2011-12-06, 14:39
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Jag läste även bloggen som hennes nya drömtjej Jhna skriver, hon den tjejen har iaf talangen att kunna skriva.

Jag måste bara kommentera det här. Nej, det har hon inte. Noll substans. Men det jag irriterar mig mest på är att hon inte kan bestämma sig för om hon ska skriva på svenska eller engelska. Eller så har hon bara dåligt svenskt ordförråd. Eller så tillhör hon bara den där nya anglofilskadade generationen som tycker att svenskan är ful och tråkig och inte räcker till. Det är helt ok i lagom mängder, så gör jag också...men jag orkar inte läsa något där varannan mening är på svenska och varannan på engelska (och resten på svengelska).

Well, shit the same. Det är a little off topic och jag ska inte whina
Citera
2011-12-06, 18:14
Medlem
Arbetarbroders avatar
Oj, tittade in på Jhnas blogg och hon har tydligen skaffat sig en kille.. Förhoppningsvis var hon smart nog att hålla sitt liv utanför Berny Pålsson. Samtidigt har inte Berny bloggat sedan 26 November.
...det var inte längesedan som de levde för varandra.. eller iaf som Berny levde för Jhna.

Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Jag måste bara kommentera det här. Nej, det har hon inte. Noll substans. Men det jag irriterar mig mest på är att hon inte kan bestämma sig för om hon ska skriva på svenska eller engelska. Eller så har hon bara dåligt svenskt ordförråd. Eller så tillhör hon bara den där nya anglofilskadade generationen som tycker att svenskan är ful och tråkig och inte räcker till. Det är helt ok i lagom mängder, så gör jag också...men jag orkar inte läsa något där varannan mening är på svenska och varannan på engelska (och resten på svengelska).

Well, shit the same. Det är a little off topic och jag ska inte whina

Talangen att kunna skriva kanske låter som en större hyllning än vad jag egentligen menade.
Jag såg det som ett jämförande med Berny Pålssons blogg och hennes ständigt återkommande inlägg som upprepas gång på gång. Alltså samma meningar "inte konstigt att hjärnan tar stryk efter så mycket knark", "jag tänker inte ge upp utan kamp".
Alltså inte bara meningarna, utan inläggen upprepar hon och det känns som hon skrivit ett inlägg men postar det tre gånger på bloggen.
Och detta är en tjej som släppt flera böcker och titulerar sig författare, ändå skriver hon så pass dåligt som hon gör. Det är konstigt.

Jämfört med henne så skriver Jhna bra. Hon upprepar sig inte. Men samtidigt är hennes blogg totalt ointressant för alla människor som inte vet vem hon är, dvs även för mig.
Sen är jag ganska säker på att hon har hittat ett skrivsätt där hon blandar svenska och engelska för att hon helt enkelt tycker det är häftigt och har hittat ett skrivsätt som är unikt för hennes umgängeskrets.

Här är båda bloggarna för er som inte ha läst den:

Bernys: http://bernyblue.blogspot.com/
Jhna: http://bernyblue.blogspot.com/
Citera
2011-12-06, 19:38
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Här är båda bloggarna för er som inte ha läst den:

Bernys: http://bernyblue.blogspot.com/
Jhna: http://bernyblue.blogspot.com/

Fast

http://jhnasugarfuck.blogg.se/

Citera
2011-12-06, 20:44
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ska vi tala om henne, som tråden handlar om, så förstår jag inte hur hon har kunnat släppa en bok.
Jag har läst hela hennes blogg nu. Eller iaf från där hon börjar skriva efter att hon flyttar in hos sin privatläkare som Soc. betalar för henne.
Jag måste säga att jag absolut inte tycker Berny kan formulera sig speciellt bra i text. Jag säger inte att jag är bättre, men jag titulerar mig knappast författare heller..
Men hon är knappast en ord-konstnär. Jag läste även bloggen som hennes nya drömtjej Jhna skriver, hon den tjejen har iaf talangen att kunna skriva.
Berny upprepar saker konstant och fan hela tiden när man läser hennes blogg. Hon tar upp sina EP-anfall, hur hon kämpar, hur det var att vara hemlös och gå på heroin och tjack och hur hon kämpar där i sin stuga.
Visst, det är hennes liv just nu och en blogg handlar ju om sådant. Men Berny Pålsson använder samma formuleringar gång på gång. Det är vissa meningar hon konstant återanvänder och i mina ögon så är det inte välskrivet och hur hon kan ha släppt en bok är verkligen en gåta.

Asså jag håller inte med. Jag vet inte om du läst någon av hennes böcker men böckerna är relativt välskrivna. Sen om man tycker att boken är bra i sig eller inte varierar ju ganska mycket. Så jag anser att hon KUNDE skriva, men jag håller med om att hon skriver som en kratta NU, där har jag liksom inget att sätta emot. Sen är det ju en stor skillnad på att skriva en bok och skriva en blogg. Rent generellt så brukar man ju inte korrekturläsa bloggar till skillnad från böcker.

