2011-08-02, 10:57
Medlem
Ja, alltså, alla i den här tråden som säger att de klarade sig utan grafritare är antingen jävligt snåla eller jävligt fattiga.

Finns ingen som helst anledning att låta bli att köpa en grafritande miniräknare, framför allt inte eftersom många lärare kommer att förutsätta att ni har en sådan till hands när de ger er uppgifter. Klart att man kan klara sig utan en sådan, av princip eller nåt, men man kan också fotvandra till Italien istället för att ta flyget.
Citera
2011-08-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Ja, alltså, alla i den här tråden som säger att de klarade sig utan grafritare är antingen jävligt snåla eller jävligt fattiga.

Finns ingen som helst anledning att låta bli att köpa en grafritande miniräknare, framför allt inte eftersom många lärare kommer att förutsätta att ni har en sådan till hands när de ger er uppgifter. Klart att man kan klara sig utan en sådan, av princip eller nåt, men man kan också fotvandra till Italien istället för att ta flyget.
* Man slipper en muppigt tung och klumpig räknare
* Man slipper lägga till 500 spänn för en funktion man använder 3 ggr/år
* Man lär sig att förstå grafer istället för att bara impulsivt mata in "y=x^3" vilket i dagsläget är ett reellt problem hos ungdomar.

Detta kommer från en person som i dagsläget tagit sig igenom hela Calculus (och en jävla massa annan matte) med en funktionsräknare.
Citera
2011-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagisbarnet
* Man slipper en muppigt tung och klumpig räknare

Vad kan en TI-83a väga? 300g?

Citat:
* Man slipper lägga till 500 spänn för en funktion man använder 3 ggr/år

När jag läste matematik på gymnasiet användes graf-funktionerna så gott som hela tiden när miniräknare var tillåtet som hjälpmedel.

Citat:
* Man lär sig att förstå grafer istället för att bara impulsivt mata in "y=x^3" vilket i dagsläget är ett reellt problem hos ungdomar.

Detta kommer från en person som i dagsläget tagit sig igenom hela Calculus (och en jävla massa annan matte) med en funktionsräknare.

Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra. Dessutom är väl det intressanta för lejonparten av alla gymnasiestudenter att få ett schyst betyg i matematik och det är mycket lättare att få med en grafräknare än en vanlig räknare. Om man ska se det på ditt sätt kan man väl ifrågasätta varför vi har miniräknare överhuvudtaget när det finns kulramar, papper och penna.
Citera
2011-08-02, 12:59
Medlem
Citat:
Vad för mattekurs räknar man grafer i? Matte A????
Citera
2011-08-02, 13:03
Medlem
tigerrakets avatar
Min skola lånar ut Texas Ti84 som byts ut vartannat år för att hålla hög kvalité

Meeeeen

Om du ska BÖRJA gymnasiet så är du ju inte 18
Citera
2011-08-02, 13:05
Medlem
Citat:
1) Vad kan en TI-83a väga? 300g?

2) När jag läste matematik på gymnasiet användes graf-funktionerna så gott som hela tiden när miniräknare var tillåtet som hjälpmedel.

3) Jag förstår inte varför det ena utesluter det andra. Dessutom är väl det intressanta för lejonparten av alla gymnasiestudenter att få ett schyst betyg i matematik och det är mycket lättare att få med en grafräknare än en vanlig räknare. Om man ska se det på ditt sätt kan man väl ifrågasätta varför vi har miniräknare överhuvudtaget när det finns kulramar, papper och penna.
1) Folk kan ta med sig en fickkamera överallt, men du ser ju knappast folk som för jämnan knatar runt med en systemare.
2) Varierar väl antar jag. Jag ger bara en utsago från min egen (och ganska många andras) studietid, men undantag finns givetvis.
3) Bra betyg kommer från att förstå matematik. Vettiga betyg kommer från att hutlöst rapa upp vad läraren efterfrågar. Nu finns det givetvis undantag, men skulle man trycka upp facit till varje matteuppgift en rad under själva frågan så skulle andelen som gör det förstnämnda droppa markant.

Jag skulle nog förslå att man övergick till enbart papper och penna (kulram är överflödigt) för allt annat än att räkna ut muppiga saker; som t.ex. cos(47). Det största problemet folk har med matte nuförtiden är att folk är helt inkapabla till att uppskatta, vilket till stor del beror på att dem per automatik matar in alla multiplikationer och grafer i räknaren. Givetvis är man dum i huvudet om man inte kontrollräknar; men när gemene NV student inte ens kan formulera hur en ekvation för en ellips ser ut så är det seriöst fel i systemet.
Citera
2011-08-02, 13:07
Medlem
preben12s avatar
Har själv en TI-82 och köpte den för något år sedan, är väldigt nöjd med den. Hade även en likadan på gymnasiet och klarade mig galant med den. Vad jag har hört så är det i stort sett ingen skillnad mellan 82 och 84 i TI-serien förutom att 84:an har mer minne och bättre processor.

