Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Hur ser du på dina böcker idag?
Och då menar jag hur du känner som författare, så objektivt du kan. Om man försöker bortse från hur du mådde, hur frisk du var i böckerna, vilken period i ditt liv som var värst och så vidare, vilken tycker du är bäst skriven? Som sagt, bortsett ifrån allt annat, rent litterärt, vilken är du mest stolt över?
Och då menar jag hur du känner som författare, så objektivt du kan. Om man försöker bortse från hur du mådde, hur frisk du var i böckerna, vilken period i ditt liv som var värst och så vidare, vilken tycker du är bäst skriven? Som sagt, bortsett ifrån allt annat, rent litterärt, vilken är du mest stolt över?
Jag ser så extremt många svagheter i dom båda. Och en del styrkor. Jag är inte helt missnöjd med någon av dom men heller absolut inte nöjd och jag vet att jag har utvecklats betydligt nu och jag hoppas att jag kommer att fortsätta att utvecklas med åren. Rent litterärt så kan jag berätta mina tankar och stilgrepp jag har använt i böckerna.
Vingklippt ängel är en bok som jag skrev när jag var sjutton och arton år gammal. Jag använde ett stilgrepp som jag kallar använda ord som vapen. Och dessutom skalade jag bort precis alla miljöbeskrivningar och nästan alla dialoger- detta för att jag helt enkelt tyckte det var ointressant för boken. Jag riktade in mig på en bok som skulle beskriva tillståndet och känslorna och självskadetbeteendet. Jag ville inte distrahera med den vanliga utfyllnaden. Jag skrev dramatiskt och slagkraftig och koncentrerade mig helt och hållet på just tillståndet och hur tillståndet kom till uttyck rent fysiskt. Eftersom det var detta som jag ville beskriva. Nästan allt annat strök jag.
Ingenting existerar i det tillståndet jag befann mig i förutom det tillståndet. Jag skrev alltså helt i enlighet med verkligheten.
Känn pulsen är en annan sorts bok. Här har jag använt mig av ett medvetet stilgrepp- upprepning, för att spegla mitt tillstånd. Läser ni boken så upprepas allting.
Både min vardag och mina tankar. Jag var låst i ett tillstånd av fullständig upprepning av flashbacks, drogmissbruk, psykisk sjukdom,sex, om och om igen. När jag började skriva boken så visste jag redan att detta stilgreppet skulle användas eftersom det var hela känslan av mitt liv. Upprepning och är inte det vad man kallar det yttersta vansinnet? Att göra om samma misstag om och om igen? Jag kunde inte skildra det på något annat sätt än att- just skildra det. Att skriva om detaljerade vansinne som dessutom upprepas- det yttersta vansinnet. ja, det var tanken med boken.
Jag ser hur mycket fel och misstag som helst med böckerna. Jag har skrivit naivt, ojämnt, dialogerna som ändå finns med är förskräckliga, jag är inte alls litterärt nöjd med någon av böckerna och jag kan mycket bättre än så.
Vingklippt ängel är ändå den som jag rent litterärt är mest stolt över.