Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Det som förvånar mig mest är att psykvården/missbrukshemmen och alla andra instanser som varit inblandade, att de aldrig reagerat och sagt ifrån till Berny. Nej, jag håller fast vid att denna människa kan man inte ta på allvar. Hon är pinsam och löjlig.
Intressant frågeställning!
Men vi bor i Sverige, och vården slutar inte ta i mot dig för du bränt dina chanser. Det räcker att ringa till psykakuten och självmordshota så har du eller vem som nu gör det garanterat en plats för natten. Och vill de skriva ut dig nästa dag så säger du bara att du cuttar upp handlederna de första du gör när du kommer hem. Så håller du på så tills psykatrin skickar dig till ett behandlingshem.
Men de är en tung fråga... Ska psykiatrin ge upp på en patient som bränt för många broar? Någonstans vill jag inte vi ska ha sådan psykvård i Sverige. Samtidigt vill jag inte försvara Berny, de kostnader hon kostat samhället skulle bli sjukare än henne om man räknar på det. Och det kommer ju bara fortsätta.
Psykvården bara på 80-talet hade väldigt få fall av typer som Berny Pålsson, av de jag har hört av gamla gamar som jobbar inom den psykiatriska vården. På 70-talet fanns de knappt inget alls. På 90-talet ökade det drastiskt mot 80-talet och den ökningen verkar hålla i sig.
Berny knarkar så hårt att hennes tid som är kvar lär vara kort. Men den tjejen lämnade iaf avtryck på många människor, speciellt unga svenska tjejer.