2013-02-11, 14:54
Medlem
Artreyaras avatar
Nej livet hon mfl levt är inte det minsta fascinerande!!!
Det är just det som jag stör mig så in i helvete på...
Och psykisk "sjukdom" smittar!!! genom bloggar, media, böcker, avdelningar mm mm det vet vi alla.
Människor som gör sitt bästa efter de förutsättningar de har det är däremot fascinerande!!!!
Citera
2013-02-11, 14:55
Medlem
Jag känner som sagt Amelia. Hon är en vanlig tjej som försöker få sitt liv att gå ihop. Jag håller liksom inga brandtal om hennes förträfflighet på flashback, jag är vuxen.

Det där om avundas och beundra Berny alltså...? Jadu Rymdbrus.

Den dag jag vill fetknoppa mig inom vården så javisst! Absolut!
En del drömmer om att bli veterinärer, andra om att bli heroinister.

Vad jag vet har Amelia iaf en undersköterskeutbildning med sig?
Risken att hon blir en vanlig skattebetalande brud som oss andra är kanske lite större på sikt än nån som sitter och polimiserar i den här tråden?
Citera
2013-02-11, 14:57
Medlem
BrianJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdbrus
Jag tror ingen här vill leva Bs liv. Tror ingen önskar sexuella övergrepp som barn, heroin etc. Men jag tror - på riktigt - att många här beundrar B, och denna beundran grundas på bl a hennes överlevnadsförmåga, att hon lyckats skriva två böcker, att hon vågar se ut och vara sig själv fullt ut. något förenklat, men ungefär så. och ingen som läser den här tråden från ett fågelperspektiv kan undgå det något skrattretande avund som ligger till grund för så mycket ogrundat hat och förakt här. insikt kan man få på väldigt många vis men det är ingenting som man ser i överflöd i kommentarerna i denna tråd.

Jag tror inte alls att många i tråden beundrar Berny, tvärtom. De flesta här är människor med psykiska åkommor som är trötta på att se Berny få chans på chans och fucka upp det.

Det är väl ganska så naturligt att man skvallrar om en person som fått så mycket inflytande på unga människors psyken, speciellt de som mår dåligt. Man behöver inte vara fascinerad av en person för att kunna skvallra om den, man har bara åsikter om den. Allting har inte en psykologisk underbyggd betydelse.
Citera
2013-02-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyCallMeSonic
Jag känner som sagt Amelia. Hon är en vanlig tjej som försöker få sitt liv att gå ihop. Jag håller liksom inga brandtal om hennes förträfflighet på flashback, jag är vuxen.

Det där om avundas och beundra Berny alltså...? Jadu Rymdbrus.

Den dag jag vill fetknoppa mig inom vården så javisst! Absolut!
En del drömmer om att bli veterinärer, andra om att bli heroinister.

Vad jag vet har Amelia iaf en undersköterskeutbildning med sig?
Risken att hon blir en vanlig skattebetalande brud som oss andra är kanske lite större på sikt än nån som sitter och polimiserar i den här tråden?

hehe. man kan ju alltid hoppas på att det ordnar sig så gott för henne. vad mig beträffar så behöver du inte oroa dig sötnos. jag har mitt på det torra och både betalar skatt och bygger skatt!
Citera
2013-02-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdbrus
hehe. man kan ju alltid hoppas på att det ordnar sig så gott för henne. vad mig beträffar så behöver du inte oroa dig sötnos. jag har mitt på det torra och både betalar skatt och bygger skatt!

Oj. "vad mig beträffar". Men... det var väl Berny vi pratade om? Inte dig?
Citera
2013-02-11, 15:09
Medlem
Artreyaras avatar
Bara den kraft och fokus det går åt att lägga ut sitt liv på bloggar, synas och höras
måla sig, ta fina bilder skaffa kläder smink mm mm
Och det är inte bara Berny, utan många med psykisk "sjukdom"
men hur i helvete får det vara såhär???
Senast redigerad av Artreyara 2013-02-11 kl. 15:21.
Citera
2013-02-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianJones
Jag tror inte alls att många i tråden beundrar Berny, tvärtom. De flesta här är människor med psykiska åkommor som är trötta på att se Berny få chans på chans och fucka upp det.

Det är väl ganska så naturligt att man skvallrar om en person som fått så mycket inflytande på unga människors psyken, speciellt de som mår dåligt. Man behöver inte vara fascinerad av en person för att kunna skvallra om den, man har bara åsikter om den. Allting har inte en psykologisk underbyggd betydelse.

okej, men sluta jämför B med er själva och andra då? bara för att man är psykiskt sjuk behöver man inte ha mycket gemensamt med någon annan som är psykiskt sjuk. allas lidande är individuellt, vi föds med olika grad av sårbarhet, vi har olika bakgrund etc. en del människor föds rika andra fattiga. vi kommer aldrig ha lika förutsättningar. vi utgår alltid från oss själva. om B har sumpat många chanser har jag ingen koll på, och det har nog inte de flesta av er heller. livet är orättvist, oavsett om man heter Berny eller inte. om hon klarar sig eller inte kommer väl inte i slutändan påverka någon annan psyksjuks tillfrisknande eller?
Citera
2013-02-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Bara den kraft och fokus det går åt att lägga ut sitt liv på bloggar, synas och höras
måla sig, ta fina bilder skaffa kläder smink mm mm
Och det är inte bara Berny, utan många med psykisk "sjukdom"
MEN HUR I HELVETE får det vara såhär???

