Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nej absolut inte, snarare tvärtom. Bara en fråga.
Det här är väl också en känslig fråga, men hur reagerade din familj på Vingklippt ängel?
Hur gick det med polisanmälningarna du gjorde? Var en artikel i Aftonbladet (?) tror jag.
För att besvara frågan du ställde tidigare lite tydligare, jag har aldrig varit troende. Jag har varit hjärntvättad av en extrem katolsk rörelse. När jag var mycket liten (sex år) läste jag om katolska helgon dagligen. Jag läste Thomos Morton och om
kvientism och Johannes på Korset. Jag läste om katolsk mystisk med andra ord och jag lärde mig kroppskontroll. Det som en katolik tror på (i dessa extrema rörelser) är inte samma sak som är kristen eller luteran tror på. Det handlar om mystik och inte om "enkel" kristendom. Jag fick gå i undervisning och läsa mycket teologi och behärska begrepp som är farliga för ett litet barn. Ett helgon inom katolicismen något mycket speciellt, en martyr det mest speciella. Jag uppfostrades för att bli detta. Bernadette. Nog om det. Ställ frågor om du vill.
Nu ställer du två känsliga frågor. Jag ska ändå försöka besvara.
Jag svarar på din andra fråga först. Det kan jag helt enkelt inte kommentera i dagsläget.
Jag lärde mig att skriva när jag var mycket liten. Jag tränades i att bli författare och fick alltid höra att jag skulle bli en framgångsrik författare- men på deras villkor. Detta att skriva var något som jag ville- och som jag skulle bli. Men ingen var beredd på att jag skulle skriva en bok som Vingklippt ängel och ändå är ju den nästan helt censuread och ingen var beredd på att jag skulle bli en offentlig person som många lyssnar på. Ändå har jag valt att vara tyst. Jag som satt inlåst på psyk var plötsligt en röst.
Min familj reagerade starkt på böckerna. Känn pulsen slå ville dom få stoppad. Jag fick lägga in en mening i boken. Pålssons drar sig alltså inte för att gå i krig mot Bonniers, det säger en del. Jag har inte haft kontakt med min familj och inte knappt något om dom och det som står är inte det som dom reagerar på.