2010-12-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acetylsalicylsyra
Har hört rykten om en gång när han förnedrade Berny på nån festival tror jag det var, (jag var inte där) att han hade tvångspullat henne inför en massa människor med sina långa klo-naglar och att hon stod och såg ledsen ut, men protesterade inte.

Oh my god... Det är seriöst något av det äckligaste jag läst.
Citera
2010-12-19, 23:50
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Nu kommer vi ju oundvikligen in på jämställdhet. Har inte båda lika mycket ansvar i det hela? Bara för att Jonas är av det manliga könet och är större och starkare så gör det ju det inte okey att berny pucklar på honom för det?

Självklart inte.

Men jag tycker inte ens det handlar om jämställdhet utan om maktaspekter. Jag tycker att en tjej som hade varit fysiskt starkare än sin pojkvän och dessutom hans mentalvårdare hade agerat rent åt helvete om hon betett sig som Jonas.

Visst kan man argumentera att båda var vuxna och därmed hade lika stort ansvar, men jag tycker inte det är så enkelt.
Citera
2010-12-20, 07:55
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Och pga det och att Berny mordhotar honom och att hon lyckades få många av hennes vänner att tro på det hon sa om Jonas så var han tvungen att fly. Tror han var en sväng till Oslo om jag minns rätt och sen olika ställen i Sverige. Han fick "fira" jul ensam gömd någonstans för att han inte ville utsätta sina nära och kära för fara. Och han fick hålla sig undan folk och leva gömd en lång period efter det. Han har inte ens kunnat stå skriven på en adress för att ha livet i behåll.

Alltså, jag har aldrig riktigt fattat det där. BP mordhotar Jonas och övertygar sina vänner om att han är ett svin. Fine, men vad ska vännerna göra? Skriva argt om Jonas på sina bloggar? Hälla en öl över honom när de hamnar på samma uteställe?

Jag kan förstå om Jonas kände sig tvungen att flytta till en ny stad och att han kanske väljer bort att t ex synas på eniro (vilket förstås är illa nog). Men "'fira' jul ensam gömd någonstans för att han inte ville utsätta sina nära och kära för fara" - nja. Här får jag lite Gömda-vibbar.

I den bekantskapskrets Berny omgett sig av de senaste åren finns för all del säkerligen en del kriminella, men mer av kalibern spinkiga småfifflande heroinister snarare än några som har resurser till att utgöra något större hot.

Eller har jag fel? Ska tillägga att jag mycket väl kan ha missat något, så finns det någon som vet mer är jag beredd att ändra uppfattning.
Citera
2010-12-20, 08:22
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Oj herregud vad den här tråden börjar spåra ur....

Som Berny själv då med andra ord!
Citera
2010-12-20, 10:38
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Alltså, jag har aldrig riktigt fattat det där. BP mordhotar Jonas och övertygar sina vänner om att han är ett svin. Fine, men vad ska vännerna göra? Skriva argt om Jonas på sina bloggar? Hälla en öl över honom när de hamnar på samma uteställe?

Jag kan förstå om Jonas kände sig tvungen att flytta till en ny stad och att han kanske väljer bort att t ex synas på eniro (vilket förstås är illa nog). Men "'fira' jul ensam gömd någonstans för att han inte ville utsätta sina nära och kära för fara" - nja. Här får jag lite Gömda-vibbar.

I den bekantskapskrets Berny omgett sig av de senaste åren finns för all del säkerligen en del kriminella, men mer av kalibern spinkiga småfifflande heroinister snarare än några som har resurser till att utgöra något större hot.

Eller har jag fel? Ska tillägga att jag mycket väl kan ha missat något, så finns det någon som vet mer är jag beredd att ändra uppfattning.

Berny skrev ju själv på sin helgon dagbok att en stor anledning till att hon flyttade tillbaka till sthlm efter att hon lämnat Amelia i gbg var att hon hade blivit "indragen i en vansinnig vapenhärva". Sådana som pysslar med vapenhärvor etc skulle nog jag kalla för några som har resurser till att utgöra ett större hot. Men å andra sidan är det ju svårt att veta hur hög sanningsgrad det är på det Berny skriver i sin helgon dagbok. Men hade jag varit Jonas så hade jag nog gjort samma sak som han gjorde. Dvs tagit det säkra före det osäkra i ett sånt läge. Sen huruvida det hade varit livshotande för honom att fortsätta leva som vanligt eller inte tycker jag är aningens ovidkommande. Som sagt, hellre att man ansträngt sig för att göra sig säker i onödan än att inte ha gjort det och varit död.
Citera
2010-12-20, 12:03
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Varför skulle det vara osannolikt?! Om ett tillfälle för en narkoman dyker upp att få 10 000 för att "lova" ett löfte du absolut inte har någon juridisk skyldighet att hålla (eh ja, jag utgår ifrån att hennes morsa knappast fiskade upp ett kontrakt där det står att hon vill att hennes dotter håller käft om att hennes egen bror utnyttjat henne sexuellt) tyst om det. Jag hade personligen tagit emot pengarna om jag varit Berny i samma situation.

