2014-08-22, 22:43
Medlem
Artreyaras avatar
Oj har Berny simmat med uttrar
Citera
2014-08-23, 09:29
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artreyara
Oj har Berny simmat med uttrar

Heroinuttrar beväpnade med järnrör, minst!
Citera
2014-08-23, 12:07
Medlem
shinji ikaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
....och under en period levde du med en flock vargar? Alltså vafan

Hahaha ja vafan! Har spenderat många uttråkade stunder i denna tråd och njutit av det trainwreck som heter Berny. Abouwww.

Tack för underhållningen alla i tråden och framförallt fiasko Berny.
Citera
2014-08-23, 14:16
Medlem
urwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Jag har fått pm från pajnis här och tror mig veta vem hen är. Och hen skriver att jag ligger ner, är psykiskt sjuk och svag. Ja klart att jag är. Men jag är en bedragare osv också. Hen skriver i början av sitt inträde i tråden om professorn och att schizofrena inte kan begripa rätt och fel osv. Det är tydligt att detta är en person som skulle kunna bli lurad väldigt snabbt. På ett sätt är jag betydligt svagare än hen men hen förstår inte skillnaden på olika sorters svagheter. Eller sorg. Osv. Som vissa autister kan ha problem med bland annat. Det finns autister som inom psykiatrin får som specialintresse av en viss diagnos- ofta borderline- men som alltså härmar ett beteende. Förstår du vad jag menar? Att säga att jag är svag och ligger ner är som att säga att havet är blått. Det är transparent som alla vet.Förstår du vad jag menar nu?

Nej jag förstår inte vad du menar eftersom du fortfarande inte har svarat på frågan om vad ditt motiv med att kalla pajnis svag var. Vad ville du få ut med att skriva det, och be om pajnis egna definition av "svag"? Vad var din intention med det?
Citera
2014-08-23, 15:11
Medlem
motyls avatar
Usch, det gör ont i hjärtat att se Theus stressbeteende när han vallar den lilla valpen och B gällt "iiIIIhhh ta med din broooor". Undra hur B får ihop Theus motionsbehov med en valp som inte får motioneras "på riktigt" förrän den är kring året.

Lite intressant är ändå att läsa texten som följer nedan:
Från Svenska Kennelklubbens hemsida:
Om du funderar på att skaffa en collie, långhårig, tänk på att...
Rasen är stor och behöver ett aktivt liv. Har du tid, plats och ork?
Citera
2014-08-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Jag är fortfarande nyfiken på om mailet existerar eller inte
& B, hur mycket motion får Theus nu med valpen? För valpen ska ju inte hänga med på långpromenad.
Du skrev innan att Theus har stark vallinstinkt & vallar Nilas, vilket kanske tyder på att Theus behöver mer hjärngympa på brukshundsklubb. En vallhund som inte får tillräcklig stimulans vallar ofta lite vad som helst. Det är inget bra tecken. Hur gulligt det än ser ut.

Theus får såklart dom promenader han behöver som vanligt. Jag bär Nilas stora delar av tiden då. Du förstår väl att jag inte låter Theus bara trippa några steg då Nilas koppeltränas? Idag var vi i en rastgård så dom kunde springa lösa och sedan bar jag Nilas under stor del av tiden då Theus fick rastas. Idag ska vi ut med en kompis som har vuxen hund. Och du har absolut rätt. En vallhund som vallar utan anledning är en stressad vallhund. När Nilas kom hem så fick Theus i uppdrag att se till brorsan för att känna sig delaktig och självklart var han både uppjagad och stressad just då. Det är en stor omställning när en ny valp kommer hem- för dom båda och för mig. Theus har klarat det underbart bra, Nilas har anpassat sig riktigt snabbt och jag trivs med att ha dom båda här. Theus vallar ju knappast cyklar och barn eller ens Nilas numera förutom vid enstaka tillfällen då Nilas går fel. Så oroa dig inte för den saken.
Citera
2014-08-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Usch, det gör ont i hjärtat att se Theus stressbeteende när han vallar den lilla valpen och B gällt "iiIIIhhh ta med din broooor". Undra hur B får ihop Theus motionsbehov med en valp som inte får motioneras "på riktigt" förrän den är kring året.

