2013-06-27, 23:18
Medlem
cllrdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Dessa djur, tjat tjat tjat. Djur dör dagligen av kraftig vanvård med både sår och allt från att ha levt i sin egen skit, ändå hakar ni upp er på en liten människa som Berny. Ta tag i de stora problemen istället för att hacka på en som försöker hålla näsan ovanför vattenytan själv, med er!

Det säger en hel del om en människa, hur denna behandlar sina djur. Låt mig förklara det som så många redan har försökt förklara för dig. Och snälla försök förstå.
Du må tycka att det tjatas, men det här ÄR ett stort problem. Folk (oavsett om det är Björny eller Ove Svensson) som "försöker hålla näsan ovanför vattenytan själv", ska inte ha några djur i sin ägo. Du skriver det om och om igen, och ursäktar henne på nåt sätt med det, men det faller bara platt då det är en motsägelse i mina ögon.
Citera
2013-06-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cllrdr
Det säger en hel del om en människa, hur denna behandlar sina djur. Låt mig förklara det som så många redan har försökt förklara för dig. Och snälla försök förstå.
Du må tycka att det tjatas, men det här ÄR ett stort problem. Folk (oavsett om det är Björny eller Ove Svensson) som "försöker hålla näsan ovanför vattenytan själv", ska inte ha några djur i sin ägo. Du skriver det om och om igen, och ursäktar henne på nåt sätt med det, men det faller bara platt då det är en motsägelse i mina ögon.

Nej, där håller jag helt med dig. Man skaffar bara djur om man vet man klarar av att ta hand om dem. Det har du rätt i. Många sjuka däremot, en vän till mig lider av schizoaffektivt syndrom, hon tar på sig djur hon senare får sälja för att hon inte klarar dem. Hon har noll sjukdomsinsikt, hur stoppar man det? Hennes mamma har försökt tala henne tillrätta men hon blir aggressiv och det slutar med att hon tar på sig djuren ändå. Vad gör man? Ni hörde ju själv B's morsa i dokumentären: -Nej Berny, inte fler katter nu. Sen tror jag ju att hon skaffade fler för att ge igen mot morsan lite.
Citera
2013-06-28, 13:29
Medlem
litendockas avatar
Det är tydligen frågestund på bloggen nu.
Citera
2013-06-28, 13:29
Medlem
Frågestund på bloggen nu.
Citera
2013-06-28, 16:14
Medlem
Det är väldigt många, även jag, som är nyfikna gällande vart pengarna du spenderar kommer ifrån. Är det som du har sparat eller ärvt ?
Svar:
Detta är en fråga jag inte kommer svara rakt ut på. Men jag är författare och har en del projekt på gång. Ni känner inte till allt om mina inkomster på mitt författarskap med mera. Man kan få inkomster också förutom royalty. Jag får sjukersättning och tjänar pengar på en del andra sätt.

Jaha, om man skulle ta och ringa FK?

Jag har också sjukersättning (min är iofs permanent, vet inte vad hennes är), men får inte "tjäna pengar på en del andra sätt". Det man kan få ersättning för utöver det är några timmars jobb varje MÅNAD. Eller så tjänar hon pengarna svart, vilket fogden och FK också skulle vara intresserade av. Vad sägs om att betala av sina skulder innan man köper tex en svindyr säng..........

Hoppas någon på boendet hittar/hittat hennes blogg och ser vad som pågår i lägenheten. Jag har personal som kommer hem till mig, som utgår från ett LSSboende, och där är det hon sysslar med INTE tillåtet........
Citera
2013-06-28, 18:13
Medlem
EttNypons avatar
http://ettlysandenamn.se/gurlesk/palsson.html

Vad tycker ni?
Citera
2013-06-28, 18:23
Medlem
doris123s avatar
ni tror inte att hela det här köret med sekt, opus dei, präster och gud etc ingår i någon slags psykos som berny går igenom just nu?

