Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Tack! Exakt det jag försökt säga nu i mina senaste inlägg. Även om Berny har dubbeldiagnos så kan man ju inte veta om inte drogerna gjort henne sjuk, eftersom hon hävdar att hon knarkat sen hon var 13. Hon påstår att hon hörde röster redan som 5-åring men det tror jag bara är effektsökeri i hennes bok. Även om hon var sjuk redan som ung tonåring lär ju drogerna bara spätt på det dåliga måendet i längden.
Det är också det jag menar med att man måste sluta dalta med Berny och missbrukare i allmänhet. Man gör ett aktivt val varje gång man väljer att punda. Det handlar inte om brist på empati, det handlar om rent sunt förnuft. Missbrukare i synnerhet är experter på att skylla ifrån sig.
Det stämmer i stora drag.
Missbrukare har valet att ta den första drogen, sen efter det infinner sig en mental besatthet som gör det i princip omöjligt att sluta.
I mitt fall började jag dricka vin/öl/drinkar. Sen kom laddsuget och jag klev på. När vännerna gick hem fortsatte jag. Jag kunde helt enkelt
inte lägga ned när jag väl började.
I hennes fall låter det snarare som rent effektsökeri, och bekrivningen av hennes psykiska tillstånd låter som ett sätt att rättfärdiga hennes fortsatta missbruk.
Det ger henne en anledning att forsätta.
Sen om hon har en genetisk benägenhet att bli psykisk sjuk kan drogerna bidra till att utlösa den. Det är inte alls ett orimligt antagande.
Sen tycker alla missbrukare att just de är så speciella. Och att det är synd om just dem! Och det i sig kan vara skäl nog till att få "fortsätta punda".