Och från en grej till en annan. I hennes dokumentär så säger hon att hennes andra bok Känn Pulsen Slå skulle bli en mer hoppingivande bok där hon skippar romantiseringen och lägger till ett förord. Ingen romantisering - check, förord - check, hoppingivande - njaeee. När jag läste den boken hade jag en rätt konstant känsla av hopplöshet... Sen tycker jag att uppföljaren kom för tätt inpå första boken. Det hade nog varit mer intressant att läsa en uppföljare om hennes liv 10-20 år senare.
Citera
2011-12-06, 20:59
Medlem
Citat:
Oj, tittade in på Jhnas blogg och hon har tydligen skaffat sig en kille.. Förhoppningsvis var hon smart nog att hålla sitt liv utanför Berny Pålsson. Samtidigt har inte Berny bloggat sedan 26 November.
...det var inte längesedan som de levde för varandra.. eller iaf som Berny levde för Jhna.

Läste precis en kommentar där någon skrivit "Är det sant att Berny är död?" i Jhnas blogg. Någon som hört något om detta? Inte fan kan hon väl skaffat sig lite stake och verkligen tagit livet av sig? Måste vara ren bullshit - om inte måste det ju vara ÖD det handlar om.
Citera
2011-12-06, 21:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helloklitty
Läste precis en kommentar där någon skrivit "Är det sant att Berny är död?" i Jhnas blogg. Någon som hört något om detta? Inte fan kan hon väl skaffat sig lite stake och verkligen tagit livet av sig? Måste vara ren bullshit - om inte måste det ju vara ÖD det handlar om.
Någon sa till mig för några dagar sedan när Berny kom på tal: "Hon är väl död?". Man han kunde inte belägga det, bara något han hört/ trott. Nu när jag läser detta blir det lite mer skumt...
Citera
2011-12-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon sa till mig för några dagar sedan när Berny kom på tal: "Hon är väl död?". Man han kunde inte belägga det, bara något han hört/ trott. Nu när jag läser detta blir det lite mer skumt...

Kommentarer från Bernys senaste blogginlägg:

Jhnas senaste inlägg:
"Hjärnan klyvs itu och glädjen som fanns har pyst ut som en het brasa en kall decemberdag. Jag vet inte vad jag ska göra av mig själv. De säger till mig att släppa och jag tänker göra det. Jag tänker inte låta mig slås ner. Jag vill inte hamna omkull mer. Inte leka upp och ner.

Därför tänker jag ha det roligt nu istället. Eller. Försöka vara glad. För hennes ord gör för ont och hans ord är som balsam för själen. Get it? Jo."

Borde väl vara Bernys ord som gör ont eller? = inte död.
Senast redigerad av helloklitty 2011-12-06 kl. 21:09.
Citera
2011-12-06, 22:16
Medlem
Berny uppdaterade sin fb för 13 timmar sedan så död är hon nog inte..
Citera
2011-12-07, 02:35
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Asså jag håller inte med. Jag vet inte om du läst någon av hennes böcker men böckerna är relativt välskrivna. Sen om man tycker att boken är bra i sig eller inte varierar ju ganska mycket. Så jag anser att hon KUNDE skriva, men jag håller med om att hon skriver som en kratta NU, där har jag liksom inget att sätta emot. Sen är det ju en stor skillnad på att skriva en bok och skriva en blogg. Rent generellt så brukar man ju inte korrekturläsa bloggar till skillnad från böcker.

Jag har läst "Vingklippt Ängel" och rent språkmässigt så är den helt ok. Det är just därför jag tycker de är märkligt att hon skriver så satans dåligt nu. Hon är ju ändå "författare" men ingenting av de språket hon skriver på bloggen påminner en milimeter om det hon skrivit i boken. Eller, inte för hon behöver skriva som hon gjorde för flera år sedan, men hon saknar flow i det hon skriver.
Så det värsta: att hon upprepar sig och skriver samma inlägg gång på gång med exakt samma meningar, det är märkligt.. Korspostning liksom.
Jag menar alltså inte bara att språket inte är speciellt bra utan att hon upprepar sin text hela tiden.
Sen att hon lägger upp gamla bilder från när hon var ung är bara sorgligt och även ganska skumt. Är det fortfarande så hon vill se sig?

Citat:
Ursprungligen postat av helloklitty

Hon fick nog en psykos när hon fick reda på att hennes drömkvinna Jhna skaffat en kille och det inte verkar bli Berny & Jhna.
Men hon kommer överleva detta. Det är inte vem som helst vi pratar om, det är Berny, överlevaren. Hon kommer inte ge sig utan kamp.

