2010-04-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goriot
Det tycks finnas en önskan att gotta sig i andras förnedring och
olycka på alla plan. "Kris och utveckling" av Johan Cullberg,
känd psykiatriker, kan kanske vara en bra bok att låna på
biblioteket eftersom jag antar att personer med denna morbida
läggning är för snål att köpa en.

Jag gottar mig inte alls. Historien om Berny är inget annat än en djup tragedi men på samma gång en dokusåpa jag inte riktigt kan förmå mig sluta följa.
Citera
2010-04-17, 18:05
Bannlyst
Citat:
Jo visst är det så, men alla ser inte henne som något man jämför sig med för att känna sig så mycket bättre, utan vissa av oss är uppriktigt oroliga för henne. Detta var såklart nästa steg, prostitution, men det är så jävla synd bara. Tjejen kan ju skriva och har en sjuhelvetes fantasi. FAN!
Senast redigerad av Xana 2010-04-17 kl. 18:09.
Citera
2010-04-17, 19:59
Medlem
shaunryder99s avatar
Citat:

Johan Cullberg har jag läst mycket av. Böckerna står redan i bokhyllan, men tack för tipset. Med åtanke på att du ändå är inne på detta forum "skvaller om Berny" så räknas du till samma skrot och korn som oss andra här.

Jag håller istället med andra här på tråden. Berny har valt att bjuda in oss i sitt liv och vi har följt detta utmanande öde med spänning och förfäran genom böcker, dokumentärfilm, internet (blogg, bilddagbok, helgon mm) och annan massmedia. Det är klart att vi också vill att hon ska överleva, men förundras samtidigt över hur historien tenderar att upprepa sig på många sätt. Berny verkar inte ha förmågan att lära av alla misstag och hemska erfarenheter i livet. Vad detta beror på och om saker och ting har sin grund i psykiatriska åkommor, övergrepp i barndomen eller missbruk kan vi bara spekulera i. Vi som följt hennes liv undrar ju vad som händer då det nu är ganska tyst. Tystnad från Berny brukar ju inte båda gott då det tidigare varit förenat med svåra drogåterfall. Man förfäras över rykten om giftemål med den nuvarande fästmannen som inte verkar vara en direkt svärmorsdröm och undrar på vilket sätt han egentligen behandlar trasiga Berny. Det vi säkert vet som Berny bekräftat själv är att senaste tiden präglats av mordhot, flytt till okänd ort och överdoser. Dessutom har ju en nära vän nyligen sagt upp bekanskapen pga Bernys missbruket. Om man nu följt Berny genom åren i den så kallade "dokusåpan" så är det väl inte så konstgt att diskussiner kan uppstå i olika forum. Jag citerar mig själv;

"Berny har ju valt att på många sätt leva ett öppet och offentligt liv. Hon är ju ytterst kontroversiell och är medveten om detta. Hon har farit illa, men även sårat och försatt andra människor i svåra situationer. På samma sätt som hon hyllas som en drottning av tusentals psyksjuka, olyckliga unga tjejer så kommer det finnas människor som intresserar sig för hennes liv ur andra aspekter än helgondyrkan. Hon lever ju ett väldigt annorlunda liv långt utanför medelsvenssons tomtgräns vilket drar till sig ögon, öron och skapar forum för diskussion."
Citera
2010-04-18, 10:27
Medlem
Den där Nicklas verkar inte särskilt trevlig på något sätt. Utdrag ur hans facebook-updates:

Citat:
Nicklas Helland jag kollar när berny går på händerna för hon ranglar mindre än på fötterna

Citat:
Nicklas Helland jobbar på streetan.....

Citat:
Nicklas Helland Äter frukost bestående av stesolid och groggar

Citat:
Nicklas Helland xanor och lyrica med vitt vin.......

Och detta är blott en haiku ur novellen med otrevliga inlägg han spottat ur sig. Skulle inte förvåna mig om han pimpar sin egen flickvän.
Citera
2010-04-18, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Den där Nicklas verkar inte särskilt trevlig på något sätt. Utdrag ur hans facebook-updates:

Och detta är blott en haiku ur novellen med otrevliga inlägg han spottat ur sig. Skulle inte förvåna mig om han pimpar sin egen flickvän.
Fy FAN alltså! Den killen borde ju ha så mycket spö att han inte kan gå igen. Blir fan förbanand på sådana. För övrigt tar han hennes mediciner då Xanor och Lyrica är hennes.
Citera
2010-04-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Fy FAN alltså! Den killen borde ju ha så mycket spö att han inte kan gå igen. Blir fan förbanand på sådana. För övrigt tar han hennes mediciner då Xanor och Lyrica är hennes.

