2010-11-06, 14:17
Medlem
pepparkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Haha, exakt så! Hade en vän som skurit sig innan och som började igen efter boken och en dag ringde hon och sa att hon ville berätta något, jag frågade om hon hörde ett par demoner och hon bara "jaaa hur visste du det?" >.<

Hahaha, jag blir lite generad å andras vägnar när jag läser det.
Citera
2010-11-06, 20:21
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desynica
Jättekonstigt. Att jag som gammalt psykosvrak inte kan känna igen mig själv eller mina psykmates alls i Berny. Överhuvudtaget. Dokumentären om henne är bara pinsam. Speciellt när hon ringer till en sköterska och meddelar att en man klipper hennes hår. Och så blir hon inlagd för akut psykos. Hon är ovanligt klar i huvudet under sin psykos, som kan rabbla upp alla tusen mediciner och dessutom ha en såpass bra sjukdomsinsikt.

Det där reagerade jag också på när jag såg filmen. Jag har inte haft en tiondel av de psykiska problem Berny säger sig ha, men när jag mått som sämst har jag över huvud taget inte fixat att bete mig så insiktsfullt och klart.

Då tänkte jag att alla reagerar olika och att det här kunde vara Bernys sätt att reagera. Nu vet jag inte.
Citera
2010-11-06, 23:55
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Ju mer man vet om denna människa, ju mer pinsam blir hon. Bara en sådan sak att VARENDA människa hon har haft en relation till ska ha våldtagit henne eller utnyttjat henne sexuellt. Är det ingen som stannar upp och tänker efter på all skit som hon häver ur sig? Hennes historia är så orimlig att det blir helknasigt.

Har hon även hävdat att de kvinnor hon har haft en relation med har våldtagit/utnyttjat henne sexuellt?
Citera
2010-11-07, 11:06
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Har hon även hävdat att de kvinnor hon har haft en relation med har våldtagit/utnyttjat henne sexuellt?

Som någon skrivit tidigare i tråden så var det tydligen en kvinna på ett behandlingshem som gjorde sexuella närmanden mot Berny (hon har själv skrivit om det i en av hennes böcker.)

Sedan skulle det inte förvåna mig om hon har anklagat sin fd flickvänner för samma sak, men det är väl inget de pratar högt om.

Pinsam var ordet.
Citera
2010-11-07, 11:16
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkakan
Jag har aldrig varit en Bernyfantast, jag har aldrig kommenterat hennes bilddagbok och jag började inte ogilla henne för att det plötsligt var coolt. Jag läste hennes bok för att jag själv mådde dåligt och tänkte att det kanske fanns något där jag kände igen mig i. Men som sagt tyckte jag med en gång att hon framstod som väldigt pinsam och i stort behov av uppmärksamhet..

Samma här. Jag har aldrig gillat Berny, har aldrig haft något konto hos Bilddagboken/Helgon eller någonstans där Berny "hänger", och har ogillat henne sedan jag läste hennes första bok.

Citat:
Menar du allvar? Så du menar att folk sitter här och skvallrar/snackar skit/diskuterar eftersom det dom egentligen vill är att umgås med henne? Det låter väl mest tramsigt.

Vem fan vill umgås med Berny? Enda gången jag faktiskt skulle vilja se henne, är för att ta hennes hund ifrån henne. Annars aldrig. Så, ja, det påståendet låter heltramsigt.

Citat:
Jag får däremot intrycket att de flesta som skriver här inne verkar ha haft rejäla egna psykiska problem eller problem med droger och blir förbannade för att Berny inte har lyckats hålla kvar vid en av de många chanser hon faktiskt har fått. För det är så jag känner, jag kämpar med precis allt i mitt liv varenda dag, ändå är det knappt att det går ihop. Berny verkar ha fått hur många hjälpande händer som helst, men hon slänger bara bort möjligheterna. Som jag har sagt innan önskar jag inte någon i världen att må dåligt, men man måste kämpa själv också, något Berny tyvärr är dålig på.

Berny har aldrig tagit de chanser hon fått, helt enkelt för att hon inte vill. Hon vill må kasst och därmed dra till sig uppmärksamheten.

Det som förvånar mig mest är att psykvården/missbrukshemmen och alla andra instanser som varit inblandade, att de aldrig reagerat och sagt ifrån till Berny. Nej, jag håller fast vid att denna människa kan man inte ta på allvar. Hon är pinsam och löjlig.
Senast redigerad av ontblod 2010-11-07 kl. 11:18.
Citera
2010-11-07, 11:29
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Jag läste Vingklippt Ängel när jag var 16 och tyckte att hon var otroligt löjlig redan då. Jag har också varit inlagd på behandlingshem och psyket och det är fan inte vackert och glitter och änglar nånstans. Många av mina vänner som läste den BLEV berny, började höra demoner och skaffade sig änglafamilj och grejer, jag bröt kontakten med dem ganska snabbt. Önskar att den här tråden funnits redan då, det hade varit skönt. Skulle aldrig hänga med henne, jag umgås inte med såna människor.

En tjej jag kände tyckte att alla som hade samma diagnoser som Berny skulle bete sig som henne, för att skapa en slags "gemenskap".