(Seriöst så tror jag de är lugnt med hennes självmordsrisk så länge hon har kvar ens en gnutta av det kändiskap hon skaffat sig. Om 3-4 år när hon förfallit ännu mer och blivit mer bortglömd, ingen fiktiv roman kom och ingen filmatisering av Vingklippt Ängel blev av hela den självbild hon byggt upp rasar, då tror jag det kan bli farligt för henne. Hennes läkare borde jobba med att bygga upp en ny och hållbar självbild åt henne)
Citera
2011-12-07, 03:18
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Jag har läst "Vingklippt Ängel" och rent språkmässigt så är den helt ok. Det är just därför jag tycker de är märkligt att hon skriver så satans dåligt nu. Hon är ju ändå "författare" men ingenting av de språket hon skriver på bloggen påminner en milimeter om det hon skrivit i boken. Eller, inte för hon behöver skriva som hon gjorde för flera år sedan, men hon saknar flow i det hon skriver.
Så det värsta: att hon upprepar sig och skriver samma inlägg gång på gång med exakt samma meningar, det är märkligt.. Korspostning liksom.
Jag menar alltså inte bara att språket inte är speciellt bra utan att hon upprepar sin text hela tiden.
Sen att hon lägger upp gamla bilder från när hon var ung är bara sorgligt och även ganska skumt. Är det fortfarande så hon vill se sig?

Hon fick nog en psykos när hon fick reda på att hennes drömkvinna Jhna skaffat en kille och det inte verkar bli Berny & Jhna.
Men hon kommer överleva detta. Det är inte vem som helst vi pratar om, det är Berny, överlevaren. Hon kommer inte ge sig utan kamp.

(Seriöst så tror jag de är lugnt med hennes självmordsrisk så länge hon har kvar ens en gnutta av det kändiskap hon skaffat sig. Om 3-4 år när hon förfallit ännu mer och blivit mer bortglömd, ingen fiktiv roman kom och ingen filmatisering av Vingklippt Ängel blev av hela den självbild hon byggt upp rasar, då tror jag det kan bli farligt för henne. Hennes läkare borde jobba med att bygga upp en ny och hållbar självbild åt henne)

Asså jag vet inte om man ska tycka att det är konstigt eller inte att hon skriver som en kratta nu för tiden. På ett sätt kan man tänka att hon pundat så mycket att det blir som det blir när hon skriver, å andra sidan så har hon pundat sedan hon var typ 11 år och för bara något år sen kunde hon skriva ordentligt och ha ett "flow" i det hon skrev i helgondagbok/blogg trots att hon pundade till och från. Och visst just nu sitter hon i sin stuga och kämpar på och gör inte så mycket annat så på så vis är det väl kanske förklarligt som du säger att hon inte har så mycket annat att skriva om och att det i och med det lätt blir upprepningar etc. Men för några år sen när hon skrev te.x dagboksinlägg på helgon kunde hon skriva om en händelselös dag men ändå skriva invecklat om ångest och hallucinationer och vanföreställningar etc etc. Bernys kropp verkar ju palla förvånadsvärt mycket påfrestningar men ingen pallar hur mycket som helst och hon börjar väl helt enkelt tappa stinget efter många års pundande + 2 års hemlöshet.

Att hon lägger upp gamla bilder kan bero bland annat på att hon inte är särskilt sugen på att knäppa nya bilder på sig själv vilket är förståeligt. Med tanke på hur hon ser ut nu för tiden så förstår jag att hon hellre lägger upp äldre bilder. Sen kan det också vara för att hon vill fylla ut med bilder så det inte bara blir text och yada yada bla bla.

Sen fattar jag inte varför folk går och blir ängsliga/oroliga/whatever över att det går rykten om att hon gått och dött. Jag tycker det går rykten om att hon dött stup i kvarten ungefär så jag brukar inte reagera så mycket och det kommer jag inte göra heller fören jag sett konkret underlag för att hon faktiskt gått och kolavippat på riktigt. Så vid det här laget upplever jag det inte direkt skumt att folk skriver och undrar om hon dött lite titt som tätt.
Citera
2011-12-07, 06:17
Medlem
BrianJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Sen fattar jag inte varför folk går och blir ängsliga/oroliga/whatever över att det går rykten om att hon gått och dött. Jag tycker det går rykten om att hon dött stup i kvarten ungefär så jag brukar inte reagera så mycket och det kommer jag inte göra heller fören jag sett konkret underlag för att hon faktiskt gått och kolavippat på riktigt. Så vid det här laget upplever jag det inte direkt skumt att folk skriver och undrar om hon dött lite titt som tätt.

Jag tror också att B.P. medvetet struntar i att uppdatera bloggen, just för att folk ska börja undra och spekulera. På ett sätt är det smart gjort, att hålla myten om sig själv levande. Och det verkar ju fungera.
Citera
2011-12-07, 23:01
Medlem
LitenPusss avatar
Är det en ny bild som är den senaste hon lagt upp på sin blogg. där hon är rödhårig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in