Stämmer detta eller har TI-84 plus/plus silver edition några extra funktioner som 82:an inte har?
Citera
2011-08-02, 13:25
Medlem
Citat:
1) Folk kan ta med sig en fickkamera överallt, men du ser ju knappast folk som för jämnan knatar runt med en systemare.
2) Varierar väl antar jag. Jag ger bara en utsago från min egen (och ganska många andras) studietid, men undantag finns givetvis.
3) Bra betyg kommer från att förstå matematik. Vettiga betyg kommer från att hutlöst rapa upp vad läraren efterfrågar. Nu finns det givetvis undantag, men skulle man trycka upp facit till varje matteuppgift en rad under själva frågan så skulle andelen som gör det förstnämnda droppa markant.

Jag skulle nog förslå att man övergick till enbart papper och penna (kulram är överflödigt) för allt annat än att räkna ut muppiga saker; som t.ex. cos(47). Det största problemet folk har med matte nuförtiden är att folk är helt inkapabla till att uppskatta, vilket till stor del beror på att dem per automatik matar in alla multiplikationer och grafer i räknaren. Givetvis är man dum i huvudet om man inte kontrollräknar; men när gemene NV student inte ens kan formulera hur en ekvation för en ellips ser ut så är det seriöst fel i systemet.

1) Nä men när miniräknaren väger mellan 1/5 och 1/10 av vad din mattebok förmodligen gör känns det inte så värt att klaga över en sån grej.

2) Beror väl på hur man lär sig matematik. Själv lärde jag mig så mycket miniräknarknep som möjligt för att slippa göra långa, jobbiga uträkningar. Ser verkligen ingen fördel med att begränsa mig till de jobbiga uträkningarna när jag med största sannolikhet aldrig kommer sitta utan en dator i arbetslivet.

3) Se ovan. Gemene man kommer att ha mycket större nytta av att kunna använda/skriva program som räknar ut problem åt honom på några sekunder än att kunna krångliga metoder för att räkna ut saker eftersom snabbhet kommer att premieras högre än förståelse i arbetslivet. Sen är jag visserligen själv inte den som ignorerar bakomliggande saker, men jag är å andra sidan mer intresserad av matte än vad t.ex. din genomsnittlige läkarstudent är.

Jag förespråkar en blandning. På vår skola gavs alltid två prov till varje område. Ett miniräknarprov och ett prov utan miniräknare. Båda gav lika mycket poäng, men miniräknaruppgifterna testade snarare hur duktig du var på att snabbt veta vad du skulle göra med dina verktyg eftersom de var mycket mer tidspressade än de vanliga. Problemet som du beskriver är ju att det bara är de elever som ska plugga matteintensivt i framtiden som verkligen behöver den djupare förståelsen. För de andra räcker det med att kunna räkna mekaniskt.

(abacusen kom för övrigt med eftersom det går att räkna ut tal såsom cos(47) förhållandevis smärtfritt med en abacus)
Citera
2011-08-02, 13:33
Medlem
Ingen snack om saken, köp en ti84+. Vi fick dem utav skolan, och den var sjukt användbar.

Framför allt i senare delen av matematiken C,D,E,F men även väldigt mycket i Fysik B.

Ni som säger att man klarar sig utan grafräknare, det är bullshit. Tiden på proven osv räcker oftast inte till för att rita upp alla grafer o ekvationer för hand!
Citera
2011-08-02, 15:38
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiren
Ingen snack om saken, köp en ti84+. Vi fick dem utav skolan, och den var sjukt användbar.

Framför allt i senare delen av matematiken C,D,E,F men även väldigt mycket i Fysik B.

Ni som säger att man klarar sig utan grafräknare, det är bullshit. Tiden på proven osv räcker oftast inte till för att rita upp alla grafer o ekvationer för hand!

Jag klarade mig utan grafräknare under Ma A-D och Fy A-B, dock med VG i Ma C och D, men det hade nog gått att få bättre även utan grafräknare. Däremot kan jag självklart säga att det är en fördel, det går inte att förneka.

För att klargöra lite: Jag rekommenderar en räknare som kan hantera grafer om du ska plugga högre matte och fysik men det är inget 100%igt måste.
Citera
2011-08-02, 15:42
Medlem
Jag klarade mig utmärkt under min gymnasietid utan en grafräknare, jag läste visserligen inte matte E men jag tror inte det spelar så stor roll. Vi hade möjlighet att köpa en TI-83 men jag väntade med det för att se om jag klarade mig utan den och det gjorde jag. Det är inte rocket science direkt..
Citera
2011-08-02, 21:10
Medlem
Ti-82 har funkat perfekt för mig Matte A-E + civilingenjörutbildning, nu har den dock gått sönder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in