2013-02-13, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Det är inget absolut krav att föräldrar ska ha intervjuats. Det kan vara nån annan som har känt en länge, t.o.m kan en journal från nåt boende sen barndomen vara underlag om man inte har föräldrar som går att intervjua. Och det här säger jag av erfarenhet, eftersom jag inte hade några föräldrar (eller andra anhöriga alls!) att intervjua vid min ADHD-/Aspergetrutredning. Nu fick jag iofs bara diagnosen ADHD, men det berodde inte på att jag saknade anhöriga att fråga, att jag inte fick Asperger-diagnos. Utan helt enkelt att jag inte uppfyllde kriterierna.

skrev att det alltid finns undantag, att man t.ex. inte har anhöriga att intervjua..
Citera
2013-02-13, 09:23
Medlem
Kardnialvokals avatar
Rätta mig om jag har fel men som jag förstått det har både AS-diagnosen och ADHD-diagnosen tillkommit under Bernys vistelse hos Bengt. Och jag vidhåller att det är minst sagt konstigt att som läkare så patienter bo hos en oavsett om socialtjänsten betalar för kalaset eller inte. Att dessutom diagnostisera en patient med så omfattande diagnoser medan denne fortfarande är inne i sitt missbruk, ja jag har nog aldrig hört något så bisarrt.
Citera
2013-02-13, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Rätta mig om jag har fel men som jag förstått det har både AS-diagnosen och ADHD-diagnosen tillkommit under Bernys vistelse hos Bengt. Och jag vidhåller att det är minst sagt konstigt att som läkare så patienter bo hos en oavsett om socialtjänsten betalar för kalaset eller inte. Att dessutom diagnostisera en patient med så omfattande diagnoser medan denne fortfarande är inne i sitt missbruk, ja jag har nog aldrig hört något så bisarrt.

Precis. Du säger vad många tänker.
Citera
2013-02-13, 11:51
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:

Hon manipulerade nog honom lika friskt som hon manipulerade delar av hejarkören här på flashback
Citera
2013-02-13, 14:24
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Asperger=L$$
ADHD=Concerta
Nu är jag amatör och inte kompetent nog att ställa några diagnoser men jag tycker att det stinker. Speciellt det fetade och AS-diagnosen känns extra absurd.
Citera
2013-02-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarsnitt
Hatten av till dig. Jag tillhör en av dem som alltid har varit väldigt skeptisk till dig och följt den här tråden, gottat mig i snaskigheter och irriterat mig på dina böcker. Jag har läst dem och sen följt skvallret om dig här (utan att själv delta dock) och dragit egna, oftast helt orättvisa slutsatser om dig.

Otroligt starkt, modigt och bra av dig att gå in här och bemöta kritik samt svara på frågor om dig. Jag har på några dagar fått en helt omvänd (och positiv) bild av dig och vem du är, och en mycket större förståelse. Du verkar vara mycket insiktsfull, jag önskar dig all lycka i livet.

Tack så mycket för ditt inlägg. Självklart drar många egna, ofta orättvisa slutsatser om mig. Människor har en uppfattning av mig som är skapade just av deras uppfattning om hypen och av den bild dom fått av mig och inte av den verkliga människa som jag med allt vad det innebär av negativa och positiva sidor. Jag kan uttrycka mig klumpigt, dumt och göra tusentals fel och misstag. Jag kan vara trött och jag ha en stor insikt men jag är i slutändan en människa som har en dynamik och inte en cirkusfigur som dansar runt inför er och gör cirkuskonster. Jag pratar med er här och sen är det upp till er om ni vill lyssna eller inte.

Att jag går in och bemöter kritik och frågor kan ju ni använda hur ni vill. Men jag tänker fortsätta bemöta det ni säger i mån av tid.

Varför jag gör det? Därför att jag just nu sitter inlåst i min lägenhet och har mycket tid. Och har märkt att det finns människor som undrar och spekulerar i just mig.
Jag råkar vara Berny Pålsson. Jag är Berny och ni och många andra gör ett jävla "liv" om mig och jag valde att tala med er.

Det började på bilddagboken då jag bestämde mig för att mina läsare och fans skulle få komma i kontakt med mig nu när jag har varit ren en längre tid och jag känner mig mogen för att svara på frågor och kommunicera med dom.
Dom har försökt göra det i alla år utan att lyckas.

Nu slog det mig att jag vill tala med er också- ni som hatar mig. Jag har alltid skyggat för dom som älskat/hatat "Berny Pålsson". Jag har förhållit mig neutral men aldrig kommunicerat med någon. Nu när jag är ren så vill jag att människor och jag ska kunna kommunicera.

Jag är här för att göra detta.
Citera
2013-02-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Många (tjejer) feldiagnostiseras med borderline när de i själva verket har asperger, enligt min psykiater.

Det är vanligt att många med Asperger skär sig fast dom gör det på ett sterotypt och inte impulsivt sätt, därav får dom ofta en borderline diagnos.

Dom blir fixerade och besatta av blod och självskadebeteende, men själva beteendet yttrar sig olika. Vid en yttre snabb blick kan det ändå påminna.

Det är minst lika vanligt med självskadebeteende, om inte mycket vanligare vid autismspektrumstörning, än vid borderline.

Men för en okunnig läkare utan speciell kunskap om asperger och vid en ytlig bedömning av patienten som skär/skadar sig kan detta till synes vara borderline.
Speciellt med tanke på hur populär borderline har varit som diagnos på kvinnor dom senaste åren.
Citera
2013-02-13, 15:33
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Hej Berny.
Fint att du är här och svarar på frågor.

