2008-10-24, 16:01
Medlem
hmmm

Jag såg dokumentären och har läst hennes böcker.
Jag känner en stor ambivalens ang henne nu.
Från början kände jag stor sympati för henne men efter att ha sett henne live så vet jag inte
Jag är benägen att hålla med dom skrivit att hon är beroende av uppmärksamhet . Och som sagt: vad ska hon göra om hennes fiktiva roman inte säljer?!
Citera
2008-10-25, 03:33
Medlem
dronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eleya
vad ska hon göra om hennes fiktiva roman inte säljer?!
Ljuga mer, förmodligen. Sannolikt hittar hon en ny infallsvinkel som är populär vid skrivandets tidpunkt och mjölkar sympatipoäng på det istället. Blir ätstörningar populärt nästa år åker hon förmodligen på det.
(Nej, jag hävdar inte att våldtäktsanklagelserna är falska, eller att hon simulerar schizofreni. Däremot bättrar hon på sina problem för medlidande och cash.)
Citera
2008-10-25, 04:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Jag har faktiskt aldrig stött på en schizofren (varken mig själv eller någon annan) som kämpat för vård. Däremot så har dom flesta utan problem kunnat sköta sin personliga hygien, med undantag av dåliga perioder.

Japp, det jag menar. Det finns dock de som inte klarar hygienen alls, det är nog olika nivåer på sjukdomen.

Hade en granne som inte duschade elelr rakade sig och pratade med rabatten men han var väldigt snäll och artig.
Citera
2008-10-25, 14:24
Medlem
DjinQuijotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Japp, det jag menar. Det finns dock de som inte klarar hygienen alls, det är nog olika nivåer på sjukdomen.

Hade en granne som inte duschade elelr rakade sig och pratade med rabatten men han var väldigt snäll och artig.

Självklart finns det väl folk av alla typer som har svårt med hygienen, men främst tycker jag att det verkar vara folk som är bipolära eller lider av andra deppressioner som har detta problem.
Citera
2008-10-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Till er som klagar på henne, som jag ser det är det hela en mediagrej. En ung kreativ kvinna som skär sig själv, det är precis vad medias favoritbild av psykisk ohälsa är, en fet 40-årig man som jobbar på ett pappersbruk är inte lika glamoröst. Kanske är det så enkelt att media vill gillar Sylvia Plath-kopior. Hade det inte varit miss Berny Pålsson (finns det någon förklaring till pseudonymen?), hade media grävt upp en annan ung, kreativ och antagligen vackrare tjej.

Berny Blue syftar väl på filmen Betty Blue där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är så där attraktivt drastisk och impulsiv i sin sinnessjukdom. Exempel: hennes snubbe får sparken från sitt jobb. Reaktion: Bettan kastar ut alla möbler och tänder eld på tjänstebostaden. Sedan drar de vidare (för livet är ju en high way där man kan stå upp i cabben och skrika "I'm a whole new woman now!" medan vinden sliter i ens vilda aptit på livet-frisyr). Kuksugarmun, ångande sexualitet, passionen som tar över hela ens existens, att man bränner sitt ljus i båda ändar, lever hetsigt och fullt ut, guidad av sin sexiga sinnessjukdom.
Citera
2008-10-27, 11:23
Medlem
DjinQuijotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicy
Berny Blue syftar väl på filmen Betty Blue där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är så där attraktivt drastisk och impulsiv i sin sinnessjukdom. Exempel: hennes snubbe får sparken från sitt jobb. Reaktion: Bettan kastar ut alla möbler och tänder eld på tjänstebostaden. Sedan drar de vidare (för livet är ju en high way där man kan stå upp i cabben och skrika "I'm a whole new woman now!" medan vinden sliter i ens vilda aptit på livet-frisyr). Kuksugarmun, ångande sexualitet, passionen som tar över hela ens existens, att man bränner sitt ljus i båda ändar, lever hetsigt och fullt ut, guidad av sin sexiga sinnessjukdom.

