[quote=nickolina]
Citat:
Ursprungligen postat av LitenGulligPonny
Känner två schizofrena MYCKET väl och vill påpeka att alla schizofrena är inte gnälliga av sig utan många är väldigt lugna och samlade, förutom psykoser emellanåt som kan avhjälpas med mediciner. Helt vanliga personer annars.[/QUOTE
Att försöka förklara hur hennes sjukdom ser ut kallar inte jag för gnäll. Det kallar jag att försöka öka förståelsen för något som är mycket tabubelagt.
Var det inte du som använde ordet gnäll? inlägg 468.
Mina anhöriga med denna sjukdom tar mer illa vid sig av hur hon skyller sitt beteende på sin schizofreni än att det skulle öppna några ögon för schizofreni som sjukdom. När vanliga arbetande schizofrena människor läser om schizofrena i pressen som mordhotar till höger och vänster, missköter djur, knarkar oavbrutet, polisanmäler folk bara för att hämnas och sedan tycker synd om sig själva hela tiden, så öppnar det INGA ögon för schizofreni som sjukdom. Det blir bara värre.
De flesta schizofrena beter sig nämligen inte så och det är inte heller fel att det är tabubelagt att mordhota folk, inte betala för sin skadegörelse och anmäla folk för brott till höger och vänster.
Jag bygger inte heller detta uttalande på skvaller som många andra här gör när de uttalar sig om BP.
Däremot så tycker jag att det är fel att man på t ex berny-skvaller-forumet som fanns ute ett tag sedan förföljer henne och gräver mer i det som hon själv säger i tidningar och press. Hon mår helt tydligt inte bra. Känns lite Leila K över detta.
Gillar inte BP alls av mycket personliga skäl, men jag hoppas då själv att hon fått LVM över sig och får riktig vård, rehabilitering och kanske flyttar till något annat land där hon kan börja om i lugn och ro utan att längre vara den Berny Pålsson man känner i Sverige.