Citat:
Ursprungligen postat av
Tony_Tedeschi
Ni med ADHD + depression vad har ni provat för antidepressiva? Har det även fått ordning på sömnproblem?
Vet inte om jag har "depression" per se, men har absolut haft en del "deprresiva episoder" i mitt liv av o till. Testat Benzo som sömnpiller, klart det hjälper inget snack, som läkaren en gång sa "klart att antidepressiva hjälper mot deprresion, men ett benzomissbruk är inget man vill ha". Ligger mycket i det. Problemet att börja ta något, MOT något, leder till en hel fadderulla liksom.
Ju mindre man tar, desto bättre. Att ta benzo eller andra sömnpiller, för att motverka tex att du tagit Elvanse och är vaken, eller bara allmänt, alltså man hamnar i ett helt "system" av piller hit o dit. Keep it stupid simple som uttrycket låter. Kroppen är fett komplex och man ska minimera antalet onaturliga substanser man trycker i sig... Försök klara dig utan om du kan. Jag upplever att jag tar det IBLAND då jag verkligen behöver sova om man fuckat dygnet tex eller är orolig pga nåt som händer/ska hända eller whatnot.
Men till vardags försöler jag acceptera att jag sover sämre liksom, att knapra piller för o sova varje dag är inget att rekommendera. Blir ett beroende hur man än vrider o vänder på det, dessutom är man ju fortf påverkad när man vaknar. Svårt o hitta bra balans. Men återigen, jag har inte något av detta på recept utan köpt och självmedicinerat enbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Suprah
Du ger mycket bra förklaringar. Lider av samtliga problem som du radar upp. Är fan 100% säker på att jag har det. Gjorde ett internettest nyss på 18 frågor och fick 100% sannolikhet att jag har det, haha.
Är det värt att gå igenom en utredning för att få medicin tycker du? Hjälper den dig mycket?
Har funderat mkt fram o tbx om det hjälpt eller ej. Long story short så, ja, den har hjälpt. Helt klart.
Om vi säger såhär: vad har du att förlora på att gå på en utredning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Suprah
Oj vad hög effekt. Känns det inte konstigt då? Typ som att du inte är dig själv?
Villa symtom upplever du som mest lättande att de lindrats?
Ska nämligen påbörja min utredning om 2 veckor men vill inte ha nån medicin som gör mig till ett oigenkännbart jävla kolli
Överanalysera inte. Gillar du det inte så ta det inte. Inte svårare än så

Upplever att jag är något "stelare" än annars, men det är priset man får betala av att inte vara lika lost. Hellre stel o uppmärksam än totalt lost och lite mer "skön"/avslappnad. Gäller att lära sig gilla läget o anpassa sig.