minns att jag läste en artikel om att människor som lever omedvetet i en "psykosperiod" brukar relatera det mesta till saker som har med religion att göra - men det kanske är en slump.
Citera
2013-06-28, 19:07
Medlem
Missförstå mig inte, jag blir helt ärligt glad om det är så att Berny verkligen får kringjobb och/eller stipendier fortfarande. Men även om jag hoppas att det är sant måste jag säga att det låter udda. Berny måste vara den enda svenska författare någonsin som tycker det är lätt att leva på enbart författarskapet (borträknat de folkkära, superproduktiva och ytterst få som inte bara klarar sig utan också blir rika på det, men inte ens de skulle säga att de hade sitt på det torra efter andra boken). Visst finns det, som hon nu skrivit, andra sätt än royalty att tjäna författarpengar men stipendierna går oftast till mer aktiva skribenter och förfrågningar om biblioteksbesök och andra skrivargrejer dräller nog inte in när det gått fem år sedan senaste boken. Som sagt, jag hoppas att det stämmer som hon säger, men med tanke på att det finns högaktuella, storsäljande, färska författare som nomineras till pris efter pris men som fortfarande inte kan försörja sig känns det lika osannolikt som förut.
Citera
2013-06-30, 14:38
Medlem
Vaddå, får inte tjäna extra när man har sjukersättning!!! Man får visst tjäna extra och även arbeta utan att bli av med sjukersättningen. Vad som kan hända är att man blir återbetalningsskyldig om man tjänar över en viss summa per år.
Det har man haft rätt till sen alliansen tog över.

När människor med psykiska åkommor försöker sätta diagnos på andra blir det bara korkat.
Många här inne är ganska besatta av diagnoser, kanske en sjukdom i sig.

En liten tanke bara. Berny har använt droger sen 8 års ålder och benso ännu tidigare enligt henne själv.
Hon har missbrukat sönder sin hjärna redan som barn när hjärnan är som mest mottaglig och förstörbar. Klart som korvspad är att har hon varit utsatt för övergrepp som barn, då blir man skadad för livet.

Till alla som skadar barn, må ni brinna i helvetet för ni skadar dom för alltid. Jag önskar jag kunde förbanna alla dessa äckliga galningar och förinta de över hela denna jord. Brinn för i helvete brinn....
Citera
2013-06-30, 20:55
Medlem
Undulaten: Du har helt rätt. Dels om de som ger sig på barn och om det med sjukersättning också. Man får tjäna max 30.000, tror jag det är, extra om året på arbeten utöver sin sjukersättning, sen är det stopp. Och jag kan lova dig, då jag tror på en högre makt så kommer dessa svin som gjort vad de gjort mot B, få sina straff. What goes around, comes around.
Citera
2013-06-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undulaten1
Vaddå, får inte tjäna extra när man har sjukersättning!!! Man får visst tjäna extra och även arbeta utan att bli av med sjukersättningen. Vad som kan hända är att man blir återbetalningsskyldig om man tjänar över en viss summa per år.
Det har man haft rätt till sen alliansen tog över.

man har rätt att arbeta 1 timme/dag, alltså 5 timmar/vecka. Detta leder till att man får tjäna som mest en åttondel av vad man hade tjänat om man arbetat heltid. Dock har jag ingen aning om hur FK ser på författarskap när det gäller arbete, men jag är hyfsat övertygad om att Berny inte arbetar 1 timme/dag, speciellt med tanke på att hon aldrig haft ett "riktigt" (dvs svensson) arbete,
Citera
2013-07-01, 17:49
Medlem
Där har du helt fel. Man får arbeta mer än 1 timme per dag. Var jag arbetar är irrelevant men jag kan hänvisa till, så kan du läsa själv så slipper jag förklara närmare.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/92127c8b-63a3-461a-a9fd-8f32b7a6f880/sj_4133_arbeta_med_sjukersattning_1306.pdf?MOD=AJP ERES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in