2012-11-13, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Angående hennes diagnoser är det antagligen omöjligt att ha alla dessa diagnoser samtidigt. Någon diagnos har hon väl rätt uppenbart, men alla de hon tagit upp; nej. Det kan inte stämma. Och vad som kom först; drogerna eller diagnoserna är väl ungefär samma fråga som vilket som kom först utav hönan och ägget.
Grejen är ju den att det finns drogutlöst schizofreni också, vilket inte är alls omöjligt. Hon skriver att hon varit missbrukare sedan hon var 11, därför ställer jag mig otroligt skeptisk till adhd- och aspergerdiagnoserna. Båda diagnoserna kräver att symptom funnits hela livet och att de inte ska kunna förklaras på andra sätt, till exempel drogande.
Citera
2012-11-13, 19:56
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Grejen är ju den att det finns drogutlöst schizofreni också, vilket inte är alls omöjligt. Hon skriver att hon varit missbrukare sedan hon var 11, därför ställer jag mig otroligt skeptisk till adhd- och aspergerdiagnoserna. Båda diagnoserna kräver att symptom funnits hela livet och att de inte ska kunna förklaras på andra sätt, till exempel drogande.

Absolut, det finns det, samtidigt som att en väldigt stor andel missbrukare har adhd, som de oftast inte blir medvetna om förrän senare i livet. Enligt henne har det ju pratats om autistiska drag sedan barndomen, om det är sant vet antagligen bara hennes föräldrar/dåvarande läkare.
Jag vet verkligen inte vilket hon har, eller vad som är vad i hennes fall, känns som att leta efter en nål i höstack.
Citera
2012-11-13, 22:16
Avslutad
Citat:
Hon har en "frågestund" på sin bilddagbok just nu: http://dayviews.com/berny/511040441/

Än så länge så svarar hon bara på frågor där hon kan "glänsa", inte på de som verkligen kräver sina svar, t ex huset som hon totalförstörde och pengarna som hon är skyldig p.g.a det. Det skulle också vara kul om någon frågade vad som hände med alla polisanmälningar och om det var sant det hon anmälde.

Jag tycker att hon fortfarande på ett sätt, som jag inte kan sätta fingret på, romantiserar om sitt liv, om än i mindre skala.
Senast redigerad av GenesisP 2012-11-13 kl. 22:24.
Citera
2012-11-13, 23:12
Avslutad
Finns hennes Helgon kvar? Om ja, vad heter hon?

Kikade runt på jhna's blogg lite och fyhelvete vad den där människan inte kan skriva. Läste inte igenom ett enda inlägg för hennes språk gör fan ont i ögonen. Hon är inlagd på psyk nu tydligen och romantiserar det minst lika mycket som Berny.

Varför känner de att de måste göra det?

EDIT: Jo visst fan finns det kvar, komplett med alla dagboksinlägg från 2003 och framåt. Bernyblue.
Senast redigerad av oboyglas 2012-11-13 kl. 23:18.
Citera
2012-11-14, 00:14
Avslutad
Citat:
Finns hennes Helgon kvar? Om ja, vad heter hon?

Kikade runt på jhna's blogg lite och fyhelvete vad den där människan inte kan skriva. Läste inte igenom ett enda inlägg för hennes språk gör fan ont i ögonen. Hon är inlagd på psyk nu tydligen och romantiserar det minst lika mycket som Berny.

Varför känner de att de måste göra det?

EDIT: Jo visst fan finns det kvar, komplett med alla dagboksinlägg från 2003 och framåt. Bernyblue.