Mina frågor är av det lite mer litterära slaget:
- Skriver du på en bok nu? Dokumentär eller fiktion?
- Kan man få en kort beskrivning av handlingen?
- Vilka författare och böcker inspirerar dig? (Varför?)
- Finns det författare/böcker som har varit en inspiration i ditt tidigare liv som du idag inte anser ha samma betydelse. Kanske som du anser vara direkt dåliga? (Varför?)

Försöker igen...
- Skriver du på en bok nu? Dokumentär eller fiktion?
- Kan man få en kort beskrivning av handlingen (om du vill/får)?
- Vilka författare och böcker inspirerar dig? (Varför?)
- Finns det författare/böcker som har varit en inspiration i ditt tidigare liv som du idag inte anser ha samma betydelse. Kanske som du anser vara direkt dåliga? (Varför?)
Citera
2013-02-13, 16:20
Avslutad
Citat:
This, kunde inte ha sagt det bättre själv. Det vore intressant att se Bs utredning, även om det antagligen aldrig kommer hända.
Citera
2013-02-13, 16:41
Medlem
Citat:

Du har fel på flera punkter. För det första så var jag inte inne i mitt missbruk när jag utreddes för detta utan jag och Nicklas hade varit rena i ett halvår och jag fick inte mina diagnoser längre fram och för det andra så har jag fått dessa diagnoser och utretts av andra läkare. Jag har nämligen befunnit mig på behandlingshemmet.

Jag har gått igenom utredningar grundligt också på behandlingshemmet.
Citera
2013-02-13, 17:06
Medlem
Citat:
Jag måste hålla med. Jag älskar hur det hela vänt till att det handlar om att det är mest synd om Berny för hon är mest sjuk och har haft den svåraste uppväxten och därför är allt förlåtet.

Även om man nu supposedly gör en 180 i sitt liv får man ändå stå för vad man gjort. Jag har svårt att förlika mig med hur Berny behandlat framför allt sina djur. Bilderna från Gbg talar sitt egna klarspråk; piss och skit i hela huset. Katterna och hundarna har, förutom sin egen avföring, levt i smuts, snusk och brända skedar. En katt dog "mystiskt" och de andra är vad jag förstått kastade på soptippen mer eller mindre ("sålda"). Jag är glad att kvinnan som "stal" Milo behöll honom och sålde honom vidare. Det är skrattretande att du med sån förvåning säger att hon ansåg dig vara en dålig hundägare när du var hemlös narkoman. Självfallet var du en dålig hundägare. Jag hoppas vem som helst hade haft ballar nog att göra samma sak som kvinnan som faktiskt räddade din hund.

Jag har aldrig påstått något annat än att jag står för det jag gjort och gör. Jag har verkligen stått för det jag gör den senaste tiden och jag kan inte gå tillbaka och ändra mina misstag och jag ska lugnt förklara och reda ut dina påhopp och lögner.
Ingen katt dog mystiskt. Inga katter blev kastade på soptippen.
Att jag sålde mina två katter när jag kom tillbaka till sthlm till samma ägare som jag valde med omsorg var ju just ett resultat av ansvar, hur ska du ha det, ska jag behålla mina djur eller inte? Jag valde ett människa som tog emot båda mina katter samtdigit och besökte dom sedan för att se till att dom hade det bra. Det är inte att kasta dom på soptippen.

Katterna i Göteborg for illa, ja. När jag träffade A så hade jag redan tre katter. Dom var oroliga därför att jag och Jonas hade haft stora bråk, Zeldox som var ledaren i flocken följt med J och dom nyligen flyttat från Sthlm till Gbg. Omställningar och oro. A hade två katter som var mycket problematiska. En extremt dominant katt och en extremt skygg katt. Och en valp Dolly. Jag hade Milo. Katterna kom inte överens. ALLS. Det var det värsta jag har sett i djurmobbning. Den dominanta katten B som var A:s mobbade alla andra katter fullständigt så grovt att dom gömde sig och inte vågade gå till lådorna osv. Han smög efter dom till deras gömställen och jagade ut dom därifrån också. Det var otroligt grymt att se. oavsett hur mycket vi ansträngde oss så spelade det ingen roll för katterna mobbade varandra och vi tappade kontrollen och min stora skam är att jag lät det hända.

A ville skaffa fler katter för hon registreade en kattuppfödning. Hon ville föda upp bengaler.
Jag tog hand om valparna. Och hyrde regelbundet städfirmor till huset. Men ingen av oss hade kontroll över situationen. Till sist tog jag bara katten B och åkte och lämnade honom hos en vän till mig och bad denna vän att ta hand om katten B men jag borde ha gjort det från början.

Jag säger inte att det är hela förklaringen. Vårt missbruk, psykiska sjukdom, sättet vi levde på....jag borde inte tillåtit det hända.
Jag försvarar mig inte här. Jag är över huvud taget inte på flashback för att försvara mig. Men nu har jag berättat lite om hur det kunde gå så illa i Göteborg.
Citera
2013-02-13, 17:07
Medlem
berny, enligt DSM-IV, kriterium F (det sista kriteriet) kan man inte ha schizofreni och asperger samtidigt. citerar återigen det kriteriet:

"F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda"

Det borde väl ändå dina läkare också ha sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in