Har Ti-89, hade den från början i gymnasiet och har den fortfarande i mina högskolestudier.
Vill du vara mer poppis kirrar du en Ti-Nspire Cas men då för du glömma Ti-89s stora programutbud som finns på nätet.
Den är mycket bra(Ti-89 alltså), har högupplöst skärm och CAS.
obs! om du köper en räknare som löser ekvationer så får du inte ha den på proven.
Du pratar om förbudet mot symbolhanterande räknare. Detta gäller inte längre.
Jag har en TI-89 Titanium som jag hade under hela min gymnasietid, natur. När jag skaffade min i 1an så hade den regeln ändrats i samma veva vilket jag dubbelkollade med flera mattelärare på skolan m.m. Det är tillåtet sedan HT-07. Se länkar nedan för styrkande (skolverket känns som en auktoritet i det här fallet ).
Jag rekommenderar TI-84 eller motsvarande, mer nytta för pengarna är nog omöjligt att få. Fungerar mycket bra om du sedan vill studera vidare till civilingenjör också (även om miniräknare oftast inte är tillåtet på själva tentorna om du läser till civilingenjör så är den mycket användbar vid tillämpningsuppgifter, projekt, mm.). Har använt min TI-84 nästan dagligen sedan 2005, d.v.s. drygt 6 år och den gamla trotjänaren håller än.
Tillägg: Kollade snabbt in på TI:s hemsida och TI-82 verkar vara väl anpassad för grundskolans senare del och gymnasiet medan TI-84 ska vara bättre anpassad för gymnasiet och högskolan.
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-08-01 kl. 23:40.