2006-12-06, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
Vilken del vill du att jag ska utveckla?

Nu hänger jag inte med, vilken objektivitet?

Nu verkar det som om författaren främst använder nihilismen som ett verktyg (som jag antar att TotallyWicked också menar) för att bilda egna värderingar fristående från samhällets moral och normer. Alltså, att på sätt och vis så verkar den inte som en totalomfattande livsfilosofi/ideologi, utan snarare som ett hjälpmedel för att skala av andras värderingar, samt hitta den väg som man anser passar en själv i livet. If that made sense?

Heh, på M-A betraktas han iaf inte som mycket mer än en clown, vilket kanske är sant.

Ja men alltså oavsett våra subjektiva uppfattningar står ju objektiviteten kvar. Om människan och dess upplevelser försvinner kommer ju en oberoende objektivitet stå kvar. Skribenten Alexis är ingen riktig nihilist enligt mig.

PS. Du behövde inte utveckla nån del. Vi kom hit nu
Citera
2006-12-06, 21:59
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenho
Ja men alltså oavsett våra subjektiva uppfattningar står ju objektiviteten kvar. Om människan och dess upplevelser försvinner kommer ju en oberoende objektivitet stå kvar. Skribenten Alexis är ingen riktig nihilist enligt mig.

PS. Du behövde inte utveckla nån del. Vi kom hit nu

Dock kvarstår frågan; Hur definieras nihilism?

Dessutom, existerar verkligen total objektivitet? I min erfarenhet så är allt subjektivt, mer eller mindre.
Citera
2006-12-06, 22:18
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Dessutom, existerar verkligen total objektivitet? I min erfarenhet så är allt subjektivt, mer eller mindre.

Nihilism är antagandet att det inte existerar någon objektiv mening eller moral som är relevant för människan. All mening (teleologi) och moral är subjektiva och socialt formade fenomen.

Det samma kan sägas gälla skeptisismen eller agnosticismen.

Jag är rent tekniskt en agnostiker men i praktiken omvandlas detta till ateism.

Jag är rent tekniskt en skeptiker, men i praktiken omvandlas detta till nihilism.
Citera
2006-12-06, 23:09
Medlem
Med den där "avskalade" synen på världen kommer jag fram till att Anarkokapitalism är den bästa ideologin, så i slutändan handlar det bara om att berättiga sitt eget synsätt, och inte att "hitta sanningen". Vi är lika subjektiva när vi försöker att vara objektiva.

Jag är nihilist, och jag håller med om det mesta den där killen skriver. Dock så drar han vissa slutsatser som jag tycker är jävligt skumma.
Citera
2006-12-06, 23:13
Medlem
TotallyWickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eikonoklastes
Jag är nihilist, och jag håller med om det mesta den där killen skriver. Dock så drar han vissa slutsatser som jag tycker är jävligt skumma.
Vilka av slutsatserna tycker du är "skumma" då, och vad är det med de slutsatserna du tycker är "skumt"?
Citera
2006-12-06, 23:28
Bannlyst
Citat:

En total avskalning av alltet. Total objektivitet existerar oberoende människans psyke och uppfattning.
Citera
2006-12-06, 23:35
Medlem
TotallyWickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenho
En total avskalning av alltet. Total objektivitet existerar oberoende människans psyke och uppfattning.
SNUS har denna definition av nihilism på sin sida:
Citat:
Nihilism kommer från latinska nihil och betyder "intet", "inte någonting" eller "ingenting". Filosofisk nihilism hävdar att ingenting existerar och att all form av objektivitet därför är en illusion. En nihilist ser således förbi moral, etik och subjektivt värde, för att komma fram till slutsatsen att ingenting i denna värld besitter en inre objektiv eller moralisk mening.

http://anus.com/tribes/snus/nihilism/definition/
Citera
2006-12-06, 23:55
Medlem
SalmonOfKills avatar
Jag håller, tyvärr kanske man ska säga, mer med SNUS nihilismdefinition ang. objektivitet.

