2014-06-17, 03:34
Medlem
När folk här pratar om ADHD så pratar man alltid om alla kända symptom.

Men jag har inte sett nån prata om vakenheten?

Enligt infon jag läst är det ju problemet med vakenheten som gör att man blir så speedad.

Eftersom inte hjärnan klarar av att producera ämnet som håller dig vaken (minns inte vad det hette, dopamin? Serotonin?), så kickar istället adrenalinet in för att hjälpa till att hålla dig vaken = därav speedad, istället för normalt pigg.

Jag tycker detta är intressant, eftersom folk sällan diskuterar vilket stort problem med trötthet folk med ADHD upplever. Trötta hela tiden, fast de beter sig hyperaktivt.

Det är ju inte ovanligt att man som sådan person bara är helt utslagen, när man inte måste vara pigg. Typiskt är ju att vara helt hyper på jobbet eller när man måste göra något annat, men totalt utslagen en ledig dag hemma. Orkar ingenting.

Typ speedad, tills man väl sätter sig ner, då all energi bara försvinner istället.

Såg på nåt tv-program (med David Hellenius och en doktor), där doktorn beskrev så bra, det var i stil med: De måste röra och skruva på sig, för annars somnar de.

Nu sa han inte exakt så, men innebörden var detsamma.

Tycker detta är en väldigt intressant del av ADHD och skulle gärna läsa lite fler folk diskutera det, istället för allt det som diskuterats i all oändlighet redan...
Citera
2014-06-18, 01:37
Medlem
Gr0lschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
När folk här pratar om ADHD så pratar man alltid om alla kända symptom.

Men jag har inte sett nån prata om vakenheten?

Enligt infon jag läst är det ju problemet med vakenheten som gör att man blir så speedad.

Eftersom inte hjärnan klarar av att producera ämnet som håller dig vaken (minns inte vad det hette, dopamin? Serotonin?), så kickar istället adrenalinet in för att hjälpa till att hålla dig vaken = därav speedad, istället för normalt pigg.

Jag tycker detta är intressant, eftersom folk sällan diskuterar vilket stort problem med trötthet folk med ADHD upplever. Trötta hela tiden, fast de beter sig hyperaktivt.

Det är ju inte ovanligt att man som sådan person bara är helt utslagen, när man inte måste vara pigg. Typiskt är ju att vara helt hyper på jobbet eller när man måste göra något annat, men totalt utslagen en ledig dag hemma. Orkar ingenting.

Typ speedad, tills man väl sätter sig ner, då all energi bara försvinner istället.

Såg på nåt tv-program (med David Hellenius och en doktor), där doktorn beskrev så bra, det var i stil med: De måste röra och skruva på sig, för annars somnar de.

Nu sa han inte exakt så, men innebörden var detsamma.

Tycker detta är en väldigt intressant del av ADHD och skulle gärna läsa lite fler folk diskutera det, istället för allt det som diskuterats i all oändlighet redan...

Roligt att du tar upp detta, jag känner igen mig och kompisar brukar ofta klaga på att jag ska va så jävla trött om kvällarna när vi ska ut på krogen. Men jag kan känna mig trött på dagen med, även om jag tagit Concerta... Visst dålig sömn inverkar men oftast så spelar det ingen roll utan jag vill gärna ha kaffe, med mycket mjölk annars blir jag lätt speedad, innan jag sätter igång och jobbar eller ska plugga. Dricker sällan hela koppen så det är mest att sparka igång maskineriet så att säga, och kanske lite placebo.

Jag kan komma på mig själv att va jävligt slarvig ibland och det kanske har med tröttheten att göra...
Senast redigerad av Gr0lsch 2014-06-18 kl. 01:51.
Citera
2014-07-04, 00:24
Medlem
Tjennare fick diagnosen Adhd i veckan som min mor o far misttänkt o ja var lite skeptiskt för ja trodde det var så ja var bara om ni förstår, Han sa även att ja hadde läs o skrivsvårigheter och ångest o nedstämdhetsproblematik, denna läkare var från gbg o jobbade med neurotiska blabla o skulle vara kvalificierad så att säga, Dom enda gångerna ja tänkt att ja kanske är ett adhd barn är för att jag är virrig, glömsk, får utbrott o har jävligt svårt o ta tag i saker men är inte lat, Vardagen blir mest o planera saker som ja ska göra men får fan inet gjort om inte livet hänger på det nästan, Så min fråga är ska börja med medicinering nu och tror ni den kan hjälpa med till ex jobbsökning ta tag i utbildningar o sådant o kanske lugna ner en så man får ett litet lugn eller så man kan göra allt som alla andra ja känner gör varje dag jobba, städa, o allt såntdär, isåfall vilken medicin är bäst att be om när det är möte för medicinering?? tack på förhand flaschbackers, pz
Citera
2014-07-06, 23:25
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deciliter12345
Tjennare fick diagnosen Adhd i veckan som min mor o far misttänkt o ja var lite skeptiskt för ja trodde det var så ja var bara om ni förstår, Han sa även att ja hadde läs o skrivsvårigheter och ångest o nedstämdhetsproblematik, denna läkare var från gbg o jobbade med neurotiska blabla o skulle vara kvalificierad så att säga, Dom enda gångerna ja tänkt att ja kanske är ett adhd barn är för att jag är virrig, glömsk, får utbrott o har jävligt svårt o ta tag i saker men är inte lat, Vardagen blir mest o planera saker som ja ska göra men får fan inet gjort om inte livet hänger på det nästan, Så min fråga är ska börja med medicinering nu och tror ni den kan hjälpa med till ex jobbsökning ta tag i utbildningar o sådant o kanske lugna ner en så man får ett litet lugn eller så man kan göra allt som alla andra ja känner gör varje dag jobba, städa, o allt såntdär, isåfall vilken medicin är bäst att be om när det är möte för medicinering?? tack på förhand flaschbackers, pz

