Jag vet inte riktigt vem Martin Heidegger är men nihilismen har tagit mitt intresse dem senaste veckorna. En snabb definition:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.anus.com/tribes/snus
Nihilism som mentalt vapen tillåter oss att nå en närmare uppfattning om verkligheten som den är, genom att neutralisera erkända värderingar. Nihilism är först fatalism, sedan realism, och slutligen en heroisk form av idealism, där vi inser att våra liv blir vad vi gör dem till. Genom denna metod kan människans problem definieras, mer realistiska lösningar skapas och nya, hälsosammare ideal bildas.
Lite bra länkar:
--------------
Nihilism definition
Nihilism - En mer förklarande text
Lite insperation
Fler artiklar
-------------
Det som intresserar mig är resultatet av nihilism - idealism. Kortfattat går det ut på att det finns en fysisk värld (Realism) men det finns även abstrakta ideer. Idealism är alltså en filosofi som går ut på att man observerar relationen mellan denna ide och dess fysiska manifestation.
t.ex. Det finns en ide om ett ihåligt föremål som kan innehålla vätska. Detta är ide'en. Den fysiska manifestationen är alla de miljontals(miljardtals?) muggar och glas som finns över hela världen.
Det svåra med att leva efter dessa ide struktur blir att faktiskt se dem. Så för vidare diskussion:
Vad ser ni för ide'e strukturer runt om kring er? Kan Darwin evolutionsteori kanske ligga till grund för hur man väljer sina ideal och mål i livet?