Citat:
Ursprungligen postat av
wether
vilka mediciner ger en fetare baksida? vad menar du exakt?
Tex Concerta, tar jag en sån så mår jag så dåligt att jag nästan vill ta självmord. Inte riktigt, men åt det hållet. Jämför jag det med när jag tar Elvanse och jag "är lite sliten" på kvällen så är det verkligen dag och natt. Nu tvivlar jag iofs på att det finns någon sane person som skulle föredra Concerta över Elvanse, råttgift VS högfungerande medicin, i mina ögon. Alla jag känner som tagit båda säger samma sak.
Men poängen är, olika droger fungerar på olika sätt. Som jag fattat det har Elvanse tagit över "marknaden" totalt i princip. Perfekt för farbror staten som inte vill "ge oss nåt vi kan knarka på" (även om det går fullt bra) pga den är depot istället för direkt som typ Ritalin som man fick ta flera ggr per dag.
Hoppas du fattar nu! =)
Citat:
Ursprungligen postat av
Suprah
Tack för mycket bra info!
Minskad aptit gör mig ingenting. Har inga problem att äta i vilket fall
Undrar mest egentligen över den psykiska påverkan. På vilket sätt hjälper medicineringen psykiskt?
Ja det som är problemet, hade ett tag stört omöjligt att somna på kvällarna. Bara låg vaken ensam med min rusande hjärna med 1 miljon tankar på ingenting. Därför jag knaprat en del sömntabletter.
Ingen fara! Haha du kommer droppa i vikt med Elvanse vill jag lova...
Hur den hjälper psykiskt, alltså det är väldigt svårt att förklara. Det är svårt att ta på själva effekten.
Om jag ska försöka förklara det hur jag upplver det:
1. Vaknar mycket fortare. Det är det absolut största fördelen för mig. När jag väl är igång så "somnar" jag inte igen om du fattar. Tar mig typ 8h att "vakna" annars om jag inte typ tränar osv.
2. Man är väldigt "vaken" (ingår iofs i 1 också då) hela tiden, är medveten om allt som sägs i samtalen, zonar inte iväg etc. Man blir SKARP i huvudet, smartare kan man nog tom säga.
3. Upplever att jag tänker mindre. "Hyperaktiviteten" går från hjärnan till att man blir mer fysisk aktiv, man blir snabbare helt enkelt.
Har också det problem med rusande tankar, konstanta överanalyserande osv. Försvinner ju inte helt med Elvanse direkt, men under dagen gör det det iaf. Kvällen är fortfarande liknande, har också knaprat en hel del sömntabletter pga som du gör. Tror meditation osv är svaret då snarare än medicin, men den hjälper nog dig också då man "tar ut" en del av hjärnan under dagen, den är tröttare och vill vila mer, även om jag fortfarande har problem att somna i tid varje dag, en sak jag accepterat att jag antagligen får leva med resten av livet.