Tänk på att folk i den här tråden har koncentrationsproblem! När du klämmer ihop texten sådär blir den sjukt jobbig att läsa.

Nej, medicin får dig inte att skriva ett CV. Däremot kan den hjälpa dig att fokusera på uppgiften så att det går lättare än det skulle gjort annars.
Det är bäst att inte be om någon speciell medicin alls om inte doktorn frågar om du har några egna önskemål.
Citera
2014-07-13, 18:36
Medlem
Då förlorar jag min oskuld här på flashback i.o.m detta inlägg. Jo tack tack!

Fick i år diagnosen adhd. På tiden känns det som nu med facit i hand. Trots en hel månad på Concerta så kan jag inte riktigt bestämma mig över hur jag mår på denna medicin.
Det är verkligen olika från dag till dag... Ena dagen får jag verkligen frid i sinnet känner mig lugn och avslappnad. För att dagen därpå reta mig på muskelryckningar och den lätta ångest som kommer som ett brev på posten.
Ibland känner jag mig till och med besvärad över att jag blir så insnöad på en aktivitet och bristen utav behov att få något särskilt gjort av dagen som uppstår.
Det känns så olikt mig att det blir konstigt...

Så frågeställningen lyder, är det vanligt att det tar en stund innan man vänjer sig vid medicinen?
Eller är jag "speciell" och kanske bör avstå Metylfenidatet? Vilken bummer det skulle vara...

Nu när jag läste igenom mitt inlägg så slog tanken mig att jag kanske lägger för mycket tid på att känna efter hur medicinen påverkar mig istället för att fokusera på att få vettiga saker gjort?

Tack för mig!
Citera
2014-07-17, 20:28
Medlem
äntligen fått min utredning gjord och den visade klart på adhd. började med concerta för en vecka sen, 18mg. känner knappt någon effekt och min mage har (utan att gå in på detaljer) blivit lite fucked. är det läkaren kommer till mitt beh.hem på tisdag, är det värt att höja eller ska jag be att få byta? vad finns det för alternativ?
Citera
2014-07-17, 20:55
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
äntligen fått min utredning gjord och den visade klart på adhd. började med concerta för en vecka sen, 18mg. känner knappt någon effekt och min mage har (utan att gå in på detaljer) blivit lite fucked. är det läkaren kommer till mitt beh.hem på tisdag, är det värt att höja eller ska jag be att få byta? vad finns det för alternativ?

Vet ej hur det är med concerta, men ofta kan magbiverkningar minska om man intar medicinen efter en måltid, att ta medicinen på helt tom mage kan vara mer irriterande för magen och tarmen.
Citera
2014-07-21, 01:10
Medlem
Raventears avatar
FAN vad jag hatar sommaren med semestrar och underbemannade psykavdelningar!

Nån som vet om det skulle klassas som missbruk om jag tar mina gamla ritalin enligt dosen som står på burken trots att jag egentligen satt ut den medicinen?
Citera
2014-07-21, 15:50
Medlem
om man får ökad puls av concerta, får man det av alla adhd-mediciner då?
Citera
2014-07-21, 16:20
Medlem
Raventears avatar
Citat:

Nej. Jag får högre puls och blodtryck av concerta och ritalin men lägre av strattera.
Citera
2014-07-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Nej. Jag får högre puls och blodtryck av concerta och ritalin men lägre av strattera.

strattera funkar inte för mig. mitt blodtryck är normalt, men vilopulsen ligger över 90. fast det gör den utan concerta också så.
Citera
2014-07-22, 14:30
Medlem
Powens avatar
Citat:

Fick ökad puls av concerta och ritalin men inte av medicinen elvanse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in