Korrekt. Den filmen har hon sett 20 miljoner gånger.
Romantisering av en sjukdom.
Citera
2008-11-04, 00:58
Bannlyst
Har träffat fanskapet i verklígheten, vi var på samma avdelning för x antal år sen. Kan bara säga såhär, totalt självupptagen och egocentrisk utav bara helvete. Alla yngre såg upp till henne, skar sig djupare för att få samma uppmärksamhet som hon. det första hon gör direkt efter hon presenterat sig för mig är att kavla upp ärmarna, utan att jag över huvudtaget bett om att få se dom. Håller med många här, man borde inte ge henne den uppmärksamhet hon vill ha. Det inspirerar andra att göra likadant, jag har sett det själv. Hon inser ju inte själv hur jävla pinsam hon är.
Citera
2008-11-04, 04:51
Medlem
Supersonic_Flys avatar
Har hennes syfte med att skära sig själv någon gång varit att ta sitt eget liv? Om så är fallet så förstår jag inte inte hur man misslyckas riktigt eller har hon aldrig sett den här bilden http://i152.photobucket.com/albums/s180/bannah_photo/EmoCut.jpg ? Jag har aldrig förstått meningen med att skära sig lite titt som tätt och av hennes ärr att döma så har det skett väldigt många gånge och vill man verkligen dö så är det inte svårt att tillfoga sig tillräckliga skador så att man gör det... Om nu inte meningen är att begå självmord vad är då meningen egentligen? Att få sympati och medlidande? Gillar hon smärtan och att se blodet?
Senast redigerad av Supersonic_Fly 2008-11-04 kl. 04:53.
Citera
2008-11-04, 08:17
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flöddrish
Har träffat fanskapet i verklígheten, vi var på samma avdelning för x antal år sen. Kan bara säga såhär, totalt självupptagen och egocentrisk utav bara helvete. Alla yngre såg upp till henne, skar sig djupare för att få samma uppmärksamhet som hon. det första hon gör direkt efter hon presenterat sig för mig är att kavla upp ärmarna, utan att jag över huvudtaget bett om att få se dom. Håller med många här, man borde inte ge henne den uppmärksamhet hon vill ha. Det inspirerar andra att göra likadant, jag har sett det själv. Hon inser ju inte själv hur jävla pinsam hon är.
Det är det bästa och snällaste man kan göra. När (om) hon fattar att hon får uppmärksamhet när hon gör något bra. Inte ge henne uppmärksamhet av hennes skärande, det är bättre att ge henne uppmärksamhet när hon inte skär sig.
Citera
2008-11-08, 02:43
Medlem
Santadunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Nu har denna unga dam kommit ut som lesbian tillslut.
http://bernyblue.blogspot.com/2008/10/kr.html

Shit läste lite på sidan, skaffat flickvän och vill ha barn direkt? Sen skriver hon att det är hennes livs kärlek och att hon äntligen kan va sig själv, vilken diss mot hennes f.d pojkvän som fick sparken från sitt jobb pga henne. Visserligen tycker jag att han är ganska lustig också, som mentalskötare ska man knappast bli kär i sina patienter det är inte proffessionellt.
Citera
2008-11-09, 17:31
Medlem
Temptations avatar
Läst båda hennes böcker, men blir så sjukt arg på att hon aldrig slutar bejaka all skit hon håller på med. Även om hon kanske inte inser det till fullo, så gör hon mer skada än nytta genom att gå ut med sin lifestory. (Tänkte på alla kids som tar efter henne).. hon verkar vara en vääldigt vilsen tjej!

dokumentären var då mycket bättre än böckerna, tycker jag. man slapp allt "glitter" å tiaror och romantisering..
Citera
2008-11-14, 12:35
Medlem
EnSkruvLöss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjinQuijota
Jag har faktiskt aldrig stött på en schizofren (varken mig själv eller någon annan) som kämpat för vård. Däremot så har dom flesta utan problem kunnat sköta sin personliga hygien, med undantag av dåliga perioder.

Det är väl dom som får kämpa om något.Speciellt dom med missbruksproblematik men dom flesta orkar helt enkelt inte.
Senast redigerad av EnSkruvLös 2008-11-14 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in