2010-04-12, 21:23
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Nu får du väl skärpa till dig.
Det är inte synd om missbrukare på något sätt.
Ingen tvingas in i ett missbruk.

Det är hennes väl att begå sina handlingar, ingen annans. Den skulden ligger hos henne.

Jag har tagit mig ur "ett till synes hopplöst tillstånd" själv. Och inte fan var det synd om mig då (även om jag tyckte det) och det är inte synd om mig nu. Jag är helt ansvarig för mina egna handlingar, mitt eget missbruk och mina synder.

Punkt.

Frågan är då; var/är du psyksjuk på något sätt?
Grattis att du tagit dig ur skiten, verkligen... men alla har kanske inte dina förutsättningar eller din bakgrund? Att vara missbrukare är en sak; men att vara psyksjuk missbrukare är annat.
Som Weejay påpekade, och jag håller med, så lär omdömet/mognaden etcetera vara annorlunda när man är psyksjuk än då man inte är det.

Menar du alltså att psykvården/sjukhuset som kastat ut medicin till henne sedan hon var "liten" (minns inte riktigt 16 år?) inte har minsta ansvar?
Senast redigerad av Sir_K 2010-04-12 kl. 21:26.
Citera
2010-04-12, 21:52
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Frågan är då; var/är du psyksjuk på något sätt?
Grattis att du tagit dig ur skiten, verkligen... men alla har kanske inte dina förutsättningar eller din bakgrund? Att vara missbrukare är en sak; men att vara psyksjuk missbrukare är annat.
Som Weejay påpekade, och jag håller med, så lär omdömet/mognaden etcetera vara annorlunda när man är psyksjuk än då man inte är det.

Menar du alltså att psykvården/sjukhuset som kastat ut medicin till henne sedan hon var "liten" (minns inte riktigt 16 år?) inte har minsta ansvar?

Precis det menar jag! Jag hävdar att hon har ett eget val att ta eller att inte ta "medicinen".

Jag har en vän som hade dubbel och trippeldiagnoser enligt läkare när han var aktiv missbrukare. Efter ett års nykterhet hade han ingen.
Vad kom först, hönan eller ägget?

Var hon psyksjuk eller blev hon det av missbruk?

Dessutom är missbrukare mästare på att manipulera sin omvärld för att få fortsätta sitt missbruk (och ursäkta det inför sig själv och andra). Nu talar jag från egen erfarenhet, jag gjorde så själv. (Och i princip alla jag känner som tillfrisknat beskriver samma sak, "vi" gick över lik för att fortsätta knarka)
Att spela psykiskt sjuk för att få knarka fritt är vanligare än du tror.
Citera
2010-04-13, 18:42
Medlem
Tjelsis avatar
Citat:

Mycket intressant fråga
Citera
2010-04-13, 21:10
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Kontenta: Berny får ta ansvar för sina handlingar precis som alla andra. Om du vurmar så om hennes välmående (vilket du verkar göra) så sök upp henne och erbjud henne mat och husrum?

Bra idé; Weejay gör det du. Undrar om adressen, som går att hitta, är rätt nuförtiden...
Citera
2010-04-14, 16:20
Medlem
Citat:
Precis det menar jag! Jag hävdar att hon har ett eget val att ta eller att inte ta "medicinen".

Dessutom är missbrukare mästare på att manipulera sin omvärld för att få fortsätta sitt missbruk (och ursäkta det inför sig själv och andra). Nu talar jag från egen erfarenhet, jag gjorde så själv. (Och i princip alla jag känner som tillfrisknat beskriver samma sak, "vi" gick över lik för att fortsätta knarka)

Tack! Exakt det jag försökt säga nu i mina senaste inlägg. Även om Berny har dubbeldiagnos så kan man ju inte veta om inte drogerna gjort henne sjuk, eftersom hon hävdar att hon knarkat sen hon var 13. Hon påstår att hon hörde röster redan som 5-åring men det tror jag bara är effektsökeri i hennes bok. Även om hon var sjuk redan som ung tonåring lär ju drogerna bara spätt på det dåliga måendet i längden.

Det är också det jag menar med att man måste sluta dalta med Berny och missbrukare i allmänhet. Man gör ett aktivt val varje gång man väljer att punda. Det handlar inte om brist på empati, det handlar om rent sunt förnuft. Missbrukare i synnerhet är experter på att skylla ifrån sig.
Citera
2010-04-15, 10:15
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Tack! Exakt det jag försökt säga nu i mina senaste inlägg. Även om Berny har dubbeldiagnos så kan man ju inte veta om inte drogerna gjort henne sjuk, eftersom hon hävdar att hon knarkat sen hon var 13. Hon påstår att hon hörde röster redan som 5-åring men det tror jag bara är effektsökeri i hennes bok. Även om hon var sjuk redan som ung tonåring lär ju drogerna bara spätt på det dåliga måendet i längden.

