2013-01-20, 18:52
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
För vilken skada då? För att du föddes med en felkontruerad hjärna som har för låg dopamin/noradrenalinhalt? Du kan ju alltid försäka stämma vår Skapare (nej, jag tror inte på Honom)...

Med andra ord, nej. Det är skillnad på skada och skada.
Har nämligen en polare som fick ut 100 000:-
För adhd diagnos
Citera
2013-01-20, 20:50
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
Har nämligen en polare som fick ut 100 000:-
För adhd diagnos

Det måste ha varit på en sjukförsäkring? om det stämmer det låter lite konstigt
Citera
2013-01-20, 22:06
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Det måste ha varit på en sjukförsäkring? om det stämmer det låter lite konstigt
jag har upfattat det som att man har lidit genom skolan, De är därför man får bra med cash ?? ska googla lite och kolla.
Citera
2013-01-21, 08:38
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusaren92
Kanske lite off-topic men jag undrar en grej? Kan man få försäckrings pengar om man fått diagnosen AD/HD ???
Ja har fått det för ett tag sen och undrar om ja kan få nån vinning ??

Neuropsykiatriska sjukdomar täcks vanligtvis inte försäkringar men om du har något tillägg så kan det gå. Trygg hansas "trygga barn+" (eller nåt sånt) t.ex. Vanliga "trygga barn" täcker inte ADHD. Du får helt enkelt se över din försäkring.
Citera
2013-01-21, 08:54
Medlem
mjps avatar
Hmm om man tror på tabletter är det ett sätt att göra rikare rikare,tag en tablett så går det över och läkemedelsföretagen tjänar miljarder på en modern ilandsproblem sjukdom som uppkommer när våra föräldrar ser till att vi hamnar i deprivation och inte får det vi ska ha som barn,all oro och kaos som skapas vid skillsmässor,alkoholmissbruk,kärlekslöshet,vet ni av att det största övergreppet mot ett barn är att bo i en relation där man inte älskar varann och för det vidare på sina barn,man ger dom ingen karta över hur/vad kärlek är ,sex är en drivkraft det går på automatik men det andra måste man lära av en vuxen,.vars var all ADHD förr itiden? då fanns obsklasser där dom barnen fick xtra tid.nu ger man tabletter som innehåller bla amfetamin!! när den killen blir 20 och får vanliga problem i livet var kommer han hitta sin tröst då? i amfetamin såklart..lösningen är adhd terapi där föräldrarna får reda ut sina egna problem sen kan dom hjälpa sina barn enkelt va vilken förälder vill se att det är hennes fel?nänä imed en tablett så blir det lungt så den nyseparerade mamman kan få sitta på match.com i lugn och ro på kvällen med ett glas rött som hon tar som medicin mot sin egen stress. JAMEN LYCKATILL MED ATT GÖRA EN GENERATION TILL KNARKARE...ni hörde det först här
Citera
2013-01-21, 15:39
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Hmm om man tror på tabletter är det ett sätt att göra rikare rikare,tag en tablett så går det över och läkemedelsföretagen tjänar miljarder på en modern ilandsproblem sjukdom som uppkommer när våra föräldrar ser till att vi hamnar i deprivation och inte får det vi ska ha som barn,all oro och kaos som skapas vid skillsmässor,alkoholmissbruk,kärlekslöshet,vet ni av att det största övergreppet mot ett barn är att bo i en relation där man inte älskar varann och för det vidare på sina barn,man ger dom ingen karta över hur/vad kärlek är ,sex är en drivkraft det går på automatik men det andra måste man lära av en vuxen,.vars var all ADHD förr itiden? då fanns obsklasser där dom barnen fick xtra tid.nu ger man tabletter som innehåller bla amfetamin!! när den killen blir 20 och får vanliga problem i livet var kommer han hitta sin tröst då? i amfetamin såklart..lösningen är adhd terapi där föräldrarna får reda ut sina egna problem sen kan dom hjälpa sina barn enkelt va vilken förälder vill se att det är hennes fel?nänä imed en tablett så blir det lungt så den nyseparerade mamman kan få sitta på match.com i lugn och ro på kvällen med ett glas rött som hon tar som medicin mot sin egen stress. JAMEN LYCKATILL MED ATT GÖRA EN GENERATION TILL KNARKARE...ni hörde det först här
Grym läsning håller med om vart enda ord! Jag har själv genom hela livet haft AD/HD som liten sprang man runt och flamsa skrek var väldigt dryg.
Sen när man blev äldre så där krin 14-18 år Så sket man i allt.
Skola,Föräldrar,Tider att passa.

Glömde hela tiden viktiga saker fick aldrig ro!!!

Som 19 Åring bytte jag umgänge de blev en hel del alchohol helger och vardagar i Ca 2 månader i strek.
Började pillra med alla olika preparat gömde alla känslor höll på så där enda tills i dag.
För ungefär 3 månader sen fick jag Diagnosen AD/HD, Fick även Medecin som ja valde själv.
Då jag tycke concerta är värdelöst och även andra depott tabbar,

Allt vänder jag har aldrig tror på denna diagnos men nu vill ja sluta ta droger få jobb sköta mitt liv utan problematik!
Det känns skönt.

Men alla kan inte gå omkring på medeciner heller de måste finnas andra sätt?
Citera
2013-01-21, 21:04
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Det finns massor med läkemedel som höjer dopamin. Amfetamin som du skrev och flertalet andra. Sedan finns det ju även dopaminantagonister. Däremot finns det lite olika dopaminreceptorer och alla är nödvändigtvis inte inblandande.

Intressant tanke dock. Jag tror däremot att det är betydligt mer än endast dopamin som spelar in.