Du hävdar att Amelia ska vara källan till "håll-käften-för-tio tusen"-pakten, men det var samma Amelia som skrev att Pålsson gjorde listor på hur hon skulle bli mera känd/rik (både i Sverige och utomlands), och vad får alltid enormt med sympatier? Jo, våldtäktshistorier! Och speciellt om det är incest. Inte en chans att hon hållit käften om det verkligen var sant. Inte ens för pengar.

Så knappast att detta har inträffat. Utan det är väl en sak som Pålsson och Amelia har kokat ihop för att slippa berätta hur de egentligen fick pengar.

Alla försöker göra Pålssons föräldrar/pojk-och flickvänner/kompisar/psykpersonal till de onda i hela sörjan. Ingen accepterar att Pålsson själv valt sitt liv och sina handlingar.
Senast redigerad av ontblod 2010-12-20 kl. 12:05.
Citera
2010-12-20, 12:14
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamnemesis
älskar hur hon i dokumentären försöker få det att låta som att han slutade frivilligt för hennes skull.
sanningen är att han blev avskedad efter att miia avslöjade för personalen att berny och jonas var tillsammans och brukade ha sex på hennes rum på avdelningen.
extra patetiskt är det att hon brukade lägga in sig bara för att kunna få ha sex med honom.

Det där var fan äckligt att läsa.
Citera
2010-12-20, 12:33
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Berny skrev ju själv på sin helgon dagbok att en stor anledning till att hon flyttade tillbaka till sthlm efter att hon lämnat Amelia i gbg var att hon hade blivit "indragen i en vansinnig vapenhärva".

Hrm, som du själv skriver är det ibland svårt att bedöma sanningshalten i Bernys utsagor...

Berny tycks dessutom kunna röra sig fritt i Gbg nuförtiden och bodde heller aldrig på hemlig ort, ens när hon nyligen hade lämnat "den vansinniga vapenhärvan". Tvärtom trumpetade hon då ut på Bilddagboken att hon tillfälligt flyttat hem till Jennyfer Star. Något som tyder på att det kanske inte var så farligt ändå. I synnerhet som Berny tycks ta hot och dylikt på allvar i vanliga fall.

Men visst, jag förstår Jonas bättre om det fanns/finns kopplingar till tyngre kriminalitet i Bernys liv.

Citat:
Sen huruvida det hade varit livshotande för honom att fortsätta leva som vanligt eller inte tycker jag är aningens ovidkommande.

Hur kan det vara ovidkommande hur hotet egentligen såg ut?? Tycker tvärtom att det är i högsta grad viktigt. Enskilda personer kan vara både hopplöst ignoranta inför hotbilder, så väl som sjukligt paranoida.

Vilket leder mig in på nästa fråga. Känner någon här till mer om hoten, kopplingar till kriminella och den eventuella vapenhärvan? Någon måste ha fått veta något mer än Helgoninlägget.
Citera
2010-12-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Du hävdar att Amelia ska vara källan till "håll-käften-för-tio tusen"-pakten, men det var samma Amelia som skrev att Pålsson gjorde listor på hur hon skulle bli mera känd/rik (både i Sverige och utomlands), och vad får alltid enormt med sympatier? Jo, våldtäktshistorier! Och speciellt om det är incest. Inte en chans att hon hållit käften om det verkligen var sant. Inte ens för pengar.

Så knappast att detta har inträffat. Utan det är väl en sak som Pålsson och Amelia har kokat ihop för att slippa berätta hur de egentligen fick pengar.

Alla försöker göra Pålssons föräldrar/pojk-och flickvänner/kompisar/psykpersonal till de onda i hela sörjan. Ingen accepterar att Pålsson själv valt sitt liv och sina handlingar.

