Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Tack
Jag tycker att Berny verkar ha så mycket känslor i sig, något jag verkligen inte har i mig. Tycker att de flesta med asperger jag träffat inte har så många, så starka, så olika känslor. Mitt känsloliv är bedövat, minst sagt. Jag har jättesvårt för att ha relationer med andra då jag har svårt att veta hur jag ska agera i situationer, t.ex. om de är glada eller ledsna, så vet jag inte vad sjutton jag ska säga eller göra. Jag tänker i text, inte i känslor. Otaliga relationer har gått åt helvete just på grund av att jag inte kan hantera andras känslor. jag förstår dem inte.
Tack för att du förklarade hur du känner och ser på det det. Jag känner ingen med aspberger så jag har inget att kämföra med men det är ju oekligen intressant att era diagnoser kan skilja sig så mycket.
Finns det flera olika "sorters" aspberger (brist på bättre ord) som det finns individuell ångest sas?
Berny verkar ju fullkomligen svämma över med känslor då alla ens vänner är de "finastevackrasteunderbaraste" och all kärlek man upplever är "unik" och alldeles alldeles egen.
Någon nämnde också hur Berny fortfarande håller hårt i de diagnoser hon så deseperat hävdar att hon inte är. Detta för mig är ett sätt att existera utan att leva. Man klamrar sig fast vid externa attribut och presenterar det som sin personlighet. Drag som "snäll", "omtänksam" och "rättvis" verkar anses för banala och byts ut mot diagnoser och sexualitet. Lite lagom "spännande och farligt". Har du gett dig själv chansen att istället försöka leva som dina diagnoser bara leva med dom? Som 90% av de med diagnoser och drömmar om ett "vanligt", icke rebelliskt liv, gör varje dag?
Är det verkligen att LEVA då du inte ens förfogar över din egen ekonomi Berny? Visst, du har druckit champagne på bdb och sprungit på Decadance men har du någonsin vaknat lätt om axlarna? Har du någonsin utmanat dig själv för att faktiskt bli frisk? Visst, mycket hjälp har du fått men hur beslutsam har du varit? Aldrig sagt att man inte får återfall och svackor men du har ju fler "återfall" än vad du har beslutsamma dagar (nu utgår jag från vad du valt att visa upp utåt och vem du valt att vara när alla ser).
Genom att låta dig slussas fram och tillbaka mellan olika avdelningar, obetalda hotellrum och kompisars soffor så visst, du har överlevt men har du LEVT?
Sen denna hyllningskör som drar igång. Visst, det är fantastiskt att du äntligen hittat dig själv (igen...) men du är snart 30. Är det inte bara så att du tröttnat för att läkarna inte finner dig lika intressant längre?
Jag må låta hård och jag har mina anledningar.
Sen, som du skriver, det blir ryckigt, hårt och staplat när man ska försöka kommunicera på ett internetforum.
Tonfall, mimik och gester står läsaren för och för att inte göra det för komplicerat kortar man ner och styckar upp.
Situationen, livet och allt där emellan är ju oerhört mycket mer mångfacetterat och framförallt komplicerat än vad jag kan uttrycka mig här så JAG ser detta mer som en diskussion med Berny-internetfenomen och författare än Berny-kvinnan bakom.
Ev stavfel står paddan för