Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Simpelt,jag undrar helt enkelt om du rannsakar dig själv på en troendegrund.Du säger du är katolik så då har du säkert hört talas om dom sju dödssynderna, en del av dom passar nog in på dig. Hur sammanväver du din tro med ditt liv, hur ska du stå inför gud och bli rannsakad om du inte verkligen menade det på allvar?Låter mer för mig som att du "gått vidare" istället för att rannsakat dig.
Är ditt liv inte en lidelse?
Jag rannsakar inte mig själv på en troendegrund om du menar i egentlig religion och syftar på tro som sådan.
Rannsaka betyder undersöka. När jag har gjort min rannsakan så har jag suttit dagligen och skrivit, funderat, talat med människor och blickat inåt. Det har varit smärtsamt. Det är för mig en mental undersökning, en mentall process för att med ärlighet se mina egna krälande djur och mina egna misstag, fel, brister och mörkret som finns i mig. Jag har inte rannsakat mig själv på en troendegrund men på min övertygelsegrund. Jag skulle aldrig kunna gå igenom den utvecklig jag har gjort och gå igenom R om jag inte hade haft en slags troendegrund som då alltså inte är en vanlig tro utan min tro, min övertygalse, mitt sätt att se på livet och på vad som är viktigt.
Allting handlar för mig om att bryta våldskedjan. Sedan tänker jag inte snöa in på det just nu.
Gått vidare har jag inte gjort. Det är vad jag har gjort i hela mitt liv. Jag har varit expert på att resa mig upp och gå utan att se tillbaka. Nu möter jag det hela.
Min rannsakelse behöver inte du tro på, men jag hävdar att den har varit genomgående och ärlig. Smärtsam och gett resultat och jag kommer fortsätta rannsakningen förmodligen resten av livet.