Ja det borde vara förbjudet att få göra sig hörd! yttrandefrihet - vilken jävla skit - DÖDA FLASHBACK!
Citera
2013-02-11, 16:04
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarsnitt
Nja, tycker du har fel. Det handlar inte om att ursäkta Berny eller att hon inte har gjort något fel - men genom att hon skriver och förklarar visar hon att hon tar ansvar för det hon har gjort och ger SIN version av vad som har hänt.

Hon har gett sin version tidigare, flera gånger dessutom, som hon sen tagit tillbaka. Repeat.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarsnitt
Är inte eventuellt mänskligt lidande, hennes och andras, betydligt värre/viktigare/mer relevant?

Nej.
Citera
2013-02-11, 19:20
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Håller med dig. Det är inte försvarbart att behandla något levande illa men samtidigt kan jag förstå orsaken till det och till och med godta en eventuell förklaring baserat på dåligt mående och missbruk.

Det intressanta i denna tråden just nu är överhuvudtaget inte att Berny själv deltar aktivt i diskussionen utan att de flesta gjort en helomvändning och helt plötsligt ser saken i nytt ljus.

Det jag inte kan förstå är att människor så lätt köper allt. Om man går igenom det Berny skriver här, tycker jag mig att man kan se hur beroende hon fortfarande är av diagnoserna. Hur hon försöker vända allt till sin fördel. Hur hon medvetet eller omedvetet manipulerar läsarna. Jag vet att jag kommer få mycket skit för att jag väljer att inte tro på denna helomvändning.

Naturligtvis är Berny stark som faktiskt försöker ta tag i sitt liv. Det är hemskt att hon haft den uppväxten hon haft och att allt gick åt helvete i livet för henne. Men det finns de som haft det värre men som väljer att ändå inte låta sin identitet bygga på mörker och lidande.

Jag har extremt svårt för att överhuvudtaget ta Berny på allvar, då jag faktiskt tror att deltagandet i denna tråden är väl planerat och jäkligt uträknande för att på något sätt vända tråden till en Egoboost tråd vilket jag får lov att säga hon har lyckats riktigt bra med.

Det har pratats om hjärntvätt tidigare i tråden och att ni inte fattar att ni själva blir utsatta för det just nu är lite sorgligt.

Jag är pessimist i grund och botten och har inte för avsikt att ändra åsikt oavsett hur glittrande och fantastisk denna tråden blivit.

Skärpning flashback! Har all form av ifrågasättande och analysförmåga försvunnit bara för att huvudpersonen dykt upp och använder er som schackpjäser i sitt spel mot världen.

haha, ja men faktiskt... Först sitter folk här och sliter sitt hår över "hur den bedragna personen kunde gå på det" osv sen sitter ni här själva, som en skock får...
Citera
2013-02-11, 19:27
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y.
Fattar inte heller den här djurhysterin. Ett jäkla tjat om djuren hit och djuren dit. Känns som om någon liten fjortis sitter och stör sig.. Det viktiga är väl fröken Berny själv och det som händer kring henne, eller har jag fel?

En människa har val. Sen kan möjligheten att se det rätta valet suddas ut av olika ytterligheter. Ett djur har det inte. För att s det lite sådär "svart på vitt", kan man ju tex välja om man vill jobba för att bli frisk. Särskilt med de knappar man kan trycka på när man redan är inom psykiatriska vårdens väggar. Sen kan man ju krydda det påståendet med lite skam över hur många som hoppar framför tåg och hänger sig, de som aldrig hördes eller fick vänta för länge på remiss.
Citera
2013-02-11, 20:49
Medlem
Tycker att det är intressant att Berny gång på gång hävdar att hon inte är sina diagnoser, samtidigt som hon gång på gång förklarar hur diagnoserna passar henne och varför hon har dem och framför allt, varför hon ska fortsätta ha dem.

Tror inte att någon här hade velat byta liv med Berny, men lätt är det att kritisera andra.

Många mådde dåligt innan Vingklippt kom och fick då lite tips på hur man kan göra för att "räknas som någon". Tror inte att självskade-epidemin hade kommit så som den gjort, om det inte vore för boken, men samtidigt så vet jag att vi ändå hade haft många som skurit sig även utan boken.

Sen förstår jag inte asperger-diagnosen på berny. den får hon gärna motivera. har aldrig associerat henne med asperger och frågan är om det hade gått tillräckligt lång tid från det att hon slutade med heroinet tills det att utredningen gjordes.

och ja, alla har ett val att göra, men vissa gör felaktiga val för att bara överleva. för att ingen lärt dem hur och de flesta rycker undan sina händer när missbrukaren försöker få hjälp. det finns hjälp att få, ja, men hur lätt är det att få rätt hjälp??

men som sagt, för en tjej som inte är sina diagnoser består hon av väldigt mycket diagnosförklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in