2013-04-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ella74
Ja du kanske tycker det är obehagligt! Jag tycker det är obehagligt när människor ljuger och hittar på om andra som inte gjort något ont. Det kallas förtal och vi vet alla att sanningen alltid segrar till sist. Jag är syster till Berny, jag är uppvuxen i samma familj och jag känner inte igen ett ord om det hon skriver - dels om Opus Dei och dels om vår familjs förehavanden med de. Helt främmande! Vi kände några jättefina personer, ingen har varit medlem. Det går inte att säga att man har "växt upp" med något när man känner några lite. Det är en helt felaktig bild som målas upp. Jag tycker det är tråkigt att pga att man vill ha uppmärksamhet/sälja böcker mm väljer en sådan påhittad historia. För övrigt - jag är absolut inte medlem i Opus Dei, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Jag vädjar till sanningen och att alla spekulationer om Opus Dei, om vår familj och annat skräp som skrivs och eventuellt inte är sant upphör!Tack för ordet!

ELLA 74. Jag har bara två systrar. Men ja, du är uppvuxen med mig säger du? Redan här säger du emot dig själv. Skrev du inte i förra inlägget att Opus dei var så fina människor och att familjen kände medlemmar men inte var det själva. Bullshit. Förtal? Men snälla ELLA74. Pålsson har så mycket pengar och kontakter (Pappa Erik Kennet Pålsson tackar/dedikerar Stena Lines Stefan Olsson i sina nya bok och jag råkar veta att dom använder deras advokater) så hade det jag kunnat dömas för förtal hade dom gjort det illa kvickt. Men dom kan inte och det vet dom mycket väl. Att vissa är medlem är ingen hemlighet. Varför förneka allt deta? Att undersöka hur mycket kontakt Pålssons har med Opus dei och Ella74 har med Opus dei är inte svårt. Jag råder dig att inte gå i defensiv försvarasställning. Du kommer inte tysta mig. Och allt du gör är att säga emot dig själv samt ringa in dig själv. Du erkänner att du är släkt med mig- och går ut och hävdar att jag ljuger men visar amtidigt att du inte kan göra mer än det. Vad visar det omvärlden? Att jag talar sanning. För OM jag hade farit med förtal så hade dom kunnat få mig fällda för allt detta.
Nu går inte det. Så Ella74 "Pax" (som man säger inom Verket). Jag tycker synd om dig. Slit dig fri från Verket. Precis som jag gjorde.
Du kommer inte med ett enda argument, förutom att jag ljuger. Inte ett enda argument.

Tack för ordet.
Citera
2013-04-08, 14:51
Medlem
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9909/14/valja.html
Citera
2013-04-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Varför ser alla Bernys flickvänner likadana ut? Jag kollade på båda tjejernas facebook, det är ju för fan samma tjej

Vilka då?
Citera
2013-04-09, 20:50
Medlem
genzils avatar
Dox: Den största synden på svt 1 !

22:00 - 23:50 Idag, 9 april 2013
Amerikansk dokumentär från 2013. Fader Murphy var en karismatisk präst i en katolsk skola för döva barn i mellanvästern. Men bakom skolans dörrar var han ett monster. Fler än 200 döva pojkar blev sexuellt utnyttjade. Oscarvinnaren Alex Gibney följer spåren från Murphy ända upp till den katolska kyrkans högsta ledning.
Citera
2013-04-10, 12:56
Medlem
Zebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9909/14/valja.html

Ursäkta jag säger detta, men barnet ser väldigt miss-skapt ut på något vis.
Citera
2013-04-10, 12:58
Medlem
Zebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
ELLA 74. Jag har bara två systrar. Men ja, du är uppvuxen med mig säger du? Redan här säger du emot dig själv. Skrev du inte i förra inlägget att Opus dei var så fina människor och att familjen kände medlemmar men inte var det själva. Bullshit. Förtal? Men snälla ELLA74. Pålsson har så mycket pengar och kontakter (Pappa Erik Kennet Pålsson tackar/dedikerar Stena Lines Stefan Olsson i sina nya bok och jag råkar veta att dom använder deras advokater) så hade det jag kunnat dömas för förtal hade dom gjort det illa kvickt. Men dom kan inte och det vet dom mycket väl. Att vissa är medlem är ingen hemlighet. Varför förneka allt deta? Att undersöka hur mycket kontakt Pålssons har med Opus dei och Ella74 har med Opus dei är inte svårt. Jag råder dig att inte gå i defensiv försvarasställning. Du kommer inte tysta mig. Och allt du gör är att säga emot dig själv samt ringa in dig själv. Du erkänner att du är släkt med mig- och går ut och hävdar att jag ljuger men visar amtidigt att du inte kan göra mer än det. Vad visar det omvärlden? Att jag talar sanning. För OM jag hade farit med förtal så hade dom kunnat få mig fällda för allt detta.
Nu går inte det. Så Ella74 "Pax" (som man säger inom Verket). Jag tycker synd om dig. Slit dig fri från Verket. Precis som jag gjorde.
Du kommer inte med ett enda argument, förutom att jag ljuger. Inte ett enda argument.

Tack för ordet.

Tack & lov. Jag trodde du hade gett upp Berny.
Citera
2013-04-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Ursäkta jag säger detta, men barnet ser väldigt miss-skapt ut på något vis.