Lite intressant är ändå att läsa texten som följer nedan:
Från Svenska Kennelklubbens hemsida:
Om du funderar på att skaffa en collie, långhårig, tänk på att...
Rasen är stor och behöver ett aktivt liv. Har du tid, plats och ork?

Läs svaret jag gav nyss ovan och sluta tramsa.
Citera
2014-08-24, 21:45
Medlem
elizadeaths avatar
Nu börjar t.o.m jag tröttna på tjafset om dessa hundar.
Gör ni orosanmälningar på knarkna/alkisarna som släpar runt sina hundar på stan,påtända som hus? Eller är det bara B?

Har hört att soc köpt hundar till missbrukare, så de ska lära sig ta ansvar. Funkar det så varför inte?
Citera
2014-08-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Gör ni orosanmälningar på knarkna/alkisarna som släpar runt sina hundar på stan,påtända som hus? Eller är det bara B?

Har hört att soc köpt hundar till missbrukare, så de ska lära sig ta ansvar. Funkar det så varför inte?

Givetvis. Samt oseriösa uppfödare & övriga som inte ska ha hundar.
Nu verkar ju B ha skärpt till sig förvisso, men orosanmälningar (som verkligen är det samt finns bevis för misstanke, inga okynnesanmälningar) till länsstyrelsen borde göras oftare, med tanke på hur många som verkligen inte ska ha hund föder upp på löpande band & folk missköter hundar.
Citera
2014-08-24, 22:15
Medlem
urwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath

Kan inte svara för andra användare men jag tycker inte att det är okej att ge hundar till missbrukare så de ska lära sig ta ansvar. Kolla upp begreppet speciesism om du är intresserad av tankegångarna bakom, är dock off topic så det smäller om det.
Generellt sett ger Berny här i tråden (orkar inte läsa hennes blogg längre) ÄNTLIGEN ett intryck av att åtminstone på ett teoretiskt plan förstå hundars behov på ett ungefär. Hur hon lyckas omsätta detta i praktiken är svårt för oss att avgöra över internet, men misstänker man att det inte går rätt till tycker jag att det är riktigt att göra en orosanmälan, detta gäller såklart även knarkisarna på stan.
Citera
2014-08-24, 23:07
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Theus får såklart dom promenader han behöver som vanligt. Jag bär Nilas stora delar av tiden då. Du förstår väl att jag inte låter Theus bara trippa några steg då Nilas koppeltränas? Idag var vi i en rastgård så dom kunde springa lösa och sedan bar jag Nilas under stor del av tiden då Theus fick rastas. Idag ska vi ut med en kompis som har vuxen hund. Och du har absolut rätt. En vallhund som vallar utan anledning är en stressad vallhund. När Nilas kom hem så fick Theus i uppdrag att se till brorsan för att känna sig delaktig och självklart var han både uppjagad och stressad just då. Det är en stor omställning när en ny valp kommer hem- för dom båda och för mig. Theus har klarat det underbart bra, Nilas har anpassat sig riktigt snabbt och jag trivs med att ha dom båda här. Theus vallar ju knappast cyklar och barn eller ens Nilas numera förutom vid enstaka tillfällen då Nilas går fel. Så oroa dig inte för den saken.

Många som skaffar hund nr 2 brukar rasta av hund nr 1 ordentligt innan de tar hem hund nr 2 till hund nr 1. Syftet är att hund nr 1 ska vara sådär lagom lugn och avreagerad så att deras första möte inte ska behöva bli stressigt eller allt för omvälvande. Väldigt effektiv metod faktiskt. Vet inte hur du gjorde men det är iaf som jag beskrev ovan, bästa metoden. Kan helt enkelt ha varit så enkelt att Theus hade lite för mycket energi på lager.
Citera
2014-08-24, 23:12
Medlem
elizadeaths avatar
Nä, hundskatten var inte så illa ändå..

OnT; Jag tror iaf att personalen hade reagerat ganska skarpt om hundarna var misskötta. De ser ju dem dagligen, vilket inte vi gör.
Så hundarna är jag inte speciellt orolig för, ärligt talat. Hade det varit tal om att B skaffat sig en kaukasisk ovtjarka, DÅ hade jag nog oroat mig lite mer. Men det verkar inte gå någon nöd på vovvarna hittills...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in