Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Hur mycket manipulerade du vårdpersonal, läkare osv under din tonår? Du verkar har uppenbrligen en stor insikt i diverse psykofarakma, upplevde du att du kunde få det du ville ha genom att sägga de rätta orden, ge ut "rätt" signaler? Deltog du aktivt i att ändra din medicinlista till din fördel? Ångrar du det idag, att du manipulerade männskor som bara försökte sköta sitt jobb?
En av orsakerna till att jag fått så mycket bens genom åren är min PTSD. Jag har därmed alltid haft enkelt att få medicin av olika sorter, utan att behöva manipulera. Min PTSD yttrar sig på väldigt krafiga sätt och läkare har känt sig maktlösa inför detta. När jag ligger på marken och skakar i kramper eller skriker och inte klarar av att ta mig ut ur bilen, får våldsamma flashbacks att jag blöder ur underliv osv (för att ta några emotionella exempel). Jag har faktiskt tom blivit tvångsmediciner i perioder med bens. Men jag förstår också din fråga och jag ska svara ärligt och så utförligt och sakligt jag kan på den.
Här finns flera aspekter- mitt verkliga behov av mediciner. Som läkare har bedömt olika från gång till gång. Jag har sedan ung ålder ätit olika mediciner och sedan femton års ålder vistats på utredningshem, behandlingshem och slutenpsyk. Jag har aldrig fått stanna kvar tillräckligt länge på ett enda ställe för att göra en utredning osv. Jag slussades fram och tillbaka och slutenpsyk blev min station. Där mötte jag läkare efter läkare som träffade mig mycket kort och satte olika diagnoser på mig allt efter behag. Bipolär var jag en dag och sattes in på stark litium. (Jag är absolut inte bipolär) Nästa läkare ansåg att jag behövde mer Haldol och nästa läkare ansåg att jag led av svåra ospec ätsörningar osv osv. Men detta återkommer jag till, i en senare fråga som undrar varför jag fått så många olika diagnoer genom åren.
Sedan är jag missbrukare och har naturligtvis kunnat utnyttja att alla läkare insett att jag behöver en viss form av bens och insomning, och inte heller utan grund. Men jag har faktikst inte påverkat så mycket som du tycks tro. Jag har inte behövt det.
Jag har också alltid haft tillgång till droger och läkemedel på mycket mer lätttillgängliga sätt. Att bearbeta läkare har jag sällan haft lust då detta tar tid osv. Men naturligtvis är jag både verbal och har kunskap om psykofarmaka och dessutom kan jag sända signaler.
Under flera år hade jag en kvinnlig läkare. Hon skrev ut extrema mängder av alla tabletter till mig. Här talar vi om tabletter som hundra somadril, ketogan plus allt det vanliga åt mig under cirka ja i alla fall tre år. Hon var från början min beroendeläkare. Men blev senare min privatläkare och skrev ut vad jag än bad om- det här var alltså tal om nya förpackningar Ketogan och Xanor och Somadril, Lyrica, Xanor, Citodon osv varje dag. Nu i efterhand har jag funderat på om hon var olyckligt kär i mig för mycket tyder på det. Men jag bara bad om det jag ville ha och det var inget manipulativt. Hon var helt enkelt min benslangare. Och hon var sjuk.
Många inom vården har genom åren dragits starkt till mig, känslomässigt och sexuellt, och jag har sällan utnyttjat det- är det inte dom har utnyttjat mig om vi nu ska tala om att utnyttja?
Nu menar jag inte att frånsäga mig mitt eget ansvar.
Jag har självklart gått till läkare som man betalar en mindre summa till och får några recept på vad man vill. Men detta är inte läkare. Detta är ju langare- det är inte det du frågar efter.
För att svara på din fråga- när jag vill ha en viss form av medicin så har jag hänvisat till ett verkligt problem och ibland förstärkt det eller förminskat ett annat problem, förvrängt det hela och ibland sänt ut signaler. Men jag har alltså inte bidragit på ett manipulativt sätt så som du verkar tro för det har inte behövts. Men visst har det förekommit, och det liksom allt missbruksbeteende äcklar mig idag.
Psykiatri är en vetenskap som endast är möjlig om patient och läkare har en tydlig och ärlig kommunikation eftersom psyket är en tolkning som annars blir för diffus och kan bli direkt felaktig. Jag har väldigt lite mediciner idag och jag skulle aldrig manipulera en läkare men är heller inte intresserad av meds. Jag är rak och direkt vad gäller mediciner men jag säger exakt vilka mediciner jag vill ha och varför. Rak kommunikation.
Att ha stor kunnighet om psykofarmaka är inte negativt- det är ju ditt psyke och det är till din fördel att du vet vad som fungerar för dig. Jag har levt med psykofarmaka och kan naturligtvis mycket om detta och vet vad som funkar men jag lyssnar också på läkare.
Jag föddes beroende av bens. Så nu vet ni det.