Ursäkta att jag säger det här, men har du någonsin sett en bebis innan? Speciellt en bebis i en tidning för över tio år sedan.
Citera
2013-04-11, 11:26
Medlem
Det finns ett skäl till att jag la in den länken, som inte har med bebisen att göra. Om man läser artikeln så handlar det om MiakEL och hans fru Gabri ela.
Mikael är född 65. Gabriela är född 74. Numera är dom skilda men familjerna känner varandra väldigt väldigt bra sedan lång tid tillbaka.
Citera
2013-04-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Tack & lov. Jag trodde du hade gett upp Berny.

Absolut inte. Jag ger inte upp. Tvärtom!
Citera
2013-04-11, 11:42
Medlem
Okej, vi förstår vart du vill komma. Jag utgick ifrån att Ella var ett smeknamn för El*sab*t. I vingklippt skrev du om en svägerska som var som en syster för dig. Hur går det med r och nya boken?
Senast redigerad av hanochintejag 2013-04-11 kl. 11:55.
Citera
2013-04-11, 15:31
Medlem
[quote=hanochintejag]Okej, vi förstår vart du vill komma. Jag utgick ifrån att Ella var ett smeknamn för El*sab*t. I vingklippt skrev du om en svägerska som var som en syster för dig. Hur går det med r och nya boken?[/QUOTE

R går rättvist framåt men är påfrestande. Jag är riktigt trött. Har nog aldrig varit såhär trött på det här sättet i hela mitt liv.
Nya boken skriver jag på men R är viktigare. Boken skriver jag på när jag har tid och ro. Men jag börjar få en arbetsrutin även mitt i allt det onormala numera.
Citera
2013-04-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isolement
Väl rutet! Tror att Berny vid signeringen av kontraktet med förlaget saknade insikt om vilken kraft hennes bok/böcker skulle få, och i efterhand avsäger sig ansvaret för denna romantiserande bild av självförnekelse/självskaderi. Dock tror jag det var ett bra sätt att väcka debatt om mentalvården och den problematik som förekommer inom psykiatrin och omsorgen av psykiskt sjuka.
Ett gott exempel är ju hur Jonas eller vad han hette lyckades (MED SIN MEDICINSKA UTBILDNING!!!!) förföra och nästla sig in hos Berny i ett ohälsosamt förhållande...

För oss som följt Berny tycks hon ju, kort efter vingklippt ängel. Och under inspelningen av "Berny Blue" ha gått från att ha varit på väg till ett tillfrisknande, gått ned sig. I samband med att hon mötte Jonas m.fl.
Måhända är det så att hon försöker rätta till sina gamla auktoritära/föräldragestalter genom sina relationer? Och kanske är det just därför de ibland går så himla snett?
Men på sistone, utifrån internetbaserade källor... kanske hon bara försöker vara en 'vanlig människa' som ingen känner igen? Som ingen bedömer eller kopplar till något?

Hur lätt är det egentligen att vara en offentlig person?
Visst, jag anser det dåligt att Berny inte vill stå till svars för att hon "triggat" en (h/d)el generation till självskadebeteende. För enligt statistik ökade det faktiskt i samband med releasen av "vingklippt ängel" (som många PS instutitioner, kuratorer och anhöriga rekommenderade skadade människor att läsa. Tyvärr kan jag inte referera.) Jämför bara datumet då VÄ släpptes med statistik över Sjävlskadebeteende/psykisk ohälsa. Enligt de flesta terapeuter och psykologer är just självskadebeteende och självförakt oerhört smittsamt. Och detta kan nog jag och många andra bekräfta.

Å andra sidan har Berny väckt en viktig debatt kring psykisk ohälsa och dess orsaker (en debatt som tidigare, ända sedan medeltiden tystats ned.) Vilket jag anser vara en bidragande orsak till varför den ökade förståelsen och engagemanget för psykisk ohälsa ökat sedan 2000.

Så enligt min mening har vi både ris och ros att ge Berny för hennes uppseendeväckande litteratur.

Du är påläst. Det stämmer. Socialstyrelsen har gjort en stor undersökning. Självskadebeteende började öka runt 2000 och en kraftig ökning kom 2004. När jag läser undersökning efter undersökning som drar upp mina böcker och då främst vingklippt så känner jag ett starkt obehag. Jag kunde inte förutse detta. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Jag är splittrad. Jag skrev mina böcker- det drabbade Sverige. På gott och på ont. Jag måste försöka förhålla mig och leva vidare. Men det är svårt ibland. Ofta än idag vet jag inte hur jag ska förhålla mig till att vara en offentlig person som har påverkat i den graden.

Hur kan du säga att jag inte vill stå till svars? Jag har väl erkänt detta, att jag påverkat och drabbat Sverige? Men hur tycker du att jag ska förhålla mig till det hela?
Och till mig själv eftersom jag påverkar människor i så stor skala?

Jag anstränger mig hårt numera. Jag kommer att göra tusentals nya fel och misstag. Men jag anstränger mig. Både för att leva ett bra liv- och för att leva ett bra offentligt liv och inte påverka mina fans felaktigt. Ibland kan jag tappa, som i viden Berny is not a rolemodel. Då får jag känna att jag måste ursäkta mig. För att jag tappade omdömet för ett ögonblick. Men jag är ingen statisk människa. Även om jag mår bättre numera så kommer jag svajja till. Och då är det svårt att veta att detta kan ha påverkat många unga människor.

Det är faktiskt inte så att jag tycker om Berny Pålsson cirkusen. Men jag har vant mig vid den såklart. Precis som du säger så önskar jag få leva ett liv där ingen kopplar mig till något men jag har vant mig och jag vill inte avsäga mig mitt ansvar. Men jag vet heller inte hur jag ska axla det tillräckligt väl.
Men jag upplever inte att jag förnekat mitt ansvar över hur det blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in