Kan du nämna dom medicinerna förutom Ritalin och concerta och dom 2 jag räknade upp tack?
Citera
2013-01-21, 21:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Jag har börjat få en känsla av att det faktiskt är dopaminbrist som skapar ADHD (i allafall vissa diagnoser.)
Kollat på voxra?
Citera
2013-01-21, 21:38
Medlem
Sjögräss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasbord
tja, ska bli testad for adhd inom en snar framtid. Min terapeut sa att jag inte borde pyssla med nagra droger for dom kommer gora pissprov nar testet ska goras. Ar detta sant eller bara skitsnack?

I Lund drogtestas du alltid. Utöver att droger är olagliga och att du kanske kan behöva behandling mot missbruk/beroende (självmedicinering är ytterst vanligt när man har ADHD och det är inte så svårt att trilla dit, SÄRSKILT om man har ADHD och liknande problematik), så kan det också vara kontraindikativt; man ska undvika att mixa olika substanser, det kan potentiellt skada bland annat ditt hjärta och din lever. Dessutom så ska ju dina symptom vara just symptom - inte bieffekter av en drog. De måste även undersöka din hälsostatus (blodvärden osv.) vilket kan påverkas av olika droger.
Så du måste pissa rent. Annars kan du glömma att få concerta.

Så snälla, var inte så jävla pantade att ni faktiskt knarkar medan ni undersöks för ADHD.
Ni riskerar faktiskt att gå utan diagnos eller att få fel diagnos ifall någon drog ni tar dämpar symptomen som ni söker hjälp för.

Om ni nu faktiskt inte kan låta bli att knarka under tiden som ni genomgår en ADHD-utredning, så bör ni kanske ta och fundera över ifall ni har blivit missbrukare eller drogberoende.
Senast redigerad av Sjögräs 2013-01-21 kl. 21:51.
Citera
2013-01-22, 02:03
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp

Nej du, det där resonemanget håller inte hela vägen.
Finns säkert en hel del olämpliga föräldrar som skapar problem hos sina barn,
problem som barnen skulle ha sluppit om de växt upp i andra familjer.

Men, hur förklarar du då ADHD-diagnoser hos människor som har sunda och vettiga och närvarande kärleksfulla familjer helt utan missbruk, våld och annan skit?

Dessutom så blir man INTE en knarkare av att ta Concerta/Ritalina i föreskriven dos.
Man blir förhoppningsvis en hyfsat normal människa som har möjlighet att prestera i samhället, jobba och betala skatt istället för att bara vara ett hjälpberoende offer som samhället ska försörja.
Citera
2013-01-22, 08:01
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kan du nämna dom medicinerna förutom Ritalin och concerta och dom 2 jag räknade upp tack?

Agonister
https://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine_agonist#Examples

Antagonister
https://en.wikipedia.org/wiki/Dopami...onist#Examples

Dopaminåterupptagshämmare
https://en.wikipedia.org/wiki/Dopami...r#List_of_DRIs

NDRI
https://en.wikipedia.org/wiki/Norepi...take_inhibitor

En mängd stimuanter
https://en.wikipedia.org/wiki/Psychostimulant

Vill du ha fler exempel?
Citera
2013-01-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Nu tror jag bara att jag har adhd men ja det blir väl så när man blir vuxen och börjar reflektera över hur man är så tonar man ner. Men det är ju lika jävla kaos i hjärnan

Jag hoppas iaf jag får en adhd diagnos, av det jag läst så verkar rätt medicin fungera bra. Nu har jag inte sovit något men när jag läser kriterierna så skrattar jag åt hur vissa kriterier stämmer så jävla bra.

Har läst det här ( http://www.vgregion.se/upload/Region...%20ADHD%20.pdf ) för jag väntar på utredning nästa vecka jag tyckte det var bra

Det var ett bra dokument. Hur fann du det ?
Är det nån läkare som följer dessa punkter om man fått diagnos ?

Har privata läkare inget ansvar eller skyldighet om man köpt en utredning och fått en diagnos ?

Jag har flera ggr i mitt liv skrivit egenremisser och även remiss ifrån företagsläkare.
Alla ggr blivit nekad. Finns inga resurser och men är för gammal.
Nu betalade jag iaf. för en privat utredning och fick en diagnos adhd på en gång.
Gjord av WeMind i Gbg.
Fick träffa en läkare som först inte ville skriva ut recept.
Utan jag själv skulle skriva egenremiss till Godhemskliniken för jag hade höga poäng på
alkohol testerna.

Jag tjatade iaf. mer å fick till slut testa Concerta 18mg (7 dar), sen öka till 36mg.

Jag får betala läkaren privat 1500:-/45 min.

Jag yrkade på remiss till annan vårdavdelning då dom har remissStopp på WeMind.
Roger sa att dom inte hade nån skyldighet när man köpt privat.
Strange tycker jag. Vårdgarantin funkar tydligen inte hos alla.

Så nu får jag börja om ifrån början.
Gå till vårdcentral, yrka på en remiss eftersom jag nu har fått diagnos och går på medicin.
Kan ju inte gå resten av livet å hosta upp så mkt cash till privatläkare.
Man har jobbat i över 15 år å betalt in flera miljoner i skatt till kommun å landsting.
Man tycker man borde kunna få lättare hjälp nu med en diagnos, men tydligen inte.

Varför får inte alla människor samma slags vård ?!

Orättvist liv. Jo jag visst är det så. Men sura stålar bara för att man ska kunna överleva
alla framtida depressioner å ångestnätter och självmordstankar.

Jag vill oxå känna den där aha-upplevelsen. Nu ser jag skogen bakom träna.
Och kunna läsa en HEL bok nån gång i mitt liv.

Hoppas Concerta kan hjälpa. En del reagerar ju inte alls på medicinen.

Hur många här måste upp till 100 mg/dag för nån skillnad ?

/P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in