Fy fan. Det tänkte jag inte ens på. Skulle inte förvåna mig om han prylar henne, ärlig talat.

Ja, det är en ganska grov spekulation men pundare är inte precis kända för att vara stabila, rationella människor. Att de ska gifta sig säger ju allt.

Ser fram emot deras break up när Berny tar sig samman, nyktrar till och berättar sin hyfsat oredigerade version av det i bloggen
Citera
2010-04-18, 18:49
Bannlyst
Citat:
Fy fan. Det tänkte jag inte ens på. Skulle inte förvåna mig om han prylar henne, ärlig talat.

Ja, det är en ganska grov spekulation men pundare är inte precis kända för att vara stabila, rationella människor. Att de ska gifta sig säger ju allt.

Ser fram emot deras break up när Berny tar sig samman, nyktrar till och berättar sin hyfsat oredigerade version av det i bloggen
Alltså det är så uppenbart hur han utnyttjar henne totalt. Känner ingen av dem bör tilläggas men har följt henne en bra tid nu via hennes två bloggar och för helvete: Först den där knepige Jonas som såg ut att vara 80 fast han var ung (mer hålögd får man leta efter, och kolla hans naglar, euw.) och nu denna hemska knarkarkille som av bara anblicken får det att vända sig i magen på en. För fan, hon ser ju bra ut, it's all in her head att hon inte kan få bättre. Tjejen behöver bättre självförtroende och inse hon KAN klara sig själv om hon bara ger det allt hon har! Den svenska psykvården kan man inte räkna med någon hjälp ifrån, inte sedan de lade ner mentalsjukhusen på 80-talet, nu är filosofin att de får klara sig själva, och de som dör, dör. Hårt och brutalt för att det ska se ut på ytan som om sverige inte behöver mentalsjukhus då alla är friska i detta land, lol! Medan det räcker att gå ut på gatan för att se hur folk mår: hemlösa, alkoholister, knarkare. Det är så man vill börja gråta.

Hursomhaver behöver denna killen bli ordentligt uppläxad. Bara utseendet, sen det han skriver på facebooken man läst här..Fy fan. hade jag fått syn på honom hade jag velat sparka sönder honom, då han verkar vara en sådan som utnyttjar svaga kvinnor. Fy fan. *Spysmilie*

Sen det där med giftermål tar ni väl ändå inte på allvar? Det kostar att gifta sig, tror ni på det själva? Gifta sig heter hon skulle med alla de hon varit med, herregud när ska ni vakna och se hur hon skönmålar en hemsk situation VAR gång? Hade hon skrivit sanningen hade det ju blivit pinsamt, medan sanningen syns alldeles för väl ändå. ALLA ser att denna killen knarkar, det kan knappast undgå någon, ALLA såg att Jonas var en skum jävel, för fan kolla på honom liksom! Och det där med bisexualitet kommer jag inte ens kommentera, bara blafs, hon behöver en bra kille som får styr på henne, punkt.
Senast redigerad av Xana 2010-04-18 kl. 18:52.
Citera
2010-04-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
För fan, hon ser ju bra ut, it's all in her head att hon inte kan få bättre.

Det håller jag inte med om. Vrak dras till vrak. Hon kan ju inte umgås med "normala" människor så länge hon skjuter heroin. Och varför skulle de vilja umgås med henne? Och sen att hon ser bra ut? Nja. Berny har väl sett "okej" ut fram tills hon träffade Amelia egentligen och drog på sig hepatit och vad som ser ut som 10 extra kilo. Hon är vad, 26-27? Hon ser ut som 37. Det är min rent objektiva syn på det. Jag hatar inte Berny och har ingen anledning att kalla henne ful. Hon är bara inte SÖT. Hon skulle kanske kunna bli om hon tagit sig samman och gjort en makeover. Psykosmedicinen och hennes leverne har åldrat henne.
Citera
2010-04-18, 19:02
Medlem
Weejays avatar
Citat:

Jadu... den sopan verkar ju inte vara vassaste kniven i lådan;
det gör ont att se att en som har författartalang dras till/utnyttjas av en som:
bidrar till att försumma denna talang
och medverkar till att dra en annan människa in i döden...

Jag hoppas hon kommer långt ifrån liknande människor...

Citat:
Det håller jag inte med om. Vrak dras till vrak. Hon kan ju inte umgås med "normala" människor så länge hon skjuter heroin. Och varför skulle de vilja umgås med henne? Och sen att hon ser bra ut? Nja. Berny har väl sett "okej" ut fram tills hon träffade Amelia egentligen och drog på sig hepatit och vad som ser ut som 10 extra kilo. Hon är vad, 26-27? Hon ser ut som 37. Det är min rent objektiva syn på det. Jag hatar inte Berny och har ingen anledning att kalla henne ful. Hon är bara inte SÖT. Hon skulle kanske kunna bli om hon tagit sig samman och gjort en makeover. Psykosmedicinen och hennes leverne har åldrat henne.

