Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Det tycker jag ett konstigt uttalande. Hon är vuxen. Hon vill uppenbarligen inte sluta knarka. Hon har själv gjort ett uttalande i sin blogg för inte så länge sedan att hon inte ha någon intention att sluta och att livet med droger är det enda hon känner till.
Det enda sättet man kan "rädda" henne på då är ju genom att låsa i henne och låta henne svettas ut skiten. Sen kvittar det ju hur god vän man än är. Vill hon inte så vill hon inte. Jag förstår verkligen att hon väljer drogerna. Kanske hade jag också gjort det om jag genomlidit allt hon gjort, och som toppen på isberget leva i någon slags exil från sin storebror som våldtagit en som barn. Hade hon bara velat sluta på allvar tror jag dock det funnits goda förutsättningar för henne (dels genom sitt namn, de vänner hon haft som var villiga att stötta henne, o.s.v.) men hon vill inte och då får man väl acceptera det. Tyvärr.
Visst hon är vuxen åldersmässigt; men verkar ju inte vara allt för vuxen i sinnet... Det är skillnad på att vara vuxen och att
vara vuxen (kan förmodligen kopplas till uppväxten/uppfostran/barndomen). Dessutom är hon väl psyksjuk? Vilket lär påverka hennes omdöme, till en grad som vi inte är medvetna om. Att livet med droger är det enda hon känner till visar ju bara på hur mycket hon är i behov av en extrem miljöförändring (att hon inte vill sluta med drogerna beror ju just på att hon inte känner till något annat). Hur mycket krävs för att en människa ska omyndigförklaras? (ställer det som en allmän fråga).
Att sluta "genom sitt namn" är verkligen inte en bra förutsättning (kritik mot förlaget? Ja.); då publiken redan har satt förväntningar på hur hon ska vara genom sitt namn/image; vilket hon lever vidare på p.g.a. responsen (vilket kanske kan kopplas till bekräftelsebehov i samband med psyksjukdom/drogföreställningar?)
Men ja visst; situationen kan räddas genom ett ord: disciplin (och då från båda håll); dock tror jag fortfarande inte att man kan lägga över allt på Berny med hänvisning till hennes omdöme (och då syftar jag bl.a. på att hon är psyksjuk).
Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Sen vill jag väl även poängtera att även om jag inte tror att hon ljuger eller överdriver historien om mordhotet så kan jag någonstans känna att när hon är som hon är nu, d.v.s. inte vid sina sinnes fulla bruk, sjuk (både i kropp och själ) och dessutom injicerar droger, så måste jag ta allt hon skriver med en nya salt.
Sist hon hade en sån här "period" satt hon i ett hus utanför Göteborg och injicerade droger, prostituerade sig, drog på sig hepatit och framför allt; anklagar mannen som tagit hand om henne de senaste 5 åren, för misshandel och en hel bunt med andra rätt grova saker. Trovärdigheten efter det är något skadad.
Intressant detta; kan det inte vara så att hon lider av narcissism eller histrionisk personlighetsstörning (kanske även paranoia?); vilket gör att hon upplever minsta motgång som något större än vad det egentligen är; händelserna är exakt så som hon beskriver det, men är endast så monumentala (vanställda) för henne. (Lägg sedan till drogerna som lär öka vanföreställningen). Då är det ju "förståeligt" att hon verkar anse att hon inte ljuger eller överdriver det minsta.