2012-03-09, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BertilGyllenhake
Jag har en gammal Casio FX-82. Jag tror inte den skiljer alltför mycket mot de flesta andra fabrikat. Däremot så funderar jag på att skaffa en nyare version av FX-82:an.
Den jag har nu är en gammal från 80-talet. Typ en sådan här http://www.thimet.de/calccollection/...2/contents.htm

Jag har kikat lite på FX-82 ES Plus och den verkar vara det jag söker.
Någon som har erfarenhet av den här räknaren?
http://www.casio-europe.com/se/sc/technical/fx82esplus/
Jag tror nog att den gjort självaste mr Spock grön av avund. Skriv gärna vad du tyckte om den sen.

BTW: Det är alldeles för få recensioner i den här tråden. Det måste det bli ändring på.
Det är ju ändå en tråd vars huvudsyfte är att tydligöra vilken/vilka miniräknare som passar bäst, vilken som är mest prisvärd etc.
Citera
2012-03-09, 14:37
Bannlyst
Uppdatering: 9/3 angående FX-82 ES Plus.

Nu har jag inhandlat min nya räknare. Köpte den under lunchen på Kjell för 179 kr.

Första intrycket som jag fick av räknaren var att den var något större än den jag annars använder. En trevlig funktion som jag uppskattar med den nya räknaren är att man kan mata in stora formler som bråktal. Dessa fick jag tidigare skriva bredvid på papper för min gamla räknare bara kan visa en talföljd åt taget.

Så den här räknare kommer jag få mycket kul med när jag sitter på arbetet och beräknar olika strömmar och annat kul. Vet inte om den har möjlighet att konvertera mellan binära- och hexadecimala tal. Vore ett extra plus i kanten, får kolla igenom den mer sen. Nu ska jag återgå till arbetet.

Casio FX-82 ES Plus får:

5/5
Senast redigerad av BertilGyllenhake 2012-03-09 kl. 14:41.
Citera
2012-03-09, 23:54
Bannlyst
Grattis till din nya räknare.
Just det där "matteboksläget" eller vad man ska kalla det, är mycket praktiskt.
Min Sharp El-W531HB har verkligen gjort livet lättare. Hade hellre köpt en sådan räknare om jag vetat om att det fanns när jag började gymnasiet för snart tio år sedan.

Jag köpte någon liknande som din på Överskottsbolaget till min bror. Kommer inte ihåg om det var just en FX-82 ES Plus eller om det var en FX-82 MS. Den var billig och det var anledningen till att jag köpte en sådan till han.
Senast redigerad av PerZerk 2012-03-09 kl. 23:57.
Citera
2012-03-21, 11:18
Bannlyst
Citat:
Nu har jag inhandlat min nya räknare. Köpte den under lunchen på Kjell för 179 kr.

Första intrycket som jag fick av räknaren var att den var något större än den jag annars använder. En trevlig funktion som jag uppskattar med den nya räknaren är att man kan mata in stora formler som bråktal. Dessa fick jag tidigare skriva bredvid på papper för min gamla räknare bara kan visa en talföljd åt taget.

Så den här räknare kommer jag få mycket kul med när jag sitter på arbetet och beräknar olika strömmar och annat kul. Vet inte om den har möjlighet att konvertera mellan binära- och hexadecimala tal. Vore ett extra plus i kanten, får kolla igenom den mer sen. Nu ska jag återgå till arbetet.

Casio FX-82 ES Plus får:

5/5
Kul att höra att du är nöjd med din miniräknare. Bra att du även stödjer en lokal säljare.

Till alla i tråden: När blir det miniräknarträff? Jag måste få se om ni har pimpat era räknare.
Jag har låtit airbruscha min gamla TI-81 och min TI-84 ska få sig ett nytt skal
Senast redigerad av Foxhunter 2012-03-21 kl. 11:20.
Citera
2012-05-29, 12:05
Medlem
Hej!

Jag kan ytterst lite om vilka varianter av miniräknare som finns där ute.