Om du läst ordentligt vad jag skrev så skrev jag att det inte ens finns någon anledning för henne att hålla käften eftersom där inte finns några konsekvenser. Det är bara att ta emot pengarna, lova att knipa käft och sen ändå inte göra det efter det inte finns någon anledning för henne att hålla tyst

Alltså, jag tar det igen: det är inte alls osannolikt att hon fått pengar. Det är bara att ta emot pengar eftersom där inte finns någonting som hindrar henne från att snacka. Åter igen: familjen lär ju inte kommit med pengarna samt något kontrakt där hon fått skriva under. Pengarna är trots allt en muta från deras sida för att BP ska hålla tyst om ett brott som begåtts. Med andra ord, de kan bli straffade, inte BP. Vilken idiot som helst hade ju tagit pengarna och sett gett familjen fingret.
Citera
2010-12-21, 21:15
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av formaldehyd
Om du läst ordentligt vad jag skrev så skrev jag att det inte ens finns någon anledning för henne att hålla käften eftersom där inte finns några konsekvenser. Det är bara att ta emot pengarna, lova att knipa käft och sen ändå inte göra det efter det inte finns någon anledning för henne att hålla tyst

Alltså, jag tar det igen: det är inte alls osannolikt att hon fått pengar. Det är bara att ta emot pengar eftersom där inte finns någonting som hindrar henne från att snacka. Åter igen: familjen lär ju inte kommit med pengarna samt något kontrakt där hon fått skriva under. Pengarna är trots allt en muta från deras sida för att BP ska hålla tyst om ett brott som begåtts. Med andra ord, de kan bli straffade, inte BP. Vilken idiot som helst hade ju tagit pengarna och sett gett familjen fingret.

Nej. Bara Pålsson om det nu är sant. En människa med självrespekt hade inte under några som helst villkor/omständigheter tagit emot pengarna. Grejen är att nu när hela historien är ute bland skvallerkärringar som oss så kan familjen inte hävda att det inte är sant, för vem kommer Pålssons fjantfans tro mest på? Pålsson så klart.

Men vem tar Pålsson på allvar när hon skriver i sina böcker om hur mycket hon älskar att ge avsugningar? Men så klart skrev hon detta för hon har blivit våldtagen av sin bror och hon är självdestruktiv blablabla...

Mycket märkligt att vissa vill få henne till en psykopat men samtidigt så ska hon ha låtit sig förnedras å det grövsta. Stämmer ju ingenstans.

Men vänta! Pålsson är säkert en "överlevare" och det betyder ju per automatik att varje person som hon träffar måste vara en våldtäktsman. Sådan är lagen bland dessa otroligt jävla korkade människor.
Senast redigerad av ontblod 2010-12-21 kl. 21:21.
Citera
2010-12-21, 23:23
Medlem
-Jamaica-s avatar
Berny Pålsson i ett nötskal:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

Symtom:
* Konstant sökande efter uppmuntran eller godkännande
* Orimligt dramatiskt beteende med uppskruvad visning av känslor
* Orimlig känslighet för kritik eller ogillande
* Olämpligt förföriskt framträdande eller beteende
* Orimlig angelägenhet om kroppsligt framträdande
* Ett behov av att vara centrum för uppmärksamhet
* Låg tolerans för frustration eller fördröjd tillfredsställelse
* Åsikter som lätt influeras av andra människor, men är svåra att backa upp med detaljer.
* Benägenhet att tro att relationer är mer intima än de egentligen är.

Kriterier:
* självdramatisering, teatraliskt beteende och överdrivna emotionella expressioner.
* lättpåverkad av omständigheterna eller av andra personer.
* utplanat och labilt känsloliv.
* konstant sökande av spänning och aktiviteter där patienten är i centrum för uppmärksamheten.
* olämpligt förföriskt beteende.
* överbekymrad av fysisk attraktivitet.

Associerade kännetecken inkluderar egocentrism, självsvåldighet, konstant sökande efter uppskattning, lättstötthet och ihärdigt manipulativt beteende för att uppnå egna mål.

Nuff' said.
Citera
2010-12-22, 00:34
Medlem
shaunryder99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Berny Pålsson i ett nötskal:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rning

Går man bakåt i tråden kan man läsa kilometervis av diverse hänvisningar till bla. wikipedia och annat om psykopati, borderline och bipolaritet och verkligen allt verkar stämma in på BP. Man kan även förkovra sig i diverse fritidspsykologers analyser huruvida hon i grunden är psyksjuk eller om det är drogmissbruket som utlöst hennes märkliga beteende bla bla bla. Känns dessutom som om tråden är en enda upprepning av gammalt stoff och ingen har någon aning om vad som händer och pågår i hennes liv just nu. Senaste nyheten verkar vara hotellbedrägeriet och innan dess har ju inget nytt kommit fram på väääldigt länge....

Har man just upptäckt att Jonas varit BP skötare på psyket och att han fick sparken pga att de inledde ett förhållande så föreslår jag att man ser dokumentären "Bernyblue" på youtube, kollar in hennes BDB, går in på Helgon och hoppar bakåt i den här tråden. Kan meddela att man har mycket spännande att upptäcka.

Själv känner jag mig uttråkade, men måste medge att Jonas långa gula naglar och fingerpullandet var nytt för mig. Man har ju fattat att han också har en patologisk diagnos.

Gääsp....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in