2003-07-29, 23:26
Bannlyst
Du har inte möjligtvis tjuvläst min psykjournal?
Citera
2003-08-04, 12:12
Bannlyst
Re: Vad är nihilism?

Citat:
Ursprungligen postat av Phorum (Henry)
Enklare (eller kanske bara kortare) uttryckt:
Det finns inga moraliska fakta, bara moraliska tolkningar.

En handling är alltså varken rätt eller fel i sig utan kan tolkas som både och. Detta till skillnad från läror med fasta värden som kan påstå att en viss handling är rätt eller fel i sig (t.ex. religioner som påstår att dödande är gudomligt fel).

Nu är väl detta vad man brukar kalla för värdenihilism, något som Nietzsche är befömd för. Sen kanske det finns andra former som inte har med värderingar och moral att göra, men oftast när man talar om nihilism så menar man just värdenihilism.

Exakt, detta är värdenihilism. Det som brukar kallas bara nihilism innebär att man anser att existensen som sådan inte har någon mening. Vi finns inte här av någon särskild anledning.
Citera
2003-08-04, 16:52
Bannlyst
Troligen sant
Citera
2004-02-10, 10:42
Medlem
RoQs avatar
Nihilism

Tråkigt nog träffar jag sällan andra nihilister.
Ville bara kolla om det är en vanlig filosofi/livsinriktning.
Någon annan än jag som kallar sig nihilist?
Citera
2004-02-10, 13:48
Medlem
Anarkogossens avatar
Gjorde, men jag väljer att inte längre ha någon stämpel på mig. Att kalla sig nihilist för folk som känner till begreppet är lika dödfött som att kalla sig anarkist för vanligt folk. Folk får för sig att man är mördare eller nån mysko hippie eller nånting.
Citera
2004-02-10, 14:57
Medlem
jaha jovissts avatar
nihilist ?

Jag har ingen aning om vad en nihilist är, kan man vara en ändå ? I så fall kanske jag är det också.
Citera
2004-02-10, 15:08
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoQ
Tråkigt nog träffar jag sällan andra nihilister.
Ville bara kolla om det är en vanlig filosofi/livsinriktning.
Någon annan än jag som kallar sig nihilist?

Jag trodde att jag var nihilist förut, i alla fall så kallade jag mig det.
Kanske är jag det fortfarande i grunden, naturligtvis lite beroende på vad man menar med det.

Eftersom jag inte är i en position där jag behöver vinna andra människors förtroende baserat på mina filosofiska/politiska/moraliska övertygelser, så finns det just nu inte något skäl för mig att försöka inordna mig under något etiketterbart trossystem.

Lite kul är ju att uppsalafilosofen Axel Hägerström är ett nihilistiskt namn, även internationellt;

"... Axel Hägerström was to become a cleric. But on the road he lost
his Christian faith and turned into an atheist and nihilist philosopher ..."

... det och Pelle Svanslös från Uppsala ...

Översikt, nihilism; http://www.susning.nu/Nihilism

Susnings def. Nr.3 av ordet, ligger nog närmas vad jag trodde att jag var;

"3. Förnekande av alla existerande teorier om moral och religion, (värdenihilism). Nihilisten är känslokall och tror på det rationella. Myntades i Ivan Turgenjevs roman Fäder och söner."
Citera
2004-02-10, 18:39
Medlem
jaha jovissts avatar
massa frågor?????

Hmmm, knepigt. Rationell och cynisk är jag, men i grunden finns ett allmännyttigt uppsåt. Däremot har jag otroligt svårt att flyta med rådande korrekta politiska strömningar, kanske finns det ett nihilistiskt drag i mig där. Är anarkister eller nyliberaler nihilister? Är moral sett ur ett spelteoretiskt perspektivt förenligt med nihilismen?
Citera
2004-02-10, 18:47
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Hmmm, knepigt. Rationell och cynisk är jag, men i grunden finns ett allmännyttigt uppsåt. Däremot har jag otroligt svårt att flyta med rådande korrekta politiska strömningar, kanske finns det ett nihilistiskt drag i mig där. Är anarkister eller nyliberaler nihilister?

En liberal tror ofta på den s.k. naturrätten och ibland även på förekomsten av en allmängiltig "objektiv sanning". Detta är nog inte förenligt med att vara i alla fall värdenihilist.

Citat:
Är moral sett ur ett spelteoretiskt perspektivt förenligt med nihilismen?

Vad är moral ur ett spelteoretiskt perspektiv? Tänker du på Axelrods experiment och tit-for-tat algoritmen?
Citera
2004-02-10, 19:41
Medlem
RoQs avatar
Citat:
Susnings def. Nr.3 av ordet, ligger nog närmas vad jag trodde att jag var;

"3. Förnekande av alla existerande teorier om moral och religion, (värdenihilism). Nihilisten är känslokall och tror på det rationella. Myntades i Ivan Turgenjevs roman Fäder och söner."

Antingen så har jag fel eller så har susning det.
Jag lärde mig i någon bok för länge, länge sedan att nihilism varken innebär att förneka eller att tro på något, utan snarare tro på att allt kan vara möjligt.
Att det varken finns sanningar eller lögner, utan att allt kan vara rätt eller fel beroende på vilket håll man ser på saken.
Dvs att ,enkelt sagt, att nihilister inte förnekar nånting för det kan ju vara sant.

Om jag hade fel så ber jag om ursäkt för den här tråden. Hörs!
Citera
2004-02-10, 20:27
Medlem
jaha jovissts avatar
be inte om ursäkt !

Klart nyttig och upplysande tråd, helt plötsligt börjar jag intressera mig för en filosofisk riktning jag varit omedveten om, det är inget att be om ursäkt för, tvärtom. Med spelteoretisk menade jag ingen speciell algoritm, bara att mat kan bevisa matematiskt att det finns ett egenintresse i samarbete. Moralen är ett slags tumregler för hur detta samarbete ska gå till. Individen tjänar på att samarbeta med gruppen, tyvärr är jag samtidigt inte speciellt ofta överrens med gruppen om vilka individuella och gemensamma mål som är till mest gagn för mig (och andra).
Jag känner att jag måste göra lite efterforskningar på nätet gällande nihilismens grundvalar, ursprung och dess bärande ideer.
Citera
2004-02-10, 20:49
Medlem
Citat:
Är moral sett ur ett spelteoretiskt perspektivt förenligt med nihilismen?

Egentligen inte, spelteori förutsätter ju faktiskt att varje aktör VÄRDESÄTTER saker över huvud taget. Värden är en förutsättning; inga värden, inget spel. Men det är kanske är en snävare filosofisk tolkning än de flesta som kallar sig nihilister gör.. Vi kan ju kalla det etisk egoism istället, eller icke-universalistisk etik.

Om man tänker på Axelrod och tit-for-tat så pratar han väl också om att skapa en situation av förtroende, där skulle väl moraliska dogmer kunna passa in. (Dock aldrig att vända andra kinden till.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in