Nu har jag dock börjat studera finanskurser på högskolan, och skulle behöva en bra miniräknare.

Är en s k "finansräknare" att föredra? Har hört detta ord viskas. Antar att det är en räknare som har praktiska funktioner för beräkning av räntor mm? Brukar dessa vara tillåtna på tentamina?

Jag vill även att den ska kunna klara av de flesta andra funktioner som är behjälpliga för högskolan. T ex rita grafer, lösa ekvationer, programmerbart minne osv.

Några tips?
Citera
2012-05-29, 14:50
Medlem
Bircks avatar
Texas Instruments TI-82 STATS funkar nog finfint för dig. Den är för miniräknare vad ris är till indisk matlagning.
Citera
2012-05-30, 00:01
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Hej!

Jag kan ytterst lite om vilka varianter av miniräknare som finns där ute.

Nu har jag dock börjat studera finanskurser på högskolan, och skulle behöva en bra miniräknare.

Är en s k "finansräknare" att föredra? Har hört detta ord viskas. Antar att det är en räknare som har praktiska funktioner för beräkning av räntor mm? Brukar dessa vara tillåtna på tentamina?

Jag vill även att den ska kunna klara av de flesta andra funktioner som är behjälpliga för högskolan. T ex rita grafer, lösa ekvationer, programmerbart minne osv.

Några tips?

Den bör ju pasa dig som handen i handsken

Texas Instruments BA II PLUS PROFESSIONAL

http://education.ti.com/educationportal/sites/US/productDetail/us_baii_plus_pro.html
Citera
2012-06-04, 23:54
Medlem
Mario Pancieras avatar
Jag funderar på att köpa mig en lite enklare kalkylator, fattig som jag är. Just nu står det mellan dessa två:

"CASIO FX-82ES PLUS"
(http://www.casio-europe.com/se/sc/technical/fx82esplus/)

"SHARP EL-W531XHBSL"
(http://www.sharp.se/cps/rde/xchg/se/hs.xsl/-/html/product-details.htm?product=ELW531XHBSL&cat=32015)

Vad jag undrar är, vad exakt är alla dessa funktioner som tillverkarna stoltserar med? SHARPs kalkylator är 20 kronor billigare än CASIOs, men SHARPs har 83 stycken funktioner fler än CASIOs.

Det är tänkt att den skall få agera stöd genom Matematik C - E och Fysik A - B.
Citera
2012-06-05, 10:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birck
Texas Instruments TI-82 STATS funkar nog finfint för dig. Den är för miniräknare vad ris är till indisk matlagning.

Hehe, eller en TI-53

Matten är lättare än räknaren, nåja nästan.
Citera
2012-06-17, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Jag funderar på att köpa mig en lite enklare kalkylator, fattig som jag är. Just nu står det mellan dessa två:

"CASIO FX-82ES PLUS"
(http://www.casio-europe.com/se/sc/technical/fx82esplus/)

"SHARP EL-W531XHBSL"
(http://www.sharp.se/cps/rde/xchg/se/...HBSL&cat=32015)

Vad jag undrar är, vad exakt är alla dessa funktioner som tillverkarna stoltserar med? SHARPs kalkylator är 20 kronor billigare än CASIOs, men SHARPs har 83 stycken funktioner fler än CASIOs.

Det är tänkt att den skall få agera stöd genom Matematik C - E och Fysik A - B.
Jag tror inte att det skiljer så mycket mellan de två. Välj den som du tror fungerar bäst för dig. Jag har själv en Sharp EL-W531HB.

Citat:

Casio FX-82 ES Plus får:

5/5
Citera
2012-06-17, 03:44
Medlem
Finns det ingen app?
Citera
2012-06-17, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Finns det ingen app?
Lycka till med att sitta med en mobil på tentan

Nej men visst finns det gott om miniräknare till mobilerna. Dock så är det betydligt trevligare att använda en riktig räknare. Dessutom brukar dem hålla betydligt längre än en mobiltelefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in