättar vad och hur mycket hon tar av varje substans. Hon knarkar friskt.
Citera
2013-08-11, 12:18
Medlem
Texas92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufb
En vän är vän med henne på Facebook och där finns inlägget!

okej thnx (=
Citera
2013-08-11, 13:11
Medlem
deerskins avatar
Tyvärr har Am*lia fått tag på katt nu. En hona till avel.. Vet uppfödarens stamnamn och allt, du som ringde henne kan väl pm:a mig så kan vi se om det var samma uppfödare som bara ignorerade varningen?
Citera
2013-08-11, 13:37
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Frågan är också hur Amelia hur råd med en ras(?)katt då hon går på Soc och knarkar VÄLDIGT mycket.

När det gäller frågan om hur Amelia kunnat få ihop pengar till att köpa en raskatt så tror jag att jag vet svaret. Det finns ju en viss "delbetalning" inbyggd i ett raskattköp eftersom handpenningen/tingningsavgiften som brukar ligga på 15% av totalkostnaden (så den ligger oftast på ca 1500 kr) och som sedan dras av från slutsumman oftast brukar betalas ungefär en månad innan man hämtar hem katten.

Resten av köpesumman betalas när man kommer för att hämta katten (vilket Amelia, liksom Berny, hade tänkt göra genom att ta med sig katten på bussen/spårvagnen (förmodligen utan vare sig bur eller sele = total livsfara). Lite enkel huvudräkning ger oss siffran 1500 kr en månad och 3500 kr nästa månad. Det kan jag tänka mig att t.o.m Amelia, som förmodligen har någon form av aktivitetsersättning, skulle kunna skrapa ihop till på några månader.

Stora klösträd (500-3000 kr) och 10 kilossäckar med kvalitetsfoder (600-800 kr) samma månad tyder ju på att hon fått något större tillskott av pengar nyligen. Kanske har hon haft någon försäkring som betalat ut pengar eller något? Jag har en barnförsäkring som jag får ut pengar på varje gång jag är inlagd på sjukhus t.ex.

I det här fallet säljer uppfödaren kattungarna väldigt billigt och kattungen Amelia ska köpa kostar bara 5000 kr enligt uppfödaren själv (normalpris för en kattunge av samma ras ligger idag någonstans mellan 7000 och 8000 kr, beroende på stamtavla och om den ska användas till avel, vilket ju Amelia säger att hon vill. Trust me, du hittar inte en Helig birma av avelskvalitet under 8-9000 kr idag.

Nu är ju uppfödaren svartlistad av ARN och har därför antagligen inte heller spektakulärt intressanta stamtavlor på sina katter då få andra uppfödare vill samarbeta med en sådan person genom att t.ex låna ut sin avelshane till dem. Alltså har svartlistade uppfödare sällan några katter som är intressanta för avel, främst för att du kommer att få samma problem som dem då andra uppfödare ser namnet på din katt (varje katt får nämligen uppfödarens namn så om du har köpt från en "problemuppfödare" kan du tyvärr få det svårt, då man inom uppfödarvärlden är direkt beroende av andra inom kattvärlden och det rykte man har bland dem).

Det här blev ganska OT, då det inte alls handlade om Berny och endast lite om Amelia, men det är ändå sådant som kan vara viktigt att veta om man någonsin funderar på att ta efter henne. Bernys buskavel när hon bodde med Jonas ska vi inte ens tala om (vi vet ju alla vad som hände med de kattungarna).

Märks det att jag är kattintresserad?
Citera
2013-08-11, 13:41
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerskin
Tyvärr har Am*lia fått tag på katt nu. En hona till avel.. Vet uppfödarens stamnamn och allt, du som ringde henne kan väl pm:a mig så kan vi se om det var samma uppfödare som bara ignorerade varningen?

PM:ar dig nu. Kolla din inkorg om någon minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in