Det är också det jag menar med att man måste sluta dalta med Berny och missbrukare i allmänhet. Man gör ett aktivt val varje gång man väljer att punda. Det handlar inte om brist på empati, det handlar om rent sunt förnuft. Missbrukare i synnerhet är experter på att skylla ifrån sig.

Det stämmer i stora drag.
Missbrukare har valet att ta den första drogen, sen efter det infinner sig en mental besatthet som gör det i princip omöjligt att sluta.
I mitt fall började jag dricka vin/öl/drinkar. Sen kom laddsuget och jag klev på. När vännerna gick hem fortsatte jag. Jag kunde helt enkelt inte lägga ned när jag väl började.

I hennes fall låter det snarare som rent effektsökeri, och bekrivningen av hennes psykiska tillstånd låter som ett sätt att rättfärdiga hennes fortsatta missbruk.
Det ger henne en anledning att forsätta.

Sen om hon har en genetisk benägenhet att bli psykisk sjuk kan drogerna bidra till att utlösa den. Det är inte alls ett orimligt antagande.

Sen tycker alla missbrukare att just de är så speciella. Och att det är synd om just dem! Och det i sig kan vara skäl nog till att få "fortsätta punda".
Citera
2010-04-15, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Ja det gör det ju bara ännu mer tragiskt...

Sedan att ställa ultimatum till någon som knarkar (eller är psyksjuk) och sitter långt inne i skiten är väl kanske inte det smartaste att göra;
det jag tror Berny skulle behöva är ju ett helt miljöombyte; helt nya vänner som inte alls hör till "samma kretsar"; hon är helt klart välkommen till mitt herrgårdsgods i Dalarna där jag sitter i all min ensamhet och dricker Champagne, skriver poesi, njuter av naturen, komponerar musik, trixar med akademiska civilekonomstudier, försöker hålla intellektuella och filosofiska diskussioner med mig själv (med mer eller mindre lyckat resultat), skriver skit på flashbacks litteraturforum och framförallt älskar livet; helt villkorslöst.
Hubba Hubba! Fattas bara att du är snygg också.
Citera
2010-04-15, 20:49
Bannlyst
Citat:

Jag har en vän som hade dubbel och trippeldiagnoser enligt läkare när han var aktiv missbrukare. Efter ett års nykterhet hade han ingen.

Funderat kring detta själv faktiskt.
Citera
2010-04-16, 18:08
Medlem
shaunryder99s avatar
Om nu Berny skulle överleva heroinet hur lång tid tror ni det tar innan hon och nuvarande fästman börjar polisanmäla varandra för misshandel, mordbrand, förtal mm? Känns som om historien tenderar att upprepa sig. Uppbrotten med både Jonas och Amelia omgavs ju just med hot, våld, stöld och grova anklagelser.

Nicklas Helland (pojkvännen) verkar ju vara en rätt tärd gosse (typ horse-Snuffe på plattan). Någon som vet något om denna gentleman som lyckats snärja fröken Kaos?
Citera
2010-04-17, 14:49
Medlem
HAHA

Berny ska tydligen gifta sig med Nicklas. Så kliché. Hon förlovar sig alltid med sina korta, stormiga romanser: Amalia, Amelia, nu Nicklas. Dock inte Jonas som ändå var tillsammans med så länge. Roligt mönster.

Enliga Nicklas facebook ska han tydligen jobba på "streetan". Antar att både han och Berny försörjer sig så nu för tiden. Berny är så vitt jag vet utblottad och ingen annan källa har bekräftat motsatsen.
Citera
2010-04-17, 15:03
Medlem
Det hon lider av kallas för hybris och exhibitionism.
Har hon börjat jobba än förresten?
Citera
2010-04-17, 15:29
Medlem
Citat:
HAHA

Berny ska tydligen gifta sig med Nicklas. Så kliché. Hon förlovar sig alltid med sina korta, stormiga romanser: Amalia, Amelia, nu Nicklas. Dock inte Jonas som ändå var tillsammans med så länge. Roligt mönster.

Enliga Nicklas facebook ska han tydligen jobba på "streetan". Antar att både han och Berny försörjer sig så nu för tiden. Berny är så vitt jag vet utblottad och ingen annan källa har bekräftat motsatsen.

Det tycks finnas en önskan att gotta sig i andras förnedring och
olycka på alla plan. "Kris och utveckling" av Johan Cullberg,
känd psykiatriker, kan kanske vara en bra bok att låna på
biblioteket eftersom jag antar att personer med denna morbida
läggning är för snål att köpa en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in