Jag tror att de någonstans är stolta över att vara psykiskt sjuka, de ser det som en merit. Att de skulle göra det för att "de vill fly från verkligheten och se det fina i det fula" tror jag inte en sekund på. Man kanske ville vara speciell när man var 14, och då kanske psykiskt sjukdom lockade lite (mystiskt och sådär) men man växer upp - även om man faktiskt är psykiskt sjuk. Och sedan spelar ju uppmärksamheten stor roll, de får ju bekräftelse för sina dramatiska utläggningar, de blir sedda, och det är nog en morot god som någon.
Citera
2012-11-14, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag tror att de någonstans är stolta över att vara psykiskt sjuka, de ser det som en merit. Att de skulle göra det för att "de vill fly från verkligheten och se det fina i det fula" tror jag inte en sekund på. Man kanske ville vara speciell när man var 14, och då kanske psykiskt sjukdom lockade lite (mystiskt och sådär) men man växer upp - även om man faktiskt är psykiskt sjuk. Och sedan spelar ju uppmärksamheten stor roll, de får ju bekräftelse för sina dramatiska utläggningar, de blir sedda, och det är nog en morot god som någon.
Du har nog rätt. En grej till jag reagerar över är att Jhna får blogga och ha sig när hon är inlagd, vilket även Berny fick. Det om något triggar ju bara deras sjukdom ännu mer.
Citera
2012-11-14, 00:53
Avslutad
Citat:
Du har nog rätt. En grej till jag reagerar över är att Jhna får blogga och ha sig när hon är inlagd, vilket även Berny fick. Det om något triggar ju bara deras sjukdom ännu mer.

Överlag är ju restriktionerna på psyk- och rättspsyk mycket dåliga, patienter får blogga och använda Facebook. Jag tycker också att det är väldigt dumt att låta dem ha tillgång till datorer.
Citera
2012-11-14, 13:42
Medlem
Citat:

Men jag vill minnas att Kerstin Weigl skrev om Berny när hon var inlagd en gång att hon inte fick ha datorn med sig. "Det är någon konstig regel," löd Bernys kommentar.
Citera
2012-11-14, 19:44
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Men jag vill minnas att Kerstin Weigl skrev om Berny när hon var inlagd en gång att hon inte fick ha datorn med sig. "Det är någon konstig regel," löd Bernys kommentar.

Det är lite olika beroende på var man är, på vanlig psykavdelning får man helt klart ha dator, precis som man får på vanliga medicin-avdelningar. På PIVA (psyk-intensiven) är det lite olika beroende på landsting, och anledning till att man är intagen, men eftersom dator innebär sladdar är det ofta förbjudet. Rättspsyk får man allt som oftast ha det, det kan finnas vissa restriktioner beroende på om man är på någon obs/intagsavdelning, men överlag är det tillåtet.

Är man däremot på en beroendeavdelning eller behandlingshem för missbruk brukar man varken få ha mobil eller dator eftersom man då kan kontakta/bli kontaktad av andra missbrukare. Under 12-stegsbehandlingar kan det vara okej efter ett tag, men ytterst sällan i början av behandlingen.

Jag minns den artikeln du pratar om och just då var hon på någon avgiftning/liknande.
Citera
2012-11-15, 23:10
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Det är lite olika beroende på var man är, på vanlig psykavdelning får man helt klart ha dator, precis som man får på vanliga medicin-avdelningar. På PIVA (psyk-intensiven) är det lite olika beroende på landsting, och anledning till att man är intagen, men eftersom dator innebär sladdar är det ofta förbjudet. Rättspsyk får man allt som oftast ha det, det kan finnas vissa restriktioner beroende på om man är på någon obs/intagsavdelning, men överlag är det tillåtet.

Lite ot, men är nog skillnad på landsting o landsting gällande huruvida man får ha dator inne på sluten avdelning eller inte, här där jag bor får man det definitivt inte.
Citera
2012-11-15, 23:11
Medlem
Citat:

Är man däremot på en beroendeavdelning eller behandlingshem för missbruk brukar man varken få ha mobil eller dator eftersom man då kan kontakta/bli kontaktad av andra missbrukare. Under 12-stegsbehandlingar kan det vara okej efter ett tag, men ytterst sällan i början av behandlingen.

Jag minns den artikeln du pratar om och just då var hon på någon avgiftning/liknande.

Ok. Jag som trodde att det var för att inte intagna på psyk skulle gå in på olagligheter. Dumt av mig att tro det. My apologies.
Senast redigerad av Hiitsme 2012-11-15 kl. 23:25.
Citera
2012-11-16, 01:30
Avslutad
Nu är Berny och Jhna ett par. (Igen?) http://dayviews.com/berny/511125407/

Undrar hur länge det här håller. Någon som vet om Jhna tar/har tagit droger? Just nu är hon ju inlåst på psyk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in