Nu anser väl jag kanske inte att jag direkt är normal; men ingen av mina vänner knarkar, det enda jag har fått är några stilnoct utskrivet för sömnproblem, vilka jag lyckats jobba bort med KBT... har aldrig haft minsta tanke att knarka eller liknande; jag hade inte haft något emot att umgås med Berny; men så är jag ju estet (och akademiker! Vilket blir en jäkla fantasifull och kreativ människa! ) också... Så att "normala" människor inte skulle vilja umgås är väl inte helt sant; men iof kanske inte esteter (eller akademiker för den delen heller) är direkt normala

Huvudsaken tror jag är att hon kommer från alla som utnyttjar henne (det här med att ta hennes medicin för eget bruk var fasen det svinigaste jag har läst...) och har ett dåligt inflytande. Utseendet tänker jag inte kommentera då det eg. är ovidkommande...
Senast redigerad av Weejay 2010-04-18 kl. 19:24.
Citera
2010-04-18, 19:23
Bannlyst
Citat:

Absolut, dock inget man inte kan återställa. Träning och ansiktsbehandlingar. Cool stil i sig egentligen ju med starka färger och mixa lite vilt, men vikten måste återställas och några ansiktsbehandlingar vore något, men det är roligare att lägga pengarna på knark tydligen. Så jävla synd, då kan vi glömma den där boken hon "jobbar" på. Tänk bara så lång tid det tog för "Känn pulsen slå" att komma ut. :/

Sen som du säger också tänkte jag samma tanke där: Bra killar vill ha bra tjejer, MEN: det finns faktiskt bra killar som förälskar sig i bad girls och hjälper dem på rätt köl, ganska så vanligt fenomen faktiskt, liksom bra tjejer förälskar sig i bad boys och hjälper dem tillrätta i livet. Kolla Sharon och Ozzy. Ozzy var ett VRAK och långt nedgången alkoholist som bestämt sig för att supa ihjäl sig när han träffade Sharon som lyfte upp både honom och hans karriär och idag sitter de med pengar på banken, fina hus och två barn tillsammans, plus en jävla massa hundar, lol! Men visst: han får fortfarande återfall då och då och då är Sharon där och drar honom i örat igen.

Som Weejay skrev, är det en sådan kille hon behöver: komma ut på landet och bryta med dåligt sällskap. I sällskap av en klok och snäll kille långt från allt vad droger heter, sen måste hon införas sakta igen i stockholmsvardagen och möta sina frestelser så hon kan stå emot dem. Själva avgiftningen bör dock ske långt bort från droger i närheten så den blir fulländad.
Senast redigerad av Xana 2010-04-18 kl. 19:25.
Citera
2010-04-18, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Jadu... den sopan verkar ju inte vara vassaste kniven i lådan;
det gör ont att se att en som har författartalang dras till/utnyttjas av en som:
bidrar till att försumma denna talang
och medverkar till att dra en annan människa in i döden...

Jag hoppas hon kommer långt ifrån liknande människor...

Nu anser väl jag kanske inte att jag direkt är normal; men ingen av mina vänner knarkar, det enda jag har fått är några stilnoct utskrivet för sömnproblem, vilka jag lyckats jobba bort med KBT... har aldrig haft minsta tanke att knarka eller liknande; jag hade inte haft något emot att umgås med Berny; men så är jag ju estet (och akademiker! Vilket blir en jäkla fantasifull och kreativ människa! ) också... Så att "normala" människor inte skulle vilja umgås är väl inte helt sant; men iof kanske inte esteter (eller akademiker för den delen heller) är direkt normala

Huvudsaken tror jag är att hon kommer från alla som utnyttjar henne (det här med att ta hennes medicin för eget bruk var fasen det svinigaste jag har läst...) och har ett dåligt inflytande. Utseendet tänker jag inte kommentera då det eg. är ovidkommande...
Håller med dig till 100% det är en kille som DIG hon behöver.
Citera
2010-04-18, 20:28
Medlem
Sir_Ks avatar
Nytt inlägg på hennes blogg;

Hon gör det inte mindre tragiskt för sig direkt...
Så synd att hon inte kan få lite bättre insikter (vilket hon int får med den där Nicklas) om hur underbart det är att leva annorlunda...
Senast redigerad av Sir_K 2010-04-18 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in