Hon sa när jag fick min Borderlinediagnos att "nu är du som Berny Pålsson ju!". Jag ville slå ihjäl henne på fläcken. Usch! Att bli jämförd med sådant smuts. Äckligt. Vidrigt.
Citera
2010-11-07, 12:33
Medlem
pepparkakans avatar
Citat:
En tjej jag kände tyckte att alla som hade samma diagnoser som Berny skulle bete sig som henne, för att skapa en slags "gemenskap".

Hon sa när jag fick min Borderlinediagnos att "nu är du som Berny Pålsson ju!". Jag ville slå ihjäl henne på fläcken. Usch! Att bli jämförd med sådant smuts. Äckligt. Vidrigt.

Ja det är personer som på detta sätt utnyttjar sitt mående för att få uppmärksamhet som ger andra andra med sjukdomar dåligt rykte. Att vara deprimerad är plötsligt synonymt med att skära sönder sig.
Citera
2010-11-08, 01:30
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Det som förvånar mig mest är att psykvården/missbrukshemmen och alla andra instanser som varit inblandade, att de aldrig reagerat och sagt ifrån till Berny. Nej, jag håller fast vid att denna människa kan man inte ta på allvar. Hon är pinsam och löjlig.

Intressant frågeställning!
Men vi bor i Sverige, och vården slutar inte ta i mot dig för du bränt dina chanser. Det räcker att ringa till psykakuten och självmordshota så har du eller vem som nu gör det garanterat en plats för natten. Och vill de skriva ut dig nästa dag så säger du bara att du cuttar upp handlederna de första du gör när du kommer hem. Så håller du på så tills psykatrin skickar dig till ett behandlingshem.

Men de är en tung fråga... Ska psykiatrin ge upp på en patient som bränt för många broar? Någonstans vill jag inte vi ska ha sådan psykvård i Sverige. Samtidigt vill jag inte försvara Berny, de kostnader hon kostat samhället skulle bli sjukare än henne om man räknar på det. Och det kommer ju bara fortsätta.

Psykvården bara på 80-talet hade väldigt få fall av typer som Berny Pålsson, av de jag har hört av gamla gamar som jobbar inom den psykiatriska vården. På 70-talet fanns de knappt inget alls. På 90-talet ökade det drastiskt mot 80-talet och den ökningen verkar hålla i sig.

Berny knarkar så hårt att hennes tid som är kvar lär vara kort. Men den tjejen lämnade iaf avtryck på många människor, speciellt unga svenska tjejer.
Citera
2010-11-08, 13:19
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Intressant frågeställning!
Men vi bor i Sverige, och vården slutar inte ta i mot dig för du bränt dina chanser. Det räcker att ringa till psykakuten och självmordshota så har du eller vem som nu gör det garanterat en plats för natten. Och vill de skriva ut dig nästa dag så säger du bara att du cuttar upp handlederna de första du gör när du kommer hem. Så håller du på så tills psykatrin skickar dig till ett behandlingshem.

Men de är en tung fråga... Ska psykiatrin ge upp på en patient som bränt för många broar? Någonstans vill jag inte vi ska ha sådan psykvård i Sverige. Samtidigt vill jag inte försvara Berny, de kostnader hon kostat samhället skulle bli sjukare än henne om man räknar på det. Och det kommer ju bara fortsätta.

Psykvården bara på 80-talet hade väldigt få fall av typer som Berny Pålsson, av de jag har hört av gamla gamar som jobbar inom den psykiatriska vården. På 70-talet fanns de knappt inget alls. På 90-talet ökade det drastiskt mot 80-talet och den ökningen verkar hålla i sig.

Berny knarkar så hårt att hennes tid som är kvar lär vara kort. Men den tjejen lämnade iaf avtryck på många människor, speciellt unga svenska tjejer.

Problemet är att ifall man vill ha en vård som ska fånga in och behandla alla som genuint är sjuka, så tyvärr får man erbjuda plats till psykos-wannabes som Pålsson, vare sig de egentligen är så sjuka som de påstår eller inte. Men i hennes fall är det så bedrövligt tydligt att hon njuter av hela skiten, att man skulle bli frestad att vara glad om de sa till henne "gå hem och ta livet av dig då".

Med enkla ord, man måste dra en gräns någonstans. Kommer man som narkoman och vill bli ren för tjugonde gången, då måste folk få ifrågasätta varför den här personen ska få en chans till, när den sumpat nitton innan. Det må låta omänskligt, men i ett samhälle måste det finnas gränser, både moraliska och praktiska.
Senast redigerad av ontblod 2010-11-08 kl. 13:21.
Citera
2010-11-11, 18:29
Medlem
lNRIs avatar
Vet inte om någon länkat detta innan :P
men har hon fått tillbaka hunden nu eller är detta en gammal bild?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=116499415043125&set=a.1164954317101 90.17601.100000492023711&pid=212482&id=10000049202 3711
Citera
2010-11-11, 19:08
Medlem
Gammal bild, står 20 april under...
Citera
2010-11-12, 07:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lNRI
men har hon fått tillbaka hunden nu eller är detta en gammal bild?
Fått tillbaka? Har någon tagit den ifrån henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in