Visst, det kanske finns total objektivitet, men den är antagligen bortom människans räckhåll; alla handlingar vi utför, allt vår hjärna registrerar färgas av någon typ av personligt omdöme. Därav, så finns inte total objektivitet inom vår föreställningsförmåga utan den övergår alltid i subjektivitet.
Att nihilismen skulle eftersträva denna "objektivitet" ser jag som en paradox då vi egentligen inte ens kan föreställa oss den. Den typ av objektivitet som tycks eftersträvas (avskalning av samhällsmoral och normer) är ändå inget annat än en subjektiv uppfattning om världen och det mänskliga psyket.
Citera
2006-12-07, 00:23
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eikonoklastes
Med den där "avskalade" synen på världen kommer jag fram till att Anarkokapitalism är den bästa ideologin
För en nihilist finns det inte bra och dåligt, bara mer och mindre effektiva sätt att nå ett specifikt mål på.

Jag ser mig själv som en etisk och existentiell nihilist, då jag inte inte ser företéelser som moral och värde som konkreta saker med universella svar. Läser dock ofta definitioner av nihilism som hävdar att nihilister inte tror att någonting existerar och att det inte finns någon objektiv sanning, vilket jag inte kan skriva under på.
Citera
2007-02-08, 14:49
Medlem
Thalassas avatar
Nihilism

I denna tråd är det tänkt att det i synnerhet ska föras en diskussion om metafysisk nihilism men naturligtvis är synpunker som förmedlas från andra perspektiv också välkomna. Min huvudfråga rör dock Martin Heideggers syn på nihilism och hur denna hänger ihop med hans syn på intet i övrigt.
Citera
2007-02-08, 19:02
Medlem
MrTambourineMans avatar
nihilism - länkar

Jag vet inte riktigt vem Martin Heidegger är men nihilismen har tagit mitt intresse dem senaste veckorna. En snabb definition:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.anus.com/tribes/snus
Nihilism som mentalt vapen tillåter oss att nå en närmare uppfattning om verkligheten som den är, genom att neutralisera erkända värderingar. Nihilism är först fatalism, sedan realism, och slutligen en heroisk form av idealism, där vi inser att våra liv blir vad vi gör dem till. Genom denna metod kan människans problem definieras, mer realistiska lösningar skapas och nya, hälsosammare ideal bildas.

Lite bra länkar:
--------------
Nihilism definition
Nihilism - En mer förklarande text
Lite insperation
Fler artiklar
-------------

Det som intresserar mig är resultatet av nihilism - idealism. Kortfattat går det ut på att det finns en fysisk värld (Realism) men det finns även abstrakta ideer. Idealism är alltså en filosofi som går ut på att man observerar relationen mellan denna ide och dess fysiska manifestation.

t.ex. Det finns en ide om ett ihåligt föremål som kan innehålla vätska. Detta är ide'en. Den fysiska manifestationen är alla de miljontals(miljardtals?) muggar och glas som finns över hela världen.

Det svåra med att leva efter dessa ide struktur blir att faktiskt se dem. Så för vidare diskussion:
Vad ser ni för ide'e strukturer runt om kring er? Kan Darwin evolutionsteori kanske ligga till grund för hur man väljer sina ideal och mål i livet?
Citera
2007-02-09, 21:49
Medlem
ganjabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Jag vet inte riktigt vem Martin Heidegger är men nihilismen har tagit mitt intresse dem senaste veckorna. En snabb definition:

Lite bra länkar:
--------------
Nihilism definition
Nihilism - En mer förklarande text
Lite insperation
Fler artiklar
------------

Ska vi röra vid transhumanismen? Väldigt ypperligt val likt nihilismens "realism" del. Det är viktigt för vår fortsatta existens att föra vidare vår syn på vad som är verkligt eller inte.

Nu är jag inte så överdrivet kunnig men håller på att